Browsing by Author "Ryzhkova, Maria V."
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Ефективність реабілітаційних програм для жінок похилого віку з цукровим діабетом(Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, 2014) Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Prisyazhnyuk, Olena A.; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Кириченко, Інна; Kirichenko, Inna; Кириченко, Инна; Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: В дослідженні було розглянуто комплексний вплив методів фізичної реабілітації на жінок з цукровим діабетом. Доведено, що комплексний підбір засобів фізичної реабілітації, які включають вправи з йоги, дієтотерапію, ранкову гімнастику, показують позитивний результат и можуть бути використані для профілактики різноманітних ускладнень EN: In our study we examined the therapeutic effects of physical rehabilitation techniques on women with diabetes. We have proven that a comprehensive selection of physical rehabilitation exercises including yoga and daily morning exercises, and diet therapy, gives a positive result and can be used for the prevention of various complications related to the condition of diabetes RU: В исследовании было рассмотрено комплексное воздействие методов физической реабилитации на женщин с сахарным диабетом. Доказано, что комплексный подбор средств физической реабилитации, включающих упражнения йоги, диетотерапию, утреннюю гимнастику; дает положительный результат и может использоваться также для профилактики различных осложненийItem Застосування інтерактивних методів навчання у формуванні педагогічної майстерності реабілітологів(Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: У статті розкрито особливості формування педагогічної майстерності реабілітолога через застосування інтерактивних технологій навчання, обґрунтовано їх значення в процесі формування педагогічної майстерності майбутніх бакалаврів з фізичної реабілітації. Описано можливість використання інтерактивних методів у процесі професійного навчання. EN: Despite active researches in different areas of interactive learning, remaining for modern pedagogy challenge is the development and application of scenarios with interplaying learning process of participants in training for specialties which include close interpersonal interaction, including physical rehabilitologists. The purpose of the article is to outline the potencies of formation of pedagogical excellence in physical rehabilitologists through the use of interactive technologies in the process of training. Pedagogical component in the process of rehabilitologists’ training in the high school is represented insufficiently. Within the current nationwide standard for bachelors in physical rehabilitation there are opportunities of improving the teaching skills through the enrichment of the learning process with interactive learning technologies, methods of interaction. Interactive technologies have a wide field of application in theoretical and practical training of rehabilitologists. RU: В статье раскрыты особенности формирования педагогического мастерства реабилитолога путем применения интерактивных технологий обучения, обосновано их значение в процессе формирования педагогического мастерства будущих бакалавров физической реабилитации. Описана возможность использования интерактивных методов в процессе профессионального обучения.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни "Адаптивне фізичне виховання"(Запорізький національний технічний університет, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: Методичні вказівки розроблено згідно з програмою навчальної дисципліни «Адаптивне фізичне виховання». До структури вказівок входять загальні програмні положення, варіанти різних форм індивідуальних завдань. Методичні вказівки призначені для студентів спеціальності фізична реабілітація. EN: Methodological Guidelines are developed in accordance with the curriculum of the discipline «Adaptive physical education». The structure of instructions includes general program provisions, options for various forms of individual tasks. Methodical instructions are intended for students of faculties of physical rehabilitation and physical therapy RU: Методические указания разработаны в соответствии с программой учебной дисциплины «Адаптивное физическое воспитание». В структуру указаний входят общие программные положения, варианты различных форм индивидуальных заданий. Методические указания предназначены для студентов специальности физическая реабилитация и физическая терапия.Item Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з дисципліни "Спортивно-педагогічне вдосконалення"(Запорізький національний технічний університет, 2017) Рижкова, Мария Вадимовна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Марія ВадимівнаUK: Методичні вказівки розроблено згідно з програмою навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення» . До структури вказівок входять загальні програмні положення, варіанти різних форм індивідуальних завдань. Методичні вказівки призначені для студентів спеціальності фізична реабілітація. EN: Methodological Guidelines are developed in accordance with the curriculum of the discipline «Sports and pedagogical improvement». The structure of instructions includes general program provisions, options for various forms of individual tasks. Methodical instructions are intended for students of faculties of physical rehabilitation and physical therapy RU: Методические указания разработаны в соответствии с программой учебной дисциплины «Спортивно-педагогическое совершенствование». В структуру указаний входят общие программные положения, варианты различных форм индивидуальных заданий. Методические указания предназначены для студентов специальности физическая реабилитация и физическая терапия.Item Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни "Адаптивне фізичне виховання"(Запорізький національний технічний університет, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: Методичні вказівки розроблено згідно з програмою навчальної дисципліни «Адаптивне фізичне виховання». До структури вказівок входять загальні положення, рекомендації до виконання контрольних робіт. Питання контрольної роботи охоплюють всі розділи програми. Методичні вказівки призначені для студентів спеціальності фізична реабілітація. EN: Methodological Guidelines are developed in accordance with the curriculum of the discipline «Adaptive physical