Факультет управління фізичною культурою та спортом
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Факультет управління фізичною культурою та спортом by Title
Now showing 1 - 20 of 204
Results Per Page
Sort Options
Item Analysis of the formation stages of the masters sport as a social phenomenon.(CPN Publishing Group, 2020) Черненко, Андрій Євгенович; Chernenko, Andrii; Черненко, Андрей Евгеньевич; Сердюк, Дмитро; Serdyuk, D.; Сердюк, ДмитрийUK: На основі теоретичного аналізу розглядається проблема сучасного стану розвитку магістерського руху. Встановлено, що майстер -спорт - це не тільки засіб боротьби з негативними явищами сучасного суспільства, але він і є також здатні сформувати в суспільній свідомості гідні цінності здорового способу життя, етичні, естетичні та морально -психологічні фактори. Визначається, які асоціації проводять змагання різного рівня серед ветеранів. EN: Based on the theoretical analysis, considered is the problem of the current state of development of the masters' movement. It is established that masters sport is not only a means of combating the negative phenomena of modern society but it is also able to form in the public consciousness worthy values for a healthy lifestyle, ethical, aesthetic and moral and psychological factors. It is determined which associations hold competitions of different levels among veterans. RU: На основе теоретического анализа рассматривается проблема современного состояния развития движения мастеров. Установлено, что спортивный спорт - это не только средство борьбы с негативными явлениями современного общества, но и также способны формировать в общественном сознании достойные ценности здорового образа жизни, этические, эстетические и морально-психологические факторы. Определено, в каких ассоциациях проводятся соревнования разного уровня среди ветеранов.Item Application of fitball aerobics means in the system of physical education of female students of non-sporting specialties(Physical education of students, 2018) Черненко, Андрій Євгенович; Chernenko, Andrii Ye.; Черненко, Андрей Евгеньевич; Симонік, A.; Черненко, O.; Сердюк, Д; Кокарев, Б.; Булах, С.; Гурєєва, A.; Symonik, A. V.; Chernenko, O.; Serdyuk, D. G.; Kokarev, B. V.; Bulakh, S. M.; Hurieieva, A. M.; Симоник, A.; Черненко, O.; Сердюк, Д; Кокарев, Б.; Булах, С.; Гуреева, A.UK: Мета: Оцінити вплив засобів фітбол- аеробіки на рівень фізичної та функціональної підготовленості жінок 18-19 років. EN: Purpose: To estimate the influence of a fitball aerobics means on the level of physical and functional fitness of 18-19-year- olds female students. RU: Цель: Оценить влияние средств фитбол аэробики на уровень физической и функциональной подготовленности девушек 18-19 лет.Item Development of movement coordination among handballists at the initial preparation stage(Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019) Чухланцева, Наталя Вікторівна; Chuhklantseva, Natalia V.; Чухланцева, Наталья ВикторовнаUK: Високий рівень координації у гандболістів необхідний для оптимальної, успішної змагальної діяльності. У статті висвітлюються результати дослідження, присвяченого виявленню ефективності експериментальної методики розвитку координаційних якостей гандболістів 10-11 років. Учасниками експерименту були 40 юнаків, що тренуються в групах початкової підготовки, з числа яких було сформовано експериментальну (ЕГ, n=20) та контрольну групи (КГ, n=20). Рівень розвитку координаційних якостей оцінювали, використовуючи тести: човниковий біг 4х9 м, біг «змійкою» з веденням м'яча 2х9 м, метання гандбольного м'яча по мішені, передача м'яча у парах. Виявлено, що застосування вправ з м'ячами, в підготовчій і заключній частинах тренувального заняття та комплексів вправ, спрямованих на поліпшення роботи екстероцептивних аналізаторів, на розвиток здатності до узгодження і комбінування рухів, до диференціювання просторових і силових параметрів рухів, здатності до швидкого реагування на мінливі умови гри, сприяло статистично достовірному приросту показників розвитку координації. Позитивна динаміка показників рівня розвитку координації свідчить про ефективність запропонованої методики. EN: The article highlights the results of a study on the effectiveness of the experimental methodology for the development of the coordination qualities of handball players 10-11 years old. The participants in the experiment were 40 young men training in primary training groups, from which the experimental group (EG, n=20) and the control group (CG, n=20) were formed. The level of development of coordination qualities was assessed using tests: shuttle run 4x9m, snake run with 2x9m dribbling, throwing a handball on the target, passing the ball in pairs. It was revealed that the use of exercises with balls in the preparatory and final parts of a training session, complexes of exercises aimed at improving the work of exteroceptive analyzers, developing the ability to coordinate and combine movements, to differentiate spatial and power parameters of movements, and the ability to quickly respond to changing game conditions contributed to a statistically significant increase in coordination development indicators. According to the results of the «4x9m shuttle run» test, an improvement was found in the EG by 13.44% and in the CG by 7.64% (p<0.0001), in the test «snake run with 2x9m dribbling» - by 9.28% in the EG and by 6.45% (p<0.0001) in the CG. According to the results of the test “throwing a handball on the target” in the EG by 40.81% (p<0.0001), and in the CG only 11.09% (p>0.05). According to the results of the test «passing the ball in pairs», the performance of athletes in the EG improved by 13.13% (p <0.0001) and in the KG only 10.87% (p>0.05). The positive dynamics of the level of coordination indicators demonstrates the effectiveness of the proposed method. RU: Высокий уровень координации у гандболистов необходим для оптимальной, успешной соревновательной деятельности. В статье освещаются результаты исследования, посвященного