Кафедра філософії
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра філософії by Subject "absurdity"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Проблемы современности через философскую «призму» теории абсурда и бунта А.Камю(Запорізький національний університет, 2016) Повзло, Олександр Миколайович; Повзло, Александр Николаевич; Povzlo, Oleksandr M.UK: Головна філософська проблематика творчості і духовних шукань Камю акумулюється в системі дії та протидії двох сил. Перша, пов'язана з позитивною енергетикою і «наміченими» цілями та ідеалами самої людини, а друга – з процесом їх втілення, з реалізацією його потреб та інтересів у реальне життя, результати якого далекі від ідеалів і тому для цієї людини негативні. Як раз «абсурд народжується в цьому зіткненні між покликанням людини і нерозумним мовчанням світу», тому між «першим» і «другим» неминуче буде відбуватися «розкол». Це і змусить Камю зробити висновок про те, що все абсурдно. «Почуття абсурдності чекає нас на кожному куті». Ось саме цей стан абсурдності, на думку Камю, змушує людину звернутися до ідеї про самогубство. У висновку Камю, підсумовуючи свою теорію, встановлює, що людина у своєму «капіталі» розвитку має внутрішню боротьбу (метафізичний індивідуальний бунт) з самим собою, зі своїм власним невіглаством, з «незрозумілим» і абсурдним «я», за свою справжню екзистенцію. А також людина має зовнішню боротьбу, яка пов'язана з історичним, солідарним бунтом і яка примножує опір і бунт окремої людини-атома в десятки разів. EN: The article deals with the nature of modern socio-political problems, nature of the psychosocial crisis of the world community; with what every person has to do in the contradictory conditions of global world commotions. As far back as the middle of the XX century the famous French philosopher-moralist A. Camus had been sharing his thoughts and philosophically and esthetically very peculiarly, interestingly and strikingly writing about individual and social peculiarities of the crisis of European culture, about the European crisis determinant on the person's consciousness, his behavior, emotional and mental reaction. For Camus the crisis of culture – is the crisis of personality, person's spiritual foundations, evidence of tiredness of the historical spirit of the "Faustian man". Exactly this state of absurdity, according to Camus, forces a man to refer to the idea of the suicide. Eventually Camus, summing up his own theory, establishes that the human in his "capital" of development has an internal struggle (metaphysical individual rebellion) with his own self, his own ignorance, with incomprehensible and absurd "I" for his own authentic existence. And also the man has an external struggle which is connected with the historic solidarity revolt, multiplies the resistance and rebellion of the single man-atom by dozens of times. RU: Основная философская проблематика творческих и духовных поисков Камю аккумулируется в системе действий и противодействий двух сил. Первая, связана с положительной энергией и «намеченными» целями и идеалами личности, а вторая – с процессом их осуществления, с реализацией их потребностей и интересов в реальной жизни, результаты которых являются далеко не идеальными и поэтому для этого человека являются негативными. Как раз «абсурд родился в этом столкновении между призванием человека и неразумным молчанием мира», поэтому между «первый» и «второй» неизбежно будет «раскол». Это заставит Камю сделать вывод о том, что всё является абсурдным. «Чувство абсурда ждет нас на каждом углу». Вот именно это состояние абсурдности, согласно Камю, заставляет человека обратиться к мысли о самоубийстве. В заключение Камю, подводя итоги своим исследованиям, устанавливает, что человек в своем «капитале» развития имеет борьбу (метафизическое, индивидуальное восстание) с самим собой, со своим собственным невежеством, с «неразумным» и абсурдным «я». А так же человек находится во внешней борьбе, которая связана с историческим, солидарным бунтом и которая приумножает сопротивление и бунт отдельного человека-атома в десятки раз.