Browsing by Author "Nechaeva, Iryna A."
Now showing 1 - 20 of 83
Results Per Page
Sort Options
Item Analysis of state and development of industrial infrastructure in Zaporizhzhya region(Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: В статті визначено основні проблеми та загрози функціонування виробничої інфраструктури регіонів; виокремлено основні структурні складові виробничої інфраструктури регіону, запропоновано виділення науково-дослідницької складової, яка може стати головним стратегічним інструментом розвитку виробничого сектору зокрема та регіону в цілому. Проаналізовано складові виробничої інфраструктури Запорізького регіону. Закцентовано увагу на колі існуючих проблем розвитку виробничої інфраструктури регіону та її складових. EN: The article identifies the main problems and threats of the industrial infrastructure functioning in the regions; the basic structural components of the indistrial infrastructure of the region are highlighted, the allocation of research which can become the main strategic tool for the development of the industrial sector particularly and of the region as a whole is proposed. The industrial infrastructure components of Zaporizhzhya region are analyzed. Attention is paid to the range of existing problems of industrial infrastructure development of the region and its components.Item Modern tools for regional development programming(ISMA University of Applied Science Riga (Latvia), 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Зміни ролі регіонів, державної регіональної політики потребують змін у підходах та інструментах управління регіональним розвитком. Дієвим інструментом регулювання регіонального розвитку виступає програмування та програмно-цільовий метод. Основним (не завжди ефективним) джерелом фінансування програм регіонального розвитку в Україні є держбюджет. Корисним для України є досвід реалізації в ЄС програм регіонального розвитку та особливості впровадження Integrated Territorial Investments (ITI). В роботі розглянуто роль, особливості та переваги ITI як інструменту регіонального розвитку. EN: Changes in the role of regions, state regional policy require changes in approaches and tools for regional development management. An effective tool for regulating regional development is programming and program-target method. The main (not always effective) source of funding for regional development programs in Ukraine is the state budget. The experience of implementing regional development programs in the EU and the peculiarities of implementing Integrated Territorial Investments (ITI) are useful for Ukraine. The paper considers the role, features and advantages of ITI as a tool for regional development. RU: Изменение роли регионов, государственной региональной политики требуют изменения в подходах и инструментах управления региональным развитием. Действенным инструментом регулирования регионального развития выступает программирование и программно-целевой метод. Основным (не всегда эффективным) источником финансирования программ регионального развития в Украине является госбюджет. Полезным для Украины может быть опыт реализации в ЕС программ регионального развития и особенности внедрения Integrated Territorial Investments (ITI). В работе рассмотрена роль, особенности и преимущества ITI как инструмента регионального развития.Item Аналіз формування та витрачання публічних фондів грошових коштів в умовах бюджетної децентралізації(Електронне наукове фахове видання "Ефективна економіка", 2017) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: В дослідженні розглянуто основні складові фінансової системи країни, зокрема, підсистему публічних та підсистему приватних фінансів. Окремі ланки кожної з підсистем характеризуються фінансовими відносинами, яким притаманні специфічні особливості. Ці відносини виникають у процесі утворення, розподілу, управління, використання та перерозподілу публічних і приватних фондів коштів. Виокремлено основні елементи публічних фондів грошових коштів в Україні, до яких відносяться фонди грошових коштів держави; фонди грошових коштів місцевого самоврядування; фонди грошових коштів, за рахунок яких задовольняються суспільні інтереси, визнані державою або органами місцевого самоврядування, незалежно від форми власності цих фондів. Проведено аналіз основних джерел формування та напрямків використання публічних фондів грошових коштів таких як Бюджет України, місцеві бюджети, Пенсійний фонд та фонди загальнообов'язкового державного соціального страхування України. EN: The main components of the financial system, in particular subsystem of public and private finance subsystem, are regarded in the research. Distinct parts of each subsystem are characterized by financial relations, which are inherent by specific features. These relationships arise in the process of creation, distribution, management, use and redistribution of public and private funds. The basic elements of public