Бурка, Олена МиколаївнаBurka, Olena M.Бурка, Елена Николаевна2017-12-072017-12-072017http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/2365Бурка О. М. Постановка проблеми підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій / О.М. Бурка // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. - 2017. - № 3 (308). – С. 247-254.UK: В статті наведено результати дослідження сучасного стану підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Проведено аналіз більше 50 літературних джерел та матеріалів мережі Інтернет. Дослідження змісту освітньо-професійної програми та освітньо-кваліфікаційної характеристики демонструє наявність невідповідностей у сутності практичної освіти та підкреслює недостатній ступінь реалізації функції навчання майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до використання ФОТ у професійній діяльності. Встановлено, що забезпечення підготовки до реалізації фізкультурно-оздоровчих технологій знаходиться на низькому рівні та потребує створення та впровадження інноваційних та квазіпрофесійних умов. Виокремлено кілька суперечностей та запропоновані шляхи їх вирішення. EN: The article presents the results of a study of the current state of preparation of rehabilitation specialists for the use of physical culture and health technologies (PCHT). More than 50 literary sources and materials of the Internet have been analyzed. The analysis of the information showed the lack of proper attention to the practical training of specialists in the field of physical rehabilitation. Studies of the modern Ukrainian and foreign researchers are aimed at building theoretical models, justifying the pedagogical conditions of preparation, and a significant proportion of research is aimed to creating a single standard of training and securing it at the state level. The study of the contents of the educational and professional program and the educational and qualifying characteristics demonstrates the existence of inconsistencies in the essence of practical training and emphasizes the insufficient degree of realization of the function of training future rehabilitation specialists for using the PCHT in professional activities. It is established that the provision of preparation for the rationalization of physical fitness and health technologies is at a low level and requires the creation and implementation of innovative and quasi-professional conditions. Several contradictions have been singled out and ways of their solution have been suggested. RU: В статье представлены результаты исследования современного состояния подготовки реабилитологов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Проведен анализ более 50 литературных источников и материалов сети Интренет. Исследование содержания образовательно-профессиональной программы и образовательно-квалификационной характеристики демонстрирует наличие несоответствий в сущности практического обучения и подчеркивает недостаточную степень реализации функции обучения будущих реабилитологов к использованию ФОТ в профессиональной деятельности. Установлено, что обеспечение подготовки к реализации физкультурно-оздоровительных технологий находится на низком уровне и требует создания и внедрения инновационных и квазипрофессиональных условий. Выделено несколько противоречий и предложены пути их решения.ukphysical rehabilitation specialisttrainingphysical culture and health technologiesфахівець з фізичної реабілітаціїпідготовкафізкультурно-оздоровчі технологіїспециалист по физической реабилитацииподготовкафизкультурно-оздоровительные технологииПостановка проблеми підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологійThe Statement of the Problem of Preparation of Rehabilitation Specialists for the Use of Physical Culture and Health TechnologiesПостановка проблемы подготовки реабилитологов к использованию физкультурно-оздоровительных технологийArticle