Наукові статті кафедри А, ТД та ГЕУ
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item «Зірка за службу» – нагорода за вислугу років в Бельгійському Конго(Харківська державна академія культури, 2024) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Тюркеджи, Наталя Станіславівна; Tiurkedzhy, NataliaItem Resistance of heat-resistant yttrium-containing sealing coatings to mechanical fracture when forming cutting paths.(Карагандинский университет имени академика Е.А. Букетова, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Фасоль, Єлизавета Олександрівна; Fasol, YelyzavetaUK: За результатами триботехнічних випробувань покриттів із лігатур сплаву КНА-82 з додаванням ітрію 0,1 %, 0,3 %, 0,5 % отримано дані, які дозволили встановити характер зміни динамічного коефіцієнта тертя та енергетичної інтенсивності зношування матеріалу за період випробування. Оцінка покриттів, сформованих газополуменевим та іонно-плазмовим методами, базувалася на наступному положенні. Максимальний опір механічному руйнуванню визначається проявом постійного мінімального значення динамічного коефіцієнта тертя. Це служить індикатором зменшення сили тертя до досягнення межі втоми. Іншим ключовим фактором є кількість розділених частинок, що утворюються на одиницю інтегральної роботи під час процесу тертя. Ці оціночні параметри вишиковуються в ряд за кількістю балів від 1 до 4. Максимальна оцінка відповідає максимальному опору, тобто меншому значенню енергоємності зношування матеріалу та мінімальному значенню коефіцієнта стійкого тертя. Встановлено, що однаковим збігом цих параметрів за балами майже на всіх етапах випробувань (І-ІІІ) було покриття, сформоване газополуменевим методом із вмістом ітрію 0,3%-0,5%. Виняток становило покриття, сформоване іонно-плазмовим методом з концентрацією ітрію 0,1 % на четвертому етапі випробувань. EN: According to the results of tribotechnical tests of coatings made of KNA-82 alloy ligatures with the addition of yttrium of 0.1%, 0.3%, 0.5%, data were obtained that allowed us to establish the nature of changes in the dynamic coefficient of friction over the test period and numerous values of the energy intensity of material wear. The evaluation of coatings formed by the gas-flame and ion-plasma method was based on the following premise. The maximum resistance to mechanical fracture is determined by the manifestation of a constant minimum value of the dynamic coefficient of friction. This serves as an indicator of reduced friction force before reaching the fatigue limit. Another key factor is the number of separated particles produced per unit of integral work during the friction process. These evaluation parameters are lined up in a row by the number of points from 1 to 4. The maximum score corresponds to the maximum resistance, i.e., a lower value of the energy intensity of material wear and the minimum value of the stable friction coefficient. It has been determined that the same coincidence of these parameters according to the scores is almost at all stages of testing (I-III) was the coating formed by the gas-flame method with a yttrium concentration of 0.3%-0.5%. The exception was the coating formed by the ion-plasma method with a yttrium concentration of 0.1% at the fourth stage of testing.Item Influence of PolytronTMC Composition on the Tribological State of the System of materials “40Ch - Transmission Oil - HCh15” when Simulating Friction Modes and Lubrication Conditions(НАО «Карагандинский технический университет имени Абылкаса Сагинова» (КарТУ имени Абылкаса Сагинова), 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Чернета, Олег Георгійович; Cherneta, OlegUK: У роботі проведені трибологічні випробування системи матеріалів «40Х - трансмісійне масло - ШХ15» для оцінки характеру дії додаткової композиції ПОЛІТРОНМТС на її адаптивність до високошвидкісних, силових умов нагружения і здатність створювати надійні мастильні утворення в умовах недостатнього змащування. Проведено фізичне моделювання проявів тертя на верхньої межі граничного мащення при коефіцієнті тертя 0,12 ≤ μg≤ 0,2, а також напівсухого і сухого тертя. Встановлено, що високі контактні тиски в діапазоні від 4,2 МПа до 8,6 МПа на