assets of funds in Ukraine are considered, which include assets of funds of the state; assets of funds of local government; assets of funds, with the help of which the public interests, that recognized by the state or local authorities, regardless of the ownership of these assets, are satisfied. The analysis of the main sources of formation and directions of use of public assets of funds, such as the budget of Ukraine and local budgets, Pension fund and compulsory state social insurance funds of Ukraine, is conducted. RU: В исследовании рассмотрены основне составляющие финансовой системы страны, подсистему публичных и подсистему частных финансов. Отдельные элементы каждой из подсистем характеризуються финансовыми отношениями, которым присущи специфические особенности. Эти особенности возникают в процессе формирования, распределения, управления, использования и перераспределения публичных и частных фондов денежных средств. Выделены основне элементы публичных фондов денежных средств в Украине, к которым относятся фонды денежных средств государства; фонды денежных средств местного самоуправления; фонды денежных средств, за счет которых удовлетворяются общественные интересы, признанные государством или органами местного самоуправления, не зависимо от формы собственности этих фондов. Проведено анализ основних источников формирования и направлений использования публичных фондов денежных средств, таких как Бюджет Украины, местные бюджеты, Пенсионный фонд и фонды обязательного государственного соціального страхования Украины.Item Багатофакторна модель оцінки інвестиційної привабливості підприємства(Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series "Economics", 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Важливість оцінки інвестиційної привабливості безпосередньо для інвесторів полягає в тому, що аналіз підприємства та його інвестиційної привабливості дозволяють мінімізувати ризики капіталовкладень. У сучасній літературі вирізняють різноманітні методики аналізу й оцінки інвестиційної привабливості підприємства, проте єдиної загальноприйнятої універсальної системи оцінки не існує. Недоліком більшості методик є оцінка лише фінансових показників, таких як: рентабельність, ліквідність, оборотність активів тощо, не враховуючи фактори інвестиційної привабливості країни та регіону, а також показники привабливості та динаміку розвитку галузі функціонування підприємства. Для комплексної, об’єктивної оцінки необхідно починати з оцінювання макропараметрів, після чого переходити до аналізу показників, які безпосередньо стосуються діяльності підприємства. Новизною статті є розробка багатофакторної моделі оцінки інвестиційної привабливості організації будь-якої форми власності, що враховує особливості держави, регіону та галузі діяльності підприємства, а також системи економічних і не економічних показників щодо безпосередньої діяльності організації. Дослідження таких показників як: стабільність політичної ситуації в країні, загальнодержавний рівень трудової міграції, стабільність державної валюти, рівень освіти та безпеки в регіоні, легкість ведення бізнесу, рівень офіційної зарплати, а також показники фінансового стану підприємства, рівень ділової репутації та імідж його керівництва тощо, роблять методику повною та багатопараметричною. Також запропонований набір показників методики створює універсальний метод оцінювання інвестиційної привабливості підприємства, що може бути застосований незалежно від форми власності організації, її розміру та сфери діяльності. Для більшої об’єктивності в роботі запропонований рейтинговий метод оцінки інвестиційної привабливості підприємств, а бальна система оцінювання показників забезпечує легкість інтерпретації результатів EN: The analysis of investment attractiveness is important for investors, because this indicator minimise investment mistakes. There are many methods for assessing the investment attractiveness of enterprises, but there is no single universal generally accepted model. The aim of the research is to improve the existing models. The disadvantage of existing models is the emphasis on financial indicators, such as profitability, liquidity, asset turnover, etc., without taking into account the factors of investment attractiveness of a country and region, as well as indicators of attractiveness and dynamics of an enterprise. It is necessary to begin with the assessment of macro-parameters, and then proceed to the analysis of indicators that are directly related to the activities of an enterprise for a comprehensive, objective assessment. The novelty of the article is the development of a multifactor model for assessing the investment attractiveness of the organisation of any form of ownership, taking into account the characteristics of the state, region and industry, as well as a system of economic and non-economic indicators. Research of such indicators as: stability of the political situation in the