Наукові статті кафедри М та А
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові статті кафедри М та А by Author "Gudz, Petro V."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Analysis of forming and use of budget of gmini of Ckhodziezh in 2014-2018(Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, 2019) Gudz, Petro V.; Гудзь, Петро Васильович; Гудзь, Петр Васильевич; Кременецьки, Патрик; Krzemieniewski, P.; Кременецки, Патрик; Базелі, Беата; Bazeli, Beata; Базели, БеатаUK: В рамках визначеного правового поля адміністрування публічними фінансами в Польщі виняткової ваги набуває процес публічності й прозорості його формування та використання, у тому числі для гміни. Основними статтями доходу польських низових рівнів територіальної громади є власні доходи, субвенції, цільові дотації уряду. кошти Європейського Союзу, кошти з-поза меж Польщі, які не підлягають поверненню. Планування доходів і витрат дає можливість визначати пріоритети та реалізовувати інвестиційні стратегії розвитку гміни. Упродовж 2014-2018 років послідовно зростають доходи: у 2016 році наступило зростання цих доходів з приблизно 8 млн золотих; у 2017 р. можна відмітити наступне виразне зростання дотації і дотації в межах дофінансування ресурсів на суспільну допомогу з метою реалізації нової урядової програми з назвою „Сім'я 500 плюс”. EN: Within the framework of the certain legal field of administration public finances the process of publicness and transparency of his forming and use acquires in Poland of exceptional weight, including for gmini. The principal items of profit of the Polish basilar levels of territorial society are own profits, subvencii, having a special purpose grants of government. money of European Union, money z-poza the limits of Poland, which are not subject returning. Planning of profits and charges is given by possibility to determine priorities and realize investment strategies of development of gmini. During 2014-2018 profits grow consistently: in 2016 year growth of these profits came from approximately 8 million gold; in 2017 it is possible to mark next expressive growth of grant and grant within the limits of dofinansuvannya . resources for public help with the purpose of realization of the new governmental program with the name of „ Family 500 plus”. RU: В рамках определенного правового поля администрирования публичными финансами в Польше исключительного веса приобретает процесс публичности и прозрачности его формирования и использования, в том числе для гмины. Основными статьями дохода польских низовых уровней территориального общества являются собственные доходы, субвенции, целевые дотации правительства. средства Европейского Союза, средства з-поза пределов Польши, которые не подлежат возвращению. Планирование доходов и расходов дает возможность определять приоритеты и реализовывать инвестиционные стратегии развития гмины. На протяжении 2014-2018 годов последовательно растут доходы: в 2016 году наступил рост этих доходов из приблизительно 8 млн золотых; в 2017 г. можно отметить следующий выразительный рост дотации и дотации в пределах дофинансирования ресурсов на общественную помощь с целью реализации новой правительственной программы с названием „Семья 500 плюс”.Item Innovative Social Technologies in the Region Management System.(Blue Eyes Intelligence Engineering & Sciences Publication (BEIESP), 2019) Гудзь, Петро Васильович; Іванченков, Вячеслав; Олійник, Ярослав; Коперанов, Георгій; Шкурупська, Ірина; Бойко, Анжела; Gudz, Petro V.; Ivanchenkov, Viacheslav; Oliinyk, Yaroslav; Korepanov, Georgii; Shkurupska, Iryna; Boyko, Angela; Гудзь, Петр Васильевич; Иванченков, Вячеслав; Олийнык, Ярослав; Коперанов, Георгий; Шкурупска, Ирина; Бойко, АнжелаUK: У статті приведена класифікація сучасних соціальних технологій управління регіоном: інноваційні, інформаційні, комунікаційні, управління персоналом, регіонального врядування, технологічні стандарти. Наведено алгоритм впровадження у практику управління регіоном інноваційних технологій і відповідних методик. Виходячи із сценарійного підходу, визначено, що ефект від реалізації проекту «Позитивний бренд регіону» в економічному розвитку дає потужний соціальний ефект, про що свідчать дані щодо збільшення частки інвестиційного капіталу на 8% у загальному потоці фінансових ресурсів і регіональних завдань влади регіону. Використання соціальних технологій дає змогу збільшувати ефективність у процесі реалізації соціальної політика регіону, а також забезпечувати органи управління ефективними інструментами для здійснення управлінських вплив. The article presents the classification of modern social technologies of regional management: innovative, information, communication, personnel management, regional governance, technological standards. The algorithm of introduction into practice of management of the region of innovative technologies and corresponding methods is given. EN: Based on the scenario approach, it is defined the effect of the implementation of this initiative in the general economic channel gave a particularly strong effect, as shown by the figures for an increase in the share of investment capital by 8% in the total flow of financial resources of the regionand tasks entrusted with them by the new authority. The use of social technologies makes it possible to increase the effectiveness in the process of implementing the social policy of