Повзло, Олександр МиколайовичПовзло, Александр НиколаевичPovzlo, Oleksandr M.2016-04-202016-04-202013http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/632Повзло, О. М. Н.А. Бердяев: философия техники и христианский экзистенциализм [Текст] / О. М. Повзло // Культурологічний вісник: науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини. – Запоріжжя. – 2013. – №31.– С.136 - 142.UK: Християнські екзистенціалізм і філософія техніки займає значне місце в роботі М.О.БердяєваПоєднання здавалося того, що не з’єднується їх у єдине ціле, йому вдалося, на наш погляд, показати і дати нащадкамзагальнолюдський ідеал розвитку людини. А саме: є людина, яка думає, що не боїться діяти і рухатися вперед, але, найголовніше, має глибокі духовні корені з космосом і богом. Людина новатор, винахідник, але, перш за все, віруючий. Тому він мусить вірувати у свободу та силу науки і техніки, але ще більше, він повинен розуміти, що людина богові творіння і його доля не в цьому світі цивілізації (нехай свобідному і прекрасному), а його доля у тому, щоби повернутися своєю християнською душеюдо свойого батькові, як до вічної і нескінченої істини. EN: The given article deals with philosophical art of N.Berdyaev. First of all the problems connected with comprehension of the categorical apparatus of “philosophy of technique” are considered. Second of all, a picture of how N.Berdyaev sees the interaction of “philosophy of technique” and christian existentialism is given.Christian Existentialism and the philosophy of technology occupies a significant place in the works of N. Berdyaev. Combining seemingly enjoyable, them into a coherent whole, it failed, in our view, the show and give the descendants of human ideal development. Namely: is the person who thinks is not afraid to act and move forward, but, most importantly, has deep spiritual roots with the cosmos and God. Man-innovator, inventor, but, first and foremost, a believer. Therefore, he must believe in the liberating force of science and technology, but even more, he needs to understand that man is God's creation and his destiny is not in this world civilization (let free and beautiful), and return to its Christian soul to his father as an eternal and infinite truth. RU: Христианский экзистенциализм и философия техники занимают существенное место в творчестве Н.А.Бердяева. Соединив, казалось бы несоединимое, их в единое целое, ему удалось, на наш взгляд, показать и дать потомкам общечеловеческий идеал развития. А именно: это человек думающий, не боящийся действовать и идти вперед, но, самое главное, имеющий глубокие духовные корни с космосом и богом. Человек-новатор, изобретатель, но, в первую очередь, верующий человек. Поэтому, он должен верить в освобождающую силу науки и техники, но еще более он должен понимать, что человек – это творение божье и ему уготована судьба быть не в этом мире цивилизации (пусть свободном и прекрасном), а вернуться своей христианской душой к своему Отцу, как вечной и бесконечной Истине.ukфілософіятехнікахристиянствоекзистенціалізмтворчістьphilosophytechnicalсhristianityexistentialismcreativityфилософиятехникахристианствоэкзистенциализмтворчествоН.А. Бердяев: философия техники и христианский экзистенциализмМ.О. Бердяев: філософія техніки та християнській екзистенціалізмN. Berdyaev: philosophical technical and christianity existentialismArticle