country, national level of labour migration, stability of state currency, level of education and security in the region, ease of doing business, level of official salary, as well as indicators of financial condition of an enterprise, level of business reputation, make the technique complete and multiparameter. Also, the proposed set of indicators creates a universal method of assessing the investment affiliation of an enterprise. The methodology can be applied regardless of the form of ownership of the organisation, size and scope of activity. The method is described by the rating method for more objectively assess the investment attractiveness of enterprises. The scoring system of indicators facilitates the interpretation of the results RU: Важность оценки инвестиционной привлекательности непосредственно для инвесторов состоит в том, что анализ предприятия и его инвестиционной привлекательности позволяют минимизировать риски капиталовложений. В современной литературе выделяют различные методики анализа и оценки инвестиционной привлекательности предприятия, однако единой общепринятой универсальной системы оценки не существует. Недостатком большинства методик является оценка только финансовых показателей, таких как: рентабельность, ликвидность, оборачиваемость активов и т.д., не учитывая факторы инвестиционной привлекательности страны и региона, а также показатели привлекательности и динамику развития отрасли функционирования предприятия. Для комплексной, объективной оценки необходимо начинать с оценки макропараметров, после чего переходить к анализу показателей, которые непосредственно касаются деятельности предприятия. Новизной статьи является разработка многофакторной модели оценки инвестиционной привлекательности организации любой формы собственности, учитывающий особенности государства, региона и отрасли деятельности предприятия, а также системы экономических и не экономических показателей по непосредственной деятельности организации. Исследование таких показателей как: стабильность политической ситуации в стране, общегосударственный уровень трудовой миграции, стабильность государственной валюты, уровень образования и безопасности в регионе, легкость ведения бизнеса, уровень официальной зарплаты, а также показатели финансового состояния предприятия, уровень деловой репутации и имидж его руководства и т.д. делают методику полной и многопараметрической. Также предложен набор показателей методики создает универсальный метод оценки инвестиционной привлекательности предприятия, может быть применен независимо от формы собственности организации, ее размера и сферы деятельности. Для большей объективности в работе предложен рейтинговый метод оценки инвестиционной привлекательности предприятий, а балльная система оценки показателей обеспечивает легкость интерпретации результатов.Item Бюджетна децентралізація: підсумки, результати та наслідки перших етапів її впровадження для місцевих фінансів (на прикладі Запорізької області)(Журнал “Інвестиції : практика та досвід”, 2017) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: В роботі проведено аналіз результатів перших етапів впровадження бюджетної децентралізації в Україні; виявлено проблеми та наслідки її реалізації на прикладі місцевих бюджетів. Проведено аналіз зміни доходів місцевих бюджетів та структури їх джерел за роками, доходів місцевих бюджетів на душу населення в розрізі територій. Проаналізовано обсяги надходжень та рівень виконання плану по ПДФО та по надходженню плати за землю, обсяги та рівень виконання місцевих бюджетів за видатками. Виявлено тенденції зміни доходів загального та спеціального фондів обласного бюджету Запорізької області, проведено аналіз виконання видаткової частини обласного бюджету. На основі аналізу обсягів та напрямів міжбюджетних трансферів, зроблено висновок, що Запорізька область є однією з п’яти областей-донорів для інших територій України. Здійснено розрахунок показників аналізу фінансової стійкості обласного бюджету, за результатами якого можна зробити попередні висновки про високу фінансову стійкість обласного бюджету Запорізької області. EN: The paper analyzes the results of the first stages of implementing budget decentralization in Ukraine; problems and consequences of its implementation are revealed on the example of local budgets. The analysis of changes in local budget revenues and the structure of their sources by years, income of local budgets per capita by the territories is carried out. The volume of revenues and the level of the PIT plan implementation as well as the land payment receipts, the volume and level of execution of local budgets by expenditures were analyzed. The tendencies of change of incomes of general and special funds of the regional budget of Zaporizhzhya region are revealed, the analysis of implementation of the regional budget expenditure part is carried out. On the basis of analysis of volumes and directions of intergovernmental