Наукові статті кафедри М та А
Permanent URI for this collectionhttps://eir.zp.edu.ua/handle/123456789/461
Browse
Recent Submissions
Item Управління підприємствами в умовах невизначеності: інтеграція сучасних підходів менеджменту та принципів vuca-світу(Університет економіки і підприємництва, 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna А.; Панкова, Алла Юріївна; Pankova, Alla Y.UK: У сучасних умовах стрімкого розвитку технологій, глобалізації, політичної нестабільності та кліматичних змін, підприємства стикаються зі складними й непередбачуваними викликами. Традиційні підходи до менеджменту виявляються неефективними для забезпечення гнучкості та швидкої адаптації до змін. VUCA-світ (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) є однією з низки сучасних концепцій для розуміння нових викликів бізнесу та управління. У статті проаналізовано сучасні тенденції в менеджменті, зокрема, такі як розмаїття, рівність та інклюзію (DEI), технологічні інновації, управління зацікавленими сторонами, добробут працівників, управління продуктивністю за допомогою ІТ, а також сталий розвиток. Автори обґрунтовують інтеграцію цих підходів із принципами VUCA для підвищення стійкості та конку рентоспроможності підприємств у нестабільному бізнес-середовищі. Результатом дослідження є модель інтеграції сучасних тенденцій менеджменту з принципами VUCA, яка сприяє ефективному управлінню в умовах невизначеності. EN: The article explores the impact of modern management trends on the efficiency of enterprise manage ment in the context of an uncertain and dynamic environment known as VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity). In today’s business world, characterized by globalization, rapid technological development, political instability, climate change, and pandemics, companies face the need for constant adaptation to new challenges. Traditional management approaches are proving insufficiently flexible to ensure a quick response to changes. The VUCA concept highlights the importance of integrating innovative solutions and adaptive strategies to maintain the resilience and competitiveness of businesses. The purpose of the study is to analyze modern management trends and substantiate their integration with VUCA principles for effective enterprise management under conditions of uncertainty. Among the key trends discussed in the article are diversity, equity, and inclusion (DEI) management, technological innovation, stakeholder management, employee well-being, the use of information technologies for performance management, and sustainable development and regulatory compliance. The authors explore the rela tionship between these trends and VUCA principles, particularly how diversity supports complexity management, technological innovations address the challenges of volatility, and stakeholder management helps cope with uncer tainty. The article also examines the role of technology in enhancing productivity and the importance of employee well-being in minimizing ambiguity in management. As a result of the study, a model is proposed for integrating modern management approaches with VUCA principles, enabling enterprises to increase adaptability, resilience, and efficiency in rapidly changing conditions. The concept of VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambi guity) has been the foundation for understanding an unstable and unpredictable world that is constantly changing. However, new concepts have emerged in response to modern challenges and shifts. For example, BANI (Brittle, Anxious, Nonlinear, Incomprehensible) focuses on a more fragile and anxious reality, where changes are nonlinear and hard to comprehend. SHIVA addresses the idea of continuous transformation. These new frameworks help busi nesses adapt better to a rapidly evolving world, offering suitable management and social approachesItem Критичний огляд методів оцінки ефективності функціонування органів публічної влади(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna А.; Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.UK: Стаття досліджує методи оцінки ефективності функціонування органів публічної влади як ключового елемента демократичного управління. Автори аналізують значення таких оцінок для підвищення прозорості, відповідальності та гнучкості в діяльності влади, що сприяє соціально-економічному розвитку громадянського суспільства. У роботі доведено, що оцінка ефективності дозволяє ідентифікувати проблемні аспекти роботи органів влади, оптимізувати використання ресурсів та забезпечити відповідність дій законодавчим нормам. Відзначено, що відсутність єдиної методики оцінювання ускладнює досягнення цілісного аналізу ефективності. Натомість пропонується використовувати різні підходи, зокрема алгоритм DEA, оцінку на основі цифрових технологій та теоретичні моделі, такі як раціональна бюрократія і життєві цикли. Проте кожен із методів має свої недоліки, наприклад, обмеженість охоплення, відсутність інтеграції, складність застосування на практиці, а також ігнорування соціальних і регіональних аспектів. Автори також обговорюють основні підходи до оцінки, включаючи концепції лідерства, економічної відповідальності та професіоналізму, підкреслюючи, що ефективне управління залежить від урахування різноманітних факторів та потреб суспільства. Висвітлено недоліки сучасних законодавчих актів і офіційних методик, що регулюють оцінювання, зокрема відсутність системності та зворотного зв’язку для впровадження змін. Проведений порівняльний аналіз найпоширеніших моделей 3Es, IOO та BSC дозволив авторам зробити висновки щодо переваг моделі BSC, яка серед розглянутих альтернатив найбільшою мірою враховує потреби різних зацікавлених сторін, дає можливість охопити як короткострокові, так і довгострокові перспективи відповідно до прийнятих довгострокових місії та стратегії державного утворення. У результаті дослідження висунуто пропозиції щодо створення узгодженої та практично орієнтованої методології оцінювання, яка враховувала б специфічні аспекти діяльності органів публічної влади та забезпечувала механізми впровадження результатів оцінки. Підсумовано, що розробка такої методології є ключовою для підвищення ефективності функціонування органів публічної влади та задоволення потреб громадян. EN: The article examines methods for assessing the efficiency of public authority bodies as a key element of democratic governance. The authors analyze the importance of such assessments for increasing transparency, accountability, and flexibility in government activities, which contribute to the socio-economic development of civil society. The study demonstrates that efficiency assessments allow for identifying problematic aspects of public authorities' work, optimizing resource use, and ensuring compliance with legislative norms. It is noted that the lack of a unified evaluation methodology complicates achieving a comprehensive analysis of efficiency. Instead, various approaches are suggested, including the DEA algorithm, digital technology based evaluations, and theoretical models such as rational bureaucracy and life cycles. However, each of these methods has its shortcomings, such as limited scope, lack of integration, difficulty in practical application, and ignoring social and regional aspects. The authors also discuss the main approaches to evaluation, including leadership, economic accountability, and professionalism, emphasizing that effective management depends on considering various factors and societal needs. The shortcomings of current legislative acts and official methodologies regulating evaluations are highlighted, particularly the need for systematicity and feedback mechanisms for implementing changes. A comparative analysis of the most common models – 3Es, IOO, and BSC – allowed the authors to conclude that the BSC model is the most advantageous among the considered alternatives, as it best takes into account the needs of various stakeholders and allows for the consideration of both short-term and long-term perspectives by the accepted long-term mission and strategy of state formation. As a result of the study, proposals were put forward for creating a coherent and practically oriented evaluation methodology that would consider the specific aspects of the activities of public authorities and provide mechanisms for implementing the results of the evaluations. The article concludes that the development of such a methodology is crucial in enhancing the efficiency of public authorities' functioning and meeting the needs of citizens.Item Регіональне лідерство в публічному управлінні в умовах війни: виклики та можливості(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna А.; Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.UK: Лідерство є складним і багатогранним явищем, яке включає ключові елементи взаємодії, впливу, бачення, спільного результату та досягнення мети. Це мистецтво надихати та направляти людей до спільної мети через позитивний вплив і колективні зусилля. Лідери створюють середовище довіри, співпраці та приймають обґрунтовані рішення для досягнення успіху. Важливі якості лідера включають мотивацію, надихання, інноваційність, побудову ефективних команд та формування позитивної організаційної культури. Лідерство може варіюватися в залежності від контексту та типу, від авторитарного до демократичного стилю. Теорії лідерства охоплюють як історичні, так і сучасні підходи, такі як теорія великої людини, лідерські риси, поведінкова модель та трансформаційне лідерство. В публічному управлінні лідерство орієнтоване на громадський інтерес і дотримання етичних норм. Ефективні лідери мають чітке бачення, сильні комунікативні навички, емоційний інтелект, адаптивність і здатність до інновацій. В умовах війни лідери відіграють вирішальну роль у формуванні стратегій розвитку, забезпеченні соціально-економічного процвітання та підтримці порядку. В статті обґрунтовано, що розвиток лідерських якостей для регіональних управлінців є ключовим фактором стабільності та прогресивного розвитку територій. На прикладі Запорізької області проаналізовано вплив війни на систему публічного управління. Визначено, що війна стимулювала мобілізацію ресурсів та швидке прийняття рішень, але також загострила системні проблеми, такі як корупція, низький рівень прозорості та нестача кваліфікованих