Наукові статті кафедри психології
Permanent URI for this collectionhttps://eir.zp.edu.ua/handle/123456789/1550
Browse
Recent Submissions
Item Соціальна адаптація вимушено-переміщених осіб, які постраждали внаслідок військового стану(Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2024) Кузьмін, Віктор Володимирович; Кузьміна, Марія Олегівна; Стрижак, Гнат В’ячеславович; Kuzmin, Viktor; Kuzmina, Maria; Stryzhak, GnatUK: У статті проведено аналіз поточної ситуації щодо соціальної адаптації вимушено переміщених осіб (ВПО) в Україні під час повномасштабного вторгнення РФ. Зокрема, особливу увагу було звернено на розбіжності у рівні адаптації ВПО із різних регіонів України, що вказує на необхідність врахування географічно-культурного фактору під час проектування програм соціальної адаптації ВПО в Україні. З урахуванням зарубіжного досвіду, зокрема адаптації сирійських біженців в країнах ЄС, запропоновано використання кластерного підходу, а також моделі п'ятиланкової спіралі (Penta helix) EN: The article makes an attempt to analyze the current situation regarding the social adaptation of forcibly displaced persons (IDPs) in Ukraine during the full-scale invasion of the Russian Federation. Based on the analysis of domestic Ukrainian literature sources, as well as foreign publications, the authors try to comprehend factors and variables influencing the level and processes of such an adaptation. In particular, special attention was paid to the differences in the level of adaptation of IDPs from different regions of Ukraine, which indicates the need to take into account the geographical and cultural factor when designing social adaptation programs of IDPs in Ukraine. Taking into account foreign experience, in particular the adaptation of Syrian refugees in the EU countries, the use of a cluster approach, as well as the model of a five-link spiral (Penta helix) is proposed, which is also proposed as the vector of further researchItem Соціально-психологічні аспекти управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни(Одеса : Причорномор. наук.-дослід. ін-т економіки та інновацій, 2024) Кузьмін, Віктор Володимирович; Kuzmin, ViktorUK: У статті досліджуються соціально-психологічні аспекти управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни. Встановлено, що соціально-психологічні аспекти управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни мають важливий вплив на формування колективної свідомості, внутрішні міжособисті зв’язки в колективі та ставлення співробітників до своєї роботи. Зʼясовано, що під "соціально-психологічними аспектами управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією" необхідно розуміти комплекс підходів та інструментів, які впливають на міжособисті відносини та соціальні процеси в організації в умовах війни, котрі у свою чергу сприяють побудові позитивних відносин у колективі, сатисфакції соціальних і духовних потреб співробітників і підвищенню їхньої активності та ініціативи. Встановлено, що особливу роль у соціально-психологічних аспектах управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни відіграють методи переконання. Визначено, що ефективне впровадження соціально-психологічних методів управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни вимагає від керівників знання психологічних характеристик свого персоналу та їх міжособистих відносин у колективі. Проаналізовано результатами соціологічного опитування, проведеного компанією "Нью Імідж Маркетинг Груп" за дорученням Українського інституту майбутнього, на основі якого встановлено, що практично половина українського населення оцінює свій емоційно-психологічний стан на 3 бали зі 5 можливих. За даними опитування встановлено, що про погіршення емоційно-психологічного стану відзначили 29% опитаних, що свідчить про певне погіршення емоційного стану українського населення. Результати дослідження вказують на впливі війни на психологічний і фізичний стан населення України. Проаналізовано основні психологічні стратегії та методи управління кар’єрними стратегіями персоналу та його мотивацією в умовах війни, використання яких сприяє зміцненню робочого колективу та підтримці працівників у непрості часи. Визначено, що ключовою силою впливу на персонал в умовах війни є стимули, а головною метою мотивації є сатисфакція потреб як персоналу, так і організації загалом. EN: The paper studies the psychological aspects of personnel career management and their motivation in wartime conditions. It has been established that the psychological aspects of personnel career management and their motivation in wartime have an important impact on the formation of collective consciousness, internal interpersonal relationships in the team, and the attitude of employees to their work. It was found that under "psychological aspects of personnel career management and their motivation" it is necessary to understand a set of approaches and tools that affect interpersonal relations and social processes in the organization