Наукові статті кафедри СО
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові статті кафедри СО by Author "Ryzhkova, Maria V."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Ефективність реабілітаційних програм для жінок похилого віку з цукровим діабетом(Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, 2014) Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Prisyazhnyuk, Olena A.; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Кириченко, Інна; Kirichenko, Inna; Кириченко, Инна; Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: В дослідженні було розглянуто комплексний вплив методів фізичної реабілітації на жінок з цукровим діабетом. Доведено, що комплексний підбір засобів фізичної реабілітації, які включають вправи з йоги, дієтотерапію, ранкову гімнастику, показують позитивний результат и можуть бути використані для профілактики різноманітних ускладнень EN: In our study we examined the therapeutic effects of physical rehabilitation techniques on women with diabetes. We have proven that a comprehensive selection of physical rehabilitation exercises including yoga and daily morning exercises, and diet therapy, gives a positive result and can be used for the prevention of various complications related to the condition of diabetes RU: В исследовании было рассмотрено комплексное воздействие методов физической реабилитации на женщин с сахарным диабетом. Доказано, что комплексный подбор средств физической реабилитации, включающих упражнения йоги, диетотерапию, утреннюю гимнастику; дает положительный результат и может использоваться также для профилактики различных осложненийItem Застосування інтерактивних методів навчання у формуванні педагогічної майстерності реабілітологів(Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: У статті розкрито особливості формування педагогічної майстерності реабілітолога через застосування інтерактивних технологій навчання, обґрунтовано їх значення в процесі формування педагогічної майстерності майбутніх бакалаврів з фізичної реабілітації. Описано можливість використання інтерактивних методів у процесі професійного навчання. EN: Despite active researches in different areas of interactive learning, remaining for modern pedagogy challenge is the development and application of scenarios with interplaying learning process of participants in training for specialties which include close interpersonal interaction, including physical rehabilitologists. The purpose of the article is to outline the potencies of formation of pedagogical excellence in physical rehabilitologists through the use of interactive technologies in the process of training. Pedagogical component in the process of rehabilitologists’ training in the high school is represented insufficiently. Within the current nationwide standard for bachelors in physical rehabilitation there are opportunities of improving the teaching skills through the enrichment of the learning process with interactive learning technologies, methods of interaction. Interactive technologies have a wide field of application in theoretical and practical training of rehabilitologists. RU: В статье раскрыты особенности формирования педагогического мастерства реабилитолога путем применения интерактивных технологий обучения, обосновано их значение в процессе формирования педагогического мастерства будущих бакалавров физической реабилитации. Описана возможность использования интерактивных методов в процессе профессионального обучения.Item Педагогічна майстерність як складова професійної компетентності фахівців з фізичної реабілітації(Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: У статті розглянуто питання професійної компетентності реабілітолога, загальні та професійні компетенції, висвітлено роль і місце педагогічної майстерності в системі компетенцій сучасного фахівця з фізичної реабілітації, її вплив на формування тих чи інших компетентностей. EN: Competence approach is applied for a long time in the world and is gradually gaining its position in Ukraine. Definition and components of professional competence and competencies are already designed for existing at present specialties and for physical rehabilitation as well. According to many authors, the problem of professional competence of specialists in physical rehabilitation is not solved and its concept within components are to be clarified. The purpose of the article is to substantiate the role and place of pedagogical excellence and its components in the system of general and professional competencies of expert in physical rehabilitation. RU: В статье рассмотрены вопросы профессиональной компетентности реабилитолога, общие и профессиональные компетенции, освещены роль и место педагогического мастерства в системе компетенций современного специалиста по физической реабилитации, ее влияние на формирование тех или иных компетентностей.