Browsing by Author "Kharin, Artem"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Інновації в епоху цифровізації(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Павлішина, Ніна Михайлівна; Pavlishyna, Nina M.; Харін, Артем Віталійович; Kharin, ArtemUK: В статті проаналізовано сутність цифровізації та «цифрової» термінології. Наведено відмінність термінів «діджитизація» та «діджиталізація». Пояснено, що саме діджиталізація у перекладі означає цифровізацію, яка проникає у всі сфери життя та змінює споживчу поведінку, формуючи нові моделі взаємодії, спричиняючи появу та розвиток шерінгової економіки тощо. Досліджено сутність поняття «інновація». Узагальнено класифікаційні ознаки інновацій. Розглянуто відмінності у поняттях «інновація», «винахід» та «відкриття» що дозволяє чітко окреслювати межі інноваційного продукту та формувати заходи із його впровадження. Окреслено життєвий цикл інновацій. Розроблено моделі просування інновації на ринок. Модель базується на тому, що ключовими етапи для інновації є виведення та зростання, а тривалість кожного етапу залежить від виду інновації, її складності, актуальності, рівня підготовленості споживачів до сприйняття новинки, маркетингових зусиль тощо. Складність розробки стратегії просування інноваційного продукту зумовлена відсутністю інформації про нього, досвіду користування, необізнаність із перевагами використання. EN: The article analyzes the essence of digitization and "digital" terminology. The difference between the terms "digitization" and "digitalization" is given. It is explained that digitalization in translation means digitalization, which penetrates into all spheres of life and changes consumer behavior, forming new models of interaction, causing the emergence and development of the sharing economy, etc. The essence of the concept of "innovation" has been studied. The classification features of innovations are summarized. The differences in the concepts of "innovation", "invention" and "discovery" are considered, which allows clearly delineating the boundaries of an innovative product and forming measures for its implementation. The life cycle of innovations is outlined. Models for promoting innovation to the market have been developed. The model is based on the fact that the key stages for innovation are introduction and growth, and the duration of each stage depends on the type of innovation, its complexity, relevance, the level of consumer readiness to accept the novelty, marketing efforts, etc. The difficulty of developing a strategy for the promotion of an innovative product is due to the lack of information about it, experience of use, and ignorance of the benefits of use