in war conditions, which in turn contribute to the construction of positive relations in the team, satisfaction of social and spiritual needs of employees and increasing their activity and initiative. It was established that methods of persuasion play a special role in the psychological aspects of personnel career management and their motivation in wartime conditions. It was determined that the effective implementation of socio-psychological methods of managing personnel’s careers and their motivation in the conditions of war requires managers to know the psychological characteristics of their personnel and their interpersonal relationships in the team. The results of a sociological survey conducted by the "New Image Marketing Group" company on behalf of the Ukrainian Institute of the Future were analyzed, based on which it was established that almost half of the Ukrainian population rates their emotional and psychological state at 3 points out of 5 possible.Item Psychological and social-communication aspects of hr management career in wartime, including stress, motivation, will and efficiency of working conditions(Національний університет «Запорізька політехніка», 2024) Кононенко, Оксана Іванівна; Іванченко, Андрій Володимирович; Гайворонська, Таїсія Олексіївна; Хітрова, Тетяна Володимирівна; Семенко, Світлана Василівна; Кузьмін, Віктор Володимирович; Kononenko, Oksana; Ivanchenko, Andrii; Gaivoronska, Taisiia; Khitrova, Tetiana; Semenko, Svitlana; Kuzmin, ViktorEN: The business landscape in Ukraine, under the constraints of martial law, is marked by diminished production volumes, logistical and supply chain challenges, and fi nancial constraints. In this pivotal juncture, human resources (HR) management necessitates the systematic implementation of planning, organization, motivation, control, and regulation. Presently, structural adjustments in HR management encompass elements such as fl exible management, decentralization, integration, privatization, heightened innovation, organizational workfl ow optimization, and enhancement of the quality of working life. Furthermore, there is a noticeable escalation in individuals’ interest in self-management. Motivating personnel amid a military confl ict poses inherent challenges, given that warfare induces stress, anxiety, and restlessness among employees. Stress, in a general sense, constitutes the body’s defensive response to threats or tension, and its adverse impacts on HR management become particularly pronounced in the context of military confl icts, where these factors synergistically manifest.Item Modeling career strategies for members of different social groups(Journal of Interdisciplinary Research, 2022) Кузьмін, Віктор Володимирович; Гугнін, Едуард; Сташук, Ольга; Кудінова, Маргарита; Червоненко, Катерина; Kuzmin, Viktor V.; Gugnin, Eduard; Stashuk, Olha; Kudinova, Marharyta; Chervonenko, KaterynaUK: Проблема кар'єри актуальна за будь-яких економічних, соціальних і політичних умов, форм власності та рівня розвитку підприємств. Реалізація особистості в кар’єрі відображає особливості існування сучасної людини в складному світі стосунків, роботи на підприємстві та зміна видів професійної діяльності EN: The problem associated with a career is relevant in all economic, social, and political conditions, forms of ownership, and the level of development of enterprises. The realization of a person in a career reflects the peculiarities of the existence of a modern person in the complex world of relationships, work at an enterprise, and a change in types of professional activityItem Communicative and Psychological Aspects of Professional Career Development:Exploring the Diff erences(Expert Projects Publishing House, 2023) Кузьміна, Марія Олегівна; Кузьмін, Віктор Володимирович; Гайворонська, Таісія; Хітрова, Тетяна; Великжаніна, Дарія; Казаннікова, Олена; Kuzmina, Maria O.; Kuzmin, Viktor V.; Gaivoronska, Taisiia; Tetiana, Khitrova; Velykzhanina, Daria; Kazannikova, OlenaUK: У дослідженні використовується методологія соціологічного опитування для збору даних та аналізу результатів. Такий підхід дозволяє кількісно підтвердити гіпотези щодо факторів впливу на кар'єрний ріст. За допомогою математичного обґрунтування визначено вагові коефіцієнти цих факторів і встановлено комплексну оцінку професійного кар’єрного росту. Дослідження успішно розробляє та підтверджує інтегральний коефіцієнт що кількісно описує вплив пріоритетних факторів на розвиток кар'єри. Результати свідчать про те, що запропонована методологія може бути реалізована в практиці управління персоналом для покращення мотивації та сприяння ефективним соціально-економічним системам. EN: The study employs a sociological survey methodology to collect data and analyze the results. This approach allows for the quantitative confi rmation of hypotheses regarding the infl uencing factors on career growth. Mathematical justifi cation is used to determine the weighting coeffi cients of these factors and