кадрів. Доведено, що ефективне управління в умовах війни та післявоєнної відбудови потребує не лише рішучих дій, але й системних реформ, спрямованих на подолання корупції, підвищення прозорості та підзвітності влади, а також на розвиток професійного потенціалу публічних службовців. В роботі запропоновано концепцію розвитку лідерських якостей державних управлінців, яка включає в себе такі складові: лідерство як стабілізуючий чинник, професійну підготовку, компетентності та освітнє лідерство. Впровадження концепції розвитку лідерських якостей державних управлінців може сприяти вирішенню нагальних завдань та забезпечити стійкість і відновлення регіонів. EN: Leadership, a complex and multifaceted phenomenon, encompasses key elements of interaction, influence, vision, shared outcomes, and goal attainment. It is the art of inspiring and guiding individuals toward a common goal through positive influence and collective efforts. Leaders foster an environment of trust, collaboration, and make sound decisions to achieve success. Essential leadership qualities include motivation, inspiration, innovation, the ability to build effective teams, and fostering a positive organizational culture. Leadership styles vary depending on the context and type, ranging from authoritarian to democratic approaches. Leadership theories encompass both historical and contemporary perspectives, such as the great man theory, trait leadership, behavioral models, and transformational leadership. In public administration, leadership is oriented towards public interest and ethical governance. Effective leaders possess a clear vision, strong communication skills, emotional intelligence, adaptability, and a capacity for innovation. During wartime, leaders play a pivotal role in shaping development strategies, ensuring socio-economic prosperity, and maintaining order. The article substantiates the notion that cultivating leadership qualities among regional administrators is a critical factor for regional stability and progressive development. Using the example of the Zaporizhzhia region, the article analyzes the impact of war on the public administration system. It highlights that the war stimulated resource mobilization and rapid decision-making but also exacerbated systemic issues such as corruption, low transparency, and a shortage of qualified personnel. Effective governance in wartime and post-war reconstruction necessitates not only decisive actions but also systemic reforms aimed at combating corruption, enhancing transparency and government accountability, and developing the professional potential of public servants. The paper proposes a concept for developing leadership qualities among public administrators, encompassing the following components: leadership as a stabilizing factor, professional training, competencies, and educational leadership. Implementing the concept of developing leadership qualities among public administrators can contribute to addressing pressing challenges and ensuring the resilience and recovery of regions.Item Оцінювання інноваційності та креативності в діяльності металургійного підприємства(Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Інститут економіки промисловості НАН України, 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.; Лук’яненко, М. О.; Lukyanenko, M.UK: У статті узагальнено питання оцінювання інноваційності та креативності діяльності підприємства реального сектору економіки. Основною метою дослідження є науково-теоретичне обґрунтування оцінки інноваційності та креативності на прикладі підприємств металургійної галузі. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми оцінювання інноваційності та креативності свідчить про те, що відсутня єдина методика оцінювання, як і підходи до критеріальних однак та індикаторів оцінювання. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в тому, що інноваційність та креативність виступає конкурентним чинником у діяльності металургійного підприємства ПАТ «Металургійний комбінат "Запоріжсталь"», що представляє галузь, яка є бюджетоформуючою для країни, тому наукові пошуки щодо ефективного управління, у т.ч. на основі оцінювальних засадах, тривають. Дослідження теми у роботі здійснюється в логічній послідовності від теоретико-методичних підходів до проведення порівняльної оцінки креативності та інноваційності підприємства та формування висновків і пропозицій. Методологічним інструментарієм методів дослідження були визначення складових і показників інтегральної оцінки креативності та інноваційності підприємства, обчислення індикаторів та порівняльний аналіз їх значень упродовж 2020 і 2022 років. Об’єктом дослідження є обрано підприємство ПАТ «Металургійний комбінат "Запоріжсталь"», тому що саме воно є одним із лідерів ринку та його способи подолання викликів матимуть поширення для інших суб’єктів господарської діяльності. У статті представлені результати емпіричного аналізу креативності та інноваційності підприємства, який показав, що попри незначну спадну динаміку окремих показників креативності та інноваційності вони залишаються засобом розвитку економіки підприємства та реалізації конкурентних переваг на ринку. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що креативність та інноваційність є рушійною силою розвитку реагування на безпекові виклики та упровадження трансформаційних змін. Результати дослідження можуть бути корисними для наукових працівників та практиків управлінської діяльності. EN: The article summarizes the issues of assessing the innovation and creativity of the real sector of the economy. The main purpose of the study is a scientific and theoretical substantiation of the assessment of innovation and creativity on the example of enterprises in the metallurgical industry. The systematization of literature sources and approaches to solving the problem of assessing innovation and creativity shows that there is no single assessment methodology, as well as approaches to the criteria and indicators of assessment. The relevance of solving this scientific problem is that innovation and creativity is a competitive factor in the activities of the metallurgical enterprise PJSC "Zaporizhstal Iron and Steel Works", which represents an industry that is budgetary for the country, so scientific research on effective management, including on the basis of evaluation principles, continues. The study of the topic... in the paper is carried out in a logical sequence from theoretical and methodological approaches to a comparative assessment of creativity and innovation of the enterprise and the formation of conclusions and proposals. The methodological tools of the research methods were the definition of components and indicators of the integrated assessment of creativity and innovation of the enterprise, the calculation of indicators and a comparative analysis of their values during 2020 and 2022. The object of the study is the selected enterprise PJSC "Zaporizhstal Iron and Steel Works" because it is one of the market leaders and its ways of overcoming challenges will be applicable to other economic entities. The article presents the results of an empirical analysis of creativity and innovativeness of an enterprise, which shows that despite a slight downward trend in certain indicators of creativity and innovativeness, it remains a means of developing the enterprise's economy and realizing competitive advantages in the market. The study empirically confirms and theoretically proves that creativity and innovation are the driving force behind the development of response to security challenges and the implementation of transformational changes. The results of the study may be useful for researchers and management practitioners.Item Системний цикл людські ресурси-знання-капітал для інновацій: поняття, основні складові та особливості(International Science Journal of Management, Economics & Finance, 2024) Нечаєва, Ірина; Nechayeva, IrynaUK: У представленій роботі досліджено критичні аспекти інноваційного процесу, зокрема роль людського капіталу, знань та інвестицій у забезпеченні ефективного розвитку інновацій. Попри значні досягнення в цій галузі, наявні дослідження мають суттєві недоліки, оскільки лише людський капітал та обмін знаннями не гарантують успішного інноваційного результату. Ключовою умовою є залучення капіталу. Аналіз наукових джерел демонструє важливість інвестицій у процес інновацій, підкреслюючи їх значення для конкурентоспроможності та сталого економічного зростання. Зокрема, інвестиції в дослідження та розробки (R&D) є важливими для створення нових продуктів і послуг, а венчурний капітал сприяє фінансуванню інноваційних проєктів, незважаючи на високі ризики. Цифрові технології також відіграють значну роль у підвищенні ефективності бізнесу, скороченні витрат та підвищенні задоволеності клієнтів. Важливою є і державна підтримка інноваційної політики, що стимулює інвестиції та сприяє розвитку конкурентних ринків. Дослідження доводить необхідність системного підходу, де людські ресурси, знання та капітал взаємодіють і взаємопов'язані, забезпечуючи циклічний процес інновацій. Це включає мобілізацію і управління критичними ресурсами для підтримки безперервного інноваційного циклу. В роботі проведено порівняння концепції “інноваційної екосистеми” та “системного циклу людських ресурсів, знань та капіталу для інновацій”. Інноваційна екосистема включає взаємодію між різними організаціями та інститутами, що сприяють інноваціям, тоді як системний цикл фокусується на внутрішніх процесах і управлінні ресурсами в організаціях. Висновки дослідження наголошують на важливості обох підходів для розуміння та оптимізації інноваційних процесів. EN: This paper explores critical aspects of the innovation process, specifically the role of human capital, knowledge, and investment in ensuring effective innovation development. Despite significant achievements in this field, existing research has notable shortcomings, as human capital and knowledge exchange alone do not guarantee successful innovation outcomes. A key condition is International Science Journal of Management, Economics & Finance 2024; 3(5): 55-65 65 the involvement of capital. Analysis of scientific sources demonstrates the importance of investment in the innovation process, emphasizing its significance for competitiveness and