Шмирко, Віра ІванівнаShmyrko, VeraКоробко, Олександр ВікторовичKorobko, AlexanderТроян, Юлія ІванівнаTroian, JuliiaЯкімцов, Юрій ВячеславовичYakimtsov, Yuriy2023-02-212023-02-212021http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/9695Шмирко В.І., Коробко О.В., Троян Ю.І., Якімцов Ю.В. Педагогічні аспекти підвищення психофізіологічної безпеки майбутніх фахівців. Наукове видання Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка (педагогічні науки), № 6 (344), Ч. ІІ, 2021.- с. 141-149UK: Стаття присвячена підвищенню якості навчання з питань безпеки та охорони праці в умовах загальнонаціонального карантину та дистанційного навчання. Зазначено, що отримати сталий результат навчання можливо тільки при урахуванні психофізіологічних характеристик студента, його вад характеру та стереотипу поведінки в звичайних та екстремальних умовах. Запропонована методика проведення психологічного тестування та аналізу отриманих результатів . EN: The article is devoted to improving the quality of training on occupational safety and health in the context of national quarantine and distance learning. The need to integrate numerous, diverse studies related to the peculiarities of becoming a specialist, combining psychological and psychophysiological aspects of this problem and developing a holistic system of psychological support for all stages of becoming a specialist. It is shown that in ergatic systems specialists together with professional knowledge and skills must have special abilities, competencies, flexib ility, dynamism, creativity in professional activities, independence in finding and assimilating new information and new professional experience, make adequate decisions in "non-standard" situations. in conditions of lack of time and have the skills of optimal interaction with other participants in the production process in joint professional activities in the teamukпсихологія безпекиризикмотивація до успіхумотивація до самозахистуpsychology of safetyrisikmotivation to successmotivation to selflessnessПедагогічні аспекти підвищення психофізіологічної безпеки майбутніх фахівцівPedagogical Aspects of Improving the Psychophysiological Safety of Future ProfessionalsArticle