establish a comprehensive assessment of professional career growth. The research successfully develops and validates an integral coeffi cient that quantitatively describes the impact of priority factors on career development. The fi ndings suggest that the proposed methodology can be implemented in personnel management practices to improve motivation and foster eff ective socioeconomic systems.Item Суспільство як середовище конструювання кар’єрних стратегій(Причорноморський науково-дослідний ін-т економіки та інновацій, 2022) Кузьмін, Віктор Володимирович; Kuzmin, Viktor V.UK: Суспільство є складною системою зі своєю структурою, яка має свої статичні та динамічні функції. Усі елементи суспільства постійно трансформуються. Ці трансформації залежать від багатьох історичних, економічних та соціокультурних процесів. Кожен із соціальних процесів та феноменів набуває своєї конструкції саме в суспільстві. EN: Society is a complex system with its own structure, which has its own static and dynamic functions. All elements of society are constantly transforming. These transformations depend on many historical, economic and socio-cultural processes. Each of the social processes and phenomena acquires its construction precisely in society.Item Соціальна технологізація проведення конкурсного відбору персоналу як критерію успішного формування кар’єрної стратегії(Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie Chełmskie Towarzystwo Naukowe, 2023) Кузьмін, Віктор Володимирович; Кузьміна, Марія Олегівна; Стадник, Альона Георгіївна; Kuzmin, Viktor V.; Kuzmina, Maria O.; Stadnyk, Alona G.UK: Управління персоналом – це постійний процес вирішення проблеми укомплектування підприємства персоналом відповідної якості та кількості, що вимагає здійснення низки певних процесів та процедур, таких як найм та адаптація персоналу, управління розвитком та мотивацією персоналу, оцінка персоналу та ін. Вихідним та одним з найважливіших етапів у процесі управління персоналом є найм персоналу, що значною мірою визначає якість і подальшу результативність системи управління персоналом. Відповідно до цього, як у теоретичних дослідженнях, так і в практичній діяльності багатьох підприємств процесу найму персоналу приділяється значна увага. EN: Personnel management is a constant process of solving the problem of staffing the enterprise with personnel of the appropriate quality and quantity, which requires the implementation of a number of certain processes and procedures, such as recruitment and adaptation of personnel, management of personnel development and motivation, personnel evaluation, etc. The initial and one of the most important stages in the process of personnel management is the hiring of personnel, which largely determines the quality and further effectiveness of the personnel management system. Accordingly, both in theoretical studies and in the practical activities of many enterprises, considerable attention is paid to the process of hiring personnel.Item Соціологічно-психологічні особливості формування особистої кар’єри особистості(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Kuzmin, Viktor V.; Kuzmina, Maria O.; Ivanchenko, Andrii V.; Кузьмін, Віктор Володимирович; Кузьміна, Марія Олегівна; Іванченко, Андрій ВолодимировичUK: У дослідженні розглянуто ключові аспекти поняття «професійна кар’єра особистості». Наведено аргументи щодо розмежування даного поняття від терміна «професійний розвиток». Підкреслено, що професійний розвиток є невід’ємною частиною процесу формування професійної кар’єри, що супроводжується змінами в особистій професійній системі координат і фіксує структурні зміни в роботі працівника (якісні зміни від старту професійної кар’єри у певній компанії до її закінчення). Автори статті акцентують увагу, що, з одного боку, професійна кар’єра особистості є проєкцією цілей і планів на майбутнє, з іншого засобом досягнення цих цілей. В основіформування професійної кар’єри лежить ідея самоідентифікації (як пошуку власної ідентичності), що тісно пов’язана з проблемою вибору професії, конкретного місця роботи. EN: The research examines the key aspects of the concept of "professional career of an individual". Arguments are given for distinguishing this concept from the term "professional development". It is emphasized that professional development is an integral part of the process of forming a professional career, which is accompanied by changes in the personal professional coordinate system and records structural changes in the work of the employee (qualitative changes from the start professional career in a certain company before its end). The authors of the article emphasize that, on the one hand, the professional career of an individual is a projection of goals and plans for the future, on the other hand, a means of achieving these goals. The basis of the formation of a professional career is the idea of self-identification (as a search for one's own identity), which is closely related to the problem of