sustainable economic growth. Specifically, investments in research and development (R&D) are crucial for the creation of new products and services, while venture capital supports the financing of innovative projects despite high risks. Digital technologies also play a significant role in enhancing business efficiency, reducing costs, and increasing customer satisfaction. Government support for innovation policy is also important, as it stimulates investment and fosters the development of competitive markets. The study proves the necessity of a systematic approach, where human resources, knowledge, and capital interact and interconnect, ensuring a cyclical innovation process. This includes the mobilization and management of critical resources to sustain a continuous innovation cycle. The paper compares the concepts of the “innovation ecosystem” and the “systemic cycle of human resources, knowledge, and capital for innovation.” The innovation ecosystem involves interactions between various organizations and institutions that promote innovation, whereas the systemic cycle focuses on internal processes and resource management within organizations. The study's conclusions highlight the importance of both approaches for understanding and optimizing innovation processes.Item Особливості формування національної системи визнання професійних кваліфікацій в умовах орієнтації на європейський шлях розвитку(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, 2025) Корольков, Владислав Васильович; Пуліна, Тетяна Веніамінівна; Первєєв, Дмитро Валерійович; Korolkov, Vladyslav; Pulina, Tetyana; Pervieiev, DmytroUK: У статті проведено ретроспективне дослідження формування національної системи визнання професійної кваліфікації фахівців різного рівня освіти, спеціальностей і професій. Дослідження змін проведено починаючі з часів набуття Україною державності. Досліджено зміну визначення категорій спеціальність, професія, кваліфікація і робота. Визначено особливості процесу формалізації системи визнання кваліфікацій з орієнтацією на Європейський шлях розвитку. Проведено оцінку існуючого стану національної системи визнання кваліфікацій. Розглянуто основні складові національної системи кваліфікацій центральним органом якої є Національне агентство кваліфікацій, яке здійснює акредитацію кваліфікаційних центрів. Розглядаються питання формування професійних стандартів, а також реєстру кваліфікацій і національного класифікатора професій, які формують підґрунтя для визнання кваліфікацій що відповідають вимогам ринку праці і визнаються на Європейському рівні. За підсумками дослідження визначено кілька невдалих спроб прийняття Закону України Про національну систему кваліфікацій і необхідність його прийняття на основі всебічного обговорення зі всіма стейкхолдерами процесу. Також визначено неузгодженість процесів надання професійної кваліфікації випускникам закладів освіти EN: The article conducts a retrospective study of the formation of the national system for the recognition of professional qualifications of employees of various levels of education, specialties, and professions. Changes in the organization of the processes of recognition of qualifications of employees during the period after Ukraine gained statehood were studied. With the acquisition of statehood, Ukraine inherited a legislative framework that determined the methods of implementing educational activities and mechanisms for recognizing qualifications from the Soviet-era system and required changes. Changes in the definition of a specialty, profession, qualification, and category of work were studied. In 1997, the Council of Europe and UNESCO adopted the Lisbon Convention, a key international document regulating the recognition of qualifications in the field of higher education in the European region. Ukraine ratified the Lisbon Convention in 1999, an essential step towards integration into the European educational space. The first draft law on the National Qualifications System was prepared in 2009. 2010, the National Classification of Professions was approved and implemented in Ukraine. The features of formalizing the system of recognition of qualifications with an orientation towards the European development path were identified. The current state of the national system of recognition of qualifications was assessed. The main components of the national system of qualifications were considered, the central body of which is the National Qualifications Agency, which accredits qualification centers. The issues of forming professional standards, the register of qualifications, and the national classifier of professions, which are the basis for recognizing qualifications that meet the labor market requirements and are recognized at the European level, were considered. The study results indicate several unsuccessful attempts to adopt the Law of Ukraine “On the National Qualifications System” and the need for its adoption based on comprehensive discussion with all stakeholders. Inconsistencies were also identified in the methodology for providing professional qualifications to graduates of educational institutions and the need for its specification was identified.Item Цифрова трансформація регіонів україни: проблеми, рекомендації, перспективи(Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 2024) Нечаєва, Ірина; Nechayeva, Iryna; Шиловець, Ілона; Shilovets, IlonaUK: В статті обґрунтовано актуальність питань цифрової трансформації регіонів України, проведено дослідження основних складових даного процесу, запропоновано рекомендації їх удосконалення. Метою статті є аналіз наявних проблем, які пов'язані з цифровізацією регіонів України, визначення стану цифрової трансформації регіонів на сучасному етапі в умовах військового стану, формування рекомендацій щодо створення належного рівня цифрової трансформації та оцінка перспектив розвитку. Результатом роботи є виокремлення актуальних проблем: забюрократизованість комунікацій між різними суб'єктами, недостатня кількість кваліфікованих кадрів, недостатність фінансування, недостатня залученість та зацікавленість громадськості до надбань вже існуючих продуктів цифрової трансформації, низький рівень реклами успішних проектів у сфері цифровізації. Виходячи з виявлених проблем, було сформульовано рекомендації щодо підвищення рівня цифровізації регіонів. Проведено аналіз регіонального Індексу цифрової трансформації, де було виявлено нерівномірний розвиток цифровізації регіонів. Було встановлено, що належний рівень цифрової трансформації вимагає комплексного підходу та систематичних заходів. На основі сформульованої проблематики та рекомендацій були окреслені перспективи розвитку цифрової трансформації регіонів. Таким чином перспективними напрямками є посилення співпраці у секторі цифровізації з Європейськими країнами; цифровізаційна самостійність громад як запорука високого рівня розвитку регіональної цифрової трансформації; підвищення конкурентоспроможності регіону; цифрова трансформація регіонів як основа швидкого післявоєнного відновлення. Узагальненням даного дослідження стало те, що цифрова трансформація є обов'язковим елементом для розвитку регіонів та держави в цілому. Взаємозв'язок та комунікація є важливою складовою для побудови працюючої архітектури цифрової трансформації. EN: The article substantiates the relevance of the issues of digital transformation of the regions of Ukraine, conducts a study of the main components of this process, and offers recommendations for their improvement. The purpose of the article is to analyze the existing problems associated with the digitalization of Ukraine's regions, to determine the current state of digital transformation of regions under martial law, to formulate recommendations for creating an appropriate level of digital transformation, and to assess the prospects for development. The work has resulted in the identification of urgent problems: bureaucratization of communications between different actors, insufficient number of qualified personnel, insufficient funding, lack of public involvement and interest in the achievements of existing digital transformation products, low level of advertising of successful digitalization projects. Based on the identified problems, recommendations were formulated to increase the level of digitalization in the regions. An analysis of the regional Digital Transformation Index was carried out, which revealed uneven development of digitalization in the regions. It was found that an appropriate level of digital transformation requires an integrated approach and systematic measures. Based on the formulated issues and recommendations, the prospects for the development of digital transformation of regions were outlined. Thus, promising areas include strengthening cooperation in the digitalization sector with European countries; digitalization independence of communities as a guarantee of a high level of regional digital transformation development; increasing the competitiveness of the region; digital transformation of regions as a basis for rapid post-war recovery. The conclusion of this study is that digital transformation is an indispensable element for the development of regions and the state as a whole. Interconnection and communication are an important component for building a working digital transformation architecture.Item Інструментарій розробки програми управління виробничим потенціалом промислового підприємства(Економічний науково-практичний журнал «Управління змінами та інновації», 2024) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Гудзь, Петро Васильович; Gudz, Petro V.; Єськов, Володимир; Yes’kov, VolodymyrUK: Стаття присвячена проблемам управління виробничим потенціалом промислового підприємства за допомогою планових інструментів. Мета роботи полягає у визначенні інструментарій розробки програми розвитку виробничим потенціалом промислового підприємства. Для досягнення мети дослідження використано аналітично-пошукові мето ди аналізу літератури, статистичні та експертні методи для оцінювання стану ВППП. Проаналізовано теоретичну базу, понятійно-категоріальний апарат виробничого потенціалу та управління потенціалом. Визначено ознаки та характеристики виробничого потенціалу підприємства з точки зору ресурсного підходу. Підсистема управління ви робничим потенціалом промислового