Browsing by Author "Kubich, Vadim I."
Now showing 1 - 20 of 96
Results Per Page
Sort Options
Item Determination of the optimal composition of physico-mechanical characteristics of medium-carbon steels for car parts(Дніпровський державний технічний університет, 2021) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: В роботі проведені дослідження методів вибору оптимальних технологічних процесів зміцнення поверхневого шару деталей. З роблений аналіз фізико-механічних характеристик покриттів після відповідних зміцнюючи обробок з урахуванням структурних перетворень в поверхневих шарах. Визначені критеріальні оцінки технологічних способів зміцнення - азотування, борування, бороцементації, лазерної обробки, іонно-плазмового азотування, термічної обробки, а також критеріальні оцінки продуктивності технологічного обладнання і економічних показників. EN: The analysis of physical and mechanical characteristics of coverings after the corresponding strengthening processings taking into account structural transformations in surface layers is made. Criteria assessments of technological methods of hardening - nitriding, drilling, borocementation, laser treatment, ion-plasma nitriding, heat treatment, as well as criterion assessments of productivity of technological equipment and economic indicators are defined, borocementation, laser treatment, ion-plasma nitriding, technological processes of hardening. RU: В работе проведены исследования методов выбора оптимальных технологических процессов упрочнения поверхностного слоя деталей. Выполнен анализ физико-механических характеристик покрытий после соответствующих обработок с учетом структурных преобразований в поверхностных слоях. Определены критериальные оценки технологических способов упрочнения - азотирования, борирования, бороцементации, лазерной обработки, ионно-плазменного азотирования, термической обработки, а также критериальные оценки производительности технологического оборудования и экономических показателей.Item Dynamic viscosity of the lubricant and its effect on steel materials with boron(Карагандинский университет имени академика Е.А. Букетова, 2023) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.UK: В роботі отримані закономірності зміни зсувної міцності адгезійного зв'язку τ0 і пьезокоэффициента β в системах металів «12Х2Н4(45ХН2МФА) - сталь 45+В», «12Х2Н4(45ХН2МФА) - сталь 45+ВС» при фізичному моделюванні зсуву поверхонь малогабаритних зразків і зміни динамічної в’язкості середовища їхньої взаємодії з використанням додаткового обладнання машини тертя СМЦ-2. Встановлено, що борування та бороцементація поверхні сталь 45 призводить до відсутності прояву адгезії з поверхнями сталей 12Х2Н4 та 45ХН2МФА у певних діапазонах нормальних тисків, при яких τ0,>0, та динамічної в'язкості рідкого та консистентного мастила. EN: In this work, the regularities of the change in the shear strength of the adhesive bond τ0 and the piezoelectric coefficient β in the metal systems "12Kh2N4 (45KhN2MFA) - steel 45 + B", "12Kh2N4 (45KhN2MFA) - steel 45 + VS" were obtained during physical modeling of the shear of surfaces of small-sized samples and changes in dynamic viscosity environment of their interaction with the use of additional equipment of the SMTs-2 friction machine. It has been established that boriding and boron carburizing of the surface of steel 45 leads to the absence of adhesion to the surfaces of steels 12Kh2N4 and 45KhN2MFA in certain ranges of normal pressures, at which τ0> 0 and the dynamic viscosity of liquid and grease.Item Effect of alloying heat-resistant packing coatings on their tribotechnical, physical and mechanical properties(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Грешта, Віктор Леонідович; Tkach, Dariya V.; Ткач, Дарья Владимировна; Ткач, Дар'я Володимирівна; Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим Иванович; Грешта, Виктор Леонидович; Greshta, Viktor L.UK: Отримані графічні закономірності зміни коефіцієнта тертя при взаємодії покриттів із гребінцями диска на різних стадіях розігріву середовища, що обертається, та середньостатистичної енергетичної інтенсивності зношування покриттів за масою. За результатами дослідження мікрогеометрії й розподілу елементів хімічного складу продуктів зношування, для кожного складу встановлені ймовірні місця руйнувань розглянутих покриттів, що, у свою чергу, може визначати їх здатність до накопичення напружень. EN: Graphic patterns of the friction coefficient changes when the coatings interact with the flanges of the rotating disc at different heating stages of the media