Browsing by Author "Burka, Olena M."
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item Results of Future Physical Therapists’ Training for Application of Fitness and Health-Improving Technologies(International Journal of Humanities, Social Sciences and Education, 2018) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна; Мазін, Василь Миколайович; Mazin, Vasyl M.; Мазин, Василий НиколаевичUK: uk У статті висвітлено дослідження процесу підготовки майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Представлено результати теоретичного аналізу наукових та науково-методичних джерел з обраного питання. Визначено та обґрунтовано модель процесу підготовки, етапи формування готовності до використання фізкультурно-оздоровчих технологій, діагностичну систему та висвітлено результати педагогічного експерименту з перевірки ефективності запропонованих інновацій. EN: The article outlines the results of training of future physical rehabilitation specialists’ for application of fitness and health-improving technologies. Results of theoretical analysis of scientific and methodological sources regarding the problem in question are presented. Training process model, fitness and health-improving technologies application readiness forming stages, and diagnostic system are determined and grounded, and pedagogical experiment with regard to proposed innovations efficacy check is outlined. RU: В статье описано исследование процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Представлены результаты теоретического анализа научных и научно-методических источников по выбранному вопросу. Определены и обоснованы модель процесса подготовки, этапы формирования готовности к использованию физкультурно-оздоровительных технологий, диагностическая система и охарактеризованы результаты педагогического эксперимента по проверке эффективности предложенных инноваций.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни «Вступ до спеціальності» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» усіх форм навчання(Запорізький національний технічний університет, 2014) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Самостійна робота є важливим компонентом освоєння професії фізичного реабілітолога, допомагає розвинути та закріпити у студентів навички самоосвіти та самонавчання. Методичні вказівки до самостійних робіт студентів спеціальності «фізична реабілітація» всіх форм навчання зі «Вступу до спеціальності» містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. EN: Self-educational work is an important component of mastering the profession of physical rehabilitator, helping to develop and consolidate students' self-study and self- training. Guidelines for self-education on "Introduction to the specialty" for students on the specialty "Physical Rehabilitation" of all forms of training contain information on the content, structure and information provision of the discipline. RU: Самостоятельная робота – важный компонент освоения профессии физического реабилитолога, которая помогает развить и закрепить у студентов навыки самообразования и самообучения. Методические рекомендации к самостоятельным работам студентов специальности «физическая реабилитация» содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни «Загальна теорія здоров’я» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» усіх форм навчання(Запорізький національний технічний університет, 2016) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Самостійна робота є важливим компонентом освоєння професії фізичного реабілітолога, допомагає розвинути та закріпити у студентів навички самоосвіти та самонавчання. Методичні вказівки до самостійних робіт студентів спеціальності «фізична реабілітація» всіх форм навчання з «Загальної теорії здоров’я» містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. EN: Self-educational work is an important component of mastering the profession of physical rehabilitator, helping to develop and consolidate students' self-study and self- training. Guidelines for self-education on «General theory of health» for students on the specialty «Physical Rehabilitation» of all forms of training contain information on the content, structure and information provision of the discipline. RU: Самостоятельная робота – важный компонент освоения профессии физического реабилитолога, которая помогает развить и закрепить у студентов навыки самообразования и самообучения. Методические рекомендации к самостоятельным работам студентов специальности «физическая реабилитация» по дисциплине «Общая теория здоровья» содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни «Лікувальна фізична культура» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» усіх форм навчання(Запорізький національний технічний університет, 2016) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Самостійна робота є важливим компонентом освоєння професії фізичного реабілітолога, допомагає розвинути та закріпити у студентів навички самоосвіти та самонавчання. Методичні вказівки до самостійних робіт студентів спеціальності «фізична реабілітація» всіх форм навчання з «Лікувальної фізичної культури» містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. EN: Self-educational work is an important component of mastering the profession of physical rehabilitator, helping to develop and consolidate students' self-study and self- training. Guidelines for self-education on "Remedial gymnastics" for students on the specialty "Physical Rehabilitation" of all forms of training contain information on the content, structure