підприємства в авторському розумінні представлена у вигляді визначених етапів та сукупності прямих і зворотних зв’язків в процесі аналізу ситуації та оцінювання виробничого потенціалу підприєм ства, визначення проблемних зон його стану та використання, уточнення цілей та розробки програми дій, механізму подальшого впровадження програми. Результатом дослідження є методика формування і реалізації програми розви тку ВППП, що включає чотири стадії : ідентифікація та оцінка потреб; розробка програми, завершення та оцінюван ня; впровадження та моніторинг, які охоплюють десять послідовних етапів ді EN: The article is devoted to the problems of managing the production potential of an industrial enterprise with the help of plan ning tools. It analyses the theoretical basis, conceptual and categorical apparatus of production potential and potential man agement. The signs and characteristics of the production potential of enterprise from the point of view of the resource approach have been determined. The subsystem of management of the industrial enterprise's production potential in the author's under standing is presented in the form of certain stages and a set of direct and feedback links in the process of analysing the situation and assessing the production potential of enterprise, identifying problem areas of its status and use, clarifying the goals and developing an action programme, and a mechanism for further implementation of the programme. The production potential was assessed by the following elements and indicators: production component – to assess the level of the current state of production potential: depreciation coefficient of fixed assets, serviceability coefficient of fixed assets, growth rate of fixed assets; production component – to assess the efficiency of fixed assets use: capital intensity, capital efficiency, operating profitability of fixed assets; material component – material intensity coefficient, material efficiency coefficient, share of material resources, share of inputs, share of outputs, share of outputs in total production. Particular attention is paid to the development of a structural and logical scheme for the formation and implementation of the (production potential of an industrial enterprise) PPIE development pro gramme, which includes four stages: identification and assessment of needs; programme development, completion and evalua tion; implementation and monitoring, which cover ten consecutive stages of action: 1) identification and assessment of needs: verification of production capacity development objectives; assessment of capacities required to achieve the PPIE objectives; determination of the impact of training on the nature of changes in capacity factors; 2) programme development: defining the programme objectives in terms of capacity indicators; identification of change agents and defining the change process; setting the expected learning outcomes and their indicators; project activities; 3) implementation and monitoring: monitoring learn ing outcomes; adjusting the programme as necessary; monitoring target indicators of capacity and progress towards achieving the PPIE objectives and adjusting the programme as necessary; 4) completion and evaluation: evaluation of achievements and learning outcomes, targeted change indicators.Item Відновлення ПІІ: глобальні перспективи та можливості для України(Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, 2024) Нечаєва, Ірина; Nechayeva, IrynaUK: Формування сприятливих умов для інвесторів та відновлення економіки України в умовах війни вимагає комплексного підходу, що враховує глобальні тенденції, національні інтереси та внутрішні можливості країни. Метою дослідження є виявлення можливостей залучення прямих іноземних інвестицій в Україну та їх основних напрямків в контексті глобальних перспектив відновлення прямих іноземних інвестицій. В роботі проведений аналіз обсягів світових прямих іноземних інвестицій, напрямків інвестування та тенденцій їх зміни. Встановлено, що основний акцент щодо глобального інвестування змістився в сектори Цілей сталого розуитку в країнах, що розвиваються. Незважаючи на COVID-19 та величезні руйнування внаслідок війни, інвестори продовжують працювати та, навіть, прагнуть розширювати бізнес в Україні. В роботі визначені основні проблеми, фактори та причини продовження інвестування в країну, зокрема, це наявність кваліфікованих, навчених людей і недорогої робочої сили; розмір місцевого ринку; конкурентоспроможна структура витрат в Україні; близькість до регіональних ринків; пошук зв’язків з партнерами; інфраструктура (комунальні послуги та транспорт); доступні об’єкти інвестування за конкурентними цінами; природні ресурси. Обґрунтовано, що для залучення іноземних інвестицій Україна має створити сприятливий клімат, відповідні умови для інвесторів, визначитись з обсягами та напрямами інвестування. Пріоритетними секторами для залучення прямих іноземних інвестицій є: інвестиційні проєкти зі значними інвестиціями, індустріальні парки, інформаційні технології, сільське господарство та агропереробна промисловість, виробництво еко-транспорту та компонентів до нього, зелена енергетика, креативна індустрія, літакобудування, науково-дослідна та інноваційна діяльність, інфраструктура, машинобудування. Визначені конкретні заходи на національному рівні для збільшення інвестиційних потоків і оновлення економіки України, розглянуті нагальні питання, які потребують вирішення та реформ. Встановлено, що стимулювання прямих іноземних інвестицій є ключовим елементом відновлення економіки України та забезпечення її стійкого розвитку, що має призвести до позитивних результатів впровадження реформ: поліпшення бізнес-клімату, забезпечення фінансової стабільності та доступу до капіталу, ефективні податкова та фіскальна політики, розвиток інфраструктури, забезпечення правової безпеки та посилення заходів з протидії корупції, розвиток людського капіталу, впровадження екологічних стандартів. EN: Shaping favorable conditions for investors and restoring Ukraine's economy in wartime requires a comprehensive approach that considers global trends, national interests, and the country's internal capabilities. The study aims to identify opportunities for attracting foreign direct investment (FDI) to Ukraine and its main directions in the context of global FDI recovery prospects. The paper analyzes the volume of global FDI, investment directions, and trends in their change. It is established that the main focus of global investment has shifted to the Sustainable Development Goals (SDGs) sectors in developing countries. Despite COVID-19 and the massive destruction caused by the war, investors continue to operate and even strive to expand their businesses in Ukraine. The paper identifies the main problems, factors, and reasons for continued investment in the country, including the availability of qualified, trained people and inexpensive labor; the size of the local market; a competitive cost structure in Ukraine; proximity to regional markets; the search for links with partners; infrastructure (utilities and transport); affordable investment objects at competitive prices; natural resources. It is argued that to attract foreign investment, Ukraine must create a favorable climate, appropriate conditions for investors, and determine the volume and directions of investment. Priority sectors for attracting FDI are investment projects with significant investments, industrial parks, information technologies, agriculture and agro-processing industry, production of eco-transport and its components, green energy, creative industry, aircraft construction, research and development and innovation activities, infrastructure, mechanical engineering. Specific measures at the national level are determined to increase investment flows and update Ukraine's economy, and urgent issues that require resolution and reforms are considered. It is established that stimulating FDI is a key element of Ukraine's economic recovery and ensuring its sustainable development, which should lead to positive results of the implementation of reforms: improvement of the business climate, ensuring financial stability and access to capital, effective tax and fiscal policies, infrastructure development, ensuring legal security and strengthening anti-corruption measures, human capital development, implementation of environmental standards.Item Інновації як інструмент антикризового управління підприємством(Національний університет «Запорізька політехніка», 2022) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Шитікова, Лариса Віталіївна; Shytikova, Larysa V.UK: Визначена сутність інновації та антикризового управління; виокремлені задачі, що вирішує ефективний антикризовий менеджмент. Доведено, що інноваційний фактор – найголовніша умова забезпечення ефективності антикризового управління підприємством. Встановлено, що інноваційний процес у сільському господарстві має певні особливості; відповідно, на інноваційну діяльність сільськогосподарського підприємства значною мірою впливають сукупність чинників, одним з яких є готовність країни до передових технологій. Незважаючи на те, що аграрний сектор економіки в цілому зумів адаптуватися до умов війни, нинішня модель розвитку аграрного сектору виявилася вкрай вразливою. В роботі визначені основні напрямки забезпечення стійкості та адаптивності аграрного сектора до функціонування в умовах війни. Обґрунтовано, що ступінь інноваційного розвитку сільськогосподарського підприємства визначає рівень його інноваційного потенціалу, а також ефективне управління ним. Центральною ланкою антикризового управління є антикризова програма підприємства, як складова механізму антикризового управління суб'єктом господарювання. Запропоновано впровадження цифрових інструментів у процес антикризового управління підприємством. Метою використання цифрових інструментів є подолання кризової ситуації, вихід на нові ринки, створення нових каналів продажів і рішень, які генерують новий чистий прибуток і призводять до зростання вартості компанії EN: The essence of innovation and anti-crisis management is defined; identified tasks that effective anti-crisis management solves. It has been proven that the innovative factor is one of the conditions for ensuring the effectiveness of anticrisis management of the