Кафедра психології
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра психології by Title
Now showing 1 - 20 of 119
Results Per Page
Sort Options
Item LEGO-технології як ресурс психічного розвитку та соціально-психологічної підтримки дітей дошкільного та молодшого шкільного віку під час війни(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Гончарова, Анастасія Ігорівна; Honcharova, Anastasiia I.UK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи використання LEGO-технологій у навчально-виховному процесі, досліджується їх вплив на психічний розвиток та соціально-психологічну підтримку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в умовах війни. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо впровадження LEGO-технологій у педагогічну діяльність, спрямованих на розвиток емоційної стійкості, когнітивних навичок і соціальної адаптації дітей. EN: The master's thesis describes the theoretical foundations of using LEGO technologies in the educational process and explores their impact on the psychological development and socio-psychological support of preschool and early school-age children during wartime. Scientific and practical recommendations are developed for integrating LEGO technologies into pedagogical activities aimed at fostering emotional resilience, cognitive skills, and social adaptation in children.Item Авторські метафоричні асоціативні карти «Руки» в психологічній практиці(Запорізький національний технічний університет, 2018) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: У статті описаний проективний інструмент для роботи психолога – авторські метафоричні асоціативні карти «Руки» (ідея створення, апробація, напрямки психологічної роботи з МАК «Руки» та ін.). Описано тринадцять авторських вправ з МАК «Руки». EN: The article describes the projective tool in the work of applied psychologist – the author's metaphorical associative cards «Hands» (the idea of creation, approbation, the directions of psychological work with it, etc.). Thirteen author's exercises with the metaphorical associative cards «Hands» are described. RU: В статье описан проективный инструмент для работы психолога – авторские метафорические ассоциативные карты «Руки» (идея создания, апробация, направления психологической работы с МАК «Руки» и др.). Описаны тринадцать авторских упражнений с МАК «Руки».Item Вальдорфська педагогіка як здоров’язберігаюча та оздоровча освітня система(Видавництво «Дике Поле», 2015) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.UK: У статті розглядається поняття "здоров’язберігаючі освітні технології"; описуються основні характеристики, принципи й групи здоров’язберігаючих освітніх технологій. Вальдорфська педагогіка представлена як цілісна освітня здоров’язберігаюча система, що базується на концепції салютогенезу. Ефективність вальдорфської педагогіки, її оздоровчий і терапевтичний характер підтверджуються науковими дослідженнями, проведеними в ряді європейських країн і в Україні. Звертається увага на особистість вальдорфского вчителя як одного з головних факторів здорового розвитку дітей. Висловлюється припущення, що організація психологічного супроводу дітей професійними психологами в умовах вальдорфських навчальних закладів є зоною розвитку для вальдорфської педагогіки ХХІ ст. EN: In article the concept «educational technologies of the health maintenance» is considered; the basic characteristics, principles and groups of educational technologies of the health maintenance are described. The Waldorf Pedagogy is presented as complete educational system of the health maintenance which is based on the conception of saliutogenezis. Efficiency of Waldorf Pedagogy, its health-improvement and the therapeutic character are confirm the scientific researches, which were conducted in a number of the European countries and in Ukraine. We paid attention to the personality of the Waldorf teachers, which are one of primary factors of healthy development of children. We suppose that the organization of psychological support of children by the professional psychologists in conditions Waldorf educational institutions is a zone of development for Waldorf pedagogics of ХХІ century. RU: В статье рассматривается понятие «здоровьесберегающие образовательные технологии»; описываются основные характеристики, принципы и группы здоровьесберегающих образовательных технологий. Вальдорфская педагогика представлена как целостная образовательная здоровьесберегающая система, базирующаяся на концепции салютогенеза. Эффективность вальдорфской педагогики, ее оздоровительный и терапевтический характер подтверждаются научными исследованиями, проведенными в ряде европейских стран и в Украине. Обращается внимание на личность вальдорфского учителя как одного из главных факторов здорового развития детей. Высказывается предположение, что организация психологического сопровождения детей профессиональными психологами в условиях вальдорфских учебных заведений является зоной развития для вальдорфской педагогики ХХІ ст.Item Взаємозв’язок акцентуацій та рис особистості у військових(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Кириченко, Уляна Геннадіївна; Kyrychenko, UlianaUK: У бакалаврській роботі досліджено акцентуації характеру та риси особистості військовослужбовців, розроблено та проведено емпіричне дослідження взаємозв'язку акцентуацій характеру та рис особистості у військових, розроблено рекомендації психологічної роботи при акцентуаціях характеру у військових. EN: In the bachelor's thesis, character accentuations and personality traits of military personnel were investigated, an empirical study of the relationship between character accentuations and personality traits in the military was developed and conducted, and recommendations for psychological work with character accentuations in the military were developed.Item Вплив батьківсько-дитячих відносин на становлення Я-концепції юнаків(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Скворцова, Марія Олександрівна; Skvortsova, Maria O.UK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи поняття «батьківсько-дитячі відносини», досліджується специфіка психологічних особливостей формування дітей. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо відновлення відносин батьків та дітей, формування позитивних самоконцепцій в дітей на базі комплексного підходу. EN: The Master's thesis outlines the theoretical foundations of the concept of «parent-child relationship» are outlined, the specifics of the psychological features of children's formation are investigated. Scientific and practical recommendations have been developed for the restoration of relations between parents and children, the formation of a positive self-concept in children based on a comprehensive approach.Item Вплив досвіду перебування в окупації на розвиток негативних психічних станів(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Мануїлова, Діана Андріївна; Manuilova, DianaUK: У бакалаврській роботі розібрано теоретичні підходи психологічної підтримки особам, які перебувають в окупації, проведено емпіричні й теоретичні дослідженя для покращення психологічного стану населення,знайдено заходи які допоможуть у подоланні психологічних проблем. EN: In the bachelor's thesis, theoretical approaches to psychological support for individuals in occupation were analyzed, empirical and theoretical research was conducted to improve the psychological state of the population, and measures were identified to help overcome psychological problemsItem Вплив емоційної залежності на міжособистісні стосунки у парі(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Голуб, Сергій Олександрович; Holub, SerhiiUK: У магістерській роботі окреслено теоретичні підходи до вивчення впливу емоційної залежності на міжособистісні стосунки у парі, проведено емпіричне дослідження впливу емоційної залежності на міжособистісні стосунки у парі та проаналізовано взаємозв'язок між рівнем емоційної залежності та якістю міжособистісних стосунків (психологічним благополуччям) у парах. Розроблено психокорекційну програму роботи з кризовими парами, що мають проблеми в формуванні міжособистісних стосунків внаслідок надмірної емоційної залежності одного з партнерів та оцінити ефективності психокорекційних заходів. EN: The master's thesis outlines theoretical approaches to studying the impact of emotional dependence on interpersonal relationships in a couple, conducts an empirical study of the impact of emotional dependence on interpersonal relationships in a couple, and analyzes the relationship between the level of emotional dependence and the quality of interpersonal relationships (psychological well-being) in couples. A psychocorrectional program for working with crisis couples who have problems in forming interpersonal relationships due to excessive emotional dependence of one of the partners is developed and the effectiveness of psychocorrectional measures is assessed.Item Вплив корпоративної культури на взаємовідносини співробітників організації(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Шаповал, Олена Валеріївна; Shapoval, OlenaUK: У бакалаврській роботі вивчається вплив корпоративної культури на взаємовідносини співробітників організації. Дослідження має наукову новизну через детальний аналіз специфічних аспектів цього впливу, що дозволяє розширити знання про взаємозв'язок між корпоративною культурою та внутрішньою динамікою взаємовідносин співробітників. Теоретичне значення роботи полягає у поглибленні розуміння психологічних аспектів корпоративної культури та їх впливу на формування взаємовідносин у колективі. Практична значущість полягає у розробці рекомендацій для управління корпоративною культурою з метою покращення взаємовідносин між співробітниками та підвищення ефективності діяльності організації. В роботі також представлено емпіричне дослідження впливу корпоративної культури на взаємовідносини співробітників Відділення №2 компанії Delivery у м. Запоріжжя та надано пропозиції щодо вдосконалення корпоративної культури. EN: The bachelor's work studies the influence of corporate culture on the relationships between employees of the organization. The research has a scientific novelty due to the detailed analysis of specific aspects of this influence, which allows to expand knowledge about the relationship between corporate culture and the internal dynamics of employee relations. The theoretical significance of the work lies in deepening the understanding of the psychological aspects of corporate culture and their influence on the formation of relationships in the team. The practical significance lies in the development of recommendations for the management of corporate culture in order to improve relations between employees and increase the effectiveness of the organization. The paper