choosing a profession, a specific place of work.Item Основні агенти соціалізації сиріт у середніх та вищих закладах освіти України(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Кузьмін, Віктор Володимирович; Kuzmin, Victor V.; Стадник, Алена Георгиевна; Stadnik, Alyona G.; Іванов Є. Р.; Ivanov E. R.UK: У статті розглянуто основні агенти соціалізації сиріт у середніх та вищих закладах освіти України. Відзначено, що специфічна роль закладів середньої та вищої освіти полягає у тому, що в них відбувається остаточне засвоєння соціальних норм, які забезпечують процес соціальної інтеграції особистості, що містить визначення рівня соціальної девіантності сиріт як носіїв соціальної ексклюзії, параметрів соціального середовища, зокрема провідних соціальних норм середовища; виявлення рівня активності сиріт у засвоєнні наявних соціальних норм; розроблення індивідуальних заходів, що сприяють засвоєнню соціальних норм у навчанні, спілкуванні, позитивному ставленні до себе, до планів на майбутнє тощо. У процесі соціально-виховної взаємодії у закладах освіти у цілому відбувається залучення сиріт у ці види діяльності на основі суб’єкт-суб’єктних відносин. Відповідно, моделі соціалізації сиріт у межах освітнього закладу мають передбачати здобуття ними не просто середньої чи вищої освіти як такої, а інклюзивної освіти як важливого етапу їх соціалізації й інтеграції в суспільство EN: The article examines the main agents of socialization of orphans in secondary and higher institutionsof education of Ukraine. It is noted that it is specificthe role of secondary and higher education institutions is what happens in them the final assimilation of social norms which ensure the process of social integration personality, containing the definition of the level social deviance of orphans as carriers of social exclusion, social parameters environment, in particular leading social environment norms; detection of the level of activity of orphans in the assimilation of existing social norms; development of individual measures, that contribute to the assimilation of social normsin education, communication, positive attitude towards oneself, plans for the future, etc. In the process of social and educational interaction in educational institutions in general involve orphans in these types of activities on the basis of subject-subject relations. In accordance, models of socialization of orphans within educational institution should provide for the acquisition they do not just have secondary or higher educationas such, and inclusive education as important stage of their socialization and integration into societyItem Запорізький вальдорфський експеримент: досвід та перспективи(Вид.група «Основа», 2019) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: У статті розглядається досвід здійснення вальдорфського експерименту в м.Запоріжжя; описано становлення та розвиток Запорізької вальдорфської ініціативи. EN: In article the experience of implementation Zaporizhzhya Waldorf experiment is considered; the formation and development of the Zaporizhzhya Waldorf Initiative are describe. RU: В статье рассматривается опыт осуществления вальдорфского экспреимента в городе Запорожье; описаны становление и развитие Запорожской вальдорфской инициативы.Item Емпіричне дослідження психосемантики дитячого малюнку: вальдорфський експеримент(Херсонський державний університет, 2019) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: У статті наведено результати психосемантичного аналізу дитячих малюнків. Ми порівняли малюнки школярів двох типів класів – загальноосвітніх і класів вальдорфського спрямування – Всеукраїнського експериментального навчального закладу Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 66, в якій проводиться дослідно-експериментальна робота на тему «Забезпечення психічного здоров'я дітей засобами вальдорфської педагогіки» (Наказ МОНУ №1509 від 24.12.2014 р). У нашому пошуковому лонгітюдному дослідженні ми спираємося на припущення про те, що та чи інша педагогічна система значно впливає на психічний розвиток дитини; а результати такого впливу можна відстежити за допомогою аналізу дитячих малюнків, спираючись не стільки на загальноприйняті формальні показники, скільки на психосемантичні показники (зміст, контекст) малюнка. Вивчення психосемантичних особливостей дитячих малюнків проводилося нами протягом трьох років. На різних етапах дослідження було задіяно від 116 до 165 учнів паралелей 1-4 класів віком від 6 до 13 років. Психосемантичний аналіз здійснювався на матеріалі 5070 дитячих малюнків, отриманих в результаті проведення методики «Малюнок людини» і Тесту дивергентного (творчого) мислення Ф. Вільямса (в модифікації О.