выявлению эффективности экспериментальной методики развития координационных качеств гандболистов 10-11 лет. Участниками эксперимента были 40 юношей, тренирующихся в группах начальной подготовки, из числа которых было сформировано экспериментальную (ЭГ, n=20) и контрольную группы (КГ, n=20). Уровень развития координационных качеств оценивали, используя тесты: челночный бег 4х9м, бег «змейкой» с ведением мяча 2х9 м, метание гандбольного мяча по мишени, передача мяча в парах. Выявлено, что применение упражнений с мячами, в подготовительной и заключительной частях тренировочного занятия, комплексов упражнений, направленных на улучшение работы экстероцептивных анализаторов, развитие способности к согласованию и комбинированию движений, к дифференцированию пространственных и силовых параметров движений, способности к быстрому реагированию на изменяющиеся условия игры способствовало статистически достоверному приросту показателей развития координации. Положительная динамика показателей уровня развития координации свидетельствует об эффективности предложенной методики.Item Differentiation of physical loads in female students of different motor ages(Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2021) Черненко, Андрій Євгенович; Chernenko, Andrii Ye.; Черненко, Андрей Евгеньевич; Дорошенко, Едуард; Гурієва, Антоніна; Симонік, Анастасія; Черненко, Олена; Черненко, Андрій; Сердюк, Дмитро; Сватєв, Андрій; Царенко, Катерина; Doroshenko, E.; Hurieieva, A.; Symonik, A.; Chernenko, O.; Serdyuk, D.; Svatiev, A.; Tsarenko, K.; Дорошенко, Эдуард; Гуреева, Антоіна; Симоник, Анастасия; Черненко, Олена; Черненко, Андрей; Сердюк, Дмитрий; Сватьев, Андрей; Царенко, ЕкатеринаUK: Мета – розробити і оцінити вплив програми секційних занять оздоровчою аеробікою з урахуванням диференціації фізичних навантажень у студенток з різним руховим віком. EN: Purpose: To develop and evaluate the impact of a program of sectional recreational aerobics classes, taking into account the differentiation of physical loads in female students of different motor ages. RU: Цель - разработать и оценить влияние программы секционных занятий оздоровительной аэробикой с учетом дифференциации физических нагрузок у студенток с разным двигательным возрастом.Item Effectiveness of an indoor cycling program in improving the physical condition of young women(Pol. J. Sport Tourism, 2019) Чухланцева, Наталя Вікторівна; Chuhklantseva, Natalia V.; Чухланцева, Наталья ВикторовнаUK: Програми тренувань на велосипеді в приміщенні в фітнес-клубах дають можливість оптимізувати структуру і кількість фізичної активності, яка знижує ризик порушення адаптивних здібностей жіночого організму. Основна мета цього дослідження полягала в тому, щоб визначити вплив програми їзди на велосипеді в приміщенні на склад тіла і фізичну форму молодих жінок. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 29 жінок (вік = 29,31 ± 3,40 років, маса тіла = 70,71 ± 6,15 кг і зріст = 169,83 ± 3,17 см), які відвідували три заняття на тиждень протягом 16 тижнів. Кожне заняття складалося з трьох частин: підготовчої, основної та заключної. Склад тіла (окружність талії і індекс маси тіла), кардіореспіраторна підготовка (VО2max), рухова підготовка (рівновага) і м'язово-скелетна підготовка (сила м'язів верхньої та нижньої частини тіла, м'язова витривалість) порівнювалися до початку дослідження і після 10 і 16 тижнів тренувань. Зміни, зареєстровані в кожній змінній з плином часу, були проаналізовані статистично з використанням методів повторних вимірів. Отримані результати. Значне поліпшення фізичної підготовленості було виявлено за значеннями індексу маси тіла (7,81%; ES: 0,95, p = 0,0001) і VО2max (12,51%; ES: 1,02, p = 0,0001). Помірні поліпшення були виявлені в силі м'язів нижньої частини тіла (11,13%; ES: 0,66, p = 0,0001) і окружності талії (6,05%, ES: 0,65, p = 0,0001). Спостерігалося збільшення сили м'язів верхньої частини тіла (5,27%; ES: 0,41, p = 0,0001), м'язової витривалості (8,20%; ES: 0,32, p = 0,0001) і балансу (10 , 68%; ES: 0,29, р = 0,003). Висновок. Їзда на велосипеді в приміщенні в фітнес-клубі - ефективний вид вправ для молодих жінок; надає цілеспрямоване тренувальний вплив на функціональні системи організму, адаптивні здібності і фізичну форму. EN: Introduction. Indoor cycling training programs at fitness clubs offer the possibility of optimizing the structure and amount of physical activity, which reduces the risk of disrupting the adaptive abilities of women’s bodies. The main purpose of this study was to identify the effect of an indoor cycling program on the body composition and physical fitness of young women. Material and methods. Twenty-nine women (age = 29.31 ± 3.40 years, body weight = 70.71 ± 6.15 kg, and height = 169.83 ± 3.17 cm) took part in the study, participating in three classes per week for 16 weeks. Each class included three periods: the preparatory, main, and supporting periods. Body composition (waist circumference and body mass index), cardiorespiratory fitness (VО2max), motor fitness (balance), and musculoskeletal fitness (upper and lower body muscle strength and muscular endurance) were compared before the beginning of the study and after 10 and 16 weeks of training. Changes recorded in each variable over time were analyzed statistically using repeated measures methods. Results. Significant improvements in physical fitness were identified in the values of the body mass index (7.81%; ES: 0.95, p = 0.0001) and VО2max (12.51%; ES: 1.02, p = 0.0001). Moderate improvements were found in lower body muscle strength (11.13%; ES: 0.66, p = 0.0001) and waist circumference (6.05%, ES:0.65, p = 0.0001). There was an increase in the strength of the muscles of the upper body (5.27%; ES: 0.41, p = 0.0001), muscular endurance (8.20%; ES: 0.32, p = 0.0001), and balance (10.68%; ES: 0.29, p = 0.003). Conclusion. Indoor cycling in a fitness club is an effective form of exercise for young women; it has targeted training effects on the body’s functional systems, adaptive