Факультет економіки та управління
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Факультет економіки та управління by Title
Now showing 1 - 20 of 2125
Results Per Page
Sort Options
Item Accounting and analytical procurement of state financial control and directions of its implementation in Ukraine(Baltija Publishing, 2017) Максименко, Ірина Яківна; Maksymenko, Iryna Y.; Максименко, Ирина Яковлевна; Меліхова Тетяна Олегівна; Melikhova Т.; Мелихова Т.О.UK: Зростання конструктивної ролі державного фінансового контролю в управлінні є логічним наслідком модернізації сформованої системи державного фінансового контролю та вимагає оновлення ідеології та парадигматичних принципів державного фінансового контролю. Ретроспективний огляд теоретичних та практичних аспектів методології та організації державного фінансового контролю України свідчить про те, що в науковому середовищі ці питання широко вивчаються. Однак, незважаючи на наукову та практичну цінність цих робіт, питання про можливу модернізацію сучасної системи державного фінансового контролю в умовах інтеграції України до системи світової економіки поки що залишається невирішеним і досі залишається предметом жвавої дискусії. EN: The growth of the constructive role of public financial control in management is a logical consequence of the modernization of the established system of state financial control and necessitates an update of the ideology and paradigmatic principles of state financial control. A retrospective review of the theoretical and practical aspects of the methodology and organization in the state financial control of Ukraine suggests that in the scientific environment these issues are studied extensively. However, despite the scientific and practical value of these works, the question of the possible modernization of the modern system of state financial control in the conditions of Ukraine's integration into the world economy system remains unresolved for the time being and is still the subject of lively discussions. RU: Рост конструктивной роли государственного финансового контроля в управлении является логическим следствием модернизации сложившейся системы государственного финансового контроля и требует обновления идеологии и парадигматических принципов государственного финансового контроля. Ретроспективный обзор теоретических и практических аспектов методологии и организации государственного финансового контроля в Украине позволяет предположить, что в научной среде эти вопросы изучаются широко. Однако, несмотря на научную и практическую ценность этих работ, вопрос о возможной модернизации современной системы государственного финансового контроля в условиях интеграции Украины в мировую экономическую систему пока остается нерешенным и до сих пор остается предметом оживленных дискуссий.Item Agricultural guarantee fund as a method of risk insurance of bank crediting of agro-industrial complex enterprises in Ukraine(Scientific journal EUROPEAN COOPERATION, 2018) Андрющенко, Ірина Євгеніївна; Andryushchenko, Iryna E.; Андрющенко, Ирина Евгеньевна; Яценко, Олександр; Яценко, Володимир; Yatsenko, Olexandr; Yatsenko, Volodymyr; Яценко, Александр; Яценко, ВладимирUK: Метою статті є розробка теоретичних принципів та практичних рекомендацій щодо вдосконалення банківського кредитування підприємств агропромислового комплексу (АПК) на основі використання можливостей Фонду гарантування сільського господарства. Об'єктом дослідження є поєднання теоретичних, методологічних та застосованих принципів формування та функціонування Фонду гарантування сільського господарства в процесі банківського кредитування підприємств АПК. Методи. Методологічна основа дослідження базується на систематичному підході до вдосконалення банківського кредитування підприємств АПК та пошуку шляхів страхування ризиків у кредитних відносинах. У процесі дослідження використовувалися загальні наукові та спеціальні методи, а саме: бібліографічний метод (вивчення наукових праць щодо страхування ризиків у банківському кредитуванні сільськогосподарських підприємств); абстрактно-логічний метод; методи системного узагальнення, аналізу та синтезу. Стаття присвячена проблемам страхування ризиків банківського кредитування підприємств АПК шляхом створення Аграрного гарантійного фонду (АГФ). Досліджено динаміку страхування кредитних ризиків в Україні в останні роки. Узагальнено досвід країн ЄС щодо створення та функціонування АГЗ; основною метою AGF є зменшення та розподіл банківського ризику за допомогою технологій страхування. Обґрунтовано переваги фонду; вони дозволять заощадити гроші завдяки «ефекту леверіджу» з гарантією отримати розмір кредиту значно вищим, ніж кошти фонду. EN: The goal of the article is the development of theoretical principles and practical recommendations concerning the improvement of bank crediting of agro-in- dustrial complex (AIC) enterprises based on the use of Agricultural Guarantee Fund opportunities. The object of the research is a combination of theoretical, methodological and ap- plied principles of forming and functioning of Agricultural Guarantee Fund in the pro- cess of bank crediting of AIC enterprises. Methods. The methodological basis of the study is based on the systematic ap- proach to improving bank crediting of AIC enterprises and searching the ways of the guaranteed risk insurance in credit relations. In the process of research, general sci- entific and special methods were used, namely: bibliographic method (the study of scientific works concerning risk insurance in bank crediting of agricultural enterprises); abstract-logical method; the methods of system generalization, analysis and synthesis. The article focuses on the problems of risk insurance of bank crediting of AIC enter- prises by creating Agricultural Guarantee Fund (AGF). The dynamics of insuring credit risks in Ukraine in recent years has been studied. The experience of EU countries as to creating and functioning AGF has been generalized; the main purpose of AGF is to re duce and distribute banking risk using the technologies of insurance. The advantages of the fund have been substantiated; they will allow saving money due to the “leverage effect” with guarantee to get credit in sizes being significantly higher than the means of the fund. RU: Целью статьи является разработка теоретических принципов и практических рекомендаций по совершенствованию банковского кредитования предприятий агропромышленного комплекса (АПК) на основе использования возможностей Фонда гарантирования сельского хозяйства. Объектом исследования является сочетание теоретических, методологических и прикладных принципов формирования и функционирования Фонда гарантирования сельского хозяйства в процессе банковского кредитования предприятий АПК. Методы. Методологическая основа исследования основана на системном подходе к совершенствованию банковского кредитования предприятий АПК и поиске путей гарантированного страхования рисков в кредитных отношениях. В процессе исследования использовались общенаучные и специальные методы, а именно: библиографический метод (изучение научных работ по страхованию рисков при банковском кредитовании сельскохозяйственных предприятий); абстрактно-логический метод; методы обобщения, анализа и синтеза систем. В статье рассматриваются проблемы страхования рисков банковского кредитования предприятий АПК путем создания Сельскохозяйственного гарантийного фонда (АГФ). Изучена динамика страхования кредитных рисков в Украине в последние годы. Опыт стран ЕС по созданию и функционированию AGF обобщен; Основной целью AGF является снижение и распределение банковских рисков с использованием технологий страхования. Преимущества фонда были обоснованы; они позволят сэкономить деньги благодаря «эффекту кредитного плеча» с гарантией получения кредитов в размерах, значительно превышающих средства фонда.Item Analysis of forming and use of budget