and information provision of the discipline. RU: Самостоятельная робота – важный компонент освоения профессии физического реабилитолога, которая помогает развить и закрепить у студентов навыки самообразования и самообучения. Методические рекомендации к самостоятельным работам студентов специальности «физическая реабилитация» по дисциплине «Лечебная физическая культура» содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни «Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» усіх форм навчання(Запорізький національний технічний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Самостійна робота є важливим компонентом освоєння професії фізичного реабілітолога, допомагає розвинути та закріпити у студентів навички самоосвіти та самонавчання. Методичні вказівки до самостійних робіт студентів спеціальності «фізична реабілітація» всіх форм навчання з «Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності» містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. EN: Self-educational work is an important component of mastering the profession of physical rehabilitator, helping to develop and consolidate students' self-study and self- training. Guidelines for self-education on «Theory and technologies of health-improving and recreational of motor activity» for students on the specialty «Physical Rehabilitation» of all forms of training contain information on the content, structure and information provision of the discipline. RU: Самостоятельная робота – важный компонент освоения профессии физического реабилитолога, которая помогает развить и закрепить у студентов навыки самообразования и самообучения. Методические рекомендации к самостоятельным работам студентов специальности «физическая реабилитация» по дисциплине «Теория и технологии оздоровительно-рекреационной двигательной активности» содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины.Item Методичні вказівки з написання контрольних робіт з дисципліни «Вступ до спеціальності» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» заочної форми навчання(Запорізький національний технічний університет, 2014) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Методичні вказівки з написання контрольних робіт зі «Вступу до спеціальності» для студентів заочної форми навчання містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. Вони покликані ознайомити студентів з вимогами до виконання та оформлення індивідуальних завдань (у вигляді контрольної роботи), а також спростити пошук матеріалів для написання та захисту робіт. EN: Guidelines for writing control papers on «Іntroduction to the specialty» for students of the correspondence course of training contain information on the content, structure and information provision for the discipline. They are intended to familiarize students with the requirements for the execution and forming individual tasks (in the form of control work), as well as to simplify the research materials required for writing and defending control works. RU: Методические рекомендации по написанию контрольных робот по «Введению в специальность» заочной формы обучения содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины. Они призваны ознакомить студентов с требованиями к выполнению и оформлению индивидуальных заданий (в виде контрольной работы), а также упростить поиск материалов для написания и защиты работItem Методичні вказівки з написання контрольних робіт з дисципліни «Загальна теорія здоров’я» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» заочної форми навчання(Запорізький національний технічний університет, 2016) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Методичні вказівки з написання контрольних робіт з «Загальної теорії здоров’я» для студентів заочної форми навчання містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. Вони покликані ознайомити студентів з вимогами до виконання та оформлення індивідуальних завдань (у вигляді контрольної роботи), а також спростити пошук матеріалів для написання та захисту робіт. EN: Guidelines for writing control papers on «General theory of health» for students of the correspondence course of training contain information on the content, structure and information provision for the discipline. They are intended to familiarize students with the requirements for the execution and forming individual tasks (in the form of control work), as well as to simplify the research materials required for writing and defending control works. RU: Методические рекомендации по написанию контрольних робот по «Общей теории здоровья» заочной формы обучения содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины. Они призваны ознакомить студентов с требованиями к выполнению и оформлению индивидуальных заданий (в виде контрольной работы), а также упростить поиск материалов для написания и защиты работItem Методичні вказівки з написання контрольних робіт з дисципліни «Лікувальна фізична культура» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» заочної форми навчання(Запорізький національний технічний університет, 2016) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Методичні вказівки з написання контрольних робіт з «Лікувальної фізичної культури» для студентів заочної форми навчання містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. Вони покликані ознайомити студентів з вимогами до виконання та оформлення індивідуальних завдань (у вигляді контрольної роботи), а також спростити пошук матеріалів для написання та захисту робіт. EN: Guidelines for writing control papers on «Remedial gymnastics» for