transfers, it was concluded that Zaporizhzhya Region is one of five donor regions for other territories of Ukraine The calculation of indicators of the analysis of the regional budget financial stability is carried out, and these results can give preliminary conclusions about the high financial sustainability of the regional budget of Zaporizhzhya region.Item Визначення, ознаки та характеристики старопромислового регіону(Збірник центру наукових публікацій «Велес», 2016) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: В статті розглянуто проблеми, пов’язані із старопромисловими регіонами, починаючі з визначення даного поняття, виділення їх основних ознак і характеристик та закінчуючи причинами занепаду та перспективами розвитку даних утворень. EN: Problems, connected with old industrial regions, are regarded in the article, starting with definition of this concept, allocation of their main features and characteristics and ending with the reasons of decline and development perspectives of these formations. RU: В статье рассмотрены проблемы, связанные со старопромышленными регионами, начиная с определения данного понятия, рассмотрения их основных признаков и характеристик и заканчивая причинами их упадка и перспективами развития данных образований.Item Використання гендерно орієнтованого підходу у бюджетному процесі громади(International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”, 2021) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Костецька, Анастасія Іванівна; Kostetska, Anastasiia I.; Костецкая, Анастасия ИвановнаДинамічний розвиток фінансової системи країни передбачає впровадження змін до бюджетної політики, тому вирішення задач гендерної політики можливо за умов дотримання її принципів на всіх рівнях управління, зокрема на рівні місцевого самоврядування. Стаття присвячена дослідженню теоретичних засад сутності та принципів гендерно орієнтованого підходу у процесі бюджетування. Опрацьовано поняття «гендерно орієнтований підхід у бюджетному процесі». Охарактеризовано ключові особливості та принципи, на яких будується гендерно орієнтований підхід. Розглянуто покроковий алгоритм впровадження та застосування гендерного підходу в бюджетному процесі. Згідно проведеного дослідження виявлено переваги впровадження гендерного підходу в бюджетному процесі громади. Визначено, що гендерно орієнтоване бюджетування враховує інтереси та потреби не лише за ознакою статі, є підходом до бюджетування на загальних засадах, фокусується як на видатках так і на доходах та складанні окремих бюджетів, має загальний бюджет для суб’єкта господарювання і заснований на розподілі витрат за бюджетними статтями. Використання гендерного бюджетування викликане необхідністю створення рівних прав для чоловіків і жінок, уникнення гендерних розривів та підвищення ефективності та прозорості використання бюджетних програм. Цінність для громади полягає у запровадженні системної інтеграції гендерного підходу в стратегічне планування, що дозволяє ефективніше вирішувати питання надання публічних послуг та складання програм і бюджетів, оптимізувати раціональне та прозоре використання коштів жителів громади, підвищити роль і вплив громадськості у цьому процесі. Dynamic development of a country's financial system involves introduction of changes in the fiscal policy so the gender policy solution is possible provided that its principles are observed at all levels of government, in particular at the level of local self-government. The article is devoted to the study of theoretical foundations of the essence and principles of a gender-oriented approach in the budgeting process. The concept of "a gender-oriented approach in the budget process" is processed. The key features and principles on which the gender-oriented approach is based are described. The step-by-step algorithm of introduction and application of the gender approach in the budget process is considered. According to this study, the benefits of implementing the gender approach in the budget process of the community were identified. It is determined that the gender oriented budgeting takes into account the interests and needs not only on the basis of gender, it is an approach to budgeting on a general basis, focuses on both expenditures and revenues and separate budgets, has a general budget for the entity and is based on cost allocation by budget articles. The use of gender budgeting is due to the need to create equal rights for men and women, avoid gender gaps and increase the efficiency and transparency of budget programs. Value for the community is in introduction of a systematic integration of the gender approach into strategic planning which allows to provide more effectively public services and programs and budgets, optimize the rational and transparent use of community funds, increase public role and influence in this process. The gender approach helps to identify existing needs, develop an action plan