abilities, and physical fitness RU: Программы тренировок на велосипеде в помещении в фитнес-клубах дают возможность оптимизировать структуру и количество физической активности, которая снижает риск нарушения адаптивных способностей женского организма. Основная цель этого исследования состояла в том, чтобы определить влияние программы езды на велосипеде в помещении на состав тела и физическую форму молодых женщин. Материал и методы. В исследовании приняли участие 29 женщин (возраст = 29,31 ± 3,40 года, масса тела = 70,71 ± 6,15 кг и рост = 169,83 ± 3,17 см), которые посещали три занятия в неделю в течение 16 недель. Каждое занятие состояло из трех частей: подготовительной, основной и заключительной. Состав тела (окружность талии и индекс массы тела), кардиореспираторная подготовка (VО2max), двигательная подготовка (равновесие) и мышечно-скелетная подготовка (сила мышц верхней и нижней части тела, мышечная выносливость) сравнивались до начала исследования и после 10 и 16 недель тренировок. Изменения, зарегистрированные в каждой переменной с течением времени, были проанализированы статистически с использованием методов повторных измерений. Полученные результаты. Значительное улучшение физической подготовленности было выявлено по значениям индекса массы тела (7,81%; ES: 0,95, p = 0,0001) и VО2max (12,51%; ES: 1,02, p = 0,0001). Умеренные улучшения были обнаружены в силе мышц нижней части тела (11,13%; ES: 0,66, p = 0,0001) и окружности талии (6,05%, ES: 0,65, p = 0,0001). Наблюдалось увеличение силы мышц верхней части тела (5,27%; ES: 0,41, p = 0,0001), мышечной выносливости (8,20%; ES: 0,32, p = 0,0001) и баланса (10,68%; ES: 0,29, р = 0,003). Вывод. Езда на велосипеде в помещении в фитнес-клубе - эффективный вид упражнений для молодых женщин; оказывает целенаправленное тренировочное воздействие на функциональные системы организма, адаптивные способности и физическую форму.Item Innovative technologies in rehabilitation of antiterrorist operation victims(Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2017) Маляренко, Юлія Олександрівна; Maliarenko, Yliya O.; Маляренко, Юлия АлександровнаUK: Мета дослідження – визначення можливості і доцільності застосування низькочастотних імпульсів при реабілітації пацієнтів з черепно-мозковою травмою та політравмою в умовах стаціонару. Матеріали та методи: поранені (n = 30) з 19 до 39 років (середній вік становив 29,53 ± 1,06). В якості контрольної групи були досліджені 20 осіб, ідентичні за віком та характером пошкодження. (середній вік становив 29,1 ± 1,1). Клінічно оцінювалась ефективність лікування за бальною шкалою (1 бал – мінімальна, 2 бали – помірна, 3 бали – виражена), оцінювалась інтенсивність болю, оцінювали дані електроенцефалографії. Результати і обговорення. Проаналізовано походження та обставини виникнення черепно-мозкової травми. Оцінювалися дослідження, що підтверджують черепно-мозкову травму з акцентом на внутрішньочерепну гіпертензію, характер болю до і після лікування. У контрольній групі застосували класичну терапію (анальгетики, транквілізатори, проти судомні та діуретичні препарати), а в основній групі додатково використовували LEIT (20 - 30 хвилин при частоті 77 Гц) Висновки. Застосування низькочастотного сигналу дозволило зняти больовий синдром і сприяло відновленню функції при травмах різної етіології. Визначено можливість використання низькочастотних імпульсів з метою адаптації організму до нових умов, щодо відновлення регуляторної здатності вегетативної нервової системи. Застосування LEIT сприяє усуненню придбаних патологічних умовнорефлекторних зв'язків, міофасціального синдрому, відчуття важкості в голові, внутрішньочерепної гіпертензії, головного болю, що позитивно впливає на якість і тривалість лікування, дозволяє знизити фармакологічне навантаження в період реабілітації. Запропонований метод доцільно використовувати в клінічній практиці в медично-оздоровчих установах. EN: The humanitarian catastrophe provoked in Ukraine by neighbouring state, forces the best representatives of our country to take part in military operations. The saddest, that thus also perishes civilians. Women, children, old men suffer. Young able-bodied people should risk the life, health for the sake of the world and well-being of our planet, because Ukraine it only the beginning of aggression of the hostile state. In antiterrorist operation conditions it is necessary to apply a maximum efforts not only for life preservation which is priority at the state level, but also it is necessary to create conditions for a speedy recovery, possibility to return on service to the trained, skilled fighters. At newest technologies use possibility to keep not only working capacity, but also quality of wounded men life hereafter can be created. Craniocerebral injury – one of the most frequent kinds of traumas, which meet in 30–50% cases of all traumatic damages [1, 2, 3]. Craniocerebral injury is a principal cause of death and physical inability of people under 45 years old and it gains the lead in neurosurgical pathologies structure [1]. In a wartime the craniocerebral injury principal causes are various bullet and explosive wounds . RU: Цель исследования – определение возможности и целесообразности применения низкочастотных импульсов при реабилитации пациентов с черепно-мозговой травмой и политравмой в условиях стационара. Материалы и методы; раненные (n = 30) с 19 до 39 лет (средний возраст составил 29,53 ± 1,06). В качестве контрольной группы были исследованы 20 человек, идентичных по возрасту и характеру повреждения (средний возраст составил 29,1 ± 1,1). Клинически оценивалась эффективность лечения по балльной шкале (1 балл – минимальная, 2 балла – умеренная, 3 балла – выраженная), также оценивалась интенсивность боли, оценивали данные электроэнцефалографии. Результаты и обсуждение. Проанализированы происхождение и обстоятельства возникновения черепно-мозговой травмы. Оценивались исследования, подтверждающие черепно-мозговую травму с акцентом на внутричерепную гипертензию, характер