Наукові статті кафедри СО

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    Results of Future Physical Therapists’ Training for Application of Fitness and Health-Improving Technologies
    (International Journal of Humanities, Social Sciences and Education, 2018) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна; Мазін, Василь Миколайович; Mazin, Vasyl M.; Мазин, Василий Николаевич
    UK: uk У статті висвітлено дослідження процесу підготовки майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Представлено результати теоретичного аналізу наукових та науково-методичних джерел з обраного питання. Визначено та обґрунтовано модель процесу підготовки, етапи формування готовності до використання фізкультурно-оздоровчих технологій, діагностичну систему та висвітлено результати педагогічного експерименту з перевірки ефективності запропонованих інновацій. EN: The article outlines the results of training of future physical rehabilitation specialists’ for application of fitness and health-improving technologies. Results of theoretical analysis of scientific and methodological sources regarding the problem in question are presented. Training process model, fitness and health-improving technologies application readiness forming stages, and diagnostic system are determined and grounded, and pedagogical experiment with regard to proposed innovations efficacy check is outlined. RU: В статье описано исследование процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Представлены результаты теоретического анализа научных и научно-методических источников по выбранному вопросу. Определены и обоснованы модель процесса подготовки, этапы формирования готовности к использованию физкультурно-оздоровительных технологий, диагностическая система и охарактеризованы результаты педагогического эксперимента по проверке эффективности предложенных инноваций.
  • Item
    Педагогічні умови формування готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій
    (Класичний приватний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна
    UK: У статті наведено та обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності. В якості необхідних умов виділено: стимулювання інтересу до вивчення ФОТ, формування когнітивної основи готовності до використання фізкультурно-оздоровчих технологій, практична реалізація теоретичних знань в аудиторній та квазіпрофесійній діяльності, а також впровадження системи самоконтролю та експертного контролю готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у навчальний процес. EN: This article presents and substantiates the pedagogical conditions for the formation of future physical therapists’ readiness to use health and fitness technologies (HFTs) in professional activities. The growth in demand for HFTs causes the need to improve the process of preparing for the use of health and fitness technologies. For quality training of physiotherapists to use the HFTs it is necessary to determine pedagogical conditions designed to ensure the success and effectiveness of the learning process. Pedagogical conditions are the corresponding pedagogical circumstances that promote or counteract the manifestations of pedagogical regularities, caused by various factors. As a prerequisite, the following are highlighted: stimulation of interest in the study of the HFTs, formation of the cognitive basis of readiness to use health and fitness technologies, practical implementation of theoretical knowledge in classroom and quasi-professional activity, as well as the introduction of a system of self-control and expert control of the readiness of future physical therapists to use health and fitness technologies in educational process. Fulfillment of the first condition occurs through the use of the method of excursions. An additional component of the implementation is one of the forms of the above-mentioned method – production excursion, i.e. communication with leading instructors during training and production practices. The means of realization of the second condition are non-empirical interactive teaching methods, such as: innovative lectures, work in micro groups, solving situational tasks, scheme development, development of individual and group sports programs, work with Internet materials etc. To ensure the applied component of the training process – the practical implementation of theoretical knowledge in the classroom work – business games, mutual learning with the subsequent analysis of video material, and quasi-professional activities will be used – through the introduction of health and fitness technologies in educational practice. The fourth condition – introduction of a self-monitoring system and expert control of the willingness of future physical therapists to use the HFTs – is the final component of preparation. The presence of this component in the preparation process is conditioned by the need for students to form an adequate self-esteem and stimulate the aspiration for professional self-realization. The prospects for further research are the experimental confirmation of these provisions. RU: В статье приведены и обоснованы педагогические условия формирования готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в профессиональной деятельности. В качестве необходимых условий выделено: стимулирование интереса к изучению ФОТ, формирование когнитивной основы готовности к использованию физкультурно-оздоровительных технологий, практическая реализация теоретических знаний в аудиторной и квазипрофессиональной деятельности, а также внедрение системы самоконтроля и экспертного контроля готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в учебный процесс
  • Item
    Показники готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій
    (Класичний приватний університет, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна
    UK: У статті викладено результати дослідження, спрямованого на визначення компонентів готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності (комунікативний, соматичний, особистісний, фізкультурно-практичний). Висвітлено методи дослідження, серед яких: аналіз наукових джерел, анкетування з наступним факторним аналізом отриманих даних та інтерпретацією результатів. Виокремлено та обґрунтовано показники готовності майбутніх фізичних терапевтів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. EN: In the article there are the results of the research aimed at definition of readiness components of the future physical therapists to use health and fitness technologies in their work. The materials on the formation readiness of physical therapists for professional activity were analyzed. As a result, it was revealed not only the lack of a common view on this process, but also the lack of consideration for the question of forming the readiness of physiotherapists to use health and fitness technologies. And, consequently, the lack of a basis for training specialists in this field. Were considered research methods, among which are the following: analysis of the learned treatise, questionnaire with the further combined analysis of the received data and interpretation of the results. Were defined and justified the readiness factors of the future physical therapists to use health and fitness technologies. As the result of the realized questionnaire and the combines analysis of the received data we managed to reveal and combine four components of the readiness. In the first group of factors, the indices of the social skills level are correlated, and it permitted to combine them into «communication» component. The second factor revealed the most important characteristics that are aimed to maintain the level of the physical health, and this component received the name «somatic». In the third factor are collected the characteristics of the individual qualities of the future physical therapist, that is why we are going to call this factor as «personal». The presence of the practical indices as well as the necessity of the theoretical knowledge of the physical fitness’ basic principles stipulate “physical and practical” component (the fourth factor) of the readiness of the future physical therapists to use health and fitness technologies in their work. The result obtained in the study lays the groundwork for the formulation the criterial-assessment apparatus of the willingness the future physical therapist to use health and fitness technologies. RU: В статье приведены результаты исследования, направленного на определение компонентов готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий в профессиональной деятельности (коммуникативный, соматический, личностный, физкультурно-практический). Рассмотрены методы исследования, среди которых: анализ научных источников, анкетирование с последующим факторным анализом полученных данных и интерпритацией результатов. Выделены и обоснованы показатели готовности будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий.