to promote gender equality at the community level, monitor and evaluate the progress. Динамичное развитие финансовой системы страны предусматривает внесения изменений в бюджетную политику, поэтому решение задач гендерной политики возможно при соблюдении ее принципов на всех уровнях управления, в частности на уровне местного самоуправления. Статья посвящена исследованию теоретических основ сущности и принципов гендерно ориентированного подхода в процессе бюджетирования. Обработано понятие «гендерно ориентированный подход в бюджетном процессе». Охарактеризованы ключевые особенности и принципы, на которых строится гендерно ориентированный подход. Рассмотрен пошаговый алгоритм внедрения и применения гендерного подхода в бюджетном процессе. Согласно проведенного исследования выявлены преимущества внедрения гендерного подхода в бюджетном процессе громады. Определено, что гендерно ориентированное бюджетирование учитывает интересы и потребности не только по признаку пола, является подходом к бюджетированию на общих основаниях, фокусируется как на расходах, так и на доходах и составлении отдельных бюджетов, имеет общий бюджет для субъекта владения и основан на распределении расходов по бюджетным статьям. Использование гендерного бюджетирования вызвано необходимостью создания равных прав для мужчин и женщин, во избежание гендерных разрывов и повышение эффективности и прозрачности использования бюджетных программ. Ценность для громады заключается во введении системной интеграции гендерного подхода в стратегическое планирование, позволяет эффективно решать вопросы предоставления публичных услуг и составления программ и бюджетов, оптимизировать рациональное и прозрачное использование средств жителей громады, повысить роль и влияние общественности в этом процессе. Гендерный подход помогает определить имеющиеся потребности, разработать план действий по продвижению гендерного равенства на уровне общины, проводить мониторинг и оценивать прогресс.Item Використання організаційно-фінансового механізму державно-приватного партнерства: досвід Великобританії.(Електронний журнал «Ефективна економіка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: У статті досліджено практичний досвід Великобританії щодо використання організаційно-фінансового механізму державно-приватного партнерства. Розглянуто нормативно-правове та інституційне забезпечення функціонування організаційно-фінансового механізму державно-приватного партнерства, основні положення чинних цільових програм розвитку державно-приватного партнерства, охарактеризовано критерії реалізації проектів державно-приватного партнерства, досліджено створення та діяльність першого в світовій історії центру розвитку державно-приватного партнерства, який отримав назву Partnerships United Kingdom, визначено його функції; охарактеризовано теоретико-методологічні засади державно-приватного партнерства та основні напрямки їх розробки. Метою статті є дослідження європейського досвіду щодо використання організаційно-фінансового механізму державно-приватного партнерства на прикладі Великобританії та можливості його подальшого використання в Україні. Для проведення дослідження були застосовані діалектичний метод, методи аналізу та синтезу, порівняльний та історичний методи. В якості матеріалів дослідження використовувались документи та матеріали міжнародних організацій, британських інституцій, які забезпечують реалізацію державно-приватного партнерства, напрацювання вітчизняних та закордонних науковців. Дослідження зарубіжних фахівців, присвячені розробці і вдосконаленню інструментів державно-приватного партнерства, а також досвід реалізації реальних проектів допомагають знайти оптимальне поєднання між державним і ринковим регулюванням в питаннях реалізації соціальних та інфраструктурних проектів. Для багатьох країн накопичений в Великобританії досвід розвитку ДПП став еталонним зразком для наслідування. Інтеграція запозиченого досвіду повинна проводитися з урахуванням національних особливостей. Вивчення досвіду Великобританії та інших країн, аналіз їх реформ, що проводяться в сфері організації та фінансування ДПП-проектів, є затребуваним і конструктивним напрямком в розробці комплексної стратегії розвитку державно-приватного партнерства в Україні. EN: The article examines the practical experience of the United Kingdom in the use of organizational and financial mechanism of public-private partnership. Consideration has been given to the legal and institutional arrangements for the operation of the public-private partnership mechanism and to the main provisions of the special programmes in force for the development of public-private partnerships, the criteria for the implementation of public-private partnership projects were described, the creation and activities of the first public-private partnership center in the history of the world, known as Partnerships United Kingdom, have been investigated and its functions defined, the