боли до и после лечения. В контрольной группе применили классическую терапию (анальгетики, транквилизаторы, противосудорожные препараты, диуретики), а в основной группе дополнительно использовали LEIT (20 - 30 минут при частоте 77 Гц) Выводы. Применение нейроадаптивного низкочастотного сигнала позволило снять болевой синдром и способствовало восстановлению функции при травмах различной этиологии. Определена возможность использования низкочастотных импульсов с целью адаптации организма к новым условиям, по восстановлению регуляторной способности вегетативной нервной системы. Применение LEIT способствует устранению приобретенных патологических условнорефлекторных связей, миофасциального синдрома, ощущения тяжести в голове, внутричерепной гипертензии, головной боли, что положительно влияет на качество и продолжительность лечения, позволяет снизить фармакологическую нагрузку в период реабилитации. Предложенный метод целесообразно использовать в клинической практике в медико-оздоровительных учреждениях.Item Innovative types of motor activity in professional training of specialists in physical culture and sport(Budapest, Hungary, 2021) Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK: Інновація та інноваційна діяльність традиційно подаються як напрям науково-технічного прогресу і як процес, пов'язаний з реалізацією досліджень і розробок на практиці. Однак значення і зміст поняття «інновація» стосовно фізичної культури і спорту ширше. EN: Innovation and innovative activity are tradition ally presented as a direction of scientific and technolog ical progress and as a process associated with the im plementation of research and development in practice. However, the meaning and content of the concept of "innovation" in relation to physical culture and sports is broader. RU: Инновация и инновационная деятельность традиционно преподносятся как направление научно-технического прогресса и как процесс, связанный с реализацией исследований и разработок на практике. Однако значение и содержание понятия «инновация» применительно к физической культуре и спорту шире.Item Pedagogical conditions of formation of readiness of future specialists of physical culture to use of innovative types of motor activity in professional activity.(Oslo, Norway, Norwegian Journal of development of the International Science, 2021) Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK: Інноваційна педагогічна технологія включає технологію навчання та виховання, яка є засобом організації навчального процесу та орієнтована на широкий спектр методів та засобів навчання, що використовуються у навчальному процесі з учнями, реалізується найповніша мета інновацій у вільній економічній зоні шляхом підвищення рівня: - інформаційного забезпечення та інформаційного забезпечення навчальних та наукових процесів через організаційні інновації; - технологічні інновації; - якість нових інформаційних продуктів. EN: Innovative pedagogical technology includes the technology of teaching and education, which is a means of organizing the educational process and focuses on a wide range of methods and teaching aids used in the educational process with students the fullest goal of innovation in the free economic zone is realized through raising the level of: - information support and information support of educational and scientific processes through organizational innovations; - technological innovations; - quality of new information products. RU: Инновационная педагогическая технология включает в себя технологию обучения и воспитания, которая является средством организации образовательного процесса и ориентирована на широкий спектр методов и учебных пособий, используемых в учебном процессе со студентами. Реализуется максимально полная цель инноваций в свободной экономической зоне. за счет повышения уровня: - информационного обеспечения и информационного обеспечения образовательного и научного процессов через организационные инновации; - технологические инновации; - качество новых информационных продуктов.Item Results of Future Physical Therapists’ Training for Application of Fitness and Health-Improving Technologies(International Journal of Humanities, Social Sciences and Education, 2018) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна; Мазін, Василь Миколайович; Mazin, Vasyl M.; Мазин, Василий НиколаевичUK: uk У статті висвітлено дослідження процесу підготовки майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Представлено результати теоретичного аналізу наукових та науково-методичних джерел з обраного питання. Визначено та обґрунтовано модель процесу підготовки, етапи формування готовності до використання фізкультурно-оздоровчих технологій, діагностичну систему та висвітлено результати педагогічного експерименту з перевірки ефективності запропонованих інновацій. EN: The article outlines the results of training of future physical rehabilitation specialists’ for application of fitness and health-improving technologies. Results of theoretical analysis of scientific and methodological sources regarding the problem in question are presented. Training process model, fitness and health-improving technologies application readiness forming stages, and diagnostic system are determined and grounded, and pedagogical experiment with regard to proposed innovations efficacy check is outlined. RU: В статье описано исследование процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Представлены результаты теоретического анализа научных и научно-методических источников по выбранному вопросу. Определены и обоснованы модель процесса подготовки, этапы формирования готовности к использованию физкультурно-оздоровительных технологий, диагностическая система и охарактеризованы результаты педагогического эксперимента по проверке эффективности предложенных инноваций.Item Specific principles of preparation of future specialists of physical culture and sports for the use of innovative types of motor activity in professional activity(СумДПУ, 