enterprise. It was established that the innovative process in agriculture has certain features, accordingly, the innovative activity of an agricultural enterprise is largely influenced by a set of factors, one of which is the country's readiness for advanced technologies. Despite the fact that the agrarian sector of the economy as a whole managed to adapt to the conditions of the war, the current model of the development of the agrarian sector turned out to be extremely vulnerable. The work defines the main directions of ensuring the stability and adaptability of the agrarian sector to functioning in war conditions. It is substantiated that the degree of innovative development of an agricultural enterprise determines the level of its innovative potential, as well as its effective management. The central link of anticrisis management is the anti-crisis program of the enterprise, as a component of the anti-crisis management mechanism of the economic entity. The implementation of digital tools in the process of anti-crisis management of the enterprise is proposed. The purpose of using digital tools is to overcome a crisis situation, enter new markets, create new sales channels and solutions that generate new net income and lead to an increase in the value of the companyItem Ризик-орієнтований підхід до управління змінами(Національний університет «Запорізька політехніка», 2023) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Панкова, Алла Юріївна; Pankova, AllaUK: В статті обгрунтована необхідність використання ризик-орієнтованого підходу в процесі управління організаційними змінами. Проведений в роботі аналіз наукових доробок вітчизняних та закордонних науковців дозволив визначити сенс понять «організаційні зміни» й «управління змінами»; виокремити основні види організаційних змін та причини (ризики) невдалого впровадження змін; дати визначення ризик-орієнтованого підходу в управлінні змінами, розглянути його основні особливості й стандартну структуру для планування та зменшення ризиків в рамках цього підходу. Результатом роботи є висновок, що для того, щоб бути стійкими та рухатися до антикрихкості, організаціям необхідно відмовитися від традиційного підходу до керування організаційними системами й, відповідно до сучасної теорії антикрихкості та ризик-орієнтованого підходу, замість того, щоб мінімізувати ризик, протистоячи змінам, самим змінюватися так часто, щоб система та її підсистеми змушені були робити свої речі стійкими. EN: In accordance with the set goal, the article substantiates the necessity of usage a risk-oriented approach in organizational changes managing process. The carried-out analysis of the scientific works of domestic and foreign scientists made it possible to determine the meaning of the concepts "organizational changes" and "change management"; to identify the main types of organizational changes and the reasons (risks) of unsuccessful implementation of changes; to define a risk-oriented approach in change management, consider its main features and standard structure for planning and reducing risks within the framework of this approach. The result of the work is the conclusion stating that in order to be sustainable and move towards anti-fragility, organizations need to abandon the traditional approach organizational systems managing. The old way of managing change was to reduce risk by minimizing changes, which to some extent reduced day-to-day risk, but caused accumulation of the existing risk due to unmet business needs. There is a need now to move from traditional risk management views of outdated architectures to a new proactive approach: minimizing of risks by maximizing of changes. This approach requires changes itself and, unlike the traditional approach, makes these changes as strength, not a weakness of the system. The new way requires technology, tools and thinking changes. The article considers ways that can ensure organizational risk resistance (antifragility): make changes as often as possible; implement disaster preparedness plans (Game Day Exercises); introduce chaos; build security into the architecture and organization. According to the modern antifragility theory and a risk-based approach, instead of minimizing risk by changes resisting, organizations need to change so often that the system and its subsystems are forced to make things resistantItem Using internet marketing tools in the management of educational projects for the development of human potential (education for adults)(Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej W Bydgoszczy, 2022) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Борисенко, Олена Євгенівна; Borysenko, Olena; Борисенко, Елена Евгеньевна; Онуфрієнко, Наталія Леонідівна; Onufriienko, Nataliia; Онуфриенко, Наталия ЛеонидовнаUK: Однією з основних складових економічного потенціалу країни та регіонів є людський потенціал. У наш час підвищуються вимоги, особливо до освіченості працівника та його здатності до постійного розвитку. У всьому світі бракує кваліфікованих фахівців. В Україні це пов’язано насамперед із несприятливою демографічною ситуацією та від’ємним міграційним сальдо. У цій статті обґрунтовується необхідність освітніх проектів і програм, що враховують запити ринку, адаптивних, спрямованих на розвиток у слухачів soft skills та орієнтованих на навчання дорослих студентів протягом усього життя. Розглянуто та розкрито сутність технологій та інструментів інтернет-маркетингу. Обґрунтовано необхідність та доцільність використання технологій Інтернет-маркетингу в процесі управління освітніми проектами розвитку людського потенціалу регіону. EN: One of the main components of the economic potential of the country and regions is human potential. Nowadays requirements are rising, especially for the education of the employee and his ability to constant development. There is a lack of qualified professionals worldwide. In Ukraine, this is primarily due to the unfavorable demographic situation and the negative migration balance. In this article the necessity for the educational projects and programs considering inquiries of the market, the adaptive, aimed at the development in listeners of soft skills and focused on education adult students throughout all life is proved. The essence of Internet marketing technologies and tools is considered and disclosed. The necessity and expediency of using Internet marketing technologies in the process of managing educational projects for the development of human potential of the region is justified. RU: Одной из основных составляющих экономического потенциала страны и регионов является человеческий потенциал. В настоящее время повышаются требования, особенно к образованности работника и его способности к постоянному развитию. Во всем мире не хватает квалифицированных специалистов. В Украине это связано, прежде всего, с неблагоприятной демографической ситуацией и отрицательным миграционным сальдо. В этой статье обосновывается необходимость образовательных проектов и программ, учитывающих запросы рынка, адаптивных, направленных на развитие у слушателей soft skills и ориентированных на обучение взрослых студентов на протяжении всей жизни. Рассмотрена и раскрыта сущность технологий и инструментов интернет-маркетинга. Обоснованы необходимость и целесообразность использования технологий Интернет-маркетинга в процессе управления образовательными проектами развития человеческого потенциала региона.Item The role and place of small business in the modern market of photo services(Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej W Bydgoszczy, 2022) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Двояковський, Ілля Юрійович; Dvoyakovsky, Illya; Двояковский, Илья ЮрьевичUK: Окрім загальних для підприємств будь-якої сфери господарювання проблем в умовах коронакризи, до падіння попиту на фотопослуги в світі та в Україні призвели зміни у використовуваних фото-технологіях. Найбільше це торкнулося малих підприємств, які становлять значну частку ринку фотопослуг. До 2025 р. прогнозований ріст ємності світового ринку фотопослуг до $44,07 млрд., який відбувається за рахунок переорієнтації діяльності компаній та оздоровлення їх від наслідків COVID-19. На ринку України обсяги споживання та пропозиції фотопослуг зменшуються. Зменшуються і всі показники діяльності підприємств сфери фотопослуг: кількість підприємств, кількість працівників, обсяги виробництва, суми капітальних інвестицій, тощо. Для збільшення бази клієнтів та ринкової вартості фотографи та постачальники послуг мають використовувати можливості на нішових ринках. Зростанню ринку фотографічних послуг у найближчий перспективі сприятиме поширення фотографій на веб-сайтах та платформах соціальних мереж, використання сучасних інструментів на базі штучного інтелекту. EN: In addition to problems, common for enterprises in any field of management in the context of the coronavirus crisis, the decline in demand for photo services both in the world and in Ukraine was caused by changes in the photo technologies being used. This mostly affected small businesses, which account for a significant share of the photo services market. By 2025, the global capacity of the world photo services market is predicted to grow to $44.07 billion, which is due to the reorientation of companies and their recovery from the effects of COVID-19. In the Ukrainian market, consumption and supply of photo services are decreasing. All indicators of activity of photo services’ enterprises are also decreasing, namely the number of enterprises, number of employees, production volumes, capital investments, etc. To increase the customer base and market value, photographers and service providers need to take advantage of the niche markets. The growth of the photo services market in the near future will be facilitated by the spread of photos on websites and social networking platforms, and the use of modern AI-based tools. RU: Кроме общих для предприятий любой сферы хозяйствования проблем в условиях коронакризиса, к падению спроса на фотоуслуги в мире и Украине привели изменения в используемых фототехнологиях. Больше всего это коснулось малых предприятий, составляющих значительную долю рынка фотоуслуг. К 2025 г. прогнозируемый рост емкости мирового рынка фотоуслуг до $44,07 млрд, который происходит за счет переориентации деятельности компаний и оздоровления их от последствий COVID-19. На рынке Украины объемы потребления и предложения фотоуслуг уменьшаются. Уменьшаются и все показатели деятельности предприятий сферы фотоуслуг: количество предприятий, количество работников, объемы производства, суммы капитальных инвестиций и т.