of gmini of Ckhodziezh in 2014-2018(Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, 2019) Gudz, Petro V.; Гудзь, Петро Васильович; Гудзь, Петр Васильевич; Кременецьки, Патрик; Krzemieniewski, P.; Кременецки, Патрик; Базелі, Беата; Bazeli, Beata; Базели, БеатаUK: В рамках визначеного правового поля адміністрування публічними фінансами в Польщі виняткової ваги набуває процес публічності й прозорості його формування та використання, у тому числі для гміни. Основними статтями доходу польських низових рівнів територіальної громади є власні доходи, субвенції, цільові дотації уряду. кошти Європейського Союзу, кошти з-поза меж Польщі, які не підлягають поверненню. Планування доходів і витрат дає можливість визначати пріоритети та реалізовувати інвестиційні стратегії розвитку гміни. Упродовж 2014-2018 років послідовно зростають доходи: у 2016 році наступило зростання цих доходів з приблизно 8 млн золотих; у 2017 р. можна відмітити наступне виразне зростання дотації і дотації в межах дофінансування ресурсів на суспільну допомогу з метою реалізації нової урядової програми з назвою „Сім'я 500 плюс”. EN: Within the framework of the certain legal field of administration public finances the process of publicness and transparency of his forming and use acquires in Poland of exceptional weight, including for gmini. The principal items of profit of the Polish basilar levels of territorial society are own profits, subvencii, having a special purpose grants of government. money of European Union, money z-poza the limits of Poland, which are not subject returning. Planning of profits and charges is given by possibility to determine priorities and realize investment strategies of development of gmini. During 2014-2018 profits grow consistently: in 2016 year growth of these profits came from approximately 8 million gold; in 2017 it is possible to mark next expressive growth of grant and grant within the limits of dofinansuvannya . resources for public help with the purpose of realization of the new governmental program with the name of „ Family 500 plus”. RU: В рамках определенного правового поля администрирования публичными финансами в Польше исключительного веса приобретает процесс публичности и прозрачности его формирования и использования, в том числе для гмины. Основными статьями дохода польских низовых уровней территориального общества являются собственные доходы, субвенции, целевые дотации правительства. средства Европейского Союза, средства з-поза пределов Польши, которые не подлежат возвращению. Планирование доходов и расходов дает возможность определять приоритеты и реализовывать инвестиционные стратегии развития гмины. На протяжении 2014-2018 годов последовательно растут доходы: в 2016 году наступил рост этих доходов из приблизительно 8 млн золотых; в 2017 г. можно отметить следующий выразительный рост дотации и дотации в пределах дофинансирования ресурсов на общественную помощь с целью реализации новой правительственной программы с названием „Семья 500 плюс”.Item Analysis of state and development of industrial infrastructure in Zaporizhzhya region(Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: В статті визначено основні проблеми та загрози функціонування виробничої інфраструктури регіонів; виокремлено основні структурні складові виробничої інфраструктури регіону, запропоновано виділення науково-дослідницької складової, яка може стати головним стратегічним інструментом розвитку виробничого сектору зокрема та регіону в цілому. Проаналізовано складові виробничої інфраструктури Запорізького регіону. Закцентовано увагу на колі існуючих проблем розвитку виробничої інфраструктури регіону та її складових. EN: The article identifies the main problems and threats of the industrial infrastructure functioning in the regions; the basic structural components of the indistrial infrastructure of the region are highlighted, the allocation of research which can become the main strategic tool for the development of the industrial sector particularly and of the region as a whole is proposed. The industrial infrastructure components of Zaporizhzhya region are analyzed. Attention is paid to the range of existing problems of industrial infrastructure development of the region and its components.Item Creating corporate culture at machine- building enterprises of ukraine as one of the aspects of implementing the strategy(Нigher School of Social and Economic, 2019) Андросова, Олена Федорівна; Androsova, Olena F.; Андросова, Елена ФедоровнаUK: Керівник компанії та топ-менеджери відіграють головну роль у реалізації корпоративних та ділових стратегій, які у своїй роботі покладаються на управління середнього та нижчого рівня, а вони, у свою чергу, забезпечують, щоб підлеглі постійно покращували якість стратегічно важливих заходів і боротися за досягнення цілей. Визначити ефективність реалізації стратегії організаційних навичок керівників середнього та нижчого рівня; роль цих менеджерів важко переоцінити EN: The head of the company and top managers have the main role in the implementation of corporate and business strategies, which in their work rely on middle and lower level management, and they, in turn, ensure that subordinates constantly improve the quality of strategically significant activities and fight for achieving the goals. Determine the effectiveness of the implementation of the strategy of organizational skills of middle and lower level managers; the role of these managers is hard to overestimate RU: Глава компании и топ-менеджеры играют основную роль в реализации корпоративных и бизнес-стратегий, которые в своей работе опираются на менеджмент среднего и нижнего уровня, и, в свою очередь, обеспечивают постоянное повышение качества подчиненных стратегически значимых видов деятельности. и бороться за достижение целей. Определить эффективность реализации стратегии организационных навыков руководителей среднего и низшего звена; роль этих менеджеров трудно переоценитьItem Determination of incentives for the socio-economic recovery of the economic complex of the Zaporizhzhia region in the conditions of martial law(Економічний вісник Державного вищого навчального закладу “Український державний хіміко-технологічний інститут”, 2022) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechayeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина Анатольевна; Бень, Вікторія Вікторівна; Ben, V.V; Бень, Виктория ВикторовнаUK: Стаття присвячена визначенню стимулів соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу Запорізького регіону в умовах воєнного стану та євроінтеграції. Досліджено сутність категорії «регіональна економіка», розглянуто фактори її формування та стимулювання, наведена їхня характеристика. Представлені визначення економічного району та його основні ознаки. Наголошено на ключовому завданні держави – забезпеченні соціально-економічного відновлення та сталого економічного розвитку. Встановлено, що в сучасних умовах основними складовими соціально-економічного відновлення та розвитку будь-якого регіону повинні бути наступні: економічна, соціальна, екологічна. Розглянуто сутність, сфери та галузі регіонального господарського комплексу. Дано визначення розвитку в соціально-економічному контексті. Представлені чинники економічного стимулювання. Виявлені напрями стимулів соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу Запорізького регіону, а саме: підтримка бізнесу та виробництва, залучення інвестицій, збільшення експорту, підтримка ринку праці, розвиток науки, технологій та інновацій, захист навколишнього середовища, формування інституту соціально відповідального інвестування. Обґрунтована важливість та ключова роль кожного напряму для відбудови економіки регіону та країни у цілому на шляху Європейської інтеграції. Проведено аналіз основних показників напрямів, що потребують стимулювання, у довоєнний та воєнний періоди. Наведені