2021) Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK: У статті розроблено й обґрунтовано специфічні принципи професійної підготовки фахівців фізичної культури і спорту до використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності. З урахуванням основоположних дидактичних закономірностей і загальних принципів навчання, а також провідних принципів професійної, зокрема вищої, освіти. Розкрито зміст таких принципів професійної освіти, як: загальнодидактичні принципи; принципи фізичного виховання та фізичної підготовки; спеціальні принципи використання інноваційних видів рухової активності, також проаналізовано найбільш вагомі принципи системності, міждисциплінарності, професійної специфічності, рухової поліфункціональності, ранньої професіоналізації, єдності традиції та інновацій, диференціації та індивідуалізації, евристичної інтерактивності, смислової і перцептивної наочності, самостійності в процесі професійної підготовки EN: The article elaborates and substantiates specific principles of professional training of physical culture and sports specialists for the use of innovative types of physical activity in professional activity. The content of such principles of professional education as: general didactic principles, principles of physical education and physical training; special principles of using innovative types of physical activity; also analyzed the most significant principles of consistency, interdisciplinarity, professional specificity, motor polyfunctionality, early professionalization, unity of traditions and innovations, differentiation and individualization, heuristic interactivity, semantic and perceptual visualization, independence in the process of professional training. RU: В статье разработаны и обоснованы специфические принципы профессиональной подготовки специалистов физической культуры и спорта к использованию инновационных видов двигательной активности в профессиональной деятельности. Раскрыто содержание таких принципов профессионального образования, как: общедидактические принципы, принципы физического воспитания и физической подготовки; специальные принципы использования инновационных видов двигательной активности; также проанализированы наиболее значимые принципы системности, междисциплинарности, профессиональной специфики, двигательной полифункциональности, ранней профессионализации, единства традиций и инноваций, дифференциации и индивидуализации, эвристической интерактивности, смысловой и перцептивной наглядности, самостоятельности в процессе профессиональной подготовки.Item Theoretical fundamentals of innovation of higher education in Ukraine.(Tallinn, Estonia, Pedagogy and Education Management Review (PEMR), 2021) Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK:Інноваційна педагогічна технологія включає технологію навчання та виховання, яка є засобом організації навчального процесу та орієнтована на широкий спектр методів та засобів навчання, що використовуються у навчальному процесі з учнями, реалізується найповніша мета інновацій у вільній економічній зоні шляхом підвищення рівня: - інформаційного забезпечення та інформаційного забезпечення навчальних та наукових процесів через організаційні інновації; - технологічні інновації; - якість нових інформаційних продуктів. EN: Innovative pedagogical technology includes the technology of teaching and education, which is a means of organizing the educational process and focuses on a wide range of methods and teaching aids used in the educational process with students the fullest goal of innovation in the free economic zone is realized through raising the level of: - information support and information support of educational and scientific processes through organizational innovations; - technological innovations; - quality of new information products. RU: Инновационная педагогическая технология включает в себя технологию обучения и воспитания, которая является средством организации образовательного процесса и ориентирована на широкий спектр методов и учебных пособий, используемых в учебном процессе со студентами. Реализуется максимально полная цель инноваций в свободной экономической зоне. за счет повышения уровня: - информационного обеспечения и информационного обеспечения образовательного и научного процессов через организационные инновации; - технологические инновации; - качество новых информационных продуктов.Item Активные видеоигры в учебном процессе физического воспитания школьников(Белорус. гос. ун-т физ. культуры, 2017) Чухланцева, Наталя Вікторівна; Chukhlantseva, Natalia V.; Чухланцева, Наталья ВикторовнаUK: Впровадження у фізичне виховання інформаційно-комп'ютерних технологій (ІКТ) покликане модернізувати традиційну педагогіку, більш ефективно здійснювати збір, обробку та передачу інформації, якісно змінити методи та організаційні форми підготовки висококваліфікованих педагогів. Метою дослідження було на основі аналізу публікацій з проблеми застосування інформаційно- комп'ютерних технологій, а саме активних відеоігор у сфері фізичної культури, визначити аспекти та переваги використання активних відеоігор у процесі фізичного виховання школярів. EN: The introduction of information and computer technologies (ICT) into physical education is designed to modernize traditional pedagogy, collect, process and transmit information more efficiently, qualitatively change the methods and organizational forms of training highly qualified teachers. computer technologies, namely active video games in the field of physical culture, to determine the aspects and advantages of using active video games in the process of physical education of schoolchildren. RU: Внедрение в физическое воспитание информационно-компьютерных технологий (ИКТ) призвано модернизировать традиционную педагогику, более эффективно осуществлять сбор, обработку и передачу информации, качественно изменить методы и организационные формы подготовки высококвалифицированных педагогов. Целью исследования было на основе анализа публикаций по проблеме применения информационно-компьютерных технологий, а именно активных видеоигр в сфере физической культуры, определить аспекты и преимущества использования активных видеоигр в процессе физического воспитания школьников.Item Аналіз основних показників змагальної діяльності провідних чоловічих гандбольгих команд на чемпіонаті світу 2017(Запорізький національний університет, 2018) Черненко, Андрій Євгенович; Chernenko, Andrii; Черненко, Андрей Евгеньевич; Шипенко, А.