Наукові статті кафедри філософії
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові статті кафедри філософії by Author "Povzlo, Oleksandr M."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Н.А. Бердяев: философия техники и христианский экзистенциализм(Запорізький національний університет, 2013) Повзло, Олександр Миколайович; Повзло, Александр Николаевич; Povzlo, Oleksandr M.UK: Християнські екзистенціалізм і філософія техніки займає значне місце в роботі М.О.БердяєваПоєднання здавалося того, що не з’єднується їх у єдине ціле, йому вдалося, на наш погляд, показати і дати нащадкамзагальнолюдський ідеал розвитку людини. А саме: є людина, яка думає, що не боїться діяти і рухатися вперед, але, найголовніше, має глибокі духовні корені з космосом і богом. Людина новатор, винахідник, але, перш за все, віруючий. Тому він мусить вірувати у свободу та силу науки і техніки, але ще більше, він повинен розуміти, що людина богові творіння і його доля не в цьому світі цивілізації (нехай свобідному і прекрасному), а його доля у тому, щоби повернутися своєю християнською душеюдо свойого батькові, як до вічної і нескінченої істини. EN: The given article deals with philosophical art of N.Berdyaev. First of all the problems connected with comprehension of the categorical apparatus of “philosophy of technique” are considered. Second of all, a picture of how N.Berdyaev sees the interaction of “philosophy of technique” and christian existentialism is given.Christian Existentialism and the philosophy of technology occupies a significant place in the works of N. Berdyaev. Combining seemingly enjoyable, them into a coherent whole, it failed, in our view, the show and give the descendants of human ideal development. Namely: is the person who thinks is not afraid to act and move forward, but, most importantly, has deep spiritual roots with the cosmos and God. Man-innovator, inventor, but, first and foremost, a believer. Therefore, he must believe in the liberating force of science and technology, but even more, he needs to understand that man is God's creation and his destiny is not in this world civilization (let free and beautiful), and return to its Christian soul to his father as an eternal and infinite truth. RU: Христианский экзистенциализм и философия техники занимают существенное место в творчестве Н.А.Бердяева. Соединив, казалось бы несоединимое, их в единое целое, ему удалось, на наш взгляд, показать и дать потомкам общечеловеческий идеал развития. А именно: это человек думающий, не боящийся действовать и идти вперед, но, самое главное, имеющий глубокие духовные корни с космосом и богом. Человек-новатор, изобретатель, но, в первую очередь, верующий человек. Поэтому, он должен верить в освобождающую силу науки и техники, но еще более он должен понимать, что человек – это творение божье и ему уготована судьба быть не в этом мире цивилизации (пусть свободном и прекрасном), а вернуться своей христианской душой к своему Отцу, как вечной и бесконечной Истине.Item Проблемы современности через философскую «призму» теории абсурда и бунта А.Камю(Запорізький національний університет, 2016) Повзло, Олександр Миколайович; Повзло, Александр Николаевич; Povzlo, Oleksandr M.UK: Головна філософська проблематика творчості і духовних шукань Камю акумулюється в системі дії та протидії двох сил. Перша, пов'язана з позитивною енергетикою і «наміченими» цілями та ідеалами самої людини, а друга – з процесом їх втілення, з реалізацією його потреб та інтересів у реальне життя, результати якого далекі від ідеалів і тому для цієї людини негативні. Як раз «абсурд народжується в цьому зіткненні між покликанням людини і нерозумним мовчанням світу», тому між «першим» і «другим» неминуче буде відбуватися «розкол». Це і змусить Камю зробити висновок про те, що все абсурдно. «Почуття абсурдності чекає нас на кожному куті». Ось саме цей стан абсурдності, на думку Камю, змушує людину звернутися до ідеї про самогубство. У висновку Камю, підсумовуючи свою теорію, встановлює, що людина у своєму «капіталі» розвитку має внутрішню боротьбу (метафізичний індивідуальний бунт) з самим собою, зі своїм власним невіглаством, з «незрозумілим» і абсурдним «я», за свою справжню екзистенцію. А також людина має зовнішню боротьбу, яка пов'язана з історичним, солідарним бунтом і яка примножує опір і бунт окремої людини-атома в десятки разів. EN: The article deals with the nature of modern socio-political problems, nature of the psychosocial crisis of the world community; with what every person has to do in the contradictory conditions of global world commotions. As far back as the middle of the XX century the famous French philosopher-moralist A. Camus had been sharing his thoughts and philosophically and esthetically very peculiarly, interestingly and strikingly writing about individual and social peculiarities of the crisis of European culture, about the European crisis determinant on the person's consciousness, his behavior, emotional and mental reaction. For Camus the crisis of culture – is the crisis of personality, person's spiritual foundations, evidence of tiredness of the historical spirit of the "Faustian man". Exactly this state of absurdity, according to Camus, forces a man to refer to the idea of the suicide. Eventually Camus, summing up his own theory, establishes that the human in his "capital" of development has an internal struggle (metaphysical individual rebellion) with his own self, his own ignorance, with incomprehensible and absurd "I" for his own authentic existence. And also the man has an external struggle which is connected with the historic solidarity revolt, multiplies the resistance and rebellion of the single man-atom by dozens of times. RU: Основная философская проблематика творческих и духовных поисков Камю аккумулируется в системе действий и противодействий двух сил. Первая, связана с положительной энергией и «намеченными» целями и идеалами личности, а вторая – с процессом их осуществления, с реализацией их потребностей и интересов в реальной жизни, результаты которых являются далеко не идеальными и поэтому для этого человека являются негативными. Как раз «абсурд родился в этом