Інновації та їх роль у готельно-ресторанному господарстві
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Класичний приватний університет
Abstract
UK: У статті розглянуто проблеми готельно-ресторанного бізнесу та туризму в Україні, які стають особливо актуальними в сучасних умовах економічної ситуації, а також визначено напрями їх інноваційного розвитку. Розкрито сфери впровадження інноваційних технологій у готельно-ресторанному господарстві. Доведено, що розробка та впровадження інновацій забезпечують підприємству готельно-ресторанної галузі конкурентні переваги. Досліджено вплив інноваційних технологій на розвиток готельно-ресторанного бізнесу. Зазначено, що нова модель економічного зростання ґрунтується на інноваційному типі розвитку, передбачає зміну самих понять науково-технічного прогресу й економічного розвитку. Наголошено, що ця модель передбачає процес інноваційного заміщення на готельно-ресторанних підприємствах країни. Зауважено, що необхідність упровадження інновацій у сфері готельно-ресторанного бізнесу стимулює конкурентна боротьба й ціла низка інших вимог ринку. Акцентовано, що важливість їх використання також зумовлена мінливими вимогами споживачів, а впровадження і дифузія інновації стає об’єктивною необхідністю на всіх етапах діяльності підприємства. Зроблено висновок, що в умовах безперервних економічних змін інновації стають основним чинником, що сприяє динамічному розвитку та підвищенню результативності функціонування підприємств готельно-ресторанного господарства.
EN: The article deals with the problems in the hotel and restaurant business and tourism in Ukraine, which become especially important in modern conditions of economic crisis, also considered the direction of their innovation development. Spheres of innovative technologies in the hotel and restaurant business are defined. The purpose of the research is to build theoretical and methodological foundation and organizational bases of innovation development of enterprises in hotel and catering industry. The study of the trends in hotel and restaurant business shows that companies that have made innovations a part of their lives create new ones or re-open old markets, products, services and business models, which in turn leads to even more rapid growth. The hotel and restaurant industry has achieved particular success in recent years through the introduction of efficient management systems using innovations. Modern innovations are expensive, but the owners of hotels and restaurants are still spent on them, because only this can ensure their own survival in the market. Further development of the hotel and restaurant industry is impossible without modern equipment and the latest technologies. This applies primarily to information technology, effective and reliable security systems,
without which it is impossible to achieve a high level of service quality. The purpose of the article is to study the impact of innovative technologies on the development of hotel and restaurant business. The new model of economic growth is based on the innovative type of development, envisaging a change in the concepts of scientific and technological progress and economic development. This model involves an innovative replacement process at the hotel and restaurant enterprises of the country. The success of the service sector is always linked to the need to identify and mobilize the human abilities of service providers and consumers, either by creating new roles or new relationships in their interaction, or by exploring the capabilities and production potential of the consumer, or by finding new ways of recruiting and new employees. approaches to support their knowledge and skills, etc. It is important that the development and implementation of innovations provides a competitive advantage to the company, which in some cases it is impossible to copy (or rather difficult). On the other hand, innovators use the resulting competitive advantage by introducing new service technologies or new concepts that can not be quickly copied by competitors.
One of the main areas of innovative technology in the hotel business is the introduction of multimedia technologies, including directories, booklets, catalogs. Today, hotels place electronic directories and catalogs on the Internet. Electronic catalogs of the hotel allow you to travel virtually in numbers of different categories, restaurant halls, congress centers, lobbies, see complete information about the hotel company, get acquainted with the range of services provided, a system of benefits and discounts. The use of multimedia technologies makes it possible to promptly provide the prospective guest with information about the hotel and, thus, allows you to quickly and accurately select the hotel product that the visitor needs. In the modern world, planning and building hotel and restaurant complexes focus on saving time, money and energy. The need to introduce innovations in the field of hotel and restaurant business stimulates competition and a number of other market requirements. The importance of their use is also conditioned by the changing requirements of consumers. The introduction and diffusion of innovation becomes an objective necessity at all stages of the enterprise’s activity. In the conditions of continuous economic changes, innovations become the main factor contributing to the dynamic development and increase of the efficiency of functioning of enterprises of the hotel and restaurant industry.
RU: В статье рассмотрены проблемы гостинично-ресторанного бизнеса и туризма в Украине, которые становятся особенно актуальными в современных условиях экономической ситуации, а также определены направления их инновационного развития. Определены сферы применения инновационных технологий в гостинично-ресторанном бизнесе. Доказано, что разработка и внедрение инноваций обеспечивают предприятию гостинично-ресторанной отрасли конкурентные преимущества. Исследовано влияние инновационных технологий на развитие гостинично-ресторанного бизнеса. Указано, что новая модель экономического роста основывается на инновационном
типе развития, предусматривает изменение самих понятий научно-технического прогресса и экономического развития. Подчеркнуто, что эта модель предполагает процесс инновационного замещения на гостинично-ресторанных предприятиях страны. Отмечено, что необходимость внедрения инноваций в сфере гостинично-ресторанного бизнеса стимулирует конкурентная борьба и целый ряд других требований рынка. Акцентировано, что важность их использования также обусловливается меняющимися требованиями потребителей, а внедрение и диффузия инновации становится объективной необходимостью на всех этапах деятельности предприятия. Сделан вывод, что в условиях непрерывных экономических изменений инновации становятся основным фактором, способствующим динамичному развитию и повышению результативности функционирования предприятий гостинично-ресторанного хозяйства.
Description
Ткаченко А. М. Інновації та їх роль у готельно-ресторанному господарстві / А. М. Ткаченко // Держава та регіони: Науково-виробничий журнал. Серія: Економіка та підприємництво. – Запоріжжя : КПУ, 2017. – №3 (96). – С. 29-33.
Keywords
innovations, innovative development, technologies, establishments of hotel and restaurant economy, competitive advantages, інновації, інноваційний розвиток, технології, заклади готельноресторанного господарства, конкурентні переваги, инновации, инновационное развитие, технологии, учреждения гостинично-ресторанного хозяйства, конкурентные преимущества