  • Item
    Педагогічна майстерність як складова професійної компетентності фахівців з фізичної реабілітації
    (Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария Вадимовна
    UK: У статті розглянуто питання професійної компетентності реабілітолога, загальні та професійні компетенції, висвітлено роль і місце педагогічної майстерності в системі компетенцій сучасного фахівця з фізичної реабілітації, її вплив на формування тих чи інших компетентностей. EN: Competence approach is applied for a long time in the world and is gradually gaining its position in Ukraine. Definition and components of professional competence and competencies are already designed for existing at present specialties and for physical rehabilitation as well. According to many authors, the problem of professional competence of specialists in physical rehabilitation is not solved and its concept within components are to be clarified. The purpose of the article is to substantiate the role and place of pedagogical excellence and its components in the system of general and professional competencies of expert in physical rehabilitation. RU: В статье рассмотрены вопросы профессиональной компетентности реабилитолога, общие и профессиональные компетенции, освещены роль и место педагогического мастерства в системе компетенций современного специалиста по физической реабилитации, ее влияние на формирование тех или иных компетентностей.
  • Item
    Застосування інтерактивних методів навчання у формуванні педагогічної майстерності реабілітологів
    (Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария Вадимовна
    UK: У статті розкрито особливості формування педагогічної майстерності реабілітолога через застосування інтерактивних технологій навчання, обґрунтовано їх значення в процесі формування педагогічної майстерності майбутніх бакалаврів з фізичної реабілітації. Описано можливість використання інтерактивних методів у процесі професійного навчання. EN: Despite active researches in different areas of interactive learning, remaining for modern pedagogy challenge is the development and application of scenarios with interplaying learning process of participants in training for specialties which include close interpersonal interaction, including physical rehabilitologists. The purpose of the article is to outline the potencies of formation of pedagogical excellence in physical rehabilitologists through the use of interactive technologies in the process of training. Pedagogical component in the process of rehabilitologists’ training in the high school is represented insufficiently. Within the current nationwide standard for bachelors in physical rehabilitation there are opportunities of improving the teaching skills through the enrichment of the learning process with interactive learning technologies, methods of interaction. Interactive technologies have a wide field of application in theoretical and practical training of rehabilitologists. RU: В статье раскрыты особенности формирования педагогического мастерства реабилитолога путем применения интерактивных технологий обучения, обосновано их значение в процессе формирования педагогического мастерства будущих бакалавров физической реабилитации. Описана возможность использования интерактивных методов в процессе профессионального обучения.
  • Item
    Оцінка ефективності комплексу фізичної реабілітації у вагітних жінок у ІІ–ІІІ триместрах на подальший перебіг вагітності й пологів
    (Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2013) Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Prisyazhnyuk, Olena A.; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Кириченко, Інна; Kirichenko, Inna; Кириченко, Инна; Кириченко, Олег; Kirichenko, Oleg; Кириченко, Олег; Кириченко, Лілія; Kirichenko, Liliya; Кириченко, Лилия; Горпіняк, Анастасія; Gorpinyak, Anastasiya; Горпиняк, Анастасия
    UK: У статті доведено ефективність застосування комплексної фізичної реабілітації, яка включає індивідуальну співбесіду, спрямовану на формування мотивації при виконанні дихальної, лікувальної гімнастики, фітболу у вагітних в II–III триместрах на подальший перебіг вагітності й пологів. Результати дослідження дають підставу зробити висновок, що специфічний стан і поведінка жінок під час вагітності вимагають проведення своєчасної діагностики та реабілітаційних заходів щодо корекції високого й середнього рівнів реактивної та особистісної тривожності, зниження відсотка використання медикаментозної стимуляції в пологах, більш легкого перенесення родових переймів. Проведення спрямованої реабілітації сприяє нормалізації психологічного стану жінок під час вагітності, формуванню родової домінанти, перешкоджає розвитку стресу та сприяє збереженню й зміцненню здоров’я матері та потомства, а тим самим і здоров’я сім’ї. EN: In the article we have proved the effectiveness of applying of complex physical rehabilitation that includes personal interview aimed at formation of motivation while doing respiratory gymnastics, therapeutic exercises, exercises on an exercise ball among pregnant women in II–III trimester on further pregnancy flow and childbirth. The results of the research let us come to a conclusion that specific condition and behavior of women while pregnancy needs conducting of timely disgnostics and conducting of rehabilitation measurements aimed at correction of high and medium level of reactive and personal anxiety, lowering of percentage of usage of stimulation of labor, easier tolerance of labor pains. Conducting of directed rehabilitation promotes normalization of psychological condition of women during pregnanacy, formation of parturient dominant, prevents stress development and promotes saving and strengthening of mother’s and child’s health, and faimily’s health. RU: В статье доказана эффективность применения комплексной физической реабилитации, которая включает индивидуальное собеседование, направленное на формирование мотивации при выполнении дыхательной гимнастики, лечебной гимнастики, фитбола у беременных во II–III триместрах на дальнейшее течение беременности и родов. Результаты исследования позволяют сделать вывод, что специфическое состояние и поведение женщин во время беременности требуют проведения своевременной диагностики и реабилитационных мероприятий по коррекции высокого и среднего уровней реактивной и личностной тревожности, снижению процента использования медикаментозной стимуляции в родах, более лёгкой переносимости родовых схваток. Проведение направленной реабилитации способствует нормализации психологического состояния женщин во время беременности, формированию родовой доминанты, препятствует развитию стресса и способствует сохранению и укреплению здоровья матери и потомства, а тем самым и здоровье семьи.