столкновении между призванием человека и неразумным молчанием мира», поэтому между «первый» и «второй» неизбежно будет «раскол». Это заставит Камю сделать вывод о том, что всё является абсурдным. «Чувство абсурда ждет нас на каждом углу». Вот именно это состояние абсурдности, согласно Камю, заставляет человека обратиться к мысли о самоубийстве. В заключение Камю, подводя итоги своим исследованиям, устанавливает, что человек в своем «капитале» развития имеет борьбу (метафизическое, индивидуальное восстание) с самим собой, со своим собственным невежеством, с «неразумным» и абсурдным «я». А так же человек находится во внешней борьбе, которая связана с историческим, солидарным бунтом и которая приумножает сопротивление и бунт отдельного человека-атома в десятки раз.Item Социально-философские аспекты глобализации, народонаселения и экологии(Гродненский державний университет, 2016) Повзло, Олександр Миколайович; Povzlo, Oleksandr M.; Повзло, Александр Николаевич; Повзло, Валентина Миколаївна; Povzlo, Valentyna M.; Повзло, Валентина НиколаевнаUK: У вступі мова йде стосовно актуальності розглядання сутності та ступеня проблем, які визначені в самої назві статті. По-перше, стосовно категорії "глобалізація". По-друге, стосовно соціально-філософської думки, науки, які ще не розробили ясної і ефективною концепції раціонального демографічної політики. І по-третє, у сфері екології в сьогодення і майбутнього. EN: In our opinion, today's and future perspectives of socio-philosophical and scientific research on the globalism, ecology, population, terrorism, etc. problems will have sharp and contradictory nature for quite significant amount of time. On the one hand, the need for social dynamics will constantly cause the "demand" for creative forms of the development and realization of the scientific and technical progress results. On the other hand, the next "round" of this progress will inevitably aggravate the issues related to the solution of the modern global problems, first of all to the solution of environmental problems, and also will generate new forms of contradictions of global nature. RU: Во введении обоснована актуальность, рассмотрены сущность и степень разработанности тех проблем, которые обозначены в самом ее названии. Во-первых, относительно категории «глобализация» Во-вторых, относительно социально-философской мысли, науки, которые до сих пор не выработали четкой и действенной концепции, связанной с рациональной демографической политикой. И в-третьих, в области экологии в настоящем и будущем.Item Социально-философский анализ «плюсов» и «минусов» глобализации(Запорізький національний університет, 2017) Повзло, Александр Николаевич; Povzlo, Oleksandr M.; Повзло, Олександр МиколайовичUK: У даній статті підкреслюється, що за підсумками відповідним чином розглянутого суперечливого характеру процесу дослідження проблематики «глобалізації» існує безліч соціально-філософських тлумачень та інтерпретацій. У реальному ж житті глобалізм і глобалістика все більше і далі затягують людство в суперечливі, тупикові і нерозв'язні ситуації. EN: In the introduction of this article the relevance of those problems which are "presented" in its title is substantiated, their essence and level of elaboration are considered. Firstly, regarding the "globalization" category it is emphasized that there is a great variety of social-philosophical research and publications on this issue; and in real life globalism and globalistics drag the humanity into deadlock, unsolvable situations more and further. Secondly, the social-philosophical idea, science still have not worked out a clear and effective concept related to the rational demographic policy. And thirdly, in the field of ecological science in scientific-theoretical perspective prevails total confusion, indicating the absence of a single strategic line of understanding and development of ecology in the present and future. For example, one group of reputable scientists armed with the latest theories and computer techniques predicts the inevitable "global warming" and even "greenhouse catastrophe", while another group, no less authoritative and armed, insists on inescapable cooling and imminent "ice age." RU: В данной статье подчеркивается, что по итогам соответствующим образом рассмотренного противоречивого характера процесса исследования проблематики «глобализации» существует великое множество социально-философских толкований и интерпретаций. В реальной же жизни глобализм и глобалистика все больше и дальше затягивают человечество в противоречивые, тупиковые и неразрешимые ситуации.Item Философский «ракурс» глобальных проблем современности(Запорізький національний університет, 2016) Повзло, Александр Николаевич; Povzlo, Oleksandr M.; Повзло, Олександр МиколайовичUK: У статті йдеться про сьогоднішні та майбутні перспективи соціально-філософських та наукових досліджень з проблем глобалізації, екології, народонаселення, тероризму тощо буде мати ще значну кількість часу гострий та суперечливий характер. EN: In our opinion, today's and future perspectives of socio-philosophical and scientific research on the globalism, ecology, population, terrorism, etc. problems will have sharp and contradictory nature for quite significant amount of time. For example, one group of reputable scientists armed with the latest theories and computer techniques predicts the inevitable "global warming" and even "greenhouse catastrophe", while another group, no less authoritative and armed, insists on inescapable cooling and imminent "ice age." Some explain this phenomenon by anthropogenic causes and call for a reduction in emissions into the atmosphere; others are looking for explanations in the solar activity or in something else. On the one hand, the need for social dynamics will constantly cause the "demand" for creative forms of the development and realization of the scientific and technical progress results. RU: В статье речь идет о том, что сегодняшние и дальнейшие перспективы социально-философских и научных исследований по проблемам глобализма, экологии, народонаселения, терроризма и т.д. будут иметь еще значительное время острый и противоречивый характер.