Кубіч, Вадим ІвановичKubich , Vadim I.Чернета, Олег ГеоргійовичCherneta, Oleg2024-11-252024-11-252024https://eir.zp.edu.ua/handle/123456789/17665Kubich V.I., Cherneta O.G., Yurov V.M., Portnov V.S., Amangeldikyzy A., Kopobayeva A.N., Madisheva R.K., Askarova N.S. Influence of PolytronTMC Composition on the Tribological State of the System of materials “40Ch - Transmission Oil - HCh15” when Simulating Friction Modes and Lubrication Conditions. Material and Mechanical Engineering Technology, №2, 2024, Р. - 8–17.UK: У роботі проведені трибологічні випробування системи матеріалів «40Х - трансмісійне масло - ШХ15» для оцінки характеру дії додаткової композиції ПОЛІТРОНМТС на її адаптивність до високошвидкісних, силових умов нагружения і здатність створювати надійні мастильні утворення в умовах недостатнього змащування. Проведено фізичне моделювання проявів тертя на верхньої межі граничного мащення при коефіцієнті тертя 0,12 ≤ μg≤ 0,2, а також напівсухого і сухого тертя. Встановлено, що високі контактні тиски в діапазоні від 4,2 МПа до 8,6 МПа на початку роботи створюють особливості протидії надходженню компонентів оливи в зони контурних площин фрикційної взаємодії, які в більшій мірі визначають механічні зв'язки металів при ковзанні з досить високим коефіцієнтом тертя μs = 0,3-0,7. У цьому випадку умовний точковий контакт при швидкостях ковзання визначав кількість молекул оливи, які надходили в дифузорну зону, тобто за кульку по траєкторії тертя на поверхні диска, що обертався. Виявлено принципіальні відмінності у прояві функціональності POLYTRONMTC при його додавання до олив Opet Fullgear FRM 75W-80, CastrolSyntraxUniversal 80W-90, що мають синтетичну основу, і оливу Castrol ATF MultiVehicle 75W-80, що має мінеральну основу. EN: In this work, definitive tribological tests were carried out on the material system “40Ch - gear oil - HCh15” to assess the nature of the action of the additional composition POLYTRONMTC for its adaptability to high-speed, power loading conditions and the ability to form reliable lubricating formations in conditions of insufficient lubrication. Physical modeling of the manifestation of friction in the upper boundary of boundary lubrication with a friction coefficient of 0.12 ≤ μg≤ 0.2, as well as semi-dry and dry friction was performed. It was established that high contact pressures in the range from 4.2 MPa to 8.6 MPa at the beginning of running-in created features of resistance to the flow of oil components into the zones of the contour areas of friction interaction, which determined to a greater extent mechanical metal connections when sliding with a sufficiently high coefficient of friction μс = 0.3-0.7. In this case, the conditional point contact at sliding speeds determined the number of oil molecules that were directed to the diffuser contact zone, i.e. behind the ball along the friction path on the surface of the rotating disk. A fundamental difference in the manifestation of POLYTRONMTС was revealed when it is added to Opet Fullgear FRM 75W-80, CastrolSyntraxUniversal 80W-90 oils, which have a synthetic base, and Castrol ATF MultiVehicle 75W-80 oil, which has a mineral base. Graphic patterns of changes in friction and wear characteristics have been constructed for the model conjugation “moving disk-fixed ball”entransmission oildynamic coefficient of frictiontemperatureтрансмісійна оливадинамічний коефіцієнт тертятемператураInfluence of PolytronTMC Composition on the Tribological State of the System of materials “40Ch - Transmission Oil - HCh15” when Simulating Friction Modes and Lubrication ConditionsВплив складу POLYTRONTMC на трибологічний стан системи матеріалів «40Х - трансмісійна олива - ШХ15» при моделюванні режимів тертя та умов змащуванняArticle