галузі, в яких інвестування майже повністю припинилося. Встановлено, що обсяги експорту товарів у І півріччі 2022 р. зменшилися у Запорізькій області на 4,3%, а по Україні в цілому - на 24%. З’ясовано, що Запорізька область входить до трійки областей, де найбільша кількість безробітних. Наведені приклади наукових розробок та пропозицій українських вчених в період війни. З’ясовано, що Запорізький регіон входить до п’ятірки найбільш забруднених в країні. Представлена структура викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за категоріями джерел викидів у Запорізькій області. Підкреслено негативний вплив бойових дій на навколишнє середовище. Наголошено на перевагах соціально відповідального інвестування та виділені його характерні риси. Запропоновані заходи щодо стимулювання соціально-економічного відновлення та подальшого розвитку господарського комплексу регіону. EN: The article is devoted to determination of incentives for the socio-economic recovery and further development of the economic complex of the Zaporizhzhia region in the conditions of martial law. The essence of the category “regional economy” was studied and the factors of its formation and stimulation were considered. Definitions of the economic district and its main features were presented. The key task of the state was emphasized – ensuring socio-economic recovery and sustainable economic development. It was established that in modern conditions the main components of socio-economic recovery and development of any region should be: economic, social, ecological. The essence, spheres and branches of the regional economic complex were considered. The definition of development in the socio-economic context was given. The factors of economic stimulation were presented. The directions of incentives for socio-economic recovery and further development of the economic complex of Zaporizhzhia region were identified. The importance and key role of each direction for the reconstruction of the economy of the region and the country as a whole was justified. An analysis of the main indicators of areas that need stimulation in the pre-war and war periods was carried out. The industries in which investment had almost completely stopped were presented. It was established that the volume of exports of goods in the first half of 2022 decreased in Zaporizhzhia region by 4.3%, and in Ukraine as a whole – by 24%. It was found that Zaporizhzhia region is one of the three regions with the largest number of unemployed. Examples of scientific developments and proposals of Ukrainian scientists during the war were given. It was found that Zaporizhzhia region is among the five most polluted in the country. The advantages of socially responsible investing were emphasized and its characteristic features were highlighted. Measures of stimulating socio-economic recovery and further development of the economic complex of the region were proposed. RU: Статья посвящена определению стимулов социально-экономического обновления и дальнейшего развития хозяйственного комплекса Запорожского региона в условиях военного положения и евроинтеграции. Исследована сущность категории «региональная экономика», рассмотрены факторы ее формирования и стимулирования, приведена их характеристика. Представлены определения экономического района и его главные признаки. Отмечена ключевая задача государства – обеспечение социально-экономического восстановления и устойчивого экономического развития. Установлено, что в современных условиях основными составляющими социально-экономического обновления и развития любого региона должны быть следующие: экономическое, социальное, экологическое. Рассмотрены сущность сферы и отрасли регионального хозяйственного комплекса. Дано определение развития в социально-экономическом контексте. Представлены факторы экономического стимулирования. Выявлены направления стимулов социально-экономического восстановления и дальнейшего развития хозяйственного комплекса Запорожского региона: поддержка бизнеса и производства, привлечение инвестиций, увеличение экспорта, поддержка рынка труда, развитие науки, технологий и инноваций, защита окружающей среды, формирование института социально ответственного инвестирования. Обоснована важность и ключевая роль каждого направления в восстановлении экономики региона и страны в целом на пути Европейской интеграции. Проведен анализ основных показателей направлений, требующих стимулирования в довоенный и военный периоды. Приведены отрасли, где инвестирование почти полностью прекратилось. Установлено, что объемы экспорта товаров в первом полугодии 2022 г. уменьшились в Запорожской области на 4,3%, а по Украине в целом - на 24%. Установлено, что Запорожская область входит в тройку областей, где наибольшее количество безработных. Представлены примеры научных разработок и предложений украинских ученых в период войны. Установлено, что Запорожский регион входит в пятерку наиболее загрязненных в стране. Представлена структура выбросов загрязняющих веществ в атмосферный воздух по категориям источников выбросов в Запорожской области. Подчеркнуто негативное влияние боевых действий на окружающую среду. Отмечены преимущества социально ответственного инвестирования и выделены его характерные черты. Предложены меры по стимулированию социально-экономического восстановления и дальнейшему развитию хозяйственного комплекса региона.Item Development of the insurance market in Ukraine and forecasting its crises(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2021) Бабенко-Левада, Вікторія Геннадіївна; Babenko-Levada, Victoria G.UK: У статті наголошується, що страховий ринок є важливою частиною фінансового ринку, функціонування якого допомагає захистити фізичних та юридичних осіб від негативних і стресових наслідків сучасного нестабільного економічного середовища. Метою даного дослідження є визначення тенденцій розвитку страхового ринку України та потенційних кризових явищ. EN: The article highlights that Insurance market is an important part of the fnancial market, the functioning of which helps to protect individuals and legal entities from the negative and stressful effects of today’s unstable economic environment. The purpose of this study is to determine trends in the insurance market in Ukraine and its potential crises.Item Directive foreign investment movement (equity) in Ukraine(Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 2019) Фатюха, Наталія Георгіївна; Fatiukha, Nataliya G.; Фатюха, Наталия Георгиевна; Маркін, Є. Є.; Markin, E. E.; Маркин, Е. Е.UK: У статті розглянуто поняття прямих іноземних інвестицій (ПІІ) згідно законодавства України. Проведена оцінка сучасного стану іноземного інвестування України на основі комплексного аналізу руху прямих іноземних інвестицій в Україну та прямих інвестицій з України. Запропоновані рекомендації для активізації залучення прямих іноземних інвестицій в умовах євроінтеграції України. EN: The article deals with the concept of foreign direct investment (FDI) according to the legislation of Ukraine. An assessment of the current state of foreign investment in Ukraine has been carried out on the basis of a comprehensive analysis of the movement of foreign direct investment in Ukraine and direct investment from Ukraine. The recommendations for intensifying the attraction of foreign direct investment in the conditions of European integration of Ukraine. RU: В статье рассмотрено понятие прямых иностранных инвестиций (ПИИ) в соответствии с законодательством Украины. Проведена оценка современного состояния иностранного инвестирования Украины на основе комплексного анализа движения прямых иностранных инвестиций в Украину и прямых инвестиций из Украины. Предложенные рекомендации для активизации привлечения прямых иностранных инвестиций в условиях евроинтеграции Украины.Item Dnieper Hydroelectric Station (DniproHES). The Story of the Largest