the region, as well as to provide the governing bodies with effective tools for implementing managerial influences RU: В статье приведена классификация современных социальных технологий управления регионом: инновационные, информационные, коммуникационные, управление персоналом, регионального управления, технологические стандарты. Приведен алгоритм внедрения в практику управления регионом инновационных технологий и соответствующих методик. Исходя из сценарийного подхода, определено, что эффект от реализации проекта «Позитивный бренд региона» в экономическом развитии дает мощный социальный эффект, о чем свидетельствуют данные по увеличению доли инвестиционного капитала на 8% в общем потоке финансовых ресурсов и региональных задач власти региона. Использование социальных технологий позволяет увеличивать эффективность в процессе реализации социальной политики региона, а также обеспечивать органы управления эффективными инструментами для осуществления управленческих влияние.Item Support System of Solutions for Planning Sales Actavaties in the Tourizm Industry.(Blue Eyes Intelligence Engineering & Sciences Publication (BEIESP), 2019) Гудзь, Петро Васильович; Ірина, Давиденко; Ольга, Шикіна; Олег, Товкан; Лілія, Якимишин; Олена, Головченко; Gudz, Petro V.; Iryna, Davydenko; Olga, Shykina; Oleh, Tovkan; Liliya, Yakymyshyn; Olena, Golovchenko; Гудзь, Петр ВасильевичUK: Розроблена система підтримки ухвалення рішень для планування маркетингу в індустрії туризму. Допоміжний алгоритм включає функціональність ковзаючого адаптивного планування щоденного доходу, який може значно зменшити інформаційний розрив між стратегічним і оперативним рівнями управління туристичною компанією і значно поліпшити якість загальноприйнятого процесу маркетингу продажу. В результаті система підтримки ухвалення рішень не лише враховує особливості типового корпоративного процесу маркетингового планування, але також дозволяє розробити систему динамічного планування і прогнозування маркетингової діяльності турфірми з покращеними параметрами ефективності, точності і адаптивності. EN: The developed decision support system for marketing planning in the tourism industry and the supporting algorithm incorporates the functionality of sliding adaptive planning of daily revenue, which can significantly reduce the information gap between the strategic and operational levels of tourism company management and significantly improve the quality of the generally accepted process of budget marketing of sales. As a result, the decision support system not only takes into account the features of the typical process of corporate marketing planning but also allows you to design a system of dynamic planning and to forecast the marketing activities of a travel company with improved properties of efficiency, accuracy and adaptability. RU: Разработана система поддержки принятия решений для планирования маркетинга в индустрии туризма. Вспомогательный алгоритм включает в себя функциональность скользящего адаптивного планирования ежедневного дохода, который может значительно уменьшить информационный разрыв между стратегическим и оперативным уровнями управление туристической компанией и значительно улучшить качество общепринятого процесса маркетинга продажи. В результате система поддержки принятия решений не только учитывает особенности типичного корпоративного процесса маркетингового планирования, но также позволяет разработать систему динамического планирования и прогнозирования маркетинговой деятельности турфирмы с улучшенными параметрами эффективности, точности и адаптивности.Item Визначення SMART-профілів об’єднаних територіальних громад Запорізької області(Evropský časopis ekonomiky a managementu, 2019) Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.; Гудзь, Петр Васильевич; Панкова, Алла; Pankova, Alla; Панкова, АллаUK: У статті проаналізовано роль і значення об’єднаних територіальних громад в Україні в контексті проведення децентралізації державного управління і адміністративно-територіальної реформи Визначено нові ознаки публічного адміністрування на рівні первинної ланки місцевого самоврядування. Акцентовано умови стратегічного розвитку громад і місцевого економічного розвитку. Проаналізовано підходи до впровадження розробленого Європейською Комісією новітньої стратегії розвитку регіонів – смарт-спеціалізації. Обґрунтовано необхідність використання даного інструменту на рівні громад. Визначено смарт-профілі окремих обєднаних територіальних громад Запорізької області. Узагальнено смарт-профіль громад та запропоновано смарт-спеціалізацію економіки південних районів Запорізької області. Запропоновано використовувати інклюзивний підхід до розвитку локальної смарт-спеціалізації. In the article, the role and value of the united territorial communities in Ukraine are analyzed in the context of decentralization of state administration and administrative‐territorial reform. New features of public administration at the level of a primary link of local self‐government were defined. An accent is put on conditions of strategic development of societies and local economic development. The approaches to the introduction of the newest strategy of development of regions developed by the European Commission are analyzed. The necessity of the use of this instrument at the level of societies was grounded. Smart‐profiles of separate united territorial communities of