п. Для увеличения базы клиентов и рыночной стоимости, фотографы и поставщики услуг должны использовать возможности на нишевых рынках. Росту рынка фотографических услуг в ближайшей перспективе будет способствовать распространение фотографий на веб-сайтах и платформах социальных сетей, использование современных инструментов на основе искусственного интеллекта.Item Determination of incentives for the socio-economic recovery of the economic complex of the Zaporizhzhia region in the conditions of martial law(Економічний вісник Державного вищого навчального закладу “Український державний хіміко-технологічний інститут”, 2022) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Бень, Вікторія Вікторівна; Ben, V.V; Бень, Виктория ВикторовнаUK: Стаття присвячена визначенню стимулів соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу Запорізького регіону в умовах воєнного стану та євроінтеграції. Досліджено сутність категорії «регіональна економіка», розглянуто фактори її формування та стимулювання, наведена їхня характеристика. Представлені визначення економічного району та його основні ознаки. Наголошено на ключовому завданні держави – забезпеченні соціально-економічного відновлення та сталого економічного розвитку. Встановлено, що в сучасних умовах основними складовими соціально-економічного відновлення та розвитку будь-якого регіону повинні бути наступні: економічна, соціальна, екологічна. Розглянуто сутність, сфери та галузі регіонального господарського комплексу. Дано визначення розвитку в соціально-економічному контексті. Представлені чинники економічного стимулювання. Виявлені напрями стимулів соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу Запорізького регіону, а саме: підтримка бізнесу та виробництва, залучення інвестицій, збільшення експорту, підтримка ринку праці, розвиток науки, технологій та інновацій, захист навколишнього середовища, формування інституту соціально відповідального інвестування. Обґрунтована важливість та ключова роль кожного напряму для відбудови економіки регіону та країни у цілому на шляху Європейської інтеграції. Проведено аналіз основних показників напрямів, що потребують стимулювання, у довоєнний та воєнний періоди. Наведені галузі, в яких інвестування майже повністю припинилося. Встановлено, що обсяги експорту товарів у І півріччі 2022 р. зменшилися у Запорізькій області на 4,3%, а по Україні в цілому - на 24%. З’ясовано, що Запорізька область входить до трійки областей, де найбільша кількість безробітних. Наведені приклади наукових розробок та пропозицій українських вчених в період війни. З’ясовано, що Запорізький регіон входить до п’ятірки найбільш забруднених в країні. Представлена структура викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за категоріями джерел викидів у Запорізькій області. Підкреслено негативний вплив бойових дій на навколишнє середовище. Наголошено на перевагах соціально відповідального інвестування та виділені його характерні риси. Запропоновані заходи щодо стимулювання соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу регіону. EN: The article is devoted to determination of incentives for the socio-economic recovery and further development of the economic complex of the Zaporizhzhia region in the conditions of martial law. The essence of the category “regional economy” was studied and the factors of its formation and stimulation were considered. Definitions of the economic district and its main features were presented. The key task of the state was emphasized – ensuring socio-economic recovery and sustainable economic development. It was established that in modern conditions the main components of socio-economic recovery and development of any region should be: economic, social, ecological. The essence, spheres and branches of the regional economic complex were considered. The definition of development in the socio-economic context was given. The factors of economic stimulation were presented. The directions of incentives for socio-economic recovery and further development of the economic complex of Zaporizhzhia region were identified. The importance and key role of each direction for the reconstruction of the economy of the region and the country as a whole was justified. An analysis of the main indicators of areas that need stimulation in the pre-war and war periods was carried out. The industries in which investment had almost completely stopped were presented. It was established that the volume of exports of goods in the first half of 2022 decreased in Zaporizhzhia region by 4.3%, and in Ukraine as a whole – by 24%. It was found that Zaporizhzhia region is one of the three regions with the largest number of unemployed. Examples of scientific developments and proposals of Ukrainian scientists during the war were given. It was found that Zaporizhzhia region is among the five most polluted in the country. The advantages of socially responsible investing were emphasized and its characteristic features were highlighted. Measures of stimulating socio-economic recovery and further development of the economic complex of the region were proposed. RU: Статья посвящена определению стимулов социально-экономического обновления и дальнейшего развития хозяйственного комплекса Запорожского региона в условиях военного положения и евроинтеграции. Исследована сущность категории «региональная экономика», рассмотрены факторы ее формирования и стимулирования, приведена их характеристика. Представлены определения экономического района и его главные признаки. Отмечена ключевая задача государства – обеспечение социально-экономического восстановления и устойчивого экономического развития. Установлено, что в современных условиях основными составляющими социально-экономического обновления и развития любого региона должны быть следующие: экономическое, социальное, экологическое. Рассмотрены сущность сферы и отрасли регионального хозяйственного комплекса. Дано определение развития в социально-экономическом контексте. Представлены факторы экономического стимулирования. Выявлены направления стимулов социально-экономического восстановления и дальнейшего развития хозяйственного комплекса Запорожского региона: поддержка бизнеса и производства, привлечение инвестиций, увеличение экспорта, поддержка рынка труда, развитие науки, технологий и инноваций, защита окружающей среды, формирование института социально ответственного инвестирования. Обоснована важность и ключевая роль каждого направления в восстановлении экономики региона и страны в целом на пути Европейской интеграции. Проведен анализ основных показателей направлений, требующих стимулирования в довоенный и военный периоды. Приведены отрасли, где инвестирование почти полностью прекратилось. Установлено, что объемы экспорта товаров в первом полугодии 2022 г. уменьшились в Запорожской области на 4,3%, а по Украине в целом - на 24%. Установлено, что Запорожская область входит в тройку областей, где наибольшее количество безработных. Представлены примеры научных разработок и предложений украинских ученых в период войны. Установлено, что Запорожский регион входит в пятерку наиболее загрязненных в стране. Представлена структура выбросов загрязняющих веществ в атмосферный воздух по категориям источников выбросов в Запорожской области. Подчеркнуто негативное влияние боевых действий на окружающую среду. Отмечены преимущества социально ответственного инвестирования и выделены его характерные черты. Предложены меры по стимулированию социально-экономического восстановления и дальнейшему развитию хозяйственного комплекса региона.Item Шляхи підвищення рівня стресостійкості у керівників територіальних громад в умовах воєнного стану(Національний університет "Запорізька політехніка", 2022) Третякова, Мирослава Олександрівна; Tretiakova, Myroslava; Тесленок, Ірина Миколаївна; Teslenok, Iryna M.UK: На сьогодні ми маємо багато регіонів, які знаходять або під окупацією ворожої армії, або в яких ведуться активні бойові дії, або в яких здійснюються заходи щодо «зачищення» території від наслідків війни (рятувальні операції, розмінування, відновлення роботи інфраструктури тощо). Все це, безумовно, викликає у будь-якої людини стрес та напруження, а у керівників Територіальних громад, які повинні забезпечувати на максимально можливому рівні життєдіяльність своєї громади в екстремальних умовах, рівень стресу ще вищій. Але стрес не має стати нездоланним бар’єром на шляху виконання керівниками своїх професійних зобов’язань перед людьми, адже від їх психологічного стану та професійної діяльності залежить безпечність життєдіяльності кожного жителя громади. Саме тому вже зараз конче необхідним є пошук найбільш ефективних шляхів підвищення стресостійкості керівників територіальних громад, які забезпечують її функціонування під час воєнного стану. EN: Today, we have many regions that are either under the occupation of the enemy army or in in which active hostilities are being carried out, or in which measures are taken to "clean up" the territory from the consequences of war (rescue operations, demining, restoration of infrastructure, etc.). All this, of course, causes stress and tension in any person, and the leaders of Territorial communities, who must ensure the life of their community at the highest possible level in extreme conditions,the stress level is even higher. But stress should not become an insurmountable barrier on the way of managers fulfilling their professional obligations to people, because the safety of life of every resident of the community depends on their psychological state and professional activity. That is why it is now absolutely necessary to find the most effective ways of promotion іtress resistance of leaders of territorial communities, which ensure its functioning during martial law.Item Особливості прийняття управлінських рішень керівниками територіальних громад в умовах військового стану(Національний університет "Запорізька політехніка", 2022) Третякова, Мирослава Олександрівна; Tretiakova, Myroslava; Тесленок, Ірина Миколаївна; Teslenok, Iryna M.UK: Актуальність визначеної теми у сьогоднішніх реаліях не викликає сумніву, адже вторгнення на територію нашої країни ворожої армії Російської Федерації призвело до руйнівних наслідків в Україні та введення воєнного стану. На сьогодні ми маємо багато регіонів, які досі знаходяться або під окупацією ворожої армії, або в яких ведуться активні бойові дії, або в яких Після деокупації здійснюються дії щодо стабілізації життя на цих територіях (рятувальні операції, розмінування, відновлення роботи інфраструктури тощо). Все це, безумовно, викликає у будь-якої людини стрес та напруження, а у керівників територіальних громад, які повинні забезпечувати на максимально можливому рівні життєдіяльність своєї громади в екстремальних умовах, рівень стресу ще вищій. EN: The relevance of the specified topic in today's realities does not cause doubt, because the invasion of the territory of our country by the enemy Russian army Federation led to devastating consequences in Ukraine and the introduction of military state Today we have many regions that are still at or under occupation by the enemy army, or in which active hostilities are being conducted, or in which after de-occupation, actions are taken to stabilize life in these territories (rescue operations, demining, restoration of infrastructure, etc.). All this, of course, causes stress and tension in any person, and heads of territorial communities, who must provide as much as possible the possible level of life activities of their community in extreme conditions, level stress is even higher.Item Використання технології «краватка-метелик» (Bowtie) в практиці оцінки ризиків(Електронний журнал «Економіка та суспільство», 2021) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Кожне підприємство має правові, економічні та етичні цілі, які варіюються від забезпечення обов’язкової безпеки до комерційних цілей та корпоративного громадянства. Для досягнення цих цілей підприємства беруть на себе певний ризик. Баланс між ризиком та винагородою – це постійна проблема, незалежно від того, які дії виконуються. Одним з сучасних інструментів управління ризиками в процесі антикризового управління є техніка «краватка-метелик» (Bowtie), яку можна використовувати для візуалізації, оцінки та безпосередньо управління ризиками. Аналіз «краватка-метелик» – це методологія якісної оцінки ризику, яка забезпечує спосіб ефективної візуалізації складних сценаріїв ризику у зручному для розуміння графічному форматі та показує взаємозв’язок між причинами небажаних подій та вірогідністю збільшення втрат та збитків. Bowtie може відображати дії, що запобігають появі та розвитку ризику на підприємстві, а також відновлювальні заходи, які дозволяють обмежити можливі ефекти після настання даного ризику, специфічні для кожного достовірного результату. EN: Every business has legal, economic and ethical goals, ranging from mandatory security to commercial goals and corporate citizenship. To achieve these goals, companies take some risk. The balance between risk and reward is a constant problem, no matter what action is taken. Risk identification is the process of identifying, recognizing and documentation of risks. Its purpose is to determine what may or may not occur that will affect the achievement of the goals of the system or organization. The Bowtie technique can be used to visualize, assess and manage risks. Bow Tie Analysis is a qualitative risk assessment methodology that provides a way to effectively communicate complex risk scenarios in an easy-to-understand graphical format and shows the relationship between the causes of adverse events and the possibility of escalating losses and damages. Bowtie can reflect actions that prevent the emergence and development of risk in the enterprise, as well as remedial measures that are ready to limit the possible effects after the occurrence of this risk, specific to each reliable result. The article reveals the process of risk identification as the first stage of their management on the example of the enterprise. The first stage is the identification of assets based on documentation enterprise, its financial statements, charter, development strategy, corporate governance concept. Process identification of sources of risk the author highlighted through the use of the method of analysis "tie-butterfly", which allows a schematic representation of the analysis of ways development of risk from cause to effect. The author focuses on the barriers between cause and risk, as well as between risk and consequence, in this type of analysis. Identification of risk events determines one of the priorities for the analysis of types of risk, the risk of accidents at railway facilities. The author highlights the top risks for the company. The stage of identification of existing control measures involves the study of existing systems or measures for monitoring and control operating at the enterprise. Typical external and internal risks for the industrial enterprise are formed. RU: Каждое предприятие имеет правовые, экономические и нравственные цели, которые варьируются от обеспечения обязательной безопасности до коммерческих целей и корпоративного гражданства. Для достижения этих целей предприятия берут на себя риск. Баланс между риском и вознаграждением – это постоянная проблема независимо от того, какие действия выполняются. Одним из современных инструментов управления рисками в процессе антикризисного управления является техника «галстук-бабочка» (Bowtie), которую можно использовать для визуализации, оценки и управления рисками. Анализ галстук-бабочка – это методология качественной оценки риска, которая обеспечивает способ эффективной визуализации сложных сценариев риска в удобном для понимания графическом формате и показывает взаимосвязь между причинами нежелательных событий и возможностью эскалации потерь и ущерба. Bowtie может отражать действия, предотвращающие появление и развитие риска на предприятии, а также восстановительные меры, которые позволяют ограничить возможные эффекты после наступления данного риска, специфические для каждого достоверного результата.Item Модель впливу вартості енергоресурсів на економічний розвиток(Національний університет «Запорізька політехніка», 2021) Корольков, Владислав Васильович; Korolkov, Vladyslav V.; Корольков, Владислав ВасильевичUK: Розглянуто процес впливу вартості енергетичних ресурсів на формування собівартості та отримання прибутку. За результатами системного аналізу побудовано економіко-математичні моделі, які надають уявлення про зв’язки між факторами, які досліджуються. За результатами моделювання визначено безпосередній вплив збільшення вар- тості енергоресурсів на зменшення прибутку підприємств та отримання надприбутків постачальниками енергоре- сурсів за рахунок зменшення прибутку виробника. В ході дослідження обґрунтовано необхідність державного контролю над енергогенеруючими компаніями, компаніями, що постачають енергію і контролю над системою тарифів. Виявлені шляхи використання важелів впливу на ціну енергоресурсів для економічного розвитку. Запропоновано механізм визначення меж збільшення тарифів. EN: The purpose of the study is to simulate and analyze the impact of changes in the price of energy resources on the region economic development. Two factors influence the quantitative demand of the region for energy resources. On the one hand, with the growth of the economy, the need for energy resources increases, since the production of goods and services that are the product of economic activity increases. On the other hand, technological development and innovations, on the contrary, contribute to a decrease in the consumption of the amount of equivalent fuel per unit of manufactured products and the orientation of technologies towards cheaper types of energy resources. Therefore, the total quantitative demand of the region for energy resources changes under the influence of factors of increasing and decreasing demand at the same time. The formation of the cost of each type of product takes into account the actual types of energy resources. To achieve the goal, a system analysis has been carried out and economic-mathematical models have been constructed that give an idea of the relationships between the factors under investigation. A graphic model has been constructed, which reflects a decrease in profits with an increase in energy prices. With the use of models it is proved that an increase in the price of energy resources allows energy suppliers to obtain superprofits by reducing the producer's profit. The specific nature of energy resources contributes to the creation of natural monopolies. Therefore, the use of leverage to obtain superprofits is becoming a reality and is a threat to the regional economic development. The study substantiates the need for state control over energy-generating companies supplying energy and controlling the tariff system. The ways of using levers of influence on the price of energy resources for economic development are revealed. A model is developed for the effect of changes in the cost of energy resources on the receipt of profit by business entities. Mechanisms for determining the boundaries of tariff increases are proposed. Recommendations are given to increase the use of the potential of the Zaporizhzhya NPP to promote the economic development of the region. RU: Рассмотрен процесс влияния стоимости энергетических ресурсов на формирование себестоимости и получение прибыли. По результатам системного анализа построены экономико-математические модели, которые дают представление о связях между исследуемыми факторами. По результатам моделирования определено непосредственное влияние увеличения стоимости энергоресурсов на уменьшение прибыли предприятий и получение сверхприбылей поставщиками энергоресурсов за счет уменьшения прибыли производителя. В ходе исследования обоснована необходимость государственного контроля над энергогенерирующими компаниями, компаниями, поставляющими энергию и контроль над системой тарифов. Выявлены пути использования рычагов влияния на цену энергоресурсов для экономического развития. Предложен механизм определения границ увеличения тарифов.Item Управління знаннями при реалізації стратегії інноваційного оновлення підприємства(Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 2021) Корольков, Владислав