and the average energy rate of mass wear of their materials were obtained. Based on the study on microgeometry and distribution of the elements in the chemical composition of wear debris, probable areas of destruction of the examined coatings were identified for each composition, which in turn can determine their ability to accumulate stress. RU: Получены графические закономерности изменения коэффициента трения на стадиях разогрева среды взаимодействия покрытий с гребешками вращающегося диска и среднестатистической энергетической интенсивности их изнашивания по массе. По результатам исследования микрогеометрии и распределения элементов химического состава продуктов износа, для каждого состава установлены вероятные места разрушений рассмотренных покрытий, что в свою очередь может определять их способность к накоплению напряжений.Item Forming a laminar flow of engine oil under the conditions of high-speed sliding friction(Springer International Publishing AG., 2019) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Наведено результати розрахункової оцінки можливих експлуатаційних режимів і умов, при яких у підшипнику ковзання вала турбокомпресора проявляється турбулізація течі потоку моторної оливи, що дало можливість визначити товщини вірогідних пограничних шарів відносно радіуса нерівностей поверхонь та порівняти з загальною товщиною можливого мастильного шару у з’єднанні «шийка-втулка». Запропонований підхід дозволяє давати прогнозну оцінку стану потоку оливи з точки зору формування його по шарам і характеру руху в ньому компонентів, що необхідно для вдосконалення способів забезпечення надійності мащення підшипника конкретного турбокомпресора. EN: The article reports the results of evaluating possible operating regimes and conditions which enable the engine oil flow in the plain bearing of the turbocharger shaft makes a transition to turbulence. This allowed us to determine the thicknesses of likely boundary layers about the radius of surface roughness and compare them with the total thickness of the possible lubricating layer in a journal-bushing coupling. The proposed approach makes it possible to evaluate the overall state of the oil flow from the point of view of its layer pattern and the motion pattern of its components, which is necessary to improve the methods for ensuring reliability of lubricating the bearing of a particular turbocharger RU: Приведены результаты расчетной оценки возможных эксплуатационных режимов и условий, при которых в подшипнике скольжения вала турбокомпрессора проявляется турбулизация течения потока моторного масла, что позволило определить толщины вероятных пограничных слоев относительно радиуса неровности поверхностей и сравнить с общей толщиной возможного смазочного слоя в сопряжении «шейка-втулка». Предложенный подход позволяет давать общую оценку состояния потока масла с точки зрения формирования его по слоям и характеру движения в нем компонентов, что необходимо для совершенствования способов обеспечения надежности смазывания подшипника конкретного турбокомпрессора.Item Influence of borination, boron cementation of steel 45 and viscosity of a lubricant on the parameters of adhesion bond in the steel 45 – 40Х system(Караганда: Карагандинский университет имени академика Е.А. Букетова, 2021) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: В роботі отримані закономірності зміни зсувної міцності адгезійного зв'язку τ і пьезокоефіцієнта β в системах металів «сталь 45 - 40Х», «сталь 45 + В - 40Х», «сталь 45 + ВС - 40Х» при фізичному моделюванні зсуву між малогабаритними зразками в середовищі мастильних матеріалів І-20А, Wolf 10W-40, ТАД-17и, Літол-24 з відмінними динамічними в’язкостями з використанням додаткового обладнання машини тертя СМЦ-2. Встановлено, що збільшення швидкості зсуву в два рази зумовлює зменшення пьезокоефіцієнта в системі «сталь 45 + ВС - 40Х» в 1,2-1,6 рази для мастильних матеріалів Wolf 10W-40, ТАД-17и, Літол-24 і його відносну однаковість, незалежну від динамічної в'язкості. EN: In the work, the regularities of changes in the shear strength of the adhesive bond τ and the piezoelectric coefficient β in the metal systems "steel 45 - 40X", "steel 45+В-40Х", "steel 45+ВС-40Х" were obtained during physical modeling of the materials I-20A, Wolf 10W-40, TAD-17i, Litol-24 with distinctive dynamic viscosities using the additional equipment of the SMTs-2 friction machine. It has been established that a twofold increase in the shear rate causes a decrease in the piezoelectric coefficient in the "steel 45+VS - 40X" system by a factor of 