students of the correspondence course of training contain information on the content, structure and information provision for the discipline. They are intended to familiarize students with the requirements for the execution and forming individual tasks (in the form of control work), as well as to simplify the research materials required for writing and defending control works. RU: Методические рекомендации по написанию контрольных робот по «Лечебной физической культуре» заочной формы обучения содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины. Они призваны ознакомить студентов с требованиями к выполнению и оформлению индивидуальных заданий (в виде контрольной работы), а также упростить поиск материалов для написания и защиты работItem Методичні вказівки з написання контрольних робіт з дисципліни «Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності» для студентів спеціальності «Фізична реабілітація» заочної форми навчання(Запорізький національний технічний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: Методичні вказівки з написання контрольних робіт з «Теорії і технологій оздоровчо-рекреаційної рухової активності» для студентів заочної форми навчання містять інформацію щодо змісту, структури та інформаційного забезпечення дисципліни. Вони покликані ознайомити студентів з вимогами до виконання та оформлення індивідуальних завдань (у вигляді контрольної роботи), а також спростити пошук матеріалів для написання та захисту робіт. EN: Guidelines for writing control papers on «Theory and technologies of health-improving and recreational of motor activity» for students of the correspondence course of training contain information on the content, structure and information provision for the discipline. They are intended to familiarize students with the requirements for the execution and forming individual tasks (in the form of control work), as well as to simplify the research materials required for writing and defending control works. RU: Методические рекомендации по написанию контрольних робот по «Теории и технологиям оздоровительно-рекреационной двигательной активности» заочной формы обучения содержат информацию и содержании, структуре и информационном обеспечении дисциплины. Они призваны ознакомить студентов с требованиями к выполнению и оформлению индивидуальных заданий (в виде контрольной работы), а также упростить поиск материалов для написания и защиты работItem Педагогічні умови формування готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій(Класичний приватний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: У статті наведено та обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності. В якості необхідних умов виділено: стимулювання інтересу до вивчення ФОТ, формування когнітивної основи готовності до використання фізкультурно-оздоровчих технологій, практична реалізація теоретичних знань в аудиторній та квазіпрофесійній діяльності, а також впровадження системи самоконтролю та експертного контролю готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у навчальний процес. EN: This article presents and substantiates the pedagogical conditions for the formation of future physical therapists’ readiness to use health and fitness technologies (HFTs) in professional activities. The growth in demand for HFTs causes the need to improve the process of preparing for the use of health and fitness technologies. For quality training of physiotherapists to use the HFTs it is necessary to determine pedagogical conditions designed to ensure the success and effectiveness of the learning process. Pedagogical conditions are the corresponding pedagogical circumstances that promote or counteract the manifestations of pedagogical regularities, caused by various factors. As a prerequisite, the following are highlighted: stimulation of interest in the study of the HFTs, formation of the cognitive basis of readiness to use health and fitness technologies, practical implementation of theoretical knowledge in classroom and quasi-professional activity, as well as the introduction of a system of self-control and expert control of the readiness of future physical therapists to use health and fitness technologies in educational process. Fulfillment of the first condition occurs through the use of the method of excursions. An additional component of the implementation is one of the forms of the above-mentioned method – production excursion, i.e. communication with leading instructors during training and production practices. The means of realization of the second condition are non-empirical interactive teaching methods, such as: innovative lectures, work in micro groups, solving situational tasks, scheme development, development of individual and group sports programs, work with Internet materials etc. To ensure the applied component of the training process – the practical implementation of theoretical knowledge in the classroom work – business games, mutual learning with the subsequent analysis of video material, and quasi-professional activities will be used – through the introduction of health and fitness technologies in educational practice. The fourth condition – introduction of a self-monitoring system and expert control of the willingness of future physical therapists to use the HFTs – is the final component of preparation. The presence of this component in the preparation process is conditioned by the need for students to form an adequate self-esteem and stimulate the aspiration for professional self-realization. The prospects