also presents an empirical study of the impact of corporate culture on the relationships between employees of Department No. 2 of the Delivery company in Zaporizhzhya, and offers suggestions for improving corporate culture.Item Вплив музикотерапії на подолання наслідків стресу в здобувачів вищої освіти в умовах війни(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Василькова, Аліна Олексіївна; Vasylkova, AlinaUK: У магістерській роботі здійснено теоретико-методологічний аналіз наукових підходів до розуміння стресу і стресових станів особистості в сучасній психології, виокремлено особливості переживання стресових станів здобувачами вищої освіти в умовах воєнного стану, зроблено аналіз результатів емпіричного дослідження та розглянуто специфіку музикотерапії як напрямку психологічної допомоги особистості в умовах переживання хронічного стресу. EN: The master's thesis provides a theoretical and methodological analysis of scientific approaches to understanding stress and stressful states of the individual in modern psychology, highlights the peculiarities of experiencing stressful states by higher education students under martial law, analyses the results of an empirical study, and considers the specifics of music therapy as a direction of psychological assistance to individuals in the experience of chronic stress.Item Вплив психокорекційної роботи на успішність адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов дошкільного навчального закладу(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Мєртарчян, Тамара Оганесівнаа; Miertarchian, Tamara O.UK: У бакалаврській роботі описуються теоретичні основи поняття адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов ДНЗ та особливості адаптаційних можливостей дітей у віці 3-х – 4-х років. Проведено експериментальне дослідження особливостей адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов ДНЗ та зроблено аналіз впливу психологічного супроводу на адаптацію дітей до ДНЗ. Представлена корекційно–розвивальна програма для дітей молодшого дошкільного віку що адаптуються до умов ДНЗ. EN: The bachelor's work describes the theoretical foundations of the concept of adaptation of children of young preschool age to the minds of preschool and elementary age and the peculiarities of adaptation abilities of children aged 3–4 years. An experimental study was carried out to study the characteristics of adaptation of children of young preschool age to preschool age, and an analysis was made of the influx of psychological support on the adaptation of children before preschool age. A correctional and developmental program is presented for children of young preschool age to adapt to the minds of preschool age.Item Вплив ігрових платформ на психологічний стан і емоційний розвиток користувачів(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Жос, Олександр Миколайович; Zhos, OleksandrUK: У магістерській роботі проаналізовані теоретичні аспекти впливу ігрових платформ на психологічний стан користувачів. Емпірично досліджено вплив ігрових платформ на емоційний розвиток користувачів. Розроблено практичні рекомендації щодо управління емоціями та зниженням рівня тривожності під час гри. EN: The master's thesis analyzed the theoretical aspects of the impact of gaming platforms on the psychological state of users. The impact of gaming platforms on the emotional development of users has been empirically investigated Practical recommendations for managing emotions and reducing the level of anxiety during the game have been developed.Item Відносини підлітків та юнаків з батьками в період війни(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Гребенщикова, Аліна Ігорівна; Grebenshchikovа, Alina I.UK: У бакалаврській роботі описуються теоретико-методологічні дослідження відносин підлітків та юнаків з батьками в період війни. Окреслюється методологія та результати дослідження відносин підлітків та юнаків з батьками в період війни. EN: The bachelor's thesis describes the theoretical and methodological studies of the relations of teenagers and young men with their parents during the war. The methodology and results of the research on the relations of teenagers and young men with their parents during the war period are outlined.Item Досвід використання метафоричних асоціативних карт в психологічній роботі з дітьми(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2016) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.UK: У статті описані можливості використання метафоричних асоціативних карт (МАК) у психологічній роботі з дітьми. МАК розглянуто автором як один з екологічних експрес-методів у психологічній роботі з дітьми, які є однією з найбільш уразливих і незахищених категорій населення сучасної України. МАК представлено в статті як різновид проективних методів із властивими ним особливостями й специфікою; описані переваги асоціативних карт як інструмента роботи практичного психолога. У якості одного із критеріїв для класифікації МАК виділено можливість використання їх у психологічній і психотерапевтичній роботі з різними віковими групами, зокрема, з дітьми. Автором запропонований спосіб систематизації асоціативних карт залежно від напрямку психологічної роботи з дітьми (не враховувалася умовна універсальність кожного набору МАК, а також можливість їхнього використання в різного роду розвиваючій та ігровій діяльності): робота з дитячо-батьківськими