О.; Жержерунов, А.О.; Shypenko, Andrii; Zherzherunov, Andrii; Шипенко, А.А.; Жержерунов, А.А..UK: Проаналізовано стан питання вивчення структури компонентів змагальної діяльності кваліфікованих гандболістів на сучасному етапі розвитку. Визначені основні компоненти змагальної діяльності гандболістів. Встановлено, що техніко-тактичні дії є одним з провідних компонентів тренувального та змагального процесів, що обумовлює необхідність вдосконалення змагальної діяльності та подальшого зростання вимог до рівня підготовленості кваліфікованих спортсменів. Зазначено, що сучасна система підготовки спортсменів повинна враховувати зміни правил змагань, структури та змісту змагальної діяльності. EN: The state of the issue of studying the structure of the components of the competitive activity of qualified handball players at the present stage of development is analyzed. The basic components of the competitive activity of handball players are determined. It has been established that technical and tactical actions are one of the leading components of training and competition processes, which necessitates the improvement of competitive activities and the further growth of requirements to the level of training of qualified athletes. RU: Проанализировано состояние вопросы изучения структуры компонентов соревновательной деятельности квалифицированных гандболистов на современном этапе развития. Определены основные компоненты соревновательной деятельности гандболистов. Установлено, что технико-тактические действия является одним из ведущих компонентов тренировочного и соревновательного процессов, что обусловливает необходимость совершенствования соревновательной деятельности и дальнейшего роста требований к уровню подготовленности квалифицированных спортсменов. Отмечено, что современная система подготовки спортсменов должна учитывать изменения правил соревнований, структуры и содержания соревновательной деятельности.Item Базовые упражнения кроссфита как средство развития физических качеств юных черлидеров(Учреждение образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины», 2019) Чухланцева, Наталя Вікторівна; Chukhlantseva, Natalia V.; Чухланцева, Наталья ВикторовнаUK: Стаття присвячена питанню розвитку фізичних якостей дітей 9-12 років, що займаються черлідингом. Змагальна діяльність у черлідингу характеризується високими фізичними навантаженнями, складно-координованими рухами, умінням орієнтуватися у просторі та зберігати стійке положення тіла після виконання найскладніших акробатичних елементів. Розглянуто можливість застосування вправ кроссфіту для розвитку координації, сили м'язів та швидкості рухів, обґрунтовано ефективність їх застосування у системі підготовки черлідерів. Запропонована методика впроваджена та експериментально перевірена протягом річного макроциклу. Динаміка результатів тестування підтверджує раціональність інноваційної методики розвитку фізичних якостей молодих черлідерів. EN: The article is devoted to the development of the physical qualities of children 9-12 years old involved in cheerleading. Competitive activity in cheerleading is characterized by high physical loads, complexly coordinated movements, the ability to navigate in space and maintain a stable body position after performing the most complex acrobatic elements. The possibility of using crossfit exercises for the development of coordination, muscle strength and speed of movements is considered, the effectiveness of their use in the system of training cheerleaders is substantiated. The proposed method has been implemented and experimentally tested during the annual macrocycle. The dynamics of testing results confirms the rationality of the innovative methodology for developing the physical qualities of young cheerleaders. RU: Статья посвящена вопросу развития физических качеств детей 9-12 лет занимающихся черлидингом. Соревновательная деятельность в черлидинге характеризуется высокими физическими нагрузками, сложно-координированными движениями, умением ориентироваться в пространстве и сохранять устойчивое положение тела после исполнения сложнейших акробатических элементов. Рассмотрена возможность применения упражнений кроссфита для развития координации, силы мышц и быстроты движений, обоснована эффективность их применения в системе подготовки черлидеров. Предлагаемая методика внедрена и экспериментально проверена в течении годичного макроцикла. Динамика результатов тестирования подтверждает рациональность инновационной методики развития физических качеств юных черлидеров.Item Вдосконалення методики швидкісно-силової підготовки спортсменів рукопашного стилю 13-14 років.(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Будій, Ірина Олександрівна; Budii, IrynaUK: Розроблені ударні мікроцикли швидкісно-силової підготовки юних спортсменів; у основі мікроциклів закладений метод кругового тренування; показана ефективність систематичного застосування ударних мікроциклів швидкісно-силової підготовки для вдосконалення рухових можливостей юних спортсменів в підготовчому і початку змагального періодів. Обґрунтування методики вдосконалення швидкісно-силових якостей юних спортсменів 13–14 років на етапі спортивної базової підготовки. EN: Impact microcycles of speed-strength training of young athletes were developed; the basis of microcycles is the circular training method; the effectiveness of the systematic application of shock microcycles of speed-strength training for improving the motor capabilities of young athletes in the preparatory and beginning of the competitive periods is shown. Justification of the