1.2-1.6 for Wolf 10W-40, TAD-17i, Litol-24 lubricants and its relative similarity independent of dynamic viscosity. RU: В работе получены закономерности изменения сдвиговой прочности адгезионной связи τ и пьезокоэффициента β в системах металлов «сталь 45 - 40Х», «сталь 45+В - 40Х», «сталь 45+ВС - 40Х» при физическом моделировании сдвига между малогабаритными образцами в среде смазочных материалов И-20А, Wolf 10W-40, ТАД-17и, Литол-24 с отличительными динамическими вязкостями с использованием дополнительного оборудования машины трения СМЦ-2. Установлено, что увеличение скорости сдвига в два раза обуславливает уменьшение пьезокоэффициента в системе «сталь 45+ВС - 40Х» в 1,2-1,6 раза для смазочных материалов Wolf 10W-40, ТАД-17и, Литол-24 и его относительную одинаковость, не зависящую от динамической вязкости.Item Influence of compositions ABRO GT-409 and POLYTRONMTC in transmission oil on tribological contact in material systems "CuCrNiZrTi - KCh50", "CuCrNiZrTi – 40X"(Journal of Physics: Conference Series, 2022) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: У роботі проведені визначальні триботехнічні випробування систем матеріалів «CuCrNiZrTi – 85W90 – 40Х», «CuCrNiZrTi – 85W90 – КЧ50» для оцінки характеру прояву в них дії додаткових композицій (ДК) ABRO GT-409 і POLYTRONT і прояву в них параметрів адгезійних властивостей під час моделювання зсуву на малогабаритних зразках. EN: The work carried out definitive tribotechnical tests of the systems of materials "CuCrNiZrTi - 85W90 - 40X", "CuCrNiZrTi - 85W90 - KCh50" to assess the nature of the manifestation of the effect of additive compositions (AC) ABRO GT-409 and POLYTRONTMС on adaptability to loading and lubrication modes parameters of adhesion properties when modeling shear on small samples. RU: В работе проведены определительные триботехнические испытания систем материалов «CuCrNiZrTi – 85W90 – 40Х», «CuCrNiZrTi – 85W90 – КЧ50» для оценки характера проявления в них действия добавочных композиций (ДК) ABRO GT-409 и POLYTRONTMС на приспосабливаемость к режимам нагружения и смазыванию и проявление параметров адгезионных свойств при моделировании сдвига на малогабаритных образцах.Item Mathematical modeling of car parts loading processes and choice of optimal materials, coatings and methods of their strengthening(Дніпровський державний технічний університет, 2023) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Чернета, Олег Георгійович; Cherneta, Oleg; Середа, Борис Петрович; Sereda, BorisUK: В роботі проведено дослідження сумарних навантажень на розподільний вал двигуна внутрішнього згоряння, змодельований розподіл моментів і тиску на окремі зони для вибору оптимального матеріалу і методів зміцнення поверхневого шару кулачків розподільного валу двигуна внутрішнього згоряння. Досліджено мікроструктуру та проведено рентгеноструктурний, фазовий склад та аналіз фізико-механічних характеристик покриттів після диференційованих зміцнюючих обробок з урахуванням структурних перетворень у поверхневих шарах. За допомогою рентгеноструктурного аналізу виявлено структурно-фазові складові поверхневого шару кулачків розподільного валу зі сталі 45 двигуна внутрішнього згоряння. EN: Conducted in workresearchtotal loads on the camshaft of the internal combustion engine, the simulated distribution of torques and pressure on individual zones for the selection of the optimal material and methods of strengthening the surface layer of the cams of the camshaft of the internal combustion engine. Microstructures were studied and X-ray structural, phase composition and analysis of physical and mechanical characteristics of coatings after differentiated strengthening treatments were made, taking into account structural transformations in the surface layers. With the help of X-ray structural analysis, the structural and phase components of the surface layer of the camshaft cams made of steel 45 of the internal combustion engine were revealed.Item Research of steel 45 strugging influence on the parameters of adhesion communication with chrome, chrome-nickel steel(Науковий журнал «Математичне моделювання», 2019) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Наведено результати дослідження трансформації мікроструктури приповерхневих шарів експлуатаційної сталі 45 (фрагменти кулачка розподільного валу двигуна), які піддані модифікуванню методом борування. Отримано графічні залежності тангенціальної міцності і коефіцієнта зміцнення молекулярного зв’язку від тиску в контакті для трибологічних систем матеріалів «12Х2Н4 - сталь 45», «45ХН2МФА - сталь 45», «40Х - сталь 45» при моделювання зсувного опору на машині тертя СМЦ-2. The results of the microstructure transformation research service steel 45 (fragments of the cam camshaft cam) of the surface layers, which are subjected to modification by boring, are presented in the paper. The graphical dependences of the tangential strength and the coefficient of molecular bond hardening on the contact pressure were obtained for tribological systems of materials "12X2H4 - steel 45", "45XH2MFA - steel 45", "40X - steel 45" in the modeling of shear resistancefriction machine 2 were received. The ambiguous effect of boring on the manifestation of the adhesion bond parameters of the surfaces of the materials under consideration was revealed. Приведены результаты исследования трансформации микроструктуры приповерхностных слоев эксплуатационной стали 45 (фрагменты кулачка распределительного вала двигателя), которые подвергнуты модифицированию методом борирования. Получены графические зависимости тангенциальной прочности и коэффициента упрочнения молекулярной связи от давления в контакте для трибологических систем материалов «12Х2Н4 - сталь 45», «45ХН2МФА - сталь 45», «40Х - сталь 45» при моделировании сдвигового сопротивления на машине трения СМЦ-2.Item Tribologicsl contact in materials systems "CuCrNiZrTi - KCH50", "CuCrNiZrTi - 40X", "CuCrNiZrTi - 12X2H2"(Карагандинский университет имени академика Е.А. Букетова, 2022) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: У статті поставлено завдання на проведення визначальних триботехнічних випробувань високоентропійного сплаву CuCrNiZrTi для оцінки його пристосовності до режимів навантаження та змащування при контактній взаємодії зі сталлю, чавуном та встановлення характеру прояву параметрів адгезійних властивостей моделюванням зсуву на малогабаритних образах. EN: The article poses the problem of conducting definitive tribotechnical tests of the high-entropy CuCrNiZrTi alloy to assess its adaptability to loading and lubrication modes during contact interaction with steel, cast iron and the manifestation of the parameters of adhesion properties by modeling shear on small samples. RU: В статье поставлена задача на проведение определительных триботехнических испытаний высокоэнтропийного сплава CuCrNiZrTi для оценки его приспосабливаемости к режимам нагружения и смазыванию при контактном взаимодействии со сталью, чугуном и установление характера проявления параметров адгезионных свойств моделированием сдвига на малогабаритных образцах.Item Use of combined strengthening method to obtain optimal composition of physico-mechanical characteristics of medium carbon(ДДТУ, 2022) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: В роботі проведені дослідження комбінованого способу відновлення і зміцнення поверхневого шару кулачків розподільного валу двигуна внутрішнього згорання. Зроблений порівняльний аналіз фізико-механічних характеристик покриттів після найбільш поширених зміцнюючи обробок з урахуванням структурних перетворень в поверхневих шарах. EN: The research of the combined method of restoration and strengthening of the surface layer of the camshaft of the internal combustion engine is carried out. A comparative analysis of the physical and mechanical characteristics of coatings after the most common hardening treatments, taking into account structural transformations in the surface layers. RU: В работе проведены исследования комбинированного способа восстановления и упрочнения поверхностного слоя кулачков распределительного вала двигателя внутреннего сгорания. Выполнен сравнительный анализ физико-механических характеристик покрытий после наиболее распространённых упрочняющих обработок с учетом структурных преобразований в поверхностных слоях.Item X-ray spectral analysis of surface structures formed on copper alloys during film fasting(Journal of Physics: Conference Series, 2021) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: В роботі встановлено характер перерозподілу хімічних елементів і їх зосередження у вторинних поверхневих структурах для систем матеріалів «сталь 45ХН2МФА-змазка-БрОЦС4-4-2,5», «сталь 45ХН2МФА-смазка- БрОЦС4-4-4», «сталь 45ХН2МФА-змазка - Л-63 », які випробувані в умовах моделювання плівкового голодування при змазуванні моторним маслом 15W40 Lukoil-Super SAE SG / CD. Показано, що стабільність дії мастильних утворень, які формуються при плівковому голодуванні може зумовлюватися лише при адсорбції на поверхнях Л63 і БрОФ4-4-4 вуглецю з киснем. EN: The paper establishes the nature of the redistribution of chemical elements and their