початку роботи створюють особливості протидії надходженню компонентів оливи в зони контурних площин фрикційної взаємодії, які в більшій мірі визначають механічні зв'язки металів при ковзанні з досить високим коефіцієнтом тертя μs = 0,3-0,7. У цьому випадку умовний точковий контакт при швидкостях ковзання визначав кількість молекул оливи, які надходили в дифузорну зону, тобто за кульку по траєкторії тертя на поверхні диска, що обертався. Виявлено принципіальні відмінності у прояві функціональності POLYTRONMTC при його додавання до олив Opet Fullgear FRM 75W-80, CastrolSyntraxUniversal 80W-90, що мають синтетичну основу, і оливу Castrol ATF MultiVehicle 75W-80, що має мінеральну основу. EN: In this work, definitive tribological tests were carried out on the material system “40Ch - gear oil - HCh15” to assess the nature of the action of the additional composition POLYTRONMTC for its adaptability to high-speed, power loading conditions and the ability to form reliable lubricating formations in conditions of insufficient lubrication. Physical modeling of the manifestation of friction in the upper boundary of boundary lubrication with a friction coefficient of 0.12 ≤ μg≤ 0.2, as well as semi-dry and dry friction was performed. It was established that high contact pressures in the range from 4.2 MPa to 8.6 MPa at the beginning of running-in created features of resistance to the flow of oil components into the zones of the contour areas of friction interaction, which determined to a greater extent mechanical metal connections when sliding with a sufficiently high coefficient of friction μс = 0.3-0.7. In this case, the conditional point contact at sliding speeds determined the number of oil molecules that were directed to the diffuser contact zone, i.e. behind the ball along the friction path on the surface of the rotating disk. A fundamental difference in the manifestation of POLYTRONMTС was revealed when it is added to Opet Fullgear FRM 75W-80, CastrolSyntraxUniversal 80W-90 oils, which have a synthetic base, and Castrol ATF MultiVehicle 75W-80 oil, which has a mineral base. Graphic patterns of changes in friction and wear characteristics have been constructed for the model conjugation “moving disk-fixed ball”Item Comparison of High-Temperature Wear Resistance of Gas-Flame and Ion-Plasma Sealing Coatings with 0.1% Yttrium.(Инженерный факультет, Крагуевацкий университет, Сербия, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Фасоль, Єлизавета Олександрівна; Fasol, YelyzavetaUK: Розглянуто зносостійкі ущільнювальні покриття системи КНА-82 з додаванням 0,1 % ітрію для гарячих частин газотурбінних двигунів, які нанесені газополуменевим та іонно-плазмовим методами.. Розроблено методику моделювання процесів контактної взаємодії деталей двигуна в умовах експлуатації. Проведено триботехнічні випробування, що моделюють контакт поверхні покриття з вершинами гребнів ротора та опереннями лопатей, після чого виміряно лінійний знос та статистично оброблено результати. Газополум'яні покриття демонструють повільніше зниження зносу при температурах до 800 ℃, тоді як обидва покриття демонструють схожі властивості при 1100 оС. Покращені властивості пояснюються утворенням фазоподібної сполуки Ni3Y на межах зерен. EN: Wear-resistant sealing coatings of KNA-82 system with 0.1% yttrium addition for hot parts of gas-turbine engines, applied by gas-flame and ion-plasma methods, are considered. The introduction of yttrium increases the operating temperature from 900oC to 1100oC. The methodology of modeling of processes of contact interaction of engine parts under operating conditions has been developed. Tribotechnical tests modeling the contact of the coating surface with the rotor ridge tops and blade feathers have been carried out, after which linear wear has been measured and the results have been statistically processed. The gas-flame coatings show slower wear reduction at temperatures up to 800℃, while both coatings show similar properties at 1100оС. The improved properties are attributed to the formation of phase-like Ni3Y compound in the grain boundaries.Item Вміст СО2 та СО у відпрацьованих газах при взаємодії з картерним простором