Browsing by Author "Fasol, Yelyzaveta"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Comparison of High-Temperature Wear Resistance of Gas-Flame and Ion-Plasma Sealing Coatings with 0.1% Yttrium.(Инженерный факультет, Крагуевацкий университет, Сербия, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Фасоль, Єлизавета Олександрівна; Fasol, YelyzavetaUK: Розглянуто зносостійкі ущільнювальні покриття системи КНА-82 з додаванням 0,1 % ітрію для гарячих частин газотурбінних двигунів, які нанесені газополуменевим та іонно-плазмовим методами.. Розроблено методику моделювання процесів контактної взаємодії деталей двигуна в умовах експлуатації. Проведено триботехнічні випробування, що моделюють контакт поверхні покриття з вершинами гребнів ротора та опереннями лопатей, після чого виміряно лінійний знос та статистично оброблено результати. Газополум'яні покриття демонструють повільніше зниження зносу при температурах до 800 ℃, тоді як обидва покриття демонструють схожі властивості при 1100 оС. Покращені властивості пояснюються утворенням фазоподібної сполуки Ni3Y на межах зерен. EN: Wear-resistant sealing coatings of KNA-82 system with 0.1% yttrium addition for hot parts of gas-turbine engines, applied by gas-flame and ion-plasma methods, are considered. The introduction of yttrium increases the operating temperature from 900oC to 1100oC. The methodology of modeling of processes of contact interaction of engine parts under operating conditions has been developed. Tribotechnical tests modeling the contact of the coating surface with the rotor ridge tops and blade feathers have been carried out, after which linear wear has been measured and the results have been statistically processed. The gas-flame coatings show slower wear reduction at temperatures up to 800℃, while both coatings show similar properties at 1100оС. The improved properties are attributed to the formation of phase-like Ni3Y compound in the grain boundaries.Item Resistance of heat-resistant yttrium-containing sealing coatings to mechanical fracture when forming cutting paths.(Карагандинский университет имени академика Е.А. Букетова, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Фасоль, Єлизавета Олександрівна; Fasol, YelyzavetaUK: За результатами триботехнічних випробувань покриттів із лігатур сплаву КНА-82 з додаванням ітрію 0,1 %, 0,3 %, 0,5 % отримано дані, які дозволили встановити характер зміни динамічного коефіцієнта тертя та енергетичної інтенсивності зношування матеріалу за період випробування. Оцінка покриттів, сформованих газополуменевим та іонно-плазмовим методами, базувалася на наступному положенні. Максимальний опір механічному руйнуванню визначається проявом постійного мінімального значення динамічного коефіцієнта тертя. Це служить індикатором зменшення сили тертя до досягнення межі втоми. Іншим ключовим фактором є кількість розділених частинок, що утворюються на одиницю інтегральної роботи під час процесу тертя. Ці оціночні параметри вишиковуються в ряд за кількістю балів від 1 до 4. Максимальна оцінка відповідає максимальному опору, тобто меншому значенню енергоємності зношування матеріалу та мінімальному значенню коефіцієнта стійкого тертя. Встановлено, що однаковим збігом цих параметрів за балами майже на всіх етапах випробувань (І-ІІІ) було покриття, сформоване газополуменевим методом із вмістом ітрію 0,3%-0,5%. Виняток становило покриття, сформоване іонно-плазмовим методом з концентрацією ітрію 0,1 % на четвертому етапі випробувань. EN: According to the results of tribotechnical tests of coatings made of KNA-82 alloy ligatures with the addition of yttrium of 0.1%, 0.3%, 0.5%, data were obtained that allowed us to establish the nature of changes in the dynamic coefficient of friction over the test period and numerous values of the energy intensity of material wear. The evaluation of coatings formed by the gas-flame and ion-plasma method was based on the following premise. The maximum resistance to mechanical fracture is determined by the manifestation of a constant minimum value of the dynamic coefficient of friction. This serves as an indicator of reduced friction force before reaching the fatigue limit. Another key factor is the number of separated particles produced per unit of integral work during the friction process. These evaluation parameters are lined up in a row by the number of points from 1 to 4. The maximum score corresponds to the maximum resistance, i.e., a lower value of the energy intensity of material wear and the minimum value of the stable friction coefficient. It has been determined that the same coincidence of these parameters according to the scores is almost at all stages of testing (I-III) was the coating formed by the gas-flame method with a yttrium concentration of 0.3%-0.5%. The exception was the coating formed by the ion-plasma method with a yttrium concentration of 0.1% at the fourth stage of testing.