theoretical and methodological bases of public-private partnerships and the main directions of their development are described. The purpose of the article is to study the European experience of the use of organizational and financial mechanism of public-private partnership on the example of Great Britain and the possibility of its use in Ukraine. The dialectical method, methods of analysis and synthesis, comparative and historical methods were used for the research. Documents and materials of international organizations, British institutions, which ensure the implementation of public-private partnership, the work of domestic and foreign scientists, were used as research materials. Research by foreign experts on the development and improvement of public-private partnership tools, as well as experience in implementing real projects help to find the optimal combination between public and market regulation in the implementation of social and infrastructure projects. For many countries, the experience gained in the UK PPP development has become a benchmark. The integration of borrowed experience should take into account national characteristics. Studying the experience of the United Kingdom and other countries, analysis of their reforms in the organization and financing of PPP projects, is a popular and constructive direction in developing a comprehensive strategy for public-private partnership in Ukraine. RU: В статье исследован практический опыт Великобритании по использованию организационно-финансового механизма государственно-частного партнерства. Рассмотрены нормативно-правовое и институциональное обеспечение функционирования организационно-финансового механизма государственно-частного партнерства, основные положения действующих целевых программ развития государственно-частного партнерства, охарактеризованы критерии реализации проектов государственно-частного партнерства, исследованы создания и деятельности первого в мировой истории центра развития государственно-частного партнерства, который получил название Partnerships United Kingdom, определены его функции; охарактеризованы теоретико-методологические основы государственно-частного партнерства и основные направления их разработки. Целью статьи является исследование европейского опыта использования организационно-финансового механизма государственно-частного партнерства на примере Великобритании и возможности его дальнейшего использования в Украине. Для проведения исследования были применены диалектический метод, методы анализа и синтеза, сравнительный и исторический методы. В качестве материалов исследования использовались документы и материалы международных организаций, британских институтов, обеспечивающих реализацию государственно-частного партнерства, наработки отечественных и зарубежных ученых. Исследования зарубежных специалистов, посвященные разработке и совершенствованию инструментов государственно-частного партнерства, а также опыт реализации реальных проектов помогают найти оптимальное сочетание между государственным и рыночным регулированием в вопросах реализации социальных и инфраструктурных проектов. Для многих стран накопленный в Великобритании опыт развития ГЧП стал эталонным образцом для подражания. Интеграция заимствованного опыта должна проводиться с учетом национальных особенностей. Изучение опыта Великобритании и других стран, анализ их реформ, проводимых в сфере организации и финансирования ГЧП-проектов, является востребованным и конструктивным направлением в разработке комплексной стратегии развития государственно-частного партнерства в Украине.Item Використання технології «краватка-метелик» (Bowtie) в практиці оцінки ризиків(Електронний журнал «Економіка та суспільство», 2021) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Кожне підприємство має правові, економічні та етичні цілі, які варіюються від забезпечення обов’язкової безпеки до комерційних цілей та корпоративного громадянства. Для досягнення цих цілей підприємства беруть на себе певний ризик. Баланс між ризиком та винагородою – це постійна проблема, незалежно від того, які дії виконуються. Одним з сучасних інструментів управління ризиками в процесі антикризового управління є техніка «краватка-метелик» (Bowtie), яку можна використовувати для візуалізації, оцінки та безпосередньо управління ризиками. Аналіз «краватка-метелик» – це методологія якісної оцінки ризику, яка забезпечує спосіб ефективної візуалізації складних сценаріїв ризику у зручному для розуміння графічному форматі та показує взаємозв’язок між причинами небажаних подій та вірогідністю збільшення втрат та збитків. Bowtie може відображати дії, що запобігають появі та розвитку ризику на підприємстві, а також відновлювальні заходи, які дозволяють обмежити можливі ефекти після настання даного ризику, специфічні для кожного достовірного результату. EN: Every business has legal, economic and ethical goals, ranging from mandatory security to commercial