concentration in secondary surface structures for the material systems "steel 45XN2MFAgrease-BrOTsS4-4-2.5", "steel 45XN2MFA-grease-BrOTsS4-4-4", "steel 45XN2MFA-grease -L-63 ", tested under the conditions of simulating film starvation when lubricated with 15W40 Lukoil-Super SAE SG/CD engine oil. Since the formula obtained by us includes the Gibbs energy, the self-organization of the structure under consideration naturally also enters. General laws of self-organization are observed when a number of conditions are met: irreversibility, openness (nonequilibrium), nonlinearity, instability (coherence), dissipativity. All these elements were observed and described by us in this work. It is due to self -organization that the distribution of chemical elements carbon and oxygen occurred on the surfaces L63 and BrOF4-4-4. To this effect must be added a decrease in the surface tension of the lubricant. RU: В работе установлен характер перераспределения химических элементов и их сосредоточение во вторичных поверхностных структурах для систем материалов «сталь 45ХН2МФА-смазка-БрОЦС4-4-2,5», «сталь 45ХН2МФА-смазка- БрОЦС4-4-4», «сталь 45ХН2МФА-смазка- Л-63», испытанных в условиях моделирования пленочного голодания при смазывании моторным маслом 15W40 Lukoil-Super SAE SG/CD. Показано, что стабильность действия смазочных образований, формирующихся при пленочном голодании может предопределяться только при адсорбировании на поверхностях Л63 и БрОФ4-4-4 углерода с кислородомItem Аналіз механізмів зміцнення середєвуглецевих сталей(Луцький національний технічний університет, 2017) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: В роботі приведений аналіз підвищення зносостійкості середнє вуглецевих сталей, представлені результати дослідження фізико-механічних властивостей робочих шарів середнє вуглецевих сталей. За результати проведених досліджень отримані зображення мікроструктури робочої поверхні після азотування і лазерної обробки. EN: The analysis of microstructures of increasing wear resistant transformation wear layers from the middle carbon steel, depending on technological methods and physical-mechanical properties of work surfaces are given in the article. Due to the results of the research the pictures of the microstructures of work surfaces by nitric and laser treatment are received. RU: В работе приведен анализ повышения износостойкости среднеуглеродистых сталей, представлены результаты исследования физико-механических свойств рабочих поверхностей среднеуглеродистых сталей. По результатам проведеных исследований получены фотографии с микроструктурами рабочих поверхностей после азотирования и лазерной обработки.Item Аналіз співвідношень експлуатаційних показників моторних олив класів в’язкості 5W40, 10W40(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.UK: Проведено розрахування динамічної в’язкості, та запропонованого запасу надійності Зн. Запас надійності визначався як відношення лужного числа до кислотного числа. Виконана графічна апроксимація впливу динамічної в’язкості брендових моторних олив на показник зносу, критичне навантаження та запасу надійності. EN: The calculation of dynamic viscosity and the proposed reliability margin is carried out. The reliability margin was defined as the ratio of the alkaline number to the acidic number. A graphical approximation of the effect of dynamic viscosity of branded motor oils on the wear rate, critical load and reliability margin has been performed.Item Аналітичне дослідження безрозмірного комплексу для оцінки зближення поверхонь тертя(Караганда: Изд-во КарГУ, 2018) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим Иванович; Чернета, Олег Георгиевич; Cherneta, Oleg G.; Чернета, Олег Георгійович; Юров, Виктор Михайлович; Юров, ВІктор Михайлович; Yurov, Vyktor M.UK: Наведено результати аналітичного дослідження отриманого раніше безрозмірного комплексу параметрів, що характеризує умови силового і швидкісного взаємодії поверхонь тертя модельних трибосопряжений контактують через мастильні шари при їх зближенні. Показана можливість теоретичної оцінки тимчасового показника взаємодії поверхонь через мастильні утворення. Показано, що з урахуванням моделювання швидкості зближення поверхонь для обертальної пари комплексний параметр можна привести до виду, в якому силовий параметр відсутній, і основний акцент при дослідженнях необхідно ставити на управління зсувними опорами мастильних утворень. EN: The results of an analytical study of the previously dimensionless complex of parameters characterizing the conditions for the force and high-speed