Investment in the Electricity Industry in Europe in the Early XX Century(2021 IEEE 3rd Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (UKRCON), 2021) Коваль, Олександр Анатолійович; Koval, Oleksandr A.; Коваль, Вікторія; Радогуз, Сергій; Данильченко, Дмитро; Мінакова, Ксенія; Дривецький, Станіслав; Koval, Victoria; Radoguz, Sergii; Danylchenko, Dmytro; Mіnakova, Kseniia; Dryvetskyi, StanislavUK: У статті досліджено історію Дніпровської ГЕС (ДніпроГЕС). Показано вплив процесу будівництва ДніпроГЕС на європейську електроенергетику. Висвітлюються проблеми, з якими стикаються головний інженер Іван Александров та керівник будівництва Олександр Вінтер. Розглянуто унікальні технічні прийоми. Показано створення архітектурного втілення дамби. EN: In the paper the history of Dnieper Hydroelectric Station (DniproHES) is studied. The influence of the DniproHES building process on the European electricity industry is shown. The challenges faced by the chief engineer Ivan Alexandrov and construction head Aleksandr Vinter are highlighted. The unique technical practices are considered. The creation of architectural embodiment of the dam is shown.Item Dynamics of tax revenues in the budget of Ukraine and their forecast during the crisis period(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2021) Бабенко-Левада, Вікторія Геннадіївна; Babenko-Levada, Victoria G.; Скорба, Олег; Пасько, Тетяна; Терещенко, Тетяна; Skorba, Oleh; Pasko, Tetyana; Tereshchenko, TetianaUK: Основним джерелом формування фінансових ресурсів держави є податкові надходження, від достатності яких залежить здатність держави виконувати свої охоронні функції, регулювати розвиток економіки, задовольняти соціальні потреби населення. Організація фінансування державних видатків передбачає, перш за все, наявність достатньої та адекватної інформації про обсяги фінансових ресурсів у майбутніх бюджетних періодах. Визначення загальних закономірностей у динаміці бюджетних надходжень є важливим етапом бюджетного процесу в усіх країнах. В Україні також здійснюється планування та прогнозування доходів бюджету в цілому, а також податкових надходжень (загалом та окремо по кожному виду податків). Проте обсяги прогнозованих податкових надходжень ніколи не збігаються з реальними даними. Це зумовлює необхідність постійного коригування державного бюджету під час його виконання. Очевидно, що такі коригування знижують ефективність бюджетного процесу та часто призводять до додаткових зовнішніх запозичень або секвестру бюджету. Розбіжність між прогнозованим і фактичним обсягом податкових надходжень виникає особливо в період кризи, оскільки інтенсивність і глибина кризових процесів часто вищі, ніж у будь-яких прогнозах. Крім того, зовнішні деструктивні впливи призводять до збільшення бюджету України забезпечити її військово-політичну безпеку, що зумовлює необхідність максимально точного прогнозування податкових надходжень. EN: The main source of financial resources of the state are tax revenues, the adequacy of which determines the ability of the state to perform its security functions, regulate economic development, and meet social needs of the population. The organization of financing of state expenditures presupposes, first of all, the existence of sufficient and adequate information on the amount of financial resources in future budget periods. The determination of general patterns in the dynamics of budget revenues is an important stage of the budget process in all countries. The planning and forecasting of budget revenues in general as well as tax revenues (in general and in particular for each type of tax) are also carried out in Ukraine. However, the amount of projected tax revenues never coincides with the actual data. This necessitates constant adjustment of the state budget during its implementation. Obviously, such adjustments reduce the efficiency of the budget process and often lead to additional external borrowing or budget sequestration. The discrepancy between the projected and actual amount of tax revenues occurs especially in times of crisis, as the intensity and depth of crisis processes are often higher than in any forecasts. In addition, external destructive influences lead to an increase in the budget of Ukraine to ensure its military and political security, which determines the need for the most accurate forecasting of tax revenues.Item Energy Crisis and Electricity Reform of Ukraine -First Results(2020 IEEE KhPI Week on Advanced Technology, KhPI Week 2020 - Conference Proceedings, 2020) Коваль, Олександр Анатолійович; Koval, Oleksandr A; Данильченко, Дмитро; Шевченко, Сергій; Коваль, Вікторія; Danylchenko, Dmytro; Shevchenko, Serhii; Koval, VictoriaUK: У статті викладено принципові засади формування системи генерації, розподілу та оплати електричної енергії споживачами. У числі підходів, за допомогою яких сформульовані ці принципи, є формально-логічний, причинно-наслідковий, діалектичний та морально-етичний. В умовах існуючої в Україні та у світі в цілому кризи управління та електричною галуззю та держави в цілому, автор пропонує сформувати нові та/або оновлені філософські принципи, на яких галузь та держава зможе заснувати свою діяльність в умовах наступного пост-модерну. EN: The article outlines the fundamental principles of forming a system for generating, distributing and paying for electrical energy by consumers. Among the approaches by which these principles are formulated are formal-logical, cause-and-effect, dialectical and moral-ethical. In the context of the current management crisis in the electrical industry and the state as a whole in Ukraine and the world as a whole, the author proposes to form new and/or updated philosophical principles on which the industry and the state can base their activities in the conditions of the coming post-modernity.Item Fiscal audit development in the system of budget process management(“Baltija Publishing”, 2018) Максименко, Ірина Яківна; Maksymenko, Iryna Y.; Максименко, Ирина Яковлевна; Меліхова, Тетяна Олегівна; Melikhova, Тetyana O.; Мелихова, Татьяна О.; Зоря, Александра Павловна; Зоря, Олександра Павлівна; Фатюха, Наталія Георгіївна; Fatiukha, Nataliya G.; Фатюха, Наталия Георгиевна; Чумак, Олена Василівна; Чумак, Елена Васильевна; Chumak, Olena V.; Zorya, Oleksandra P.UK: Зростання конструктивної ролі державного фінансового контролю в управлінні є логічним наслідком модернізації сформованої системи державного фінансового контролю та вимагає оновлення ідеології та парадигматичних принципів державного фінансового контролю. Ретроспективний огляд теоретичних та практичних аспектів методології та організації державного фінансового контролю України свідчить про те, що в науковому середовищі ці питання широко вивчаються. Однак, незважаючи на наукову та практичну цінність цих робіт, питання про можливу модернізацію сучасної системи державного фінансового контролю в умовах інтеграції України до системи світової економіки поки що залишається невирішеним і досі залишається предметом жвавої дискусії. EN: The growth of the constructive role of public financial control in management is a logical consequence of the modernization of the established system of state financial control and necessitates an update of the ideology and paradigmatic principles of state financial control. A retrospective review of the theoretical and practical aspects of the methodology and organization in the state financial control of Ukraine suggests that in the scientific environment these issues are studied extensively. However, despite the scientific and practical value of these works, the question of the possible modernization of the modern system of state financial control in the conditions of Ukraine's integration into the world economy system remains unresolved for the time being and is still the subject of lively discussions. RU: Рост конструктивной роли