methodology for improving the speed and strength qualities of young athletes aged 13–14 years at the stage of basic sports training.Item Визначення особливостей гемодинамічних та рухових порушень при атеросклеротичної хронічної ішемії мозку для вибору засобів фізичної реабілітації(Харківська державна академія фізичної культури, 2014) Ермолаева, Алла Вячеславовна; Yermolaieva, Alla V.; Єрмолаєва, Алла ВячеславівнаUK: Мета: визначити характерні зміни функціонального стану серцево-судинної системи та особливості рухових порушень у жінок з атеросклеротичною хронічною ішемією мозку для вибору в подальшому відповідних засобів фізичної реабілітації. Матеріали і методи: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури та джерел мережі Інтернет за темою дослідження; аналіз історій хвороби; методи дослідження серцево-судинної системи (електрокардіографія, ультразвукове дослідження судин головного мозку і шиї та ін.). Результати: виявлено, що всі обстежені хворі мали ті чи інші гемодинамічні та рухові порушення. Висновки: встановлено, що комплексна оцінка функціонального стану окремо взятого хворого є однією з передумов індивідуальної спрямованості реабілітаційних заходів, серед яких, поряд з лікувальною фізичною культурою, масажем і фізіотерапією, доречно застосовувати елементи сучасних фітнес-технологій. EN: Purpose: to determine the characteristic changes in the functional state of the cardiovascular system and the features of motor disorders in women with chronic atherosclerotic ischemia of the brain, in the future to select appropriate means of physical rehabilitation. Material and Methods: analysis and synthesis of scientific and methodological literature and Internet sources on the topic of the study; analysis of case histories; methods of study of the cardiovascular system (electrocardiography, ultrasound of the brain vessels and neck, etc.). Results: found that all the examined patients had certain hemodynamic and movement disorders. Conclusions: it was found that a comprehensive assessment of the functional state of the individual patient is a prerequisite for individual orientation of rehabilitation measures, among which, along with medical physical culture, massage and physical therapy is appropriate to apply the elements of the modern fitness technology. RU: Цель: определить характерные изменения функционального состояния сердечно-сосудистой системы и особенности двигательных нарушений у женщин с атеросклеротической хронической ишемией мозга для выбора в дальнейшем соответствующих средств физической реабилитации. Материал и методы: анализ и обобщение научно-методической литературы и источников сети Интернет по теме исследования; анализ историй болезни; методы исследования сердечно-сосудистой системы (электрокардиография, ультразвуковое исследование сосудов головного мозга и шеи и др.). Результаты: обнаружено, что все обследованные больные имели те или иные гемодинамические и двигательные нарушения. Выводы: установлено, что комплексная оценка функционального состояния отдельно взятого больного является одной из предпосылок индивидуальной направленности реабилитационных мероприятий, среди которых, наряду с лечебной физической культурой, массажем и физиотерапией, уместно применять элементы современных фитнес-технологий.Item Використання модифікованих спортивних ігор у позаурочній роботі з фізичного виховання в закладах повної загальної середньої освіти.(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Дорошенко, Арсентій Олександрович; Doroshenko, ArsentiiUK: Експериментально доведено доцільність використання модифікованих спортивних ігор у позакласній роботі з фізичного виховання учнів старшої школи в аспекті оздоровчої практики. Розроблено програму використання рухливих ігор у позаурочній роботі з фізичного виховання старших школярів для гуртка «Спортивні ігри». EN: The expediency of using modified sports games in extracurricular work on physical education of high school students in the aspect of health practice has been experimentally proven. A program of using mobile games in extracurricular work on physical education of senior schoolchildren was developed for the "Sports Games" group.Item Використання оздоровчих вправ йоги на заняттях фізичної культури студентів спеціальних медичних груп(НПДУ, 2021) Кириченко, Олена Віталіївна; Kirichenko, Elena V.; Кириченко, Елена Витальевна; Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK: Підвищення ефективності процесу фізичного виховання, мотивації до занять фізичними вправами, потребує використання нових нетрадиційних оздоровчих систем. Аналізуючи методики різних оздоровчих систем ми дійшли висновку, що оптимальними для здобувачів вищої освіти будуть вправи з йоги для нормалізації дихальної функції організму. Основною метою йоги є оздоровлення організму в цілому, усунення проблем із зайвою вагою, розкриття можливостей тіла, духовного розвитку. Ще одна перевага – доступність йоги для людей практично всіх вікових категорій, статевої приналежності, оскільки основою будь-якого комплексу вправ являється продуманість, безпека і всебічна розвиненість. У статті обґрунтовується доцільність використання вправ йоги для студенток спеціальної медичної групи. Визначено перспективи використання оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання, основними елементами якої є асани (пози) і пранаяма (комплекс дихальних вправ). EN: Increasing the efficiency of physical education process, motivation to do physical exercises, requires the use of new non-traditional health-improving systems. The main purpose of yoga is to improve the body as a whole, to eliminate problems with excess weight, to open the possibilities of the body, spiritual development. Another advantage is the accessibility of yoga to people of almost all ages and genders, as the basis of any set of exercises is thoughtful, safe and all-round development. Yoga exercises affect every part of the body during the workout. By stretching and toning muscles and joints, the spine and the entire skeletal