стосунками; робота з Я-образами та образами Іншого, з різними емоційними станами; робота з дітьми, що постраждали в результаті бойових дій, терористичних актів, природних катастроф, дітьми, що переживають втрату близьких та ін.; робота з негативними неусвідомлюваними станами, страхами й снами; робота з ресурсними станами. Описано досвід використання метафоричних асоціативних карт у психологічній роботі автора статті з дітьми, що постраждали в результаті бойових дій в Україні. Стаття може бути корисна дитячим практичним психологам. EN: The article is focused on the possibility of use the Metaphoric Cards in the work of psychologists with children. Author consider Metaphoric Cards as one of the express methods in the psychological work with children, who are one of the most vulnerable and not protected categories of the population of modern Ukraine. The Metaphoric Cards are described as a version of projective methods. The author describes the advantages of the associative cards as tool of work of the practical psychologists. The author identified as one of criteria for classification of Metaphoric Cards the possibility of their use in psychological and psychotherapeutic work with different age groups, particularly with children. The author suggests a method of systematization of associative cards depending on the aspect of psychological work with children (the conditional universality of each set the Metaphoric Cards and also possibility of their use in different types of educational and play activities was not taken in attention): parent-child relationships; study of self-image and the images of Other, different emotional states; work with children affected by military operations and terrorist acts, natural disasters; the work with children experiencing bereavement, etc.); work with unconscious negative states; work with resource. The psychologists working with children can solve the diagnostic and therapeutic tasks by using the Metaphoric Cards. Author describe own experience of use the Metaphoric Cards in work with children, who have suffered as a result of fighting in Ukraine. The article may be useful for practical psychologists working with children. RU: В статье описаны возможности использования метафорических ассоциативных карт (МАК) в психологической работе с детьми. МАК рассмотрены автором как один из экологичных экспресс-методов в психологической работе с детьми, которые являются одной из наиболее уязвимых и незащищенных категорий населения современной Украины. МАК представлены в статье как разновидность проективных методов с присущими им особенностями и спецификой; описаны достоинства ассоциативных карт как инструмента работы практического психолога. В качестве одного из критериев для классификации МАК выделена возможность использования их в психологической и психотерапевтической работе с разными возрастными группами, в частности, с детьми. Автором предложен способ систематизации ассоциативных карт в зависимости от направления психологической работы с детьми (не учитывалась условная универсальность каждого набора МАК, а также возможность их использования в разного рода развивающей и игровой деятельности): работа с детско-родительскими отношениями; проработка Я-образов и образов Другого, различных эмоциональных состояний; работа с детьми, пострадавшими в результате военных действий, террористических актов, природных катастроф, детьми, переживающими утрату близких и др.; работа с негативными неосознаваемыми состояниями, страхами и снами; работа с ресурсными состояниями. Описан опыт использования метафорических ассоциативных карт в психологической работе автора статьи с детьми, пострадавшими в результате боевых действий в Украине. Статья может быть полезна детским практическим психологам.Item Досвід використання метафоричних асоціативних карт у викладанні психологічних дисциплін(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2014) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.UK: У статті звертається увага на роль метафори в процесі професійної підготовки майбутніх психологів. Описано місце, функції й завдання метафори в освітньому процесі. Метафора розглядається як один з важливих методичних прийомів викладання психології студентам-психологам. Обґрунтовано використання метафори на всіх етапах підготовки майбутніх психологів, враховуючи те, що метафоричний матеріал у навчанні студентів-психологів може бути найрізноманітнішим. Пропонується більш докладно розглянути можливості використання метафоричних асоціативних карт (МАК) в роботі з майбутніми психологами. У статті запропоновано деякі авторські техніки роботи з МАК, використовувані автором в процесі викладання окремих психологічних дисциплін для студентів-психологів. EN: The article is focused on the role of metaphor in the process of professional preparation of future psychologists. The place, functions and tasks of metaphor in an educational process are described. A metaphor we consider as the one of important methodical receptions of teaching of psychology to students-psychologists. The use of metaphor is reasonable on all stages of preparation of future psychologists. Metaphorical material in educating of students-psychologists can be various. In article we describe author's methodical receptions of work with a Metaphoric Cards, used by us in the course of teaching the separate psychological disciplines for students-psychologists. RU: В статье обращается внимание на роль метафоры в процессе профессиональной подготовки будущих психологов. Описаны место, функции и задачи метафоры в образовательном процессе. Метафора рассматривается как один из важных методических приемов преподавания психологии студентам-психологам. Обосновано использования метафоры на всех этапах подготовки будущих психологов, учитывая то, что метафорический материал в обучении студентам-психологам может быть разнообразнейшим. Предлагается более подробно рассмотреть возможности использования метафорических ассоциативных карт (МАК) в работе с будущими психологами. В статье предложены некоторые авторские техники работы по МАК, используемые автором в процессе преподавания отдельных психологических дисциплин для студентов-психологов.Item Емоційна підтримка та формування стійкості особистості як комплексна копінг-стратегія в стресових ситуаціях різної суб'єктивної складності(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Грипич, Лілія В’ячеславівна; Grypych, LiliaUK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи поняття «емоційна підтримка» як копінг-стратегія особистості. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо формування емоційної стійкості особистості. EN: The master's thesis describes the theoretical foundations of the concept of emotional support as a coping strategy. Scientific and practical recommendations for the formation of emotional stability of the individual are developed.Item Емоційне вигоряння лікарів, які працюють з потерпілими внаслідок бойових дій(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Вакуленко, Віталій Вікторович; Vitaliy, VakulenkoUK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи поняття «емоційне вигоряння», досліджується його клініко-психологічний зміст. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо профілактики та корекції емоційного вигоряння у лікарів. EN: The master's thesis describes the theoretical foundations of the concept of "emotional burnout", investigates the specifics of the clinical and psychological content. Scientific and practical recommendations for the prevention and correction of emotional burnout in doctors are developed.Item Емоційний інтелект як чинник міжособистісної залежності у молоді(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Плющик, Ксенія Вікторівна; Plyushchik, KseniyaUK: У бакалаврській роботі проаналізовані визначення «емоційний інтелект» та «міжособистісна залежність». Емпірично досліджений вплив емоційного інтелекту на утворення міжособистісної залежності у молоді. Сформовані профілактичні вказівки для запобігання міжособистісної залежності EN: The bachelor thesis analyzed the definitions of "emotional intelligence" and "interpersonal dependence". Empirically studied the influence of emotional intelligence on the formation of interpersonal dependence in young people. Prophylactic guidelines have been developed to prevent interpersonal addictionItem Емпіричне дослідження психосемантики дитячого малюнку: вальдорфський експеримент(Херсонський державний університет, 2019) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: У статті наведено результати психосемантичного аналізу дитячих малюнків. Ми порівняли малюнки школярів двох типів класів – загальноосвітніх і класів вальдорфського спрямування – Всеукраїнського експериментального навчального закладу Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 66, в якій проводиться дослідно-експериментальна робота на тему «Забезпечення психічного здоров'я дітей засобами вальдорфської педагогіки» (Наказ МОНУ №1509 від 24.12.2014 р). У нашому пошуковому лонгітюдному дослідженні ми спираємося на припущення про те, що та чи інша педагогічна система значно впливає на психічний розвиток дитини; а результати такого впливу можна відстежити за допомогою аналізу дитячих малюнків, спираючись не стільки на загальноприйняті формальні показники, скільки на психосемантичні показники (зміст, контекст) малюнка. Вивчення психосемантичних особливостей дитячих малюнків проводилося нами протягом трьох років. На різних етапах дослідження було задіяно від 116 до 165 учнів паралелей 1-4 класів віком від 6 до 13 років. Психосемантичний аналіз здійснювався на матеріалі 5070 дитячих малюнків, отриманих в результаті проведення методики «Малюнок людини» і Тесту дивергентного (творчого) мислення Ф. Вільямса (в модифікації О.Є. Тунік). Результати аналізу показали, що для малюнків учнів класів вальдорфського спрямування найбільш характерні: більша масштабність; наявність сюжетної лінії; більше ознак руху. Для малюнків дітей із загальноосвітніх класів більш характерно зображення абстрактних малюнків, окремих предметів без будь-якого фону, відсутність сюжетної лінії і ознак руху. Такі особливості малюнків, відображають те, що учні класів вальдорфського спрямування частіше переживають світ і себе в ньому в цілісності, єдності та в живій взаємодії з ним; тоді як учні загальноосвітніх класів більше сприймають світ не через переживання єдності з ним, а через сприйняття окремих його компонентів; сприймають себе в цьому світі як щось окреме. EN: The results of the psychosemantic analysis of the children's drawings are represented in the article. We compared the drawings of schoolchildren from two types of classes – the Waldorf classes and the general education classes of the All-Ukrainian experimental educational institution – Zaporizhzhia