Browsing by Author "Vershina, Alexander I."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Алгоритмізація параметрів процесу навчання(Донецький національний технічний університет, 2013) Киричек, Галина Григорівна; Киричек, Галина Григорьевна; Kirichek, Galina G.; Вершина, Олександр Іванович; Вершина, Александр Иванович; Vershina, Alexander I.UK: Запропоновано структурований підхід до отримання алгоритму визначення і використання параметрів навчального процесу з позиції засвоєння та перевірки знань. Процес навчання описано як марковський і представлено сукупністю станів і постійністю ймовірностей переходів між ними. Ступінь засвоєння матеріалу, який вивчається студентами визначено як сукупність станів якісного і неякісного його засвоєння на різних етапах процесу навчання. RU: Предложен структурированный подход к получению алгоритма определения и использования параметров учебного процесса с позиции усвоения и проверки знаний. Процесс обучения описан как Марковский и представлен совокупностью состояний и постоянством вероятностей переходов между ними. Степень усвоения изучаемого материала студентами определяется как совокупность состояний качественного и некачественного его усвоения на различных этапах процесса обучения. EN: The paper offers a structured approach to obtaining and using the algorithm for determining the parameters of the learning process from the perspective of learning and knowledge testing. The degree of mastering the material by students is defined as high and low quality of learning at various stages of the learning process. The relevance of the solutions is related to theoretical research and practical results in the development of automated systems for the educational process in higher education that improves the quality of education - a major component of which is the development of evaluation methods and improving its quality. Effective management of the learning process by using automated systems is possible when we know the mathematical description of the set of characteristics and criteria that changes depending on the objectives set in the development of automated data systems. Professionals involved in these matters can select the set of characteristics and criteria. Therefore, the construction of the mathematical description - the identification of the learning process - is an important step in creating any automated system of supporting the educational process with taking in scope the possible influence on the quality. The paper shows the structure of the learning process modeling different types of knowledge check and having (for complex testing of knowledge) simultaneous transitions to several previous stages of learning. An approach involving Markov chains made it possible to determine such characteristics as the expected number of time points of the process in different states and the probability of getting to this or that absorbing state. The first is the basis for estimating the cost of training; the second is the quality at the process output. Using the concept of "states" of students, based on the degree of mastering the material, is determined by a set of states of high and low quality of learning at various stages of the learning process. This leads to a significant increase in the dimension of the transition matrix, which determines the order of the transitions between these states, taking into account the stages of training. The quality at the output of the process with several stages of decision-making and analysis is defined as the product of the probabilities of obtaining high quality solutions from each stage of decision-making.Item Иерархическая система представления информационных ресурсов(Запорізький національний технічний університет, 2006) Вершина, Олександр Іванович; Вершина, Александр Иванович; Vershina, Alexander I.; Киричек, Галина Григорівна; Киричек, Галина Григорьевна; Kirichek, Galina G.; Піза, Дмитро Макарович; Пиза, Дмитрий Макарович; Piza, Dmytro M.UK: Використання інформаційних ресурсів у системі керування інформаційними потоками університету розглянуто з позиції теорії розв’язання задач та представлено як ієрархічна система, що надає можливість реалізації навчального процесу на базі розподілених інформаційних ресурсів бібліотеки. Кожний рівень отримання інформації описується як процес Маркова. EN: Use of information resources in a control system of information streams of university is considered from a position of the theory of the decision of problems and it is represented as the hierarchical system giving an opportunity of realization of process of training on the basis of distributed information resources of library. Each level of reception of the information describes as process Markova. RU: Использование информационных ресурсов в системе управления информационными потоками университета рассмотрено с позиции теории решения задач и представляется как иерархическая система, дающая возможность реализации процесса обучения на базе распределенных информационных ресурсов библиотеки. Каждый уровень получения информации описывается как процесс Маркова.Item Модель взаємного впливу дисциплін у процесі навчання(Донецький національний технічний університет, 2011) Киричек, Галина Григорівна; Киричек, Галина Григорьевна; Kirichek, Galina G.; Вершина, Олександр Іванович; Вершина, Александр Иванович; Vershina, Alexander I.UK: Розглянуто взаємний вплив дисциплін, які вивчаються на процес навчання. Дисципліни представлені у вигляді ієрархії взаємозалежних об'єктів, а навчання - взаємозв'язком етапів засвоєння та перевірки знань, які описано як марковський процес. Параметрами етапів є ймовірності якісного засвоєння і якісної перевірки знань, а також витрати на виконання цих етапів. Різні варіанти взаємозв'язку дисциплін, які вивчаються дають різні рівні якості та витрат, визначаючи ефективність процесу навчання. RU: Рассмотрено взаимное влияние изучаемых дисциплин на процесс обучения. Дисциплины представлены в виде иерархии взаимосвязанных объектов, а обучение - взаимосвязью этапов усвоения и проверки знаний, описанных как марковский процесс. Параметрами этапов являются вероятности качественного усвоения и качественной проверки знаний, а также затраты на выполнение этих этапов. Различные варианты взаимосвязи изучаемых дисциплин дают разные уровни качества и затрат, определяя эффективность процесса обучения. EN: We reviewed the mutual influence of the studied subjects on the learning process. Disciplines represented in the form of a hierarchy of related objects, and learning - interrelation stages of learning and testing, described as a Markov process. The parameters of these stages is the probability high-quality assimilation and quality testing, as well as the cost of performing these stages. Different versions of the interrelation disciplines that are studied give different levels of quality and costs determining the effectiveness of the learning process.Item Модель информационного обеспечения учебного процесса университета(Запорізький національний технічний університет, 2004) Вершина, Олександр Іванович; Вершина, Александр Иванович; Vershina, Alexander I.; Киричек, Галина Григорівна; Киричек, Галина Григорьевна; Kirichek, Galina G.; Піза, Дмитро Макарович; Пиза, Дмитрий Макарович; Piza, Dmytro M.UK: Побудова моделі навчального процесу університету, тісно зв'язана з інформаційним забезпеченням. У статті розглядаються можливість і особливості рішення задачі побудови моделі інформаційно-освітньої системи університету, заснованої на припущенні, що імовірність одержання деякого обсягу інформації в нескінченно малому проміжку часу з різних місць збереження, пропорційна розміру цього проміжку. Такий підхід добре узгоджується з моделлю навчального процесу,яка заснована на цих же принципах. EN: Modelling a university educational process is closely related to information supply. The article deals with the way to model the university information and educational system, based on the assumption that the probability of retrieving a certain amount of information from different storage locations within an infinitesimal time interval is proportional to the length of this interval. Such approach is well in line with the educational process model, based on the same principles. RU: Построение модели учебного процесса университета тесно связано с информационным обеспечением. В статье рассматриваются возможность и особенности решения задачи построения модели информационно-образовательной системы университета, основанной на предположении, что вероятность получения некоторого объема информации в бесконечно малом промежутке времени из различных мест хранения пропорциональна размеру этого промежутка. Такой подход хорошо согласуется с моделью учебного процесса, основанной на этих же принципах.Item Модель системи інформаційної підтримки навчання(Запорізький національний технічний університет, 2012) Вершина, Олександр Іванович; Вершина, Александр Иванович; Vershina, Alexander I.; Киричек, Галина Григорівна; Киричек, Галина Григорьевна; Kirichek, Galina G.UK: Досліджено різноманітні варіанти впливу взаємозалежних дисциплін на процес отримання знань з метою подальшого використання отриманих показників в системі інформаційної підтримки навчання. RU: Исследованы разнообразные варианты влияния взаимозависимых дисциплин на процесс получения знаний с целью дальнейшего использования полученных показателей в системе информационной поддержки обучения. EN: Investigated the influence of different variants of interdependent disciplines to the process of acquiring knowledge for future use, the resulting figures in the system of information support of learning.