  • Item
    Ефективність реабілітаційних програм для жінок похилого віку з цукровим діабетом
    (Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, 2014) Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Prisyazhnyuk, Olena A.; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Кириченко, Інна; Kirichenko, Inna; Кириченко, Инна; Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария Вадимовна
    UK: В дослідженні було розглянуто комплексний вплив методів фізичної реабілітації на жінок з цукровим діабетом. Доведено, що комплексний підбір засобів фізичної реабілітації, які включають вправи з йоги, дієтотерапію, ранкову гімнастику, показують позитивний результат и можуть бути використані для профілактики різноманітних ускладнень EN: In our study we examined the therapeutic effects of physical rehabilitation techniques on women with diabetes. We have proven that a comprehensive selection of physical rehabilitation exercises including yoga and daily morning exercises, and diet therapy, gives a positive result and can be used for the prevention of various complications related to the condition of diabetes RU: В исследовании было рассмотрено комплексное воздействие методов физической реабилитации на женщин с сахарным диабетом. Доказано, что комплексный подбор средств физической реабилитации, включающих упражнения йоги, диетотерапию, утреннюю гимнастику; дает положительный результат и может использоваться также для профилактики различных осложнений
  • Item
    Вплив спортивних бальних танців на рівень фізичного здоров’я підлітків середнього шкільного віку
    (Запорізький національний університет, 2012) Клапчук, Василь Васильович; Klapchuk, Vasil V.; Клапчук, Василий Васильевич; Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Prisyazhnyuk, Olena A.; Присяжнюк, Елена Анатольевна
    UK: У статті показано, що вихідний рівень фізичного (соматичного) здоров’я підлітків 11-14 років нижче «безпечного». Обґрунтовано методичний підхід до фізичних тренувань з застосуванням бальної хореографії. Доведено його позитивний вплив на інформативні морфо-функціональні показники здоров’я EN: The article has shown the initial level of physical (somatic) health of 11-14 years old adolescents to be below the "safe" one. Methodological approach to the physical training using ballroom dancing was developed. Its positive impact on the relevant morphofunctional health indices was proved RU: В статье показано, что исходный уровень физического (соматического) здоровья подростков 11-14 лет ниже «безопасного». Обоснован методический подход к физическим тренировкам с использованием бальной хореографии. Доказано его положительное влияние на информативные морфо-функциональные показатели здоровья
  • Item
    Динаміка загальної фізичної працездатності та аеробної продуктивності за результатами велоергометрії у дівчат середнього шкільного віку з ослабленим зором під впливом фізичної реабілітації
    (Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2017) Марюхніч, Надія Володимирівна; Maryukhnich, Nadiy Volodumirovna; Марюхнич, Надежда Владимировна; Клапчук, Василь Васильович; Klapchuk, Vasil V.; Клапчук, Василий Васильевич
    UK: Оцінити вплив реабілітаційного комплексу на рівень загальної фізичної роботоздатності та аеробної продуктивності за результатами велоергометрії дівчат середнього шкільного віку з ослабленим зором. EN: Aim of the work is to assess the impact of the rehabilitation complex on the level of general physical capacity and aerobic productivity by the veloergometry results of the middle school age girls with weakened vision. RU: Оцінити вплив реабілітаційного комплексу на рівень загальної фізичної роботоздатності та аеробної продуктивності за результатами велоергометрії дівчат середнього шкільного віку з ослабленим зором.