Zaporizhzhia region were defined and generalized, and smart‐specialization of the economy of the southern districts of Zaporizhzhia region was offered. It was suggested to use the inclusive approach to the development of local smart‐specialization. В статье проанализирована роль и значение объединенных территориальных громад в Украине в контексте проведения децентрализации государственного управления и административно-территориальной реформы Определены признаки нового публичного администрирования на уровне первичного звена местного самоуправления. Акцентированы условия стратегического развития обществ и местного экономического развития. Проанализированы подходы к внедрению разработанной Европейской Комиссией новейшей стратегии развития регионов – смарт-специализации. Обоснована необходимость использования данного инструмента на уровне громад. Определены смарт-профили объединённых территориальных громад Запорожской области. Обобщен смарт-профиль громад и предложена смарт-специализация экономики южных районов Запорожской области. Предложено использовать инклюзивный подход к развитию локальной смарт-специализации.Item Інструментарій розробки програми управління виробничим потенціалом промислового підприємства(Економічний науково-практичний журнал «Управління змінами та інновації», 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.; Єськов, Володимир; Yes’kov, VolodymyrUK: Стаття присвячена проблемам управління виробничим потенціалом промислового підприємства за допомогою планових інструментів. Мета роботи полягає у визначенні інструментарій розробки програми розвитку виробничим потенціалом промислового підприємства. Для досягнення мети дослідження використано аналітично-пошукові мето ди аналізу літератури, статистичні та експертні методи для оцінювання стану ВППП. Проаналізовано теоретичну базу, понятійно-категоріальний апарат виробничого потенціалу та управління потенціалом. Визначено ознаки та характеристики виробничого потенціалу підприємства з точки зору ресурсного підходу. Підсистема управління ви робничим потенціалом промислового підприємства в авторському розумінні представлена у вигляді визначених етапів та сукупності прямих і зворотних зв’язків в процесі аналізу ситуації та оцінювання виробничого потенціалу підприєм ства, визначення проблемних зон його стану та використання, уточнення цілей та розробки програми дій, механізму подальшого впровадження програми. Результатом дослідження є методика формування і реалізації програми розви тку ВППП, що включає чотири стадії : ідентифікація та оцінка потреб; розробка програми, завершення та оцінюван ня; впровадження та моніторинг, які охоплюють десять послідовних етапів ді EN: The article is devoted to the problems of managing the production potential of an industrial enterprise with the help of plan ning tools. It analyses the theoretical basis, conceptual and categorical apparatus of production potential and potential man agement. The signs and characteristics of the production potential of enterprise from the point of view of the resource approach have been determined. The subsystem of management of the industrial enterprise's production potential in the author's under standing is presented in the form of certain stages and a set of direct and feedback links in the process of analysing the situation and assessing the production potential of enterprise, identifying problem areas of its status and use, clarifying the goals and developing an action programme, and a mechanism for further implementation of the programme. The production potential was assessed by the following elements and indicators: production component – to assess the level of the current state of production potential: depreciation coefficient of fixed assets, serviceability coefficient of fixed assets, growth rate of fixed assets; production component – to assess the efficiency of fixed assets use: capital intensity, capital efficiency, operating profitability of fixed assets; material component – material intensity coefficient, material efficiency coefficient, share of material resources, share of inputs, share of outputs, share of outputs in total production. Particular attention is paid to the development of a structural and logical scheme for the formation and implementation of the (production potential of an industrial enterprise) PPIE development pro gramme, which includes four stages: identification and assessment of needs; programme development, completion and evalua tion; implementation and monitoring, which cover ten consecutive stages of action: 1) identification and assessment of needs: verification of production capacity development objectives; assessment of capacities required to achieve the PPIE objectives; determination of the impact of training on the nature of changes in capacity factors; 2) programme development: defining the programme objectives in terms of capacity indicators; identification of change agents and defining the change process; setting the expected learning outcomes and their indicators; project activities; 3) implementation and monitoring: monitoring learn ing outcomes; adjusting the programme as necessary; monitoring target indicators of capacity and progress towards achieving the PPIE objectives and adjusting the programme as necessary; 4) completion and evaluation: evaluation of achievements and learning outcomes, targeted change indicators.