system, asanas affect not only the external parts of the body, but also internal organs, glands and nerve endings, which is very important for the growing student body. By eliminating physical and mental tension, they release significant stores of energy. Today yoga is one of most widespread the and effective health systems for people of all ages and especially for students. Yoga as a health-improving system has a complex effect on students' health, both physical and spiritual. By means of yoga there are certain exercises, procedures, knowledge, philosophical concepts, which strengthen health, harden organism, provide versatile harmonious development of man and form culture of his health RU: Повышение эффективности процесса физического воспитания, мотивации к занятиям физическими упражнениями, требует использования новых нетрадиционных оздоровительных систем. Анализируя методики различных оздоровительных систем, мы пришли к выводу, что оптимальным для соискателей высшего образования будут упражнения йоги для нормализации дыхательной функции организма. Основной целью йоги является оздоровление организма в целом, устранение проблем с лишним весом, раскрытие возможностей тела, духовного развития. Еще одно преимущество - доступность йоги для людей практически всех возрастов, половой принадлежности, поскольку основой любого комплекса упражнений является продуманность, безопасность и всесторонняя развитость. В статье обосновывается целесообразность использования упражнений йоги для студенток специальной медицинской группы. Определены перспективы использования оздоровительных технологий в процессе физического воспитания, основными элементами которой являются асаны (позы) и пранаяма (комплекс дыхательных упражнений)Item Використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності викладачів вищих навчальних закладів(Запорізький національний університет, 2020) Кириченко, Олена Віталіївна; Кіrichenko, Elena V.; Кириченко, Елена Витальевна; Терьохіна, Ольга Леонідівна; Terokhina, Olga L.; Терехина, Ольга Леонидовна; Дуднік, Юрій Ігорович; Dudnyk, Yuri I.; Дудник, Юрий ИгоревичUK: У статті наведено основні показники, критерії та рівні готовності викладача фізичного виховання вищого навчального закладу до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності. Нині в сучасній освіті закономірним виявляється рух викладачів фізичного виховання до використання фізкультурно-оздоровчих технологій на практичних заняттях із фізичного виховання, зміни концепції спортивної орієнтації фізичної культури на оздоровчу, що спрямовується на створення варіативних форм, розроблення та апробацію нових технологій тощо. Модернізація системи підготовки фахівців педагогічного профілю у ВНЗ галузі фізичної культури та спорту є важливим елементом педагогіки вищої школи. EN: This article describes the indicators, criteria and levels of readiness of a teacher of physical education of a higher education institution to use physical education and health technologies in professional activity. Nowadays, in modern education, the movement of teachers of physical education towards the use of physical and recreational technologies in practical classes of physical education, the change of the concept of sports orientation of physical culture on health, which is directed to creation of variational forms, development and approbation of new technologies, is natural. Modernization of the system of training of pedagogical specialists in higher education in the field of physical culture and sports is an important element of higher education pedagogy. RU: В статье представлены основные показатели, критерии и уровни готовности преподавателя физического воспитания высшего учебного заведения к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в профессиональной деятельности. В настоящее время в современном образовании закономерным оказывается движение преподавателей физического воспитания к использованию физкультурно-оздоровительных технологий на практических занятиях по физическому воспитанию, изменение концепции спортивной ориентации физической культуры на оздоровительную, направленную на создание вариативных форм, разработку и апробацию новых технологий и т.д. Модернизация системы подготовки специалистов педагогического профиля в вузах в области физической культуры и спорта является важным элементом педагогики высшей школы.Item Використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності фахівців фізичної культури і спорту(СумДПУ, 2020) Атаманюк, Світлана Іванівна; Atamanyuk, Svitlana I.; Атаманюк, Светлана ИвановнаUK: Інноваційні програми фізичної культури і спорту призначені для того, щоб бути більш всеосяжними, динамічними, рухливими, відкритими, ніж традиційні заняття фізичною культурою та спортом. Це допомагає виконувати фізичні навантаження й виробляти прихильність здоровому способу життя, здійснювати заняття фізичною культурою і спортом самостійно, навчити різні верстви населення руховій діяльності, підкреслюючи психологічний вплив фізичних вправ на стан здоров’я. Інноваційні види рухової активності, втілені в нових програмах, дозволяють фахівцям фізичної культури і спорту розвивати в підопічних різні рухові навички та здатності працювати в команді, при цьому вихованці відчувають себе більш комфортно в руховому середовищі EN: Innovative programs of physical culture and sports are designed to be more comprehensive, dynamic, mobile, open than traditional physical culture and sports. This helps Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, to perform physical exercise and produce a commitment to a healthy lifestyle, exercise physical culture and sports independently, to teach different layers of the population of motor activity, emphasizing the psychological impact of physical exercises on health. Innovative types of motor activity embodied in new programs allow specialists in physical culture and sports to develop various motor skills and ability to work in a team, while pupils feel more comfortable in the motor environment