for further research are the experimental confirmation of these provisions. RU: В статье приведены и обоснованы педагогические условия формирования готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в профессиональной деятельности. В качестве необходимых условий выделено: стимулирование интереса к изучению ФОТ, формирование когнитивной основы готовности к использованию физкультурно-оздоровительных технологий, практическая реализация теоретических знаний в аудиторной и квазипрофессиональной деятельности, а также внедрение системы самоконтроля и экспертного контроля готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в учебный процессItem Показники готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій(Класичний приватний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: У статті викладено результати дослідження, спрямованого на визначення компонентів готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності (комунікативний, соматичний, особистісний, фізкультурно-практичний). Висвітлено методи дослідження, серед яких: аналіз наукових джерел, анкетування з наступним факторним аналізом отриманих даних та інтерпретацією результатів. Виокремлено та обґрунтовано показники готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. EN: In the article there are the results of the research aimed at definition of readiness components of the future physical therapists to use health and fitness technologies in their work. The materials on the formation readiness of physical therapists for professional activity were analyzed. As a result, it was revealed not only the lack of a common view on this process, but also the lack of consideration for the question of forming the readiness of physiotherapists to use health and fitness technologies. And, consequently, the lack of a basis for training specialists in this field. Were considered research methods, among which are the following: analysis of the learned treatise, questionnaire with the further combined analysis of the received data and interpretation of the results. Were defined and justified the readiness factors of the future physical therapists to use health and fitness technologies. As the result of the realized questionnaire and the combines analysis of the received data we managed to reveal and combine four components of the readiness. In the first group of factors, the indices of the social skills level are correlated, and it permitted to combine them into «communication» component. The second factor revealed the most important characteristics that are aimed to maintain the level of the physical health, and this component received the name «somatic». In the third factor are collected the characteristics of the individual qualities of the future physical therapist, that is why we are going to call this factor as «personal». The presence of the practical indices as well as the necessity of the theoretical knowledge of the physical fitness’ basic principles stipulate “physical and practical” component (the fourth factor) of the readiness of the future physical therapists to use health and fitness technologies in their work. The result obtained in the study lays the groundwork for the formulation the criterial-assessment apparatus of the willingness the future physical therapist to use health and fitness technologies. RU: В статье приведены результаты исследования, направленного на определение компонентов готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в профессиональной деятельности (коммуникативный, соматический, личностный, физкультурно-практический). Рассмотрены методы исследования, среди которых: анализ научных источников, анкетирование с последующим факторным анализом полученных данных и интерпритацией результатов. Выделены и обоснованы показатели готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий.Item Постановка проблеми підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій(Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: В статті наведено результати дослідження сучасного стану підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Проведено аналіз більше 50 літературних джерел та матеріалів мережі Інтернет. Дослідження змісту освітньо-професійної програми та освітньо-кваліфікаційної характеристики демонструє наявність невідповідностей у сутності практичної освіти та підкреслює недостатній ступінь реалізації функції навчання майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до використання ФОТ у професійній діяльності. Встановлено, що забезпечення підготовки до реалізації фізкультурно-оздоровчих технологій знаходиться на низькому рівні та потребує створення та впровадження інноваційних та квазіпрофесійних умов. Виокремлено кілька суперечностей та запропоновані шляхи їх вирішення. EN: The article presents the results of a study of the current state of preparation of rehabilitation specialists for the use of physical culture and health technologies (PCHT). More than 50 literary sources and materials of the Internet have been analyzed. The analysis of the information showed the lack of proper attention to the practical training of specialists in the field of physical rehabilitation. Studies of the modern Ukrainian and foreign researchers are aimed at building theoretical models, justifying the pedagogical conditions of preparation, and a significant proportion of research is aimed to creating a single standard of training and securing it at the state level. The study of the contents of the educational and professional program and the educational and