interaction of the friction surfaces of model tribo-conjugates through lubricating layers as they approach each other are presented. The possibility of a theoretical estimate of the time index of the interaction of surfaces through thinning lubricating formations. It is shown that, taking into account the simulation of the approach velocity of surfaces for a rotational pair, the complex parameter can be reduced to a form in which the force parameter is absent, and the main emphasis in research should be placed on controlling the shear resistance of lubricant formations. RU: Приведены результаты аналитического исследования полученного ранее безразмерного комплекса параметров, характеризующего условия силового и скоростного взаимодействия поверхностей трения модельных трибосопряжений контактирующих через смазочные слои при их сближении. Показана возможность теоретической оценки временного показателя взаимодействия поверхностей через утончающиеся смазочные образования. Показано, что с учетом моделирования скорости сближения поверхностей для вращательной пары комплексный параметр можно привести к виду, в котором силовой параметр отсутствует, и основной акцент при исследованиях необходимо ставить на управление сдвиговыми сопротивлениями смазочных образований.Item Вибір технологічних методів зміцнення деталей машинобудівного комплексу(Editorial EDULCP, Buenos Aires, Argentina Scientific Publishing Center ―Sci-conf.com.ua, 2020) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Виконано аналіз технологічних методів обробки, фізико-механічних властивостей і характеристик поверхневого шару деталей після зміцнення різними технологічними способами: азотація; борування; бороцементація; лазерна обробка; іоно-плазмове азотування; термообробка. EN: The analysis of technological methods of processing, physical and mechanical properties and characteristics of the surface layer of parts after hardening by various technological methods: nitriding; boriding; boron carburizing; laser processing; ion-plasma nitriding; heat treatment. RU: Выполнен анализ технологических методов обработки, физико-механических свойств и характеристик поверхностного слоя деталей после упрочнения различными технологическими способами: азотирование; борирование; бороцементация; лазерная обработка; ионо-плазменное азотирование; термообработка.Item Визначальні випробування жароміцних ущільнювальних ітрійвмістних покриттів на високотемпературну газоерозійну стійкість(Національний авіаційний університет, 2023) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.UK: В роботі представленні випробування жароміцних ущільнювальних ітрійвмісних покриттів на високотемпературну газоерозійну стійкість. Дослідження включає в себе візуалізацію та характеристику геометрії профілю доріжок врізання, оцінку зміни кольору поверхонь та внутрішньої структури порошкових покриттів. Отримані результати вказують на відсутність значущих геометричних змін на поверхнях, а також свідчать про можливе утворення оксидів під впливом високої температури. EN: This article describes the testing of heat-resistant yttrium-containing sealing coatings for high-temperature gas-erosion resistance. The study includes careful visualization and characterization of the geometry of the cut-in profile, observation of changes in surface color, and analysis of the internal structure of powder coatings. The weight gain depends on the yttrium concentration and the method of coating application. This relation can have important practical applications in the development of tribological materials with improved properties.Item Визначення впливу магнітного поля на в’язкістний стан рідин для гідравлічних систем(Дунайський інститут Національного університету «Одеська морська академія», 2018) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Наведено результати оцінки впливу магнітного поля на час заповнення капілярних трубок гідравлічними рідинами з визначеною концентрацією магнітних часток EN: The results of the evaluation of the influence of a magnetic field on the time of filling capillary tubes with hydraulic fluids with a certain concentration of magnetic particles are presented. RU: Приведены результаты оценки влияния магнитного поля на время заполнения капиллярных трубок гидравлическими жидкостями с определенной концентрацией магнитных частицItem Вплив лазерної обробки на попередньо зміцнені поверхні середньовуглецевих сталей.(Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 2020) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Наведено дослідження зносостійких структури і мікротвердості поверхневого шару деталі після комбінованих способів зміцнення, що включають азотування і борування з наступною лазерною обробкою. EN: The results of studies of the wear-resistant structure and microhardness of the surface layer of a part after combined hardening methods, which include nitriding and boriding, followed by laser treatment, are presented. RU: Приведены результаты исследований износостойкой структуры и микротвердости поверхностного слоя детали после комбинированных способов упрочнения, которые включают азотирование и борирование с последующей лазерной обработкой.Item Вплив магнітного поля на характеристику амортизатора автомобіля при ході відбою(Державний університет «Житомирська політехніка»,, 2022) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Отримано результати, які вказують на можливість здійснення керованого впливу на робочі процеси, що протікають у порожнині амортизатора у випадку застосування гідравлічних рідин з магнітно-активними частками static control. Для цього потрібні подальші дослідження, що дозволять визначити алгоритми керування демпфуючими властивостями гасників коливань у підвісках автомобілів. EN: Results, that specify on possibility of realization of the guided influence on working processes that flow in the cavity of shock absorber in case of application of hydraulic liquids with magnetically-active parts of static control, are got. Further researches that will allow to define management algorithms damping properties of extinguishers of vibrations in the pendants of cars are needed for this purpose. UK: Получены результаты, которые указывают на возможность осуществления управляемого влияния на рабочие процессы, которые протекают в полости амортизатора в случае применения гидравлических жидкостей с магнитно-активными частями static control. Для этого нужны дальнейшие исследования, которые позволят определить алгоритмы управления демпфирующими свойствами гасителей колебаний в подвесках автомобилей.Item Вплив навантаження бензинового чотиритактного двигуна на критерій мащення шатунного підшипника колінчастого валу(АО «Мотор Сич» Запорожье, 2019) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим Иванович; Слинько, Георгій Іванович; Slyn’ko, Georgiy I.; Слынько, Георгий Иванович; Бокарьов, В. І.; Bokarev, V. I.; Бокарев, В. И.UK: Наведено результати теоретичних досліджень з моделювання величини результуючої сили, яка навантажує поверхні тертя шатунного підшипника бензинового чотиритактного двигуна за умов зміни розрахункових тисків горючих газів в циліндрах у кінці такту впуску на фіксованих частотах обертання колінчастого валу. В роботі показано зростання впливу газової складової сили, що навантажує поверхні третя шатунного підшипника зі зниженням частоти обертання. При цьому за низьких та середніх частот обертання критерій мащення може сягати критичних величин, що призводить до порушення режиму гідродинамічного тертя шатунного підшипника під час процесу згорання паливо-повітряної суміші в циліндрах двигуна. EN: The results of theoretical studies on the simulation of the resultant force value, which loads the friction surfaces of the connecting rod crankshaft bearing of a gasoline four-stroke engine, are presented in the conditions of change of the calculated pressures of combustible gases in the cylinders at the end of the intake stroke on fixed crankshaft rotating frequencies. An increase in the influence of the gas component of the load, which loads the friction surface of the connecting rod crankshaft bearing with a decrease in the speed of rotation, has been observed. At the same time, for low and medium rotational frequencies, the lubrication criterion may be critical, resulting in a violation of the hydrodynamic friction of the connecting rod during the combustion of the fuel-and-air mixture in the engine cylinders. RU: Приведены результаты теоретических исследований по моделированию величины результирующей силы, которая нагружает поверхности трения шатунного подшипника бензинового четырехтактного двигателя в условиях изменения расчетных давлений горючих газов в цилиндрах в конце такта впуска на фиксированных частотах вращения коленчатого вала. В работе показано рост влияния газовой составляющей силы, нагружающей поверхности трения шатунного подшипника со снижением частоты вращения. При этом, при низких и средних частотах вращения, критерий смазки может достигать критических величин, что приводит к нарушению режима гидродинамического трения шатунного подшипника в процессе сгорания топливо - воздушной смеси в цилиндрах двигателя.