двигуна ВАЗ-21011 на швидкісних режимах(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Чернета, Олег Георгійович; Cherneta, Oleg; Куцай, Максим Юрійович; Kutsay, MaximUK: В роботі отримані закономірності зміни концентрації СО2 та СО у газах вентиляції картера та випускної системи при частотах обертання колінчастого валу двигуна від 1000 хв-1 до 4000 хв-1 на його частково прогрітому та нормальному температурному режимах роботи. EN: In this work, the regularities of changes in the concentration of CO2 and CO in gases of the crankcase ventilation and exhaust system at rotational speeds of of the engine crankshaft from 1000 min-1 to 4000 min-1 at its partially partially warmed up and at normal operating temperatures.Item Вплив показників пружності гумового елемента опори двигуна на передачу вібрацій на кузов автомобіля(Хмельницький національний університет, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Чернета, Олег Георгійович; Cherneta, Oleg; Канський. Антон Володимирович; Kanskii, AntonUK: В роботі наведено результати досліджень впливу деформаційної характеристики гумових елементів лівої опори двигуна Z14XEP на гасіння вібрацій, які передаються на кузов автомобіля Opel Астра G (F69) при його роботі на режимі обертів холостого ходу. Визначено межу жорсткості гумового елемента опори двигуна, при якій рівень вібрацій за виміряною амплітудно-частотною характеристикою не відчувається у тактильний спосіб на рульовому колесі у нейтральному положенні та за акустичною складовою при керуванні автомобілем. EN: This paper presents the results of studies of the influence of the deformation characteristics of the rubber elements of the left support of the Z14XEP engine on the damping of vibrations transmitted to the body of the Opel Astra G (F69) when it operates at idle speed. For a clear description of the vibrations that occurred, their amplitude-frequency characteristics were measured using the Steval-mki062v1 multi-sensor module and the INEMO Software Tool, which made it possible to graphically obtain vibration oscillograms. It was found that the vibration frequencies are almost the same for the new and used supports, and the deviation values have a slight spread. It follows that the rubber element of the supports does not absorb vibrations in terms of vibration frequency. When a new support is installed, both the amplitude of oscillations and the deviations from their average values decrease. This is more pronounced in the transverse direction, where the amplitude decreases by 1.4 times and the deviation by 4.1 times, and in the vertical direction, where the amplitude decreases by 1.2 times and the deviation by 1.4 timesItem Особливості прояву вібрацій двигуна Z14XEP на холостих обертах при навантаженні системою гідропідсилювача рульового керування(Національний авіаційний університет, 2024) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich , Vadim I.; Чернета, Олег Георгійович; Cherneta, Oleg; Канський, Антон Володимирович; Kanskii, AntonUK: Наведено результати визначення амплітудно-частотної характеристики вібрацій двигуна Z14XEP автомобіля Opel Астра G (F69) на обертах холостого ходу в залежності від положення рульового колеса. Привід у дію системи гідравлічного підсилення з електричним приводом насоса у цілому викликає збільшення амплітуди коливань двигуна на 24,2% у повздовжній та вертикальній площині, що мало місце до заміни рідини, та на 14,4% після її заміни. EN: The paper presents the results of determining the amplitude-frequency characteristic of the Z14XEP engine vibration of the Opel Astra G (F69) at idle speed depending on the steering wheel position. The opposite of changes in the values of the amplitude and frequency of mechanical vibrations of the engine on its supports was determined: an increase in amplitude and a decrease in frequency under the condition of the beginning of the movement of the hydraulic fluid through the power cylinder of the hydraulic booster.Item Дослідження особливостей роботи системи охолодження 4-тактного дизельного двигуна(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Євсєєва, Наталія Олексіївна; Yevsyeyeva, Nataliya