qualifying characteristics demonstrates the existence of inconsistencies in the essence of practical training and emphasizes the insufficient degree of realization of the function of training future rehabilitation specialists for using the PCHT in professional activities. It is established that the provision of preparation for the rationalization of physical fitness and health technologies is at a low level and requires the creation and implementation of innovative and quasi-professional conditions. Several contradictions have been singled out and ways of their solution have been suggested. RU: В статье представлены результаты исследования современного состояния подготовки реабилитологов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Проведен анализ более 50 литературных источников и материалов сети Интренет. Исследование содержания образовательно-профессиональной программы и образовательно-квалификационной характеристики демонстрирует наличие несоответствий в сущности практического обучения и подчеркивает недостаточную степень реализации функции обучения будущих реабилитологов к использованию ФОТ в профессиональной деятельности. Установлено, что обеспечение подготовки к реализации физкультурно-оздоровительных технологий находится на низком уровне и требует создания и внедрения инновационных и квазипрофессиональных условий. Выделено несколько противоречий и предложены пути их решения.Item Підготовка майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена НиколаевнаUK: У монографії висвітлено стан процесу підготовки майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздорвчих технологій. Розроблено та апробовано нову методичну систему формування готовності під час навчання у ЗВО. Матеріали дослідження можуть бути використані при розробці посібників, освітніх програм та курсів навчання для студентів спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» EN: The monography highlights the state of the process of preparing future physical therapists for the use of fitness and health-improving technologies. A new methodical system of formation of readiness during training in higher education institutions had been developed and tested. Research materials can be used in the development of manuals, educational programs and training courses for students of specialty 227 «Physical therapy, ergotherapy» RU: В монографии отображено состояние процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Разработана и апробирована новая методическая система формирования готовности во время обучения в ВУЗе. Материалы исследования могут быть использованы при разработке пособий, образовательных программ и курсов обучения для студентов специальности 227 «Физическая терапия, эрготерапия»Item Інноваційні технології діагностики, лікування та реабілітації патологій опорно-рухового апарату(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Антонова-Рафі, Юлія Валеріївна; Бурка Олена, Миколаївна; Інтелегатор, Данило Олександрович; Ковальова, Алла Андріївна; Ковальова, Ольга Володимирівна; Кошля, Олена Володимирівна; Петрик, Наталія Ігорівна; Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Рижкова, Марія Вадимівна; Сидорин, Володимир Олегович; Таран, Григорій Іванович; Токаренко, Олександр Іванович; Худецький, Ігор Юліанович; Шитиков, Тимофій Олександрович; Шуба, Вікторія Вікторівна; Шуба, Віктор Олександрович; Шуба, Людмила Вікторівна; Antonova-Rafi, Yulia V.; Burka, Olena M.; Intelehator, Danylo O.; Kovalova, Alla A.; Kovalova, Olga V.; Koshlya, Olena V.; Petryk, Nataliya I.; Prysiazhniuk, Olena A.; Ryzhkova, Maria V.; Sydoryn, Volodymyr O.; Taran, Hryhoriy (Gregory) I.; Tokarenko, Oleksandr I.; Khudetsky, Igor Yu.; Shitykov, Tymofiy O.; Shuba, Victoria V.; Shuba, Lyudmila V.; Shuba, Viktor O.; Антонова-Рафи, Юлия Валерьевна; Бурка, Елена Николаевна; Интеллегатор, Данил Александрович; Ковалева, Алла Андреевна; Ковалева, Ольга Владимировна; Кошля, Елена Владимировна; Петрик, Наталья Игоревна; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Рыжкова, Мария Вадимовна; Сидорин, Владимир Олегович; Таран, Григорий Иванович; Токаренко, Александр Иванович; Худецкий, Игорь Юлианович; Шитиков, Тимофей Александрович; Шубa, Виктория Викторовна; Шуба, Людмила Викторовна; Шуба, Виктор АлександровичUK:У монографії висвітлено сучасний стан на розвиток фізичної терапії при патологіях опорно-рухового апарату, а також супутніх станів. Описано механізми виникнення біомеханічних порушень та болю, сучасні технології відyовлення після вогнепальних поранень та ампутацій. Розглянуто процес самовиховання паралімпійців з ураженнями опорно-рухового апарату. Видання може бути корисним для студентів, аспірантів, викладачів, фахівців з фізичної терапії та ерготерапії. EN; The monography highlights the state of the process of preparing future physical therapists for the use of fitness and health-improving technologies. A new methodical system of formation of readiness during training in higher education institutions had been developed and tested. Research materials can be used in the development of manuals, educational programs and training courses for students of specialty 227 «Physical therapy, ergotherapy» RU: В монографии отображено состояние процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Разработана и апробирована новая методическая система формирования готовности во время обучения в ВУЗе. Материалы исследования могут быть использованы при разработке пособий, образовательных программ и курсов обучения для студентов специальности 227 «Физическая терапия, эрготерапия»