государственного финансового контроля в управлении является логическим следствием модернизации сложившейся системы государственного финансового контроля и требует обновления идеологии и парадигматических принципов государственного финансового контроля. Ретроспективный обзор теоретических и практических аспектов методологии и организации государственного финансового контроля в Украине позволяет предположить, что в научной среде эти вопросы изучаются широко. Однако, несмотря на научную и практическую ценность этих работ, вопрос о возможной модернизации современной системы государственного финансового контроля в условиях интеграции Украины в мировую экономическую систему пока остается нерешенным и до сих пор остается предметом оживленных дискуссий.Item Formation of strategy and tactic for the financial decision-making at industrial enterprises of Ukraine(Запорізький національний технічний університет, 2019) Андросова, Олена Федорівна; Androsova, Olena F.; Шестопалова, Олена Віталіївна; Червякова, Владислава Вікторівна; Schestopalova, Olena V.; Chervyakova, Vladyslava V.; Шестопалова, Елена Виталиевна; Червякова, Владислава Викторовна; Андросова, Елена ФедоровнаUK: У статті розглядається проблема вибору фінансової стратегії підприємства, що є дуже актуальною, оскільки приймається прийняття економічних рішень місце в ринковому середовищі. Доведено, що сучасне ринкове середовище характеризується нестабільністю економічних процесів, що викликає швидке, часто непередбачувані зміни в економіці. Ринкові умови економіки стимулюють безперервне поліпшення фінансового менеджменту підприємства, оскільки це єдиний спосіб, у який суб'єкт підприємницької діяльності може успішно працювати в конкурентному середовищі. Виявлено, що стратегічне управління фінансовою діяльністю підприємства необхідно в сучасних економічних умовах, оскільки воно спрямоване на створення передумов для успішного економічної діяльності. Стратегічне фінансове управління базується на фінансовій стратегії компанії, яка є системою заходів, спрямованих на досягнення цілей стратегічного управління фінансовою діяльністю. Для забезпечення життя підприємства необхідно розробити надійну фінансову стратегію, яка враховує вплив зовнішніх і внутрішніх факторів. Для успішної роботи необхідно чітко визначити напрями діяльності і механізм їх реалізації. Встановлено, що фінансове планування, будучи одним із шляхів ефективної роботи підприємства, сьогодні стає реальною необхідністю. Виявлено, що практичне використання фінансових Планування на підприємстві дасть можливість керівництву отримати оперативну інформацію про стан фінансових ресурсів підприємства, використання коштів для істотного підвищення ефективності прийняття управлінських рішень. Зрештою, ефективна стратегія дозволяє зайняти більш міцні позиції на ринку, успішно функціонувати незважаючи на непередбачувані обставини, конкуренцію та внутрішні проблеми, а також забезпечити сталий розвиток підприємства в довгостроковій перспективі. EN: The article deals with the problem of choosing a financial strategy for an enterprise, which is very relevant, since the adoption of economic decisions takes place in a market environment. It is proved that the current market environment is characterized by the instability of economic processes, which causes rapid, often unpredictable changes in the economy. Market conditions of the economy stimulate the continuous improvement of the financial management of the enterprise, because this is the only way the subject of entrepreneurial activity can successfully operate in a competitive environment. It is revealed that strategic management of financial activity of an enterprise is necessary in modern economic conditions, since it is aimed at creating the preconditions for successful economic activity. The strategic financial management is based on the financial strategy of the company, which is a system of measures aimed at achieving the goals of strategic management of financial activity. It is proved that in order to ensure the life of the enterprise, it is necessary to develop a sound financial strategy that takes into account the influence of external and internal factors. For the successful work, it is necessary to clearly define the directions of activity and the mechanism for their implementation. It has been established that financial planning, being one of the ways of the effective work of an enterprise, is becoming a real necessity today. It is revealed that the practical use of financial planning at the enterprise will enable the management to receive operational information about the state of financial resources of the enterprise, the use of funds to significantly improve the efficiency of making managerial decisions. Ultimately, an effective strategy allows you to take a stronger position on the market, to function successfully despite unpredictable circumstances, competition and internal problems, and to ensure a sustainable development of the enterprise in the long run. RU: В статье рассматривается проблема выбора финансовой стратегии для предприятия, которая очень актуальна, поскольку принятие экономических решений требует место в рыночной среде. Доказано, что текущая рыночная среда характеризуется нестабильностью экономических процессов, которая вызывает быстрые, часто непредсказуемые изменения в экономике. Рыночные условия в экономике стимулируют постоянное совершенствование финансового управления предприятием, поскольку это единственный способ, которым субъект предпринимательской деятельности может успешно функционировать в конкурентной среде. Выявлено, что стратегическое управление финансовой деятельностью предприятия необходимо в современных экономических условиях, поскольку оно направлено на создание предпосылок для успешного экономическая деятельность. Стратегический финансовый менеджмент основан на финансовой стратегии компании, которая представляет собой систему мер, направленных на достижение целей стратегического управления финансовой деятельностью. Доказано, что для того, чтобы для обеспечения жизнедеятельности предприятия необходимо разработать продуманную финансовую стратегию, учитывающую влияние внешних и внутренних факторов. Для успешной работы необходимо четко определить направления деятельности и механизм их реализации. Установлено, что финансовое планирование, являясь одним из способов эффективной работы предприятия, сегодня становится реальной необходимостью. Планирование на предприятии позволит руководству получать оперативную информацию о состоянии финансовых ресурсов предприятия, об использовании средств значительно повысить эффективность принятия управленческих решений. В конечном счете, эффективная стратегия позволяет вам занять более сильные позиции на рынке, успешно функционировать, несмотря на непредсказуемые обстоятельства, конкуренцию и внутренние проблемы, и обеспечить устойчивое развитие предприятия в долгосрочной перспективе.Item Information policy of the enterprise as a factor of ensuring competitiveness(Journal of Advanced Research in Law and Economics, 2018) Андрющенко, Ірина Євгеніївна; Andryushchenko, Iryna E.; Андрющенко, Ирина Евгеньевна; Толмачов, Олексій В.; Ахметшин, Ельвір М.; Ніколаєва, Тетяна Е.; Akhmetshin, Elvir M.; Tolmachev, Alexey V.; Nikolaeva, Tatiana E.; Ахметшин, Эльвир М.; Толмачев, Алексей В.; Николаева, Татьяна Е.UK: У статті визначено, що розвиток об'єктів підприємницької діяльності може прийняти місце лише за умови рівного доступу до зовнішніх і внутрішніх ресурсів розвитку. Доступ до Ресурси, як і підвищення конкурентоспроможності праці, визначаються як можливість формування середовище підприємства та його незалежні дії. Основою такого середовища є формування політики інформаційного типу, що дозволяє повністю визначити можливості для залучення ресурсів розвитку, а також підвищення фінансової стабільності підприємства в Росії зовнішній