education». The structure of instructions includes general program provisions, recommendations for the implementation of options for control work. Control questions cover all sections of the program. Methodical instructions are intended for students of faculties of physical rehabilitation and physical therapy RU: Методические указания разработаны в соответствии с программой учебной дисциплины «Адаптивное физическое воспитание». В структуру указаний входят общие программные положения, , рекомендации к выполнению вариантов контрольных работ. Вопросы контрольных работ охватывают все разделы программы. Методические указания предназначены для студентов специальности физическая реабилитация и физическая терапия.Item Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни "Спортивно-педагогічне вдосконалення"(Запорізький національний технічний університет, 2017) Рижкова, Мария Вадимовна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Марія ВадимівнаUK: Методичні вказівки розроблено згідно з програмою навчальної дисципліни «Спортивно-педагогічне вдосконалення» . До структури вказівок входять загальні положення, рекомендації до виконання контрольних робіт. Питання контрольної роботи охоплюють всі розділи програми. Методичні вказівки призначені для студентів спеціальності фізична реабілітація. EN: Methodological Guidelines are developed in accordance with the curriculum of the discipline «Sports and pedagogical improvement». The structure of instructions includes general program provisions, recommendations for the implementation of options for control work. Control questions cover all sections of the program. Methodical instructions are intended for students of faculties of physical rehabilitation and physical therapy RU: Методические указания разработаны в соответствии с программой учебной дисциплины «Спортивно-педагогическое совершенствование». В структуру указаний входят общие программные положения, , рекомендации к выполнению вариантов контрольных работ. Вопросы контрольных работ охватывают все разделы программы. Методические указания предназначены для студентов специальности физическая реабилитация и физическая терапия.Item Педагогічна майстерність як складова професійної компетентності фахівців з фізичної реабілітації(Класичний приватний університет м. Запоріжжя, 2017) Рижкова, Марія Вадимівна; Ryzhkova, Maria V.; Рижкова, Мария ВадимовнаUK: У статті розглянуто питання професійної компетентності реабілітолога, загальні та професійні компетенції, висвітлено роль і місце педагогічної майстерності в системі компетенцій сучасного фахівця з фізичної реабілітації, її вплив на формування тих чи інших компетентностей. EN: Competence approach is applied for a long time in the world and is gradually gaining its position in Ukraine. Definition and components of professional competence and competencies are already designed for existing at present specialties and for physical rehabilitation as well. According to many authors, the problem of professional competence of specialists in physical rehabilitation is not solved and its concept within components are to be clarified. The purpose of the article is to substantiate the role and place of pedagogical excellence and its components in the system of general and professional competencies of expert in physical rehabilitation. RU: В статье рассмотрены вопросы профессиональной компетентности реабилитолога, общие и профессиональные компетенции, освещены роль и место педагогического мастерства в системе компетенций современного специалиста по физической реабилитации, ее влияние на формирование тех или иных компетентностей.Item Інноваційні технології діагностики, лікування та реабілітації патологій опорно-рухового апарату(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Антонова-Рафі, Юлія Валеріївна; Бурка Олена, Миколаївна; Інтелегатор, Данило Олександрович; Ковальова, Алла Андріївна; Ковальова, Ольга Володимирівна; Кошля, Олена Володимирівна; Петрик, Наталія Ігорівна; Присяжнюк, Олена Анатоліївна; Рижкова, Марія Вадимівна; Сидорин, Володимир Олегович; Таран, Григорій Іванович; Токаренко, Олександр Іванович; Худецький, Ігор Юліанович; Шитиков, Тимофій Олександрович; Шуба, Вікторія Вікторівна; Шуба, Віктор Олександрович; Шуба, Людмила Вікторівна; Antonova-Rafi, Yulia V.; Burka, Olena M.; Intelehator, Danylo O.; Kovalova, Alla A.; Kovalova, Olga V.; Koshlya, Olena V.; Petryk, Nataliya I.; Prysiazhniuk, Olena A.; Ryzhkova, Maria V.; Sydoryn, Volodymyr O.; Taran, Hryhoriy (Gregory) I.; Tokarenko, Oleksandr I.; Khudetsky, Igor Yu.; Shitykov, Tymofiy O.; Shuba, Victoria V.; Shuba, Lyudmila V.; Shuba, Viktor O.; Антонова-Рафи, Юлия Валерьевна; Бурка, Елена Николаевна; Интеллегатор, Данил Александрович; Ковалева, Алла Андреевна; Ковалева, Ольга Владимировна; Кошля, Елена Владимировна; Петрик, Наталья Игоревна; Присяжнюк, Елена Анатольевна; Рыжкова, Мария Вадимовна; Сидорин, Владимир Олегович; Таран, Григорий Иванович; Токаренко, Александр Иванович; Худецкий, Игорь Юлианович; Шитиков, Тимофей Александрович; Шубa, Виктория Викторовна; Шуба, Людмила Викторовна; Шуба, Виктор АлександровичUK:У монографії висвітлено сучасний стан на розвиток фізичної терапії при патологіях опорно-рухового апарату, а також супутніх станів. Описано механізми виникнення біомеханічних порушень та болю, сучасні технології відyовлення після вогнепальних поранень та ампутацій. Розглянуто процес самовиховання паралімпійців з ураженнями опорно-рухового апарату. Видання може бути корисним для студентів, аспірантів, викладачів, фахівців з фізичної терапії та ерготерапії. EN; The monography highlights the state of the process of preparing future physical therapists for the use of fitness and health-improving technologies. A new methodical system of formation of readiness during training in higher education institutions had been developed and tested. Research materials can be used in the development of manuals, educational programs and training courses for students of specialty 227 «Physical therapy, ergotherapy» RU: В монографии отображено состояние процесса подготовки будущих физических терапевтов к использованию физкультурно-оздоровительных технологий. Разработана и апробирована новая методическая система формирования готовности во время обучения в ВУЗе. Материалы исследования могут быть использованы при разработке пособий, образовательных программ и курсов обучения для студентов специальности 227 «Физическая терапия, эрготерапия»