  • Item
    Динаміка морфофункціональних показників фізичного стану дівчат середнього шкільного віку з ослабленим зором під впливом аеробних вправ при комплексній фізичній реабілітації
    (Дніпропетровська медична академія МОЗ України, 2017) Марюхніч, Надія Володимирівна; Maryukhnich, Nadiy Volodumirovna; Марюхнич, Надежда Владимировна; Клапчук, Василь Васильович; Klapchuk, Vasil V.; Клапчук, Василий Васильевич
    UK: З метою оцінки впливу реабілітаційного комплексу на фізичне стану школярів було обстежено 90 дівчаток середнього шкільного віку з ослабленим зором. Оцінка фізичного стану проводилася по експрес-методикою Г.Л.Апанасенко. Результати первинного обстеження показали, що середні показники фізичного стану дівчаток з ослабленим зором знаходяться на низькому рівні. Під впливом реабілітаційного комплексу відбулися статистично значущі позитивні зміни в показниках основних груп дівчаток, крім цього зросла загальна бальна оцінка за всіма дослідженнями критеріям. У підлітковому віці варіабельність антропометричних характеристик організму змінюється в тісному зв'язку з індивідуальними руховими режимами. Виходячи їх цього можна рекомендувати аеробні вправи в комплексній фізичній реабілітації дівчаток середнього шкільного віку з ослабленим зором. EN: To assess the impact of the rehabilitation complex on the physical condition of schoolchildren, 90 girls of secondary school age with impaired vision were examined. The evaluation of the physical condition was carried out by the express method of G.L.Apanasenko. The results of the initial survey showed that the average indicators of the physical condition of girls with poor eyesight are low. Under the influence of the rehabilitation complex, there were statistically significant positive changes in the indices of the main groups of girls, in addition to this, the total score for all investigated craters was increased. In adolescence, the variability of anthropometric characteristics of an organism changes in close connection with individual motor activity. Proceeding from what they can recommend aerobic exercises in the complex physical rehabilitation of secondary school age girls with poor vision.
  • Item
    Динаміка показників спірографії школярів з ослабленим зором під впливом фізичного виховання та додаткових самостійних тренувань
    (Українська медична стоматологічна академія, 2017) Марюхніч, Надія Володимирівна; Maryukhnich, Nadiy Volodumirovna; Марюхнич, Надежда Владимировна; Клапчук, Василь Васильович; Klapchuk, Vasil V.; Клапчук, Василий Васильевич
    UK: З метою визначення впливу реабілітаційного комплексу на функціональні показники дихальної системи школярів з ослабленим зором, було обстежено 90 дівчат середнього шкільного віку При дослідженні функції зовнішнього дихання використані методи: спірографія, фазовий аналіз дихального циклу, аналіз кривої потік-об'єм (КПО) за допомогою спіроаналізатора «Рід-124Д», результати співставлялись з «Системою належних величин» Клемента Р.Ф. (1986) і оброблялись за допомогою комп’ютерної програми «RDC – Pneumo(tm) Ver.4.5-9406-No206-Arcl6-In3». Обстеження виявило у дівчат відповідність показників зовнішнього дихання з віковими нормами. Під впливом реабілітаційного курсу відбулись статистично значимі позитивні зміни в показниках. У підлітковому віці стан дихальної системи характеризується нестійкістю та варіативністю показників. Великі гормональні перебудови в період статевого дозрівання підлітків вимагають ще досить високого постачання енергетичних ресурсів. Показники функціонального стану повітряносних шляхів і легеневої тканини змінюються в тісному зв'язку з варіабельністю антропометричних характеристик організму. EN: In order to determine the rehabilitation complex impact on the respiratory system functional parameters of the schoolchildren with impaired vision, 90 girls of secondary school age were examined. Methods of spontaneous breathing were used: spirography, phase analysis of the respiratory cycle, flow-volume analysis (KPO) using a spiro analyzer Read-124D ", the results were compared with the" System of Due Values "by Clement G.F. (1986) and processed using the computer program "RDC-Pneumo (tm) Ver.4.5-9406-No206-Arcl6-In3". The examination revealed that the girls had compliance with external respiration rates with age norms. Under the influence of the rehabilitation course, there were statistically significant positive changes in the indicators. In adolescence, the state of the respiratory system is characterized by instability and variability in indices. Large hormonal changes during the puberty of adolescents require a fairly high supply of energy resources. The indices of the functional state of the airway and lung tissue change in close connection with the variability of the anthropometric characteristics of the organism. RU: С целью определения влияние реабилитационного комплекса на функциональные показатели дыхательной системы школьников с ослабленным зрением, было обследовано 90 девочек среднего школьного возраста При исследовании функции внешнего дыхания использованы методы: спирография, фазовый анализ дыхательного цикла, анализ кривой поток-объем (КПО) при помощи спироанализатора «Рид-124Д», результаты сопоставлялись с «Системой должных величин» Клемента Г.Ф. (1986) и обрабатывались с помощью компьютерной программы «RDC – Pneumo(tm) Ver.4.5-9406-No206-Arcl6-In3». Обследование выявило у девушек соответствие показателей внешнего дыхания с возрастными нормами. Под влиянием реабилитационного курса произошли статистически значимые положительные изменения в показателях. В подростковом возрасте состояние дыхательной системы характеризуется неустойчивостью и вариативностью показателей. Большие гормональные перестройки в период полового созревания подростков требуют достаточно высокой поставки энергетических ресурсов. Показатели функционального состояния воздухоносных путей и легочной ткани изменяются в тесной связи с вариабельностью антропометрических характеристик организма.
  • Item
    Оцінка загальної фізичної працездатності та аеробної продуктивності за результатами велоергометрії у дівчат 11-14-ти років з ослабленим зором
    (Дніпропетровська медична академія МОЗ України, 2016) Марюхніч, Надія Володимирівна; Maryukhnich, Nadiy Volodumirovna; Марюхнич, Надежда Владимировна; Клапчук, Василь Васильович; Klapchuk, Vasil V.; Клапчук, Василий Васильевич
    UK: Середній шкільний вік є критичним періодом розвитку людини. З метою оцінки та порівняння рівня загальної фізичної працездатності та аеробної продуктивності у дівчат 11-14-ти років, які мають ослаблення зору у вигляді короткозорості слабкого та середнього ступеня, а також короткозорий астигматизм, використаний велоергометріческая тест PWC170. Оцінили потужність виконаної навантаження і розрахували показники максимального споживання кисню. Встановлено, що абсолютні показники загальної фізичної працездатності і максимального споживання кисню у дівчат достовірно збільшилися з віком: на 8,7%, 17,9% та 19% - тест PWC170 і на 8,4%, 6,4% та 13,4 % - аеробне продуктивність по МПК. А щодо маси тіла зменшилися на 8,4%, 6,4% та 13,4% - тест PWC170, і на 12,8%, 14,8% і 21,8% - аеробне продуктивність по МПК. Відносні показники МПК дівчат 11-ти, 12-ти і 13-ти років з ослабленим зором відносяться до середнього рівня аеробного потужності, а дівчата 14-ти років - до рівня нижче середнього. EN: The middle school age is the critical period of development of the person. For the purpose of evaluating and comparing the level of General physical capacity and aerobic performance in 90 girls at the age of 11-14 who have impaired vision in myopia weak and moderate, as well as myopic astigmatism, used veloergometric test PWC170 . Estimated power performed load and calculated the indices of maximum oxygen consumption. It is established that the absolute levels of physical performance and maximal oxygen consumption girls significantly increased with age: 8.7%, 17,9% and 19% test PWC170 and 8.4%, 6.4% and 13.4 per cent and aerobic performance GMT. And relative to body mass decreased by 8.4%, 6.4% and 13.4% of test PWC170 , and 12.8%, 14.8% and 21.8 per cent and aerobic performance GMT. Relative indicators of MSCS girls at the age of 11, 12 and 13 with impaired vision are of the average level of aerobic capacity and girls at the age of 14 with below average. RU: Средний школьный возраст является критическим периодом развития человека. С целью оценки и сравнения уровня общей физической работоспособности и аэробной продуктивности у девушек 11-14-ти лет, которые имеют ослабление зрения в виде близорукости слабой и средней степени, а также близорукий астигматизм, использован велоэргометрический тест PWC170 . Оценили мощность выполненной нагрузки и рассчитали показатели максимального потребления кислорода. Установлено, что абсолютные показатели общей физической работоспособности и максимального потребления кислорода у девушек достоверно увеличились с возрастом: на 8,7%, 17,9% та 19% - тест PWC170 и на 8,4%, 6,4% та 13,4% - аэробная продуктивность по МПК. А относительно массы тела уменьшились на 8,4%, 6,4% та 13,4% - тест PWC170 , и на 12,8%, 14,8% и 21,8% - аэробная продуктивность по МПК. Относительные показатели МПК девушек 11-ти, 12-ти и 13-ти лет с ослабленным зрением относятся к среднему уровню аэробной мощности, а девушки 14-ти лет – к уровню ниже среднего.
  • Item
    Innovative technologies in rehabilitation of antiterrorist operation victims
    (Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2017) Маляренко, Юлія Олександрівна; Maliarenko, Yliya O.; Маляренко, Юлия Александровна
    UK: Мета дослідження – визначення можливості і доцільності застосування низькочастотних імпульсів при реабілітації пацієнтів з черепно-мозковою травмою та політравмою в умовах стаціонару. Матеріали та методи: поранені (n = 30) з 19 до 39 років (середній вік становив 29,53 ± 1,06). В якості контрольної групи були досліджені 20 осіб, ідентичні за віком та характером пошкодження. (середній вік становив 29,1 ± 1,1). Клінічно оцінювалась ефективність лікування за бальною шкалою (1 бал – мінімальна, 2 бали – помірна, 3 бали – виражена), оцінювалась інтенсивність болю, оцінювали дані електроенцефалографії. Результати і обговорення. Проаналізовано походження та обставини виникнення черепно-мозкової травми. Оцінювалися дослідження, що підтверджують черепно-мозкову травму з акцентом на внутрішньочерепну гіпертензію, характер болю до і після лікування. У контрольній групі застосували класичну терапію (анальгетики, транквілізатори, проти судомні та діуретичні препарати), а в основній групі додатково використовували LEIT (20 - 30 хвилин при частоті 77 Гц) Висновки. Застосування низькочастотного сигналу дозволило зняти больовий синдром і сприяло відновленню функції при травмах різної етіології. Визначено можливість використання низькочастотних імпульсів з метою адаптації організму до нових умов, щодо відновлення регуляторної здатності вегетативної нервової системи. Застосування LEIT сприяє усуненню придбаних патологічних умовнорефлекторних зв'язків, міофасціального синдрому, відчуття важкості в голові, внутрішньочерепної гіпертензії, головного болю, що позитивно впливає на якість і тривалість лікування, дозволяє знизити фармакологічне навантаження в період реабілітації. Запропонований метод доцільно використовувати в клінічній практиці в медично-оздоровчих установах. EN: The humanitarian catastrophe provoked in Ukraine by neighbouring state, forces the best representatives of our country to take part in military operations. The saddest, that thus also perishes civilians. Women, children, old men suffer. Young able-bodied people should risk the life, health for the sake of the world and well-being of our planet, because Ukraine it only the beginning of aggression of the hostile state. In antiterrorist operation conditions it is necessary to apply a maximum efforts not only for life preservation which is priority at the state level, but also it is necessary to create conditions for a speedy recovery, possibility to return on service to the trained, skilled fighters. At newest technologies use possibility to keep not only working capacity, but also quality of wounded men life hereafter can be created. Craniocerebral injury – one of the most frequent kinds of traumas, which meet in 30–50% cases of all traumatic damages [1, 2, 3]. Craniocerebral injury is a principal cause of death and physical inability of people under 45 years old and it gains the lead in neurosurgical pathologies structure [1]. In a wartime the craniocerebral injury principal causes are various bullet and explosive wounds . RU: Цель исследования – определение возможности и целесообразности применения низкочастотных импульсов при реабилитации пациентов с черепно-мозговой травмой и политравмой в условиях стационара. Материалы и методы; раненные (n = 30) с 19 до 39 лет (средний возраст составил 29,53 ± 1,06). В качестве контрольной группы были исследованы 20 человек, идентичных по возрасту и характеру повреждения (средний возраст составил 29,1 ± 1,1). Клинически оценивалась эффективность лечения по балльной шкале (1 балл – минимальная, 2 балла – умеренная, 3 балла – выраженная), также оценивалась интенсивность боли, оценивали данные электроэнцефалографии. Результаты и обсуждение. Проанализированы происхождение и обстоятельства возникновения черепно-мозговой травмы. Оценивались исследования, подтверждающие черепно-мозговую травму с акцентом на внутричерепную гипертензию, характер боли до и после лечения. В контрольной группе применили классическую терапию (анальгетики, транквилизаторы, противосудорожные препараты, диуретики), а в основной группе дополнительно использовали LEIT (20 - 30 минут при частоте 77 Гц) Выводы. Применение нейроадаптивного низкочастотного сигнала позволило снять болевой синдром и способствовало восстановлению функции при травмах различной этиологии. Определена возможность использования низкочастотных импульсов с целью адаптации организма к новым условиям, по восстановлению регуляторной способности вегетативной нервной системы. Применение LEIT способствует устранению приобретенных патологических условнорефлекторных связей, миофасциального синдрома, ощущения тяжести в голове, внутричерепной гипертензии, головной боли, что положительно влияет на качество и продолжительность лечения, позволяет снизить фармакологическую нагрузку в период реабилитации. Предложенный метод целесообразно использовать в клинической практике в медико-оздоровительных учреждениях.
  • Item
    Характерні особливості розвитку сприйняття часу глухих дітей молодшого шкільного віку та його корекція засобами фізичного виховання
    (Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Івахненко, Анна Аркадіївна; Ivakhnenko, Anna Arkadevna; Ивахненко, Анна Аркадьевна
    UK: У статті визначені показники розвитку сприйняття часу глухих дітей початкової ланки навчання та порівняно з показниками їх однолітків зі збереженим слухом. Проведені педагогічні спостереження та виявлені особливості розвитку сприйняття часу глухих дітей. У дослідженні приймали участь 242 дитини 7-10 років, з них 128 глухих дітей. Виявлено відставання вищевказаних показників глухих дітей молодшого шкільного віку у порівнянні з їхніми однолітками зі збереженим слухом. Експериментально перевірено ефективність корекційного впливу спеціально підібраних рухливих ігор та естафет на розвиток сприйняття часу глухих дітей молодшого шкільного віку. EN: In the article the features of development of the capacity to perception of time of deaf children of primary-level education. The study involved 242 children 7-10 years, of which 128 deaf children. Defined development indicators abilities of deaf children in the perception of time and compared to their peers with hearing conservation. Revealed the above indicators lag deaf children of primary school age compared to their peers with hearing conservation. Experimentally verified the effectiveness of the corrective influence of specially selected outdoor games on the ability to perception of time of deaf children of primary school age. Effectiveness of experimental methods of perception of time deaf children of primary school age means outdoor games in physical education confirmed by the final cuts. RU: В статье определены показатели развития восприятия времени глухих детей начального звена обучения и проведен сравнительный анализ с показателями их сверстников с сохраненным слухом. Проведенные педагогические наблюдения выявили особенности развития восприятия времени глухих детей младшего школьного возраста. В исследовании принимали участие 242 ребенка 7-10 лет, из них 128 глухих детей. Выявлено отставание вышеуказанных показателей глухих детей младшего школьного возраста по сравнению с их сверстниками с сохраненным слухом. Экспериментально проверена эффективность коррекционного воздействия специально подобранных подвижных игр и эстафет на развитие восприятия времени глухих детей младшего школьного возраста.
  • Item
    Порівняльна характеристика розвитку психомоторної сфери глухих дітей молодшого шкільного віку та їх однолітків зі збереженим слухом
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2014) Івахненко, Анна Аркадіївна; Ivakhnenko, Anna Arkadevna; Ивахненко, Анна Аркадьевна
    UK: У статті досліджені показники розвитку психомоторної функції глухих дітей 7-10 років та порівняно з їх однолітками зі збереженим слухом. У дослідженні виявлено відставання показників психомоторної функції глухих дітей 7-10 років (здібності до регуляції просторово-часових і динамічних параметрів рухів, орієнтування у просторі, координованості рухів, здібності до збереження статичної і динамічної рівноваги, рухової пам’яті, відчуття ритму, здібності до довільного розслаблення м’язів, координованості мікрорухів руки і пальців, здібності до одночасності виконання рухів, балістичної координації рухів) в середньому від 14,6% до 60,6%. EN: In the article identified indicators of psychomotor function of deaf children 7-10 years and a comparative analysis with indicators of their peers with healthy hearing. The study revealed the lag indicators of psychomotor function of deaf children of 7-10 years (ability to regulate static -temporal and dynamic parameters of movement, orientation in space, coordination of movements , the ability to maintain static and dynamic balance, motor memory , a sense of rhythm , the ability to arbitrary relaxation of muscles , coordination of micromovements hands and fingers, the ability to concurrency movements, ballistic movement coordination) on average from 14,6% to 60,6%. RU: В статье исследованы показатели развития психомоторной функции глухих детей 7-10 лет и проведен сравнительный анализ с показателями их ровесников с сохраненным слухом. В исследовании выявлено отставание показателей психомоторной функции глухих детей 7-10 лет (способности к регуляции пространственно-временных и динамических параметров движений, ориентировке в пространстве, координованности движений, способности к сохранению статического и динамического равновесия, двигательной памяти, ощущению ритма, способности к произвольному расслаблению мышц, координованности микродвижений руки и пальцев, способности к одновременности выполнения движений, баллистической координации движений) в среднем от 14,6% до 60,6%.
  • Item
    Здібність глухих дітей молодшого шкільного віку до координованості рухів та її корекція засобами фізичного виховання
    (Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2016) Івахненко, Анна Аркадіївна; Ivakhnenko, Anna Arkadevna; Ивахненко, Анна Аркадьевна; Голева, Наталя Павлівна; Goleva, Natalia Pavlovna; Голева, Наталья Павловна
    UK: У статті досліджено особливості розвитку здібності до координованості рухів глухих дітей початкової ланки навчання. У дослідженні приймали участь 242 дитини 7-10 років, з них 128 глухих дітей. Визначені показники розвитку здібності глухих дітей до координованості рухів та порівняно з їх однолітками зі збереженим слухом. Виявлено відставання вищевказаних показників глухих дітей молодшого шкільного віку у порівнянні з їхніми однолітками зі збереженим слухом. Експериментально перевірено ефективність корекційного впливу спеціально підібраних рухливих ігор на здібність до координованості рухів глухих дітей молодшого шкільного віку. EN: In the article the features of development of the capacity for co-ordination of movements of deaf children of primary-level education. The study involved 242 children 7-10 years, of which 128 deaf children. Defined development indicators abilities of deaf children in the co-ordination of movements and compared to their peers with hearing conservation. Revealed the above indicators lag deaf children of primary school age compared to their peers with hearing conservation. Experimentally verified the effectiveness of the corrective influence of specially selected outdoor games on the ability to co-ordination of movements of deaf children of primary school age. Effectiveness of experimental methods of coordination of movements deaf children of primary school age means outdoor games in physical education confirmed by the final research. RU: В статье исследованы особенности развития способности к координированности движений глухих детей начального звена обучения. В исследовании принимали участие 242 ребенка 7-10 лет, из них 128 глухих детей. Определены показатели развития способности глухих детей к координированности движений и по сравнению с их сверстниками с сохраненным слухом. Выявлено отставание вышеуказанных показателей глухих детей младшего школьного возраста по сравнению с их сверстниками с сохраненным слухом. Экспериментально проверена эффективность коррекционного воздействия специально подобранных подвижных игр на способность к скоординированности движений глухих детей младшего школьного возраста.
  • Item
    Комплексна програма фізичної реабілітації при атеросклеротичній хронічній ішемії мозку у жінок
    (Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, 2014) Ермолаева, Алла Вячеславовна; Yermolaieva, Alla V.; Єрмолаєва, Алла Вячеславівна
    UK: На підставі вивчення клінічної картини атеросклеротичної хронічної ішемії мозку у 98 жінок середнього віку, розроблена комплексна програма фізичної реабілітації з включенням дихальної гімнастики йоги, окорухової гімнастики, вправами для зменшення запаморочення і т.д. EN: On the basis of the clinical picture of chronic atherosclerotic cerebral ischemia in 98 middle-aged women, developed a comprehensive program of physical rehabilitation to include yoga breathing exercises, exercises for eye exercises to reduce dizziness, etc. RU: На основании изучения клинической картины атеросклеротической хронической ишемии мозга у 98 женщин среднего возраста, разработана комплексная программа физической реабилитации с включением дыхательной гимнастики йоги, глазодвигательной гимнастики, упражнениями для уменьшения головокружения и т.д.
  • Item
    Визначення особливостей гемодинамічних та рухових порушень при атеросклеротичної хронічної ішемії мозку для вибору засобів фізичної реабілітації
    (Харківська державна академія фізичної культури, 2014) Ермолаева, Алла Вячеславовна; Yermolaieva, Alla V.; Єрмолаєва, Алла Вячеславівна
    UK: Мета: визначити характерні зміни функціонального стану серцево-судинної системи та особливості рухових порушень у жінок з атеросклеротичною хронічною ішемією мозку для вибору в подальшому відповідних засобів фізичної реабілітації. Матеріали і методи: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури та джерел мережі Інтернет за темою дослідження; аналіз історій хвороби; методи дослідження серцево-судинної системи (електрокардіографія, ультразвукове дослідження судин головного мозку і шиї та ін.). Результати: виявлено, що всі обстежені хворі мали ті чи інші гемодинамічні та рухові порушення. Висновки: встановлено, що комплексна оцінка функціонального стану окремо взятого хворого є однією з передумов індивідуальної спрямованості реабілітаційних заходів, серед яких, поряд з лікувальною фізичною культурою, масажем і фізіотерапією, доречно застосовувати елементи сучасних фітнес-технологій. EN: Purpose: to determine the characteristic changes in the functional state of the cardiovascular system and the features of motor disorders in women with chronic atherosclerotic ischemia of the brain, in the future to select appropriate means of physical rehabilitation. Material and Methods: analysis and synthesis of scientific and methodological literature and Internet sources on the topic of the study; analysis of case histories; methods of study of the cardiovascular system (electrocardiography, ultrasound of the brain vessels and neck, etc.). Results: found that all the examined patients had certain hemodynamic and movement disorders. Conclusions: it was found that a comprehensive assessment of the functional state of the individual patient is a prerequisite for individual orientation of rehabilitation measures, among which, along with medical physical culture, massage and physical therapy is appropriate to apply the elements of the modern fitness technology. RU: Цель: определить характерные изменения функционального состояния сердечно-сосудистой системы и особенности двигательных нарушений у женщин с атеросклеротической хронической ишемией мозга для выбора в дальнейшем соответствующих средств физической реабилитации. Материал и методы: анализ и обобщение научно-методической литературы и источников сети Интернет по теме исследования; анализ историй болезни; методы исследования сердечно-сосудистой системы (электрокардиография, ультразвуковое исследование сосудов головного мозга и шеи и др.). Результаты: обнаружено, что все обследованные больные имели те или иные гемодинамические и двигательные нарушения. Выводы: установлено, что комплексная оценка функционального состояния отдельно взятого больного является одной из предпосылок индивидуальной направленности реабилитационных мероприятий, среди которых, наряду с лечебной физической культурой, массажем и физиотерапией, уместно применять элементы современных фитнес-технологий.
  • Item
    Постановка проблеми підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій
    (Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2017) Бурка, Олена Миколаївна; Burka, Olena M.; Бурка, Елена Николаевна
    UK: В статті наведено результати дослідження сучасного стану підготовки реабілітологів до використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Проведено аналіз більше 50 літературних джерел та матеріалів мережі Інтернет. Дослідження змісту освітньо-професійної програми та освітньо-кваліфікаційної характеристики демонструє наявність невідповідностей у сутності практичної освіти та підкреслює недостатній ступінь реалізації функції навчання майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до використання ФОТ у професійній діяльності. Встановлено, що забезпечення підготовки до реалізації фізкультурно-оздоровчих технологій знаходиться на низькому рівні та потребує створення та впровадження інноваційних та квазіпрофесійних умов. Виокремлено кілька суперечностей та запропоновані шляхи їх вирішення. EN: The article presents the results of a study of the current state of preparation of rehabilitation specialists for the use of physical culture and health technologies (PCHT). More than 50 literary sources and materials of the Internet have been analyzed. The analysis of the information showed the lack of proper attention to the practical training of specialists in the field of physical rehabilitation. Studies of the modern Ukrainian and foreign researchers are aimed at building theoretical models, justifying the pedagogical conditions of preparation, and a significant proportion of research is aimed to creating a single standard of training and securing it at the state level. The study of the contents of the educational and professional program and the educational and qualifying characteristics demonstrates the existence of inconsistencies in the essence of practical training and emphasizes the insufficient degree of realization of the function of training future rehabilitation specialists for using the PCHT in professional activities. It is established that the provision of preparation for the rationalization of physical fitness and health technologies is at a low level and requires the creation and implementation of innovative and quasi-professional conditions. Several contradictions have been singled out and ways of their solution have been suggested. RU: В статье представлены результаты исследования современного состояния подготовки реабилитологов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Проведен анализ более 50 литературных источников и материалов сети Интренет. Исследование содержания образовательно-профессиональной программы и образовательно-квалификационной характеристики демонстрирует наличие несоответствий в сущности практического обучения и подчеркивает недостаточную степень реализации функции обучения будущих реабилитологов к использованию ФОТ в профессиональной деятельности. Установлено, что обеспечение подготовки к реализации физкультурно-оздоровительных технологий находится на низком уровне и требует создания и внедрения инновационных и квазипрофессиональных условий. Выделено несколько противоречий и предложены пути их решения.