O.; Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Рябошапка, Наталія Євгенівна; Ryaboshapka, Nataliya Y.; Сметанко, Олександр Віталійович; Smetanko, Oleksandr V.Item Математичне моделювання процесу прогріву системи охолодження ДВЗ із електроприводом водяного насоса(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Євсєєва, Наталія Олексіївна; Yevsyeyeva, Nataliya O.; Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Крестьянінов, Сергій Павлович; Krestjaninov, Sergey P.Item Дослідження впливу соплових отворів розпилювача форсунки на характеристики дизельного двигуна У2Д6(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Євсєєва, Наталія Олексіївна; Yevsyeyeva, Nataliya O.; Борзій, Віктор Вікторович; Borzii, Viktor V.; Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Беженов, Сергій Олександрович; Bezhenov, Sergiy O.Item Дослідження впливу пропусків запалювання на нерівномірність обертання бензинового двигуна(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Слинько, Георгій Іванович; Slyn’ko, Georgiy I.; Рябошапка, Наталія Євгенівна; Ryaboshapka, Nataliya Y.; Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Євсєєва, Наталія Олексіївна; Yevsyeyeva, Nataliya O.; Солдатченков, Олександр Г.; Soldatchenkov, Oleksandr G.Item Дослідження тепловіддачі у випускному колекторі КДВЗ(Національний університет «Запорізька політехніка», 2012) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.Item Коефіцієнт тепловіддачі випускного колектора ДВЗ(Національний університет «Запорізька політехніка», 2011) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Мазін, Володимир Олексійович; Mazin, Volodymyr O.Item Вплив напруги акумуляторної батареї на швидкість запуску бензинового ДВЗ за низьких температур(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Мірошниченко, Юрій Олександрович; Miroshnichenko, Yuri O.Item Дослідження впливу умов спалювання палива на температурний режим роботи обпалювальної печі(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Рябошапка, Наталя Євгеніївна; Ryaboshapka, NatalyaItem Аналіз впливу навантаження генератора на ефективні показники автомобільного двигуна внутрішнього згорання(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Рябошапка, Наталя Євгеніївна; Ryaboshapka, Natalya; Грачов, Павло Валентинович; Grachov, PavloItem Визначальні випробування жароміцних ущільнювальних ітрійвмістних покриттів на високотемпературну газоерозійну стійкість(Національний авіаційний університет, 2023) Кубіч, Вадим Іванович; Kubich, Vadim I.UK: В роботі представленні випробування жароміцних ущільнювальних ітрійвмісних покриттів на високотемпературну газоерозійну стійкість. Дослідження включає в себе візуалізацію та характеристику геометрії профілю доріжок врізання, оцінку зміни кольору поверхонь та внутрішньої структури порошкових покриттів. Отримані результати вказують на відсутність значущих геометричних змін на поверхнях, а також свідчать про можливе утворення оксидів під впливом високої температури. EN: This article describes the testing of heat-resistant yttrium-containing sealing coatings for high-temperature gas-erosion resistance. The study includes careful visualization and characterization of the geometry of the cut-in profile, observation of changes in surface color, and analysis of the internal structure of powder coatings. The weight gain depends on the yttrium concentration and the method of coating application. This relation can have important practical applications in the development of tribological materials with improved properties.Item Аналіз ефективності роторного двигуна Astron Aerospace Omega 1(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Демянков, Віталій Олегович; Demyankov, Vitaly O.Item Розгляд особливостей конструкції двигунів для Formula 1 на прикладі ДВЗ Ferrari Type 048(Національний університет «Запорізька політехніка», 2021) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Бокарьов, Владислав Ігорович; Bokarev, Vladyslav I.; Оглуздін, Сергій Юрійович; Ogluzdin, Serhiy Yu.Item Форкамерно-факельна система запалювання Mahle Jet Ignition(Національний університет «Запорізька політехніка», 2021) Сухонос, Роман Федорович; Sukhonos, Roman F.; Оглуздін, Сергій Юрійович; Ogluzdin, Serhiy Yu.