Є. Тунік). Результати аналізу показали, що для малюнків учнів класів вальдорфського спрямування найбільш характерні: більша масштабність; наявність сюжетної лінії; більше ознак руху. Для малюнків дітей із загальноосвітніх класів більш характерно зображення абстрактних малюнків, окремих предметів без будь-якого фону, відсутність сюжетної лінії і ознак руху. Такі особливості малюнків, відображають те, що учні класів вальдорфського спрямування частіше переживають світ і себе в ньому в цілісності, єдності та в живій взаємодії з ним; тоді як учні загальноосвітніх класів більше сприймають світ не через переживання єдності з ним, а через сприйняття окремих його компонентів; сприймають себе в цьому світі як щось окреме. EN: The results of the psychosemantic analysis of the children's drawings are represented in the article. We compared the drawings of schoolchildren from two types of classes – the Waldorf classes and the general education classes of the All-Ukrainian experimental educational institution – Zaporizhzhia secondary school No 66. According to the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated December 24, 2014, No. 1509 in this school an experiment entitled «Provision of children's mental health by means of the Waldorf pedagogy» was opened. In our longitudinal study we rely on the assumption that the pedagogical system influences the mental development of a child; the results of such an impact can be investigated using the analysis of children's drawings, relying not only on generally accepted formal indicators, but also on drawing's psychosemantic indicators (content, context). The study of psychosemantic peculiarities of children's drawings drawn by schoolchildren of secondary school No66 was performed by us during three years. The data analyzed in this study was obtained from 116 to 165 schoolchildren (the parallel of the first, second, third, fourth and fifth years). The pupils have made 5070 drawings in the process of performing F.Williams’s Test of Creativity and Divergent Thinking (modified by E.Tunik) and Children’s human figure drawings Test. Waldorf pupils produced larger and more scene-based drawings; drawings with more signs of movement. As for the drawings of children from general education classes, they are characterized with the image of abstract drawings, individual objects without any background (context), the lack of a storyline and signs of movement. Such features of the drawings reflect the fact that students of Waldorf classes more often experience the world and themselves in integrity, unity, in a certain context and in vivid interaction with it; whereas students of general education classes perceive the world not through the experience of unity with it, but through the perception of its individual components; perceive themselves in this world as something separate. RU: В статье представлены результаты психосемантического анализа детских рисунков. Мы сравнили рисунки школьников двух типов классов – общеобразовательных и классов вальдорфского направления – Всеукраинского экспери-ментального учебного заведения Запорожской общеобразовательной школы І-ІІІ ступеней No 66, в которой проводится экс-периментальное исследование на тему «Обеспечение психического здоровья детей средствами вальдорфской педагогики» (Приказ МОНУ No1509 от 24.12.2014 г.). В нашем поисковом лонгитюдном сплошном исследовании мы опираемся на пред-положение о том, что та или иная педагогическая система оказывает значительное влияние на психическое развитие ребенка; а результаты такого влияния можно отследить с помощью анализа детских рисунков, опираясь не столько на общепринятые формальные, сколько на психосемантические показатели (содержание, контекст) рисунка. Изучение психосе-мантических особенностей детских рисунков проводилось нами в течение трех лет. На разных этапах исследования было задействовано от 116 до 165 учащихся параллелей 1-4 классов в возрасте от 6 до 13 лет. Психосемантический анализ осуществлялся на материале 5070 детских рисунков, полученных в результате проведения методики «Рисунок человека» и Теста дивергентного (творческого) мышления Ф. Вильямса (в модификации Е.Е. Туник). Результаты анализа показали, что для рисунков учащихся классов вальдорфского направления наиболее характерны: бо́льшая масштабность; сюжетная линия; больше признаков движения. Для рисунков детей из общеобразовательных классов более характерно изображение абстрактных рисунков, отдельных предметов без какого-либо фона, отсутствие сюжетной линии и признаков движения. Такие особенности рисунков, отражают то, что учащиеся классов вальдорфского направления чаще переживают мир и себя в нем в целостности, единстве и в живом взаимодействии с ним; тогда как учащиеся общеобразовательных классов больше воспринимают мир не через переживание единства с ним, а через восприятие отдельных его компонентов; воспринимают себя в этом мире как нечто отдельное.Item Особливості дивергентного мислення молодших школярів в умовах впровадження вальдорфської педагогіки в загальноосвітньому навчальному закладі(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2018) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: В тезах наведено основні результати емпіричного дослідження дивергентного мислення молодших школярів експериментