Наукові статті кафедри філософії
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові статті кафедри філософії by Author "Bondarevych, Iryna M."
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item «Vita heroica – «vita minima»: полярні екзистенцій ні модуси українців(Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, 2013) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: Полярні модуси екзистенційного відношення українців до життя «vita heroica» – «vita minima» мають своїм джерелом потужне індивідуальне начало українського характеру. Набуваючи найяскравіших виявів в ситуаціях загострення неузгодженості відносин «індивідуальне-колективне», вони відбивають процеси самопізнання і духовного зростання нашого народу. Наші пращури всі площини свого життя маркували за допомогою протилежних форматів. Але вони мали два фундаментальних принципи – Роду і Всесвітньої Любові, які виважували, спрямовували індивідуальні і колективні тенденції так, що перші складали собою зміст других, а ті, в свою чергу, оформлювали перші. Це стабілізувало стосунки «людина - людина», «людина -спільнота», «людина - світ». На старослов’янську гармонію індивідуального-колективного вплинуло християнство: якщо духовне спілкування людини старослов’янської традиції мало природно-світовий вимір, то християнство духовними стосунками з Богом сповнювало переважно внутрішньо -особистісний простір людини. Ще двома важливими історичними причинами зміцнення індивідуалізму українців стали: замалий досвід державних традицій та ідеали цілісності невеличких колективів. Психологічна нестабільність індивідуалізму обумовлює строкатий, небезпечний в своїх крайніх проявах (егоїзм) шлях самопізнання і духовного розвитку. Такі заходи як розвиток емпатії у наших дітей, виховання почуття любові до рідного краю і глибокої шани свого дохристиянського коріння, активна громадянська позиція, зміцнення громадських ініціатив в українському соціальному просторі, правове регулювання ролі приватного капіталу в українській економіці і державному будівництві здатні створити належні умови для розвитку колективних тенденцій, що стабілізує стосунки «індивідуальне - колективне». EN: The nature of paradoxical manifestations of the Ukrainian national character – «vita heroica» and «vita minima» are analyzed in the article. The paradoxical exzistential relations to life were born by individualizm of Ukrainians in situation of social antagonizms. «Vita heroica» and «vita minima» witness selfcognition and spiritual growth of our people. Our ancestors had two fundamental principles – Kin and World Love, which harmonized social relations. Christianity has had influence on slavic social harmony. Men’s spiritual contact in the past had natural-world character. Christian men’s spiritual contact with God filled up a personal space. Also, little experience of State system and ideals of integrity of small collectives were historical reasons of development of Ukrainian individualizm. Individualizm isn’t stable psychological feature, but developed collective relations promote revealing it’s best qualities. RU: Полярные экзистенциональные модусы «vita heroica» – «vita minima» берут свои истоки в индивидуальном начале украинского народа, наиболее ярко проявляются в ситуации антагонизма отношений «индивидуальное -коллективное», отражают процессы самопознания и духовного роста нашего народа. Наши предки все сферы своей жизни определяли с помощью противоположных форматов. Но у них было два фундаментальных принципа: Род и Всемирная Любовь, которые уравновешивали и направляли индивидуальные и коллективные тенденции так, что первые составляли содержание вторых, а те – оформляли первые. Это стабилизировало отношения «человек - человек», «человек - община», «человек - природа». На старославянскую гармонию «индивидуального - коллективного» оказало влияние христианство: если духовное общение человека старославянской традиции носило природно - мировой характер, то христианство духовными отношениями с Богом наполняло преимущественно внутриличностное пространство человека. Ещё двумя важными историческими причинами взращивания индивидуализма украинцев стали: небольшой опыт государственности и идеалы целостности малых коллективов. Психологическая нестабильность индивидуализма обуславливает непредсказуемый и небезопасный в своих крайних проявлениях (эгоизм) путь самопознания и духовного развития. Развитие эмпатии у наших детей, воспитание их в любви к родному краю и глубоком уважении к своим дохристианским истокам, активная гражданская позиция и укрепление гражданских инициатив в украинском социальном пространстве, правовое регулирование роли частного капитала в украинской экономике и в государственном строительстве способны создать необходимые условия для развития коллективных тенденций, что стабилизирует отношения «индивидуальное - коллективное».Item Антропологічний принцип як підґрунтя модернізації освіти(2016) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: В статті аналізується антропологічний принцип модернізації освіти у вузькому і широкому контекстах. Робиться висновок, що вузький сенс антропологічного принципу дозволяє визначати орієнтири освітньої діяльності в ситуації стабільного суспільного розвитку. Активні трансформаційні процеси в суспільстві об'єктивно потребують уточнення антропологiчного принципу в широкому контексті, який дозволяє конкретизувати напрямок змін парадигми буття шляхом з’ясування особливостей сучасного етапу антропосоціогенезу. Широкий сенс антропологічного принципу освітньої парадигми сформульовано наступним: кожна освітня ланка, і вища професійна освіта у тому числі, мають необхідно сприяти відкриттю індивідом психо-соціо-духовних обріїв. EN: In the article anthropological principle of modernisation of education is analysed in narrow and wide contexts. All in all, narrow sense of anthropological principle allows to determine the reference-points of educational activity in the situation of stable community development. In society active transformation processes objectively need clarification of anthropological principle in a wide context, that allows to specify the direction of changes in the paradigm of existence by finding out features of the modern stage of anthroposociogenez. Wide sense of anthropological principle of educational paradigm is set forth by the following: every educational element, including higher professional education, have its necessary to assist opening the individual psycho-socio-spiritual horizons. RU: В статье анализируется антропологический принцип модернизации образования в узком и широком контекстах. Делается вывод, что узкий смысл антропологического принципа позволяет обозначить ориентиры образовательной деятельности в ситуации стабильного общественного развития. Активные трансформационные процессы в обществе объективно требуют уточнения антропологического принципа в широком контексте, который позволяет конкретизировать направление изменения парадигмы бытия посредством уточнения особенностей современного этапа антропосоциогенеза. Широкий контекст антропологического принципа сформулирован следующим: каждое образовательное звено и высшая профессиональное образование в том числе должны необходимо способствовать раскрытию индивидом психо-социо-духовных горизонтов.Item Архаїчні слов’янські міфи і українська «філософія серця»(Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2010) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: На порозі нового етапу розвитку української філософії нагальною потребою є звернення до її витоків, усвідомлення логіки її розгортання. В статті досліджується зв’язок між архаїчними слов’янськими міфами і феноменом «філософії серця». EN: At the beginning of a new stage of development of Ukrainian philosophy becomes necessary an referencing to its origins and understanding the logic of its development. The article investigates the connection between archaic Slavic myths and the phenomenon «philosophy of the heart». RU: На пороге нового этапа развития украинской философии возникает необходимость осмысления её истоков, логики её становления. В статье исследуется связь между архаическими славянскими мифами и «философией сердца».Item Колізії позитивізму і некласичної філософії в епоху кризи раціоналізму(Запорізька державна інженерна академія, 2010) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: В статті подано історико-філософський аналіз позитивізму і некласичної філософії; обгрунтовано їх неспроможність подолання кризи класичної парадигми; пропонується застосування психології сприйняття в історико-філософських дослідженнях. EN: The article presents the historical and philosophical analysis of positivism and non-classic philosophy; justified their inability to overcome the crisis of classic paradigm; proposes using the psychology of perception in a historical and philosophical researches. RU: В статье проводится историко-философский анализ позитивизма и неклассической философии; обосновывается их несостоятельность в преодолении кризиса классической парадигмы; предлагается использование психологии восприятия в историко-философских исследованиях.Item Модерна ідентичність і постмодерні ідентифікації: еволюція самовизначення(Запорізька державна інженерна академія, 2013) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: Досліджується еволюційна хода самовизначення людини європейської цивілізації. Проаналізовано мету премодерних і модерних пошуків ідентичності та процесуальність постмодерних ідентифікацій. Визначено перспективу їх діалектичного синтезу. EN: The evolution of self-determination of man of European civilization is investigated.The aim of beforemodernity and modernity searches of authentication, and processes of postmodernity authentications is analised. The prospect of dialektical synthesis of them is certain. RU: Исследуется эволюция самоопределения человека европейской цивилизации. Анализируется цель премодерных и модерных поисков идентичности, а также процессуальность постмодерных идентификаций. Определена перспектива их диалектичекого синтеза.Item Педагогічні технології як умова розкриття потенціалу гуманітарних дисциплін(Запорізька державна інженерна академія, 2014) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: У статті аналізуються причини кризового стану сучасної освіти. Доводиться, що передача знань, як провідна функція сучасної української освіти, не відповідає її новій стратегічній меті – вихованню особистості. На прикладі викладання курсу «Філософії» досліджується питання вивільнення потенціалу гуманітарних дисциплін на користь особистісному зростанню викладача і студента. EN: The article presents an analysis of the causes of crisis modern education. It is proved that the transfer of knowledge as the leading function of modern Ukrainian education does not match its new strategic objective - the education of the individual. On an example of teaching the course "Philosophy " explores the question of the release humanities potential for personal growth of a teacher and a student. RU: В статье исследуются причины кризисного состояния современного образования. Доказано, что ведущая функция современной украинской системы образования не соответствует изменившейся стратегической цели – воспитанию личности. Школьные программы и учебные программы в ВУЗах по содержанию ориентированы на передачу знаний. При этом проблемы личностного роста являются производными, рассматриваются в качестве последствий, в лучшем случае, параллельно учебному процессу. На примере преподавания курса «Философии» исследуется потенциал гуманитарных дисциплин для реализации личностного роста преподавателя и студента.Item Перспективи дослідження діалогічності як стрижневої характеристики буття(Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2009) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: Досліджуються перспективи праксеологічного аналізу діалогічності як стрижневої характеристики буття. Експлікації етапів здійснення діалогу людина – світ у вимірі часу-простору і поза ним оцінені як ефективні. EN: There are rsearched the prospects of the praxeological analysis of the dialogicality as a main feature of being. The explication of the stages of the realisation the dialogue «a human - the world» in a dimension time-space has been estimated as effective. RU: Исследуются перспективы праксеологического анализа диалогичности как определяющей характеристики бытия. Экспликация этапов осуществления диалога человек – мир в измерении времени-пространства и за его пределами оценена как эффективная.Item Психосоматичний аспект філософського діалогу(Запорізька державна інженерна академія, 2009) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: В статті філософський діалог розглядається з точки зору психосоматики процесу сприйняття, обґрунтовується доцільність використання процесу символотворення у викладацькій діяльності. EN: The article studies the philosophical dialogue from the point of view of psychosomatics of the perception process, proves the appropriateness of the use of symbolformation process in teaching activities. RU: В статье анализируется философский диалог с точки зрения процесса восприятия, обосновывается целесообразность использования процесса символотворчества в преподавательской деятельности.Item Специфіка пізнавальних можливостей як засада суб’єктивності істини(Запорізька державна інженерна академія, 2012) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: В статті аналізується специфіка пізнавальних можливостей людини, а саме: структурність знань, їх парадигмальність і залежність від досвіду. Методологія синтезу розглянута як засіб підвищення об’єктивності знання. EN: Foundation of subjectivity of truth is analysed in the article, namely: structuralness and paradigmaless knowledge, dependence of knowledge on former experience. Methodology of synthesis is considered as a method of increase of objectivity of knowledge. RU: В статье анализируется специфика познавательных возможностей человека, а именно: структурность и парадигмальность знания, его зависимость от прежнего опыта. Методология синтеза рассмотрена как способ повышения объективности знания.Item Українська філософія в світовому філософському полілозі(Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2010) Бондаревич, Ірина Миколаївна; Бондаревич, Ирина Николаевна; Bondarevych, Iryna M.UK: Сьогодні українська філософія переживає часи відновлення, звільнення від стереотипів мислення минулої епохи. Її перспективи знаходяться в лоні діалогу слов’янських філософій, її майбутнє пов’язано з переусвідомленням власної своєрідності та з нестримним польотом думки як такої. EN: Today Ukrainian philosophy is experiencing times of recovery and liberation from the stereotypes of thinking of thea bygone era. Its prospects are located in the dialogue Slavic philosophies, its future lies in rethinking of its own originality and uncontrollable flight of thought. RU: Сегодня украинская философия переживает своё возрождение, освобождается от стереотипов мышления пришлого. Перспективы её развития находятся в полилоге славянских философий. Её будущее связано с переосмыслением собственного своеобразия и с неудержимым полётом мысли как таковой.