goals and corporate citizenship. To achieve these goals, companies take some risk. The balance between risk and reward is a constant problem, no matter what action is taken. Risk identification is the process of identifying, recognizing and documentation of risks. Its purpose is to determine what may or may not occur that will affect the achievement of the goals of the system or organization. The Bowtie technique can be used to visualize, assess and manage risks. Bow Tie Analysis is a qualitative risk assessment methodology that provides a way to effectively communicate complex risk scenarios in an easy-to-understand graphical format and shows the relationship between the causes of adverse events and the possibility of escalating losses and damages. Bowtie can reflect actions that prevent the emergence and development of risk in the enterprise, as well as remedial measures that are ready to limit the possible effects after the occurrence of this risk, specific to each reliable result. The article reveals the process of risk identification as the first stage of their management on the example of the enterprise. The first stage is the identification of assets based on documentation enterprise, its financial statements, charter, development strategy, corporate governance concept. Process identification of sources of risk the author highlighted through the use of the method of analysis "tie-butterfly", which allows a schematic representation of the analysis of ways development of risk from cause to effect. The author focuses on the barriers between cause and risk, as well as between risk and consequence, in this type of analysis. Identification of risk events determines one of the priorities for the analysis of types of risk, the risk of accidents at railway facilities. The author highlights the top risks for the company. The stage of identification of existing control measures involves the study of existing systems or measures for monitoring and control operating at the enterprise. Typical external and internal risks for the industrial enterprise are formed. RU: Каждое предприятие имеет правовые, экономические и нравственные цели, которые варьируются от обеспечения обязательной безопасности до коммерческих целей и корпоративного гражданства. Для достижения этих целей предприятия берут на себя риск. Баланс между риском и вознаграждением – это постоянная проблема независимо от того, какие действия выполняются. Одним из современных инструментов управления рисками в процессе антикризисного управления является техника «галстук-бабочка» (Bowtie), которую можно использовать для визуализации, оценки и управления рисками. Анализ галстук-бабочка – это методология качественной оценки риска, которая обеспечивает способ эффективной визуализации сложных сценариев риска в удобном для понимания графическом формате и показывает взаимосвязь между причинами нежелательных событий и возможностью эскалации потерь и ущерба. Bowtie может отражать действия, предотвращающие появление и развитие риска на предприятии, а также восстановительные меры, которые позволяют ограничить возможные эффекты после наступления данного риска, специфические для каждого достоверного результата.Item Контрольні завдання з адміністрування публічних фінансів(Запорізький національний технічний університет, 2016) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні рекомендації до виконання контрольних робіт з дисципліни «Адміністрування публічних фінансів» EN: Methodical recommendations to perform examinations on the subject "Аdministration of public finances " RU: Приведены методические рекомендации для выполнения контрольных работ по дисциплине «Администрирование публичніх финансов»Item Контрольні завдання з дисципліни «Фінансовий менеджмент»(Запорізький національний технічний університет, 2016) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні рекомендації до виконання контрольних робіт з дисципліни «Фінансовий менеджмент» EN: Methodical recommendations to perform examinations on the subject "Financial Management" RU: Приведены методические рекомендации для выполнения контрольных работ по дисциплине «Финансовый менеджмент»Item Курсова робота з дисципліни «Економіка та фінанси підприємства»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні рекомендації до виконання курсової роботи з дисципліни «Економіка та фінанси підприємства» EN: These guidelines and instructions to implement practical lessons on discipline "Economy and finances of enterprise" RU: Приведены методические рекомендации для выполнения курсовой работы по дисциплине «Экономика и финансы предприятия»Item Методика оцінки інвестиційної привабливості IT-компанії за допомогою показників аналізу акцій та інтегрального показника інвестиційної привабливості(Журнал “Інвестиції: практика та досвід”, 2018) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Коляда, Катерина; Kolyada, Kateryna; Коляда, Екатерина; Пуліна, Тетяна