Васильович; Korolkov, Vladyslav V.; Корольков, Владислав Васильевич; Соріна, Оксана Олександрівна; Sorina, Oksana O.; Сорина, Оксана Александровна; Тельчаров, Едуард Анатолійович; Telcharov, E. A.UK: У статті проводиться аналіз досліджень поняття “знання” і “інтелектуальний капітал”. Розглядаються основні питання управління знаннями в інноваційному розвитку підприємства. На основі визначення структури інтелектуального капіталу запропоновано порядок формування плану стратегічного розвитку підприємства. Визначається, що після інноваційного оновлення підприємство буде мати нову формулу інтелектуального капіталу. Проведено аналіз процесів набуття і використання знань при формуванні стратегії інноваційного оновлення підприємства та її реалізації. Розглянуто цикл управління знаннями, який включає визначення структури знань. Планова функція процесу управління знаннями дозволяє формалізувати нову формулу інтелектуального капіталу. Функція обліку знань передбачає формування бази знань людського капіталу, структурного капіталу і споживчого капіталу. Контрольна функція визначає потрібні додаткові знання для реалізації нової формули інтелектуального капіталу. Функція аналізу дозволяє визначити шляхі скорішого та більш ефективного набуття знань людським капіталом. Також ця функція визначає які нові властивості обладнання що збагачені знаннями потрібні. Мотиваційна функція управління знаннями формує програму дій та для досягнення результату. EN: The article analyzes the publications devoted to the concept of "knowledge" and "intellectual capital". Based on the results of the analysis, their main properties are given. Is proven that the knowledge is directly related with human capital. The development of knowledge occurs only if the use of intellectual labor. The person uses the acquired knowledge for further training, solving their own problems, decision-making at all levels and in all cases. It is determined that intellectual capital combines human capital, structural capital and consumer capital. Personal knowledge of the enterprise employees forms the human capital knowledge base. Knowledge in the form of the intellectual property rights belongs to structural capital. Consumer knowledge used in life creates consumer capital. The article considers the main issues of knowledge management in the enterprise innovative development. According to management theory, the main functions are organizational, planning, accounting, control, analysis and motivation. Based on the definition of the intellectual capital structure, the procedure for forming a strategic development plan of the enterprise is proposed. It is determined that after the innovative upgrade the company will have a new formula of intellectual capital. The analysis the processes of acquisition and use the knowledge at formation of innovative enterprise strategy and its realization are carried out. The knowledge management cycle that includes definition of knowledge structure is considered. The planned function of the knowledge management process allows formalizing a new formula of intellectual capital. The function of knowledge accounting involves the formation of a human capital knowledge base, structural capital and consumer capital. The control function determines the necessary additional knowledge to implement the new formula of intellectual capital. The analysis function allows determining the ways of faster and more efficient acquisition by human capital knowledge. Also, this feature determines what new knowledge-rich equipment features are needed. The motivational function of knowledge management forms a program of actions for achieves results. RU: В статье проводится анализ исследований понятия "знания" и "интеллектуальный капитал". Рассматриваются главные вопросы управления знаниями в инновационном развитии компании. На основе определения структуры интеллектуального капитала предложен порядок формирование плана стратегического развития компании. Определяется, что после инновационного обновления предприятие будет иметь новую формулу интеллектуального капитала. Проведен анализ процессов приобретения и использования знаний при формировании стратегии инновационного обновления предприятия и его реализации. Рассмотрен цикл управления знаниями, который включает в себя определение структуры знаний. Плановая функция процесса управления знаниями позволяет формализовать новую формулу интеллектуального капитала. Функция учета знаний предполагает формирование базы знаний человеческого капитала, структурного капитала и потребительского капитала. Контрольная функция определяет нужные дополнительные знания для реализации новой формулы интеллектуального капитала. Функция анализа позволяет определить пути более быстрого и более эффективного приобретения знаний человеческим капиталом. Также эта функция определяет новые свойства оборудования, которые обогащены нужными знаниями. Мотивационная функция управления знаниями формирует программу действий и для достижения результата.Item Організація системи управління публічними закупівлями в об’єднаних територіальних громадах(Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 2021) Корольков, Владислав Васильович; Korolkov, Vladyslav V.; Корольков, Владислав Васильевич; Ткачук, Олександр Юхимович; Tkachuk, Olexander Yu.; Ткачук, Александр Ефимович; Tatoian, V.; Татоян, Вардан Вазгенович; Татоян, Вардан ВазгеновичUK: У статті розглядаються питання впровадження системи управління закупівлям в об’єднаних територіальних громадах. Визначаються основні інституційні засади проєкту децентралізації влади шляхом створення і забезпечення функціонування об’єднаних територіальних громад. Проводиться аналіз процесів формування бюджету об’єднаної територіальної громади і напрямів його використання. Визначається що процес проведення закупівель за кошти бюджету об’єднаної територіальної громади має регламентуватися організаційно- розпорядчими документами та відповідними положеннями про уповноважену особу і тендерний комітет. Розглядаються основні питання організації та управління процесом закупівель в об’єднаній територіальній громаді. Наводиться інформація про використання існуючих електронних майданчиків і електрону систему Prozorro. Конкретизуються функції системи управління і надаються пропозиції їх формалізації. Розглядається організаційна функція, планова функція, функція обліку, контролю, аналізу і мотиваційна функція. Особливу увагу приділяється необхідності організації моніторингу та аудиту при реалізації функцій контролю та аналізу проведення закупівель. EN: The article considers the implementation of the procurement management system in the united territorial communities. The basic institutional principles of the decentralization power project by creation and maintenance of the united territorial communities functioning are defined. The processes analysis of the united territorial community budget formation and directions of its use is carried out. It is determined that organizational and administrative documents and the relevant provisions on the authorized person and the tender committee should regulate the procurement process at the expense of the united territorial community budget. The main issues of the procurement process organization and management in the united territorial community are considered. Information on the use of existing electronic platforms and the Prozorro electronic system is provided. The functions of the management system are specified and proposals for their formalization are provided. It is proposed to build the United Territorial Community procurement process management system in accordance with the theory of the management system formation, which provides for the implementation of organizational function, planning function, accounting, control, analysis and motivation. The organizational function, the planned function, the function of accounting, control, analysis and motivational function are considered. The organizational function of the procurement management system should determine the relationship of procurement participants, their rights and responsibilities. Important components of the management process organizational function are the availability of organizational and administrative documents on the formation of the tender committee, its number, and the distribution of responsibilities among the tender committee members, as well as the appointment of authorized persons working on a permanent basis. The organization should develop regulations on the tender committee and the authorized person and the procedure for establishing a working group to consider tender proposals. All decisions of the tender committee and authorized persons are recorded in the relevant protocols. The planned function of the system should include the formation of an annual procurement plan. Such a plan must be drawn up before the beginning of each new financial year. The procurement plan determines the range and volume of procurement. Particular attention is paid to need the monitor and audit of implementation procurement in the performance of control function and analysis function. RU: В статье рассматриваются вопросы внедрения системы управления закупками в объединенных территориальных общинах. Определяются основополагающие институциональные основы проекта децентрализации власти путем создания и обеспечения функционирования объединенных территориальных общин. Проводится анализ процессов формирования бюджета объединенного территориального общества и направлений его использования. Определяется, что процесс проведения закупок за средства бюджета объединенной территориальной общины должен регламентироваться организационно-распорядительными документами и соответствующими положениями об уполномоченном лице и тендерном комитете. Рассматриваются основные вопросы организации и управления процессом закупок в объединенной территориальной общине. Приводится информация об использовании существующих электронных площадок и электронной системы Prozorro. Конкретизируются функции системы управления и предоставляются предложения их формализации. Рассматривается организационная функция, плановая функция, функция учета, контроля, анализа и мотивационная функция. Особое внимание уделяется необходимости организации мониторинга и аудита при реализации функций контроля и анализа закупок.