secondary school No 66. According to the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated December 24, 2014, No. 1509 in this school an experiment entitled «Provision of children's mental health by means of the Waldorf pedagogy» was opened. In our longitudinal study we rely on the assumption that the pedagogical system influences the mental development of a child; the results of such an impact can be investigated using the analysis of children's drawings, relying not only on generally accepted formal indicators, but also on drawing's psychosemantic indicators (content, context). The study of psychosemantic peculiarities of children's drawings drawn by schoolchildren of secondary school No66 was performed by us during three years. The data analyzed in this study was obtained from 116 to 165 schoolchildren (the parallel of the first, second, third, fourth and fifth years). The pupils have made 5070 drawings in the process of performing F.Williams’s Test of Creativity and Divergent Thinking (modified by E.Tunik) and Children’s human figure drawings Test. Waldorf pupils produced larger and more scene-based drawings; drawings with more signs of movement. As for the drawings of children from general education classes, they are characterized with the image of abstract drawings, individual objects without any background (context), the lack of a storyline and signs of movement. Such features of the drawings reflect the fact that students of Waldorf classes more often experience the world and themselves in integrity, unity, in a certain context and in vivid interaction with it; whereas students of general education classes perceive the world not through the experience of unity with it, but through the perception of its individual components; perceive themselves in this world as something separate. RU: В статье представлены результаты психосемантического анализа детских рисунков. Мы сравнили рисунки школьников двух типов классов – общеобразовательных и классов вальдорфского направления – Всеукраинского экспери-ментального учебного заведения Запорожской общеобразовательной школы І-ІІІ ступеней No 66, в которой проводится экс-периментальное исследование на тему «Обеспечение психического здоровья детей средствами вальдорфской педагогики» (Приказ МОНУ No1509 от 24.12.2014 г.). В нашем поисковом лонгитюдном сплошном исследовании мы опираемся на пред-положение о том, что та или иная педагогическая система оказывает значительное влияние на психическое развитие ребенка; а результаты такого влияния можно отследить с помощью анализа детских рисунков, опираясь не столько на общепринятые формальные, сколько на психосемантические показатели (содержание, контекст) рисунка. Изучение психосе-мантических особенностей детских рисунков проводилось нами в течение трех лет. На разных этапах исследования было задействовано от 116 до 165 учащихся параллелей 1-4 классов в возрасте от 6 до 13 лет. Психосемантический анализ осуществлялся на материале 5070 детских рисунков, полученных в результате проведения методики «Рисунок человека» и Теста дивергентного (творческого) мышления Ф. Вильямса (в модификации Е.Е. Туник). Результаты анализа показали, что для рисунков учащихся классов вальдорфского направления наиболее характерны: бо́льшая масштабность; сюжетная линия; больше признаков движения. Для рисунков детей из общеобразовательных классов более характерно изображение абстрактных рисунков, отдельных предметов без какого-либо фона, отсутствие сюжетной линии и признаков движения. Такие особенности рисунков, отражают то, что учащиеся классов вальдорфского направления чаще переживают мир и себя в нем в целостности, единстве и в живом взаимодействии с ним; тогда как учащиеся общеобразовательных классов больше воспринимают мир не через переживание единства с ним, а через восприятие отдельных его компонентов; воспринимают себя в этом мире как нечто отдельное.Item Ефективність нейропсихологічної корекції при навчальних труднощах дітей шкільного віку(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Грипич, Ганна В’ячеславівна; Grypych, HannaUK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи поняття «навчальні труднощі». Розроблено науково-практичні рекомендації щодо нейропсихологічної корекції при навчальних труднощах у дітей шкільного віку. EN: The master's thesis describes the theoretical foundations of the concept of «learning difficulties». Scientific and practical recommendations for neuropsychological correction of learning difficulties in school-age children have been developed.Item Залежність копінг-стратегій сучасних українських школярів від розвитку емоційного інтелекту(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Бакута, Тетяна Юріївна; Bakuta, TetianaUK: У магістерській роботі описуються теоретичні основи понять «емоційний інтелект», «копінг-тратегії», досліджується специфіка взіємозв’язку емоційного інтелекту та копінг-стратегій підлітків. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту в структурі копінг-поведінки школярів EN: The master's thesis outlines the theoretical foundations of the concepts of "emotional intelligence" and "coping strategies," examines the specifics of the relationship between emotional intelligence and coping strategies in adolescents, and develops scientific and practical recommendations for enhancing emotional intelligence within the coping behavior framework of schoolchildren.