Веніамінівна; Pulina, Tetyana V.; Пулина, Татьяна ВениаминовнаUK: У статті досліджено сучасні пiдходи та методи оцінки інвестиційної пpивабливостi. Встановлено, що інвестиційна привабливість виступає неодмінною умовою успішного функціонування підприємств будь-якої організаційно-правової форми; завдяки їй створюються або зміцнюються явні та приховані переваги підприємства перед конкурентами тощо. Потенційні інвестори приділяють величезну увагу оцінці саме інвестиційної привабливості компанії, оскільки прагнуть мінімізувати ризики та отримати максимальний ефект на вкладений капітал. Найбільш використовуваними в оцінці інвестиційної привабливості підприємства є методи фінансово-економічного, стратегічного та маркетингового аналізу, які, однак, у повній мірі не враховують специфіку діяльності підприємства. У статті запропоновано удосконалену методику оцінки інвестиційної привабливості IT-компанії за допомогою показників аналізу акцій та інтегрального показника інвестиційної привабливості. EN: The article investigates modern approaches and methods of evaluation of investment attractiveness. It has been established that investment attractiveness is an indispensable condition for the successful operation of enterprises of any organizational and legal form; it creates or strengthens the company's explicit and hidden advantages over its competitors, and so on. Potential investors are paying a lot of attention to the investment attractiveness of the company because they seek to minimize the risks and receive maximum effect on the invested capital. The most used methods in assessing the investment attractiveness of the enterprise are those of financial-economic, strategic and marketing analysis, which, however, do not fully take into account the specifics of the enterprise. The article proposes an improved methodology for assessing the investment attractiveness of an IT company through stock indices and an integral indicator of investment attractiveness.Item Методичні вказівки до виконання курсової роботи з дисципліни «Національна та регіональна економіка»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні рекомендації до виконання курсової роботи з дисципліни «Національна та регіональна економіка» EN: These guidelines and instructions to implement practical lessons on discipline " National and regional economy " RU: Приведены методические рекомендации для выполнения курсовой работы по дисциплине «Национальная и региональная экономика»Item Методичні вказівки із переддипломної практики(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні вказівки із переддипломної практики EN: Presents methodological guidelines for undergraduate practice RU: Приведены методические указания по преддипломной практикеItem Методичні рекомендації до виконання курсової роботи з навчальної дисципліни «Економіка та фінанси підприємства»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2021) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведені методичні рекомендації до виконання курсової роботи з дисципліни «Економіка та фінанси підприємства» EN: Methodical recommendations for the course work in the discipline "Economics and Finance of Enterprise" RU: Приведены методические рекомендации для выполнения курсовой работы по дисциплине «Экономика и финансы предприятия»Item Навчальна програма дисципліни «Адміністрування публічних фінансів»(Запорізький національний технічний університет, 2017) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведена навчальна програма дисципліни «Адміністрування публічних фінансів» EN: The following еducation program subject «Аdministration of public finances» RU: Приведена рабочая программа дисциплины «Администрирование публичніх финансов»Item Навчальна програма дисципліни «Антикризове управління» бакалавр для здобувачів вищої освіти спеціальності 073 «Менеджмент»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведена навчальна програма дисципліни «Антикризове управління» EN: The following еducation program subject "Crisis Management" RU: Приведена рабочая программа дисциплины «Антикризисное управление»Item Навчальна програма дисципліни «Антикризове управління» для здобувачів вищої освіти спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведена навчальна програма дисципліни «Антикризове управління» EN: The following еducation program subject "Crisis Management" RU: Приведена рабочая программа дисциплины «Антикризисное управление»Item Навчальна програма дисципліни «Економіка та фінанси підприємства» для здобувачів вищої освіти за освітньо-науковою програмою підготовки бакалавр спеціальності 073 «Менеджмент»(Національний університет «Запорізька політехніка», 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Наведена навчальна програма дисципліни «Економіка та фінанси підприємства» EN: The following еducation program subject "Economy and finances of enterprise" RU: Приведена учебная программа дисциплины «Экономика и финансы предприятия»