ринок. Предметом дослідження є процес інформаційної політики підприємства формування, а також факторів його формування як окремого формуючого значення для визначення чи є підприємство конкурентоспроможним. Новизна дослідження - процес формування і представлення різних інформаційних та соціально-економічних процесів підприємства інформаційної політики. Напрямок подальших досліджень - інтегративні функції забезпечення розвиток обліку та перетворення інформаційної політики на капітал підприємства. EN: In the article determined that the development of objects of entrepreneurial activity can take place only on condition of equal access to external and internal resources of development. Access to resources, as well as increasing work competitiveness, is defined as the possibility of forming an enterprise environment and its independent actions. The basis of such an environment is the formation of an information-type policy that allows fully determining the opportunities for attracting development resources, as well as improving the financial stability of the enterprise in theexternal market. The subject of the study is the process of the information policy of the enterprise formation, as well as the factors of its formation as a separate formative value for determining whether the enterprise is competitive. The novelty of the research is the process of formation and presentation in the various information and social and economic processes of the enterprise’s information policy. The direction of further research is the integrative functions of ensuring the development of accounting and transformation of information policy into the enterprise’s capital. RU: В статье определено, что развитие объектов предпринимательской деятельности может занять размещать только при условии равного доступа к внешним и внутренним ресурсам развития. Доступ к ресурсов, а также повышение конкурентоспособности работы, определяется как возможность формирования среда предприятия и ее самостоятельные действия. Основой такой среды является формирование политики информационного типа, позволяющей полностью определить возможности привлечение ресурсов развития, а также повышение финансовой устойчивости предприятия в внешний рынок. Предметом исследования является процесс информационной политики предприятия формирование, а также факторы его формирования как отдельного формирующего значения для определения Является ли предприятие конкурентоспособным. Новизна исследования заключается в процессе формирования и представление в различных информационных и социально-экономических процессах предприятия информационная политика. Направление дальнейших исследований - интегративные функции обеспечения разработка системы учета и трансформации информационной политики в капитал предприятия.Item Innovative Social Technologies in the Region Management System.(Blue Eyes Intelligence Engineering & Sciences Publication (BEIESP), 2019) Гудзь, Петро Васильович; Іванченков, Вячеслав; Олійник, Ярослав; Коперанов, Георгій; Шкурупська, Ірина; Бойко, Анжела; Gudz, Petro V.; Ivanchenkov, Viacheslav; Oliinyk, Yaroslav; Korepanov, Georgii; Shkurupska, Iryna; Boyko, Angela; Гудзь, Петр Васильевич; Иванченков, Вячеслав; Олийнык, Ярослав; Коперанов, Георгий; Шкурупска, Ирина; Бойко, АнжелаUK: У статті приведена класифікація сучасних соціальних технологій управління регіоном: інноваційні, інформаційні, комунікаційні, управління персоналом, регіонального врядування, технологічні стандарти. Наведено алгоритм впровадження у практику управління регіоном інноваційних технологій і відповідних методик. Виходячи із сценарійного підходу, визначено, що ефект від реалізації проекту «Позитивний бренд регіону» в економічному розвитку дає потужний соціальний ефект, про що свідчать дані щодо збільшення частки інвестиційного капіталу на 8% у загальному потоці фінансових ресурсів і регіональних завдань влади регіону. Використання соціальних технологій дає змогу збільшувати ефективність у процесі реалізації соціальної політика регіону, а також забезпечувати органи управління ефективними інструментами для здійснення управлінських вплив. The article presents the classification of modern social technologies of regional management: innovative, information, communication, personnel management, regional governance, technological standards. The algorithm of introduction into practice of management of the region of innovative technologies and corresponding methods is given. EN: Based on the scenario approach, it is defined the effect of the implementation of this initiative in the general economic channel gave a particularly strong effect, as shown by the figures for an increase in the share of investment capital by 8% in the total flow of financial resources of the regionand tasks entrusted with them by the new authority. The use of social technologies makes it possible to increase the effectiveness in the process of implementing the social policy of the region, as well as to provide the governing bodies with effective tools for implementing managerial influences RU: В статье приведена классификация современных социальных технологий управления регионом: инновационные, информационные, коммуникационные, управление персоналом, регионального управления, технологические стандарты. Приведен алгоритм внедрения в практику управления регионом инновационных технологий и соответствующих методик. Исходя из сценарийного подхода, определено, что эффект от реализации проекта «Позитивный бренд региона» в экономическом развитии дает мощный социальный эффект, о чем свидетельствуют данные по увеличению доли инвестиционного капитала на 8% в общем потоке финансовых ресурсов и региональных задач власти региона. Использование социальных технологий позволяет увеличивать эффективность в процессе реализации социальной политики региона, а также обеспечивать органы управления эффективными инструментами для осуществления управленческих влияние.Item Introduction of strategic management technology into the existing organizational and economic mechanism of the enterprise(Academy of Strategic Management Journal, 2019) Андрющенко, Ірина Євгеніївна; Andryushchenko, Iryna E.; Андрющенко, Ирина Евгеньевна; Висоцька, Марина; Vysotskaya, Marina; Высоцкая, Марина; Васильєв, Андрей; Vasilyev, Andrey; Васильев, Андрей; Криворотенко, Людмила; Krivorotenko, Lyudmila; Криворотенко, ЛюдмилаUK: У статті розглядається наукове питання розвитку існуючого організаційно-економічного механізму підприємства, заснованого на впровадженні комплексу інструментів стратегічного управління. Визначено структурну схему цілісного організаційно-економічного механізму підприємства і точки зростання його ефективності на основі технології стратегічного управління. Визначено й охарактеризовано основні інструменти ефективного організаційно-економічного механізму управління підприємством EN: The article deals with the scientific question of the development of the existing organizational and economic mechanism of the enterprise based on the introduction of a set of strategic management tools. The structural design of the integral organizational and economic mechanism of the enterprise and the points of growth of its efficiency on the basis of strategic management technology are determined. The basic tools of effective organizational and economic mechanism of enterprise management are defined and characterized RU: В статье рассматривается научный вопрос развития существующего организационно-экономического механизма предприятия, основанного на внедрении комплекса инструментов стратегического управления. Определены структурная схема целостного организационно-экономического механизма предприятия и точки роста его эффективности на основе технологии стратегического управления. Определены и охарактеризованы основные инструменты эффективного организационно-экономического механизма управления предприятием.Item Machine Learning Modelling and Feature Engineering in Seismology Experiment(Sensors, 2020) Силенко, Сергій Анатолійович; Sylenko, Serhii A.; Силенко, Сергей Анатольевич; Бриков, Михайло Миколайович; Brykov, Michail M.; Брыков, Михаил НиколаевичUK: Ця стаття має на меті обговорення моделювання машинного навчання за допомогою набору даних, наданого конкурсом прогнозування землетрусів LANL (Лос-Аламосська національна лабораторія), проведеним Кагглом. Дані були отримані в результаті лабораторного експерименту тертя з ковзанням, що імітує справжні землетруси. Оцифровані акустичні сигнали реєструвались із часом до руйнування гранульованого шару, стиснутого між сталевими пластинами. У цій роботі машинне навчання було використано для розробки моделей, які могли передбачити землетруси. Мета полягає у висвітленні важливості та потенційної застосовності машинного навчання в сейсмології. Алгоритм XGBoost був використаний для моделювання в поєднанні з 6-кратною перехресною перевіркою та метрикою середньої абсолютної похибки (MAE) для оцінки якості моделі. Для пошуку найкращого поєднання ознак було використано техніку усунення відсталих елементів, а потім підхід до побудови передових об’єктів. Перевага цього методу розробки особливостей полягає в тому, що він дозволяє знайти відносно великий набір функцій з відносно великого набору ознак за відносно короткий час. Було підтверджено, що правильна комбінація статистичних характеристик, що описують акустичні дані, може бути використана для ефективного прогнозування часу до відмови. Крім того, статистичні характеристики, засновані на автокореляції акустичних даних, також можуть бути використані для подальшого поліпшення якості моделі. Всього було враховано 48 статистичних ознак. Визначено, що найкраща підмножина має 10 ознак. Відповідне значення MAE становило 1,913 с, що було стабільним до третього знака після коми. Представлені результати можуть бути використані для розробки алгоритмів штучного інтелекту, присвячених прогнозуванню землетрусів. EN: This article aims to discusses machine learning modelling using a dataset provided by the LANL (Los Alamos National Laboratory) earthquake prediction competition hosted by Kaggle. The data were obtained from a laboratory stick-slip friction experiment that mimics real earthquakes. Digitized acoustic signals were recorded against time to failure of a granular layer compressed between steel plates. In this work, machine learning was employed to develop models that could predict earthquakes. The aim is to highlight the importance and potential applicability of machine learning in seismology The XGBoost algorithm was used for modelling combined with 6-fold cross-validation and the mean absolute error (MAE) metric for model quality estimation. The backward feature elimination technique was used followed by the forward feature construction approach to find the best combination of features. The advantage of this feature engineering method is that it enables the best subset to be found from a relatively large set of features in a relatively short time. It was confirmed that the proper combination of statistical characteristics describing acoustic data can be used for effective prediction of time to failure. Additionally, statistical features based on the autocorrelation of acoustic data can also be used for further improvement of model quality. A total of 48 statistical features were considered. The best subset was determined as having 10 features. Its corresponding MAE was 1.913 s, which was stable to the third decimal point. The presented results can be used to develop artificial intelligence algorithms devoted to earthquake prediction. RU: В этой статье рассматривается моделирование машинного обучения с использованием набора данных, предоставленного конкурсом по прогнозированию землетрясений LANL (Лос-Аламосская национальная лаборатория), проводимым Kaggle. Данные были получены в результате лабораторного эксперимента по трению прерывистого скольжения, имитирующего реальные землетрясения. Оцифрованные акустические сигналы были записаны в зависимости от времени до разрушения зернистого слоя, сжатого между стальными пластинами. В этой работе машинное обучение использовалось для разработки моделей, которые могли предсказывать землетрясения. Цель состоит в том, чтобы подчеркнуть важность и потенциальную применимость машинного обучения в сейсмологии. Алгоритм XGBoost использовался для моделирования в сочетании с 6-кратной перекрестной проверкой и показателем средней абсолютной ошибки (MAE) для оценки качества модели. Для нахождения наилучшего сочетания признаков использовалась методика исключения обратных признаков, за которой последовал подход построения прямых признаков. Преимущество этого метода конструирования признаков состоит в том, что он позволяет найти наилучшее подмножество из относительно большого набора признаков за относительно короткое время. Было подтверждено, что правильное сочетание статистических характеристик, описывающих акустические данные, может быть использовано для эффективного прогнозирования времени до отказа. Кроме того, статистические функции, основанные на автокорреляции акустических данных, также могут быть использованы для дальнейшего улучшения качества модели. Всего было рассмотрено 48 статистических признаков. Лучшее подмножество было определено как имеющее 10 характеристик. Соответствующий ему MAE составил 1,913 с, который был стабильным до третьего знака после запятой.Item Mechanisms of Public Finance Digitalization and Methods of Implementing in the Public Administration System in Ukraine: European Experience(Economic Affairs, 2023) Шарова, Світлана Василівна; Sharova, Svitlana V.; Інна, Жук; Inna, Zhuk; Олексій, Захаркін; Oleksii, Zakharkin; Ірина, Вишка; Iryna, Vishka; Юлія, Набатова; Iuliia, NabatovaUK: Цифровізація вже не є невід’ємною частиною суспільних відносин на етапі їх розвитку. Він охоплює практично всі сфери повсякденного життя, і в деяких випадках без нього зараз неможливо обійтися. Державні фінанси не є винятком, оскільки вони також зазнають значних змін у нових реаліях. Розвиток інформаційних технологій дає змогу швидше та ефективніше адмініструвати багато процесів у сфері державних фінансів, у тому числі контролювати накопичення та витрачання коштів. У науковій роботі визначено сучасну архітектуру інформаційних систем, які використовуються у сфері державних фінансів; проаналізовано їх загальні переваги, такі як: ефективність (швидкість), сумісність даних, економічність, зручність, прозорість, послідовність, надійність та усунення дублювання. Розглянуто архітектуру інформаційних систем і технологій у сфері державних фінансів ЄС та України. Метою наукової роботи є визначення структури застосування інформаційних технологій для модернізації управління державними та муніципальними фінансами. Основним методом дослідження було бібліографічне дослідження, як описове, так і аналітичне. У науковій роботі зроблено висновок про необхідність подальшої цифровізації вищезазначеної сфери в Україні. Зокрема, пропонується розвивати концепцію електронного урядування шляхом повної цифровізації суспільства, забезпечення прозорості та відкритості, звітування перед громадянами за державні кошти та впровадження зворотного зв’язку з ними. Водночас необхідно продовжувати залучати громадян до управління державними фінансами через зворотний зв’язок, голосування та платформні рішення. Розвиток національних систем управління державними фінансами на основі прийняття стандартів ЄС шляхом застосування інформаційних технологій є потенційним напрямом для подальших досліджень. EN: Digitalization is no longer an integral part of social relations at the stage of their development. It covers almost all areas of everyday life, and it is now impossible to do without it in some cases. Public finances are no exception since they are also undergoing significant changes in the new realities. The development of information technologies makes it possible to administer many processes in the field of public finance faster and more efficiently, including control over the accumulation and expenditure of funds. The academic paper defines the modern architecture of information systems used in the field of public finance; their general advantages are analyzed, such as: efficiency (speed), data compatibility, cost-effectiveness, convenience, transparency, consistency, reliability, and elimination of duplication. The architecture of information systems and technologies in the field of public finance in the EU and Ukraine is considered. The purpose of the academic paper is to define the structure of applying information technologies to modernize public and municipal financial management. The bibliographical research, both descriptive and analytical, was the main research method. The conclusion has been made in the present scientific work that there is a need for further digitalization of the above-mentioned sphere in Ukraine. In particular, it is proposed to develop the concept of e-government by fully digitalizing society, ensuring transparency and openness, reporting to citizens for public funds, and implementing feedback from them. At the same time, it is necessary to continue involving citizens in public finance management through feedback, voting and platform solutions. The development of national public finance management systems based on adopting the EU standards through applying information technologies represents a potential area for further studies.Item Mining management based on inclusive economic approach(2020) Силенко, Сергій Анатолійович; Sylenko, Serhii A.; Силенко, Сергей АнатольевичUK: Стратегічні документи держави передбачають інклюзивний і зелене зростання, спрямований на включення суспільства в розвиток держави. Це викликає необхідність виділити основні компоненти зростання і керівні принципи їх розрахунку. Міжнародне співтовариство відійшло від використання валового внутрішнього продукту (ВВП) в якості запобіжного економічного розвитку і початок вимірювати зріст шляхом розрахунку індексу інклюзивного розвитку. Проведене в статті дослідження сконцентровано на основних напрямках розвитку міжнародної спільноти, в яких робиться акцент на оцінці надрокористування як одного з важелів підвищення ефективності виробництва і розподілу податків. У даній статті пропонується підвищити орендну плату за видобуток корисних копалин за допомогою поправочного коефіцієнта, оскільки Податковий кодекс України не враховує багатофункціональність території, на якій ці ресурси видобуваються. Коефіцієнт оцінюється в діапазоні від 1,25 до 2,0, в залежності від поліфункціональних характеристик району видобутку. Такий підхід дозволить удосконалити існуючі методичні рекомендації та включити в розрахунки такий важливий напрям, як інклюзивний зелене зростання, оскільки будуть враховуватися не тільки економічні показники господарської діяльності, а й екологічна доцільність використання території, на якій вона здійснюється. EN: The strategic documents of the state provide for inclusive and green growth aimed at the inclusion of society in the development of the state. It causes the need to highlight the main components of growth and guidelines for their calculation.The international community moved away from using the Gross Domestic Product (GDP) as a measure of economic development, and started measuring growth by calculating the Inclusive Development Index. The study conducted in the article is concentrated on the main directions of the international community development, which focus on assessment of the mineral resource management as one of the levers of increasing the production efficiency and taxes distribution. This article suggests to improve the rent payments for the minerals extraction through a correction factor, since the Tax Code of Ukraine doesnot take into account the multifunctionality of the territory where these resources are mined. The coefficient is estimated to vary from 1.25 to 2.0, depending on the polyfunctional characteristics of the mining area. This approach will improve existing methodological recommendations and include such an important area as inclusive greengrowth in the calculations, as not only the economic indicators of economic activity, but also the environmental feasibility of using the territory where it is carried out willbe taken into account. RU: Стратегические документы государства предусматривают инклюзивный и зеленый рост, направленный на включение общества в развитие государства. Это вызывает необходимость выделить основные компоненты роста и руководящие принципы их расчета. Международное сообщество отошло от использования валового внутреннего продукта (ВВП) в качестве меры экономического развития и начало измерять рост путем расчета индекса инклюзивного развития. Проведенное в статье исследование сконцентрировано на основных направлениях развития международного сообщества, в которых делается акцент на оценке недропользования как одного из рычагов повышения эффективности производства и распределения налогов. В данной статье предлагается повысить арендную плату за добычу полезных ископаемых с помощью поправочного коэффициента, поскольку Налоговый кодекс Украины не учитывает многофункциональность территории, на которой эти ресурсы добываются. Коэффициент оценивается в диапазоне от 1,25 до 2,0, в зависимости от полифункциональных характеристик района добычи. Такой подход позволит усовершенствовать существующие методические рекомендации и включить в расчеты такое важное направление, как инклюзивный зеленый рост, поскольку будут учитываться не только экономические показатели хозяйственной деятельности, но и экологическая целесообразность использования территории, на которой она осуществляется.Item Modern tools for regional development programming(ISMA University of Applied Science Riga (Latvia), 2020) Нечаєва, Ірина Анатоліївна; Nechaeva, Iryna A.; Нечаева, Ирина АнатольевнаUK: Зміни ролі регіонів, державної регіональної політики потребують змін у підходах та інструментах управління регіональним розвитком. Дієвим інструментом регулювання регіонального розвитку виступає програмування та програмно-цільовий метод. Основним (не завжди ефективним) джерелом фінансування програм регіонального розвитку в Україні є держбюджет. Корисним для України є досвід реалізації в ЄС програм регіонального розвитку та особливості впровадження Integrated Territorial Investments (ITI). В роботі розглянуто роль, особливості та переваги ITI як інструменту регіонального розвитку. EN: Changes in the role of regions, state regional policy require changes in approaches and tools for regional development management. An effective tool for regulating regional development is programming and program-target method. The main (not always effective) source of funding for regional development programs in Ukraine is the state budget. The experience of implementing regional development programs in the EU and the peculiarities of implementing Integrated Territorial Investments (ITI) are useful for Ukraine. The paper considers the role, features and advantages of ITI as a tool for regional development. RU: Изменение роли регионов, государственной региональной политики требуют изменения в подходах и инструментах управления региональным развитием. Действенным инструментом регулирования регионального развития выступает программирование и программно-целевой метод. Основным (не всегда эффективным) источником финансирования программ регионального развития в Украине является госбюджет. Полезным для Украины может быть опыт реализации в ЕС программ регионального развития и особенности внедрения Integrated Territorial Investments (ITI). В работе рассмотрена роль, особенности и преимущества ITI как инструмента регионального развития.