Наукові статті кафедри А, ТД та ГЕУ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові статті кафедри А, ТД та ГЕУ by Subject "boundary layer"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Forming a laminar flow of engine oil under the conditions of high-speed sliding friction(Springer International Publishing AG., 2019) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.; Кубич, Вадим ИвановичUK: Наведено результати розрахункової оцінки можливих експлуатаційних режимів і умов, при яких у підшипнику ковзання вала турбокомпресора проявляється турбулізація течі потоку моторної оливи, що дало можливість визначити товщини вірогідних пограничних шарів відносно радіуса нерівностей поверхонь та порівняти з загальною товщиною можливого мастильного шару у з’єднанні «шийка-втулка». Запропонований підхід дозволяє давати прогнозну оцінку стану потоку оливи з точки зору формування його по шарам і характеру руху в ньому компонентів, що необхідно для вдосконалення способів забезпечення надійності мащення підшипника конкретного турбокомпресора. EN: The article reports the results of evaluating possible operating regimes and conditions which enable the engine oil flow in the plain bearing of the turbocharger shaft makes a transition to turbulence. This allowed us to determine the thicknesses of likely boundary layers about the radius of surface roughness and compare them with the total thickness of the possible lubricating layer in a journal-bushing coupling. The proposed approach makes it possible to evaluate the overall state of the oil flow from the point of view of its layer pattern and the motion pattern of its components, which is necessary to improve the methods for ensuring reliability of lubricating the bearing of a particular turbocharger RU: Приведены результаты расчетной оценки возможных эксплуатационных режимов и условий, при которых в подшипнике скольжения вала турбокомпрессора проявляется турбулизация течения потока моторного масла, что позволило определить толщины вероятных пограничных слоев относительно радиуса неровности поверхностей и сравнить с общей толщиной возможного смазочного слоя в сопряжении «шейка-втулка». Предложенный подход позволяет давать общую оценку состояния потока масла с точки зрения формирования его по слоям и характеру движения в нем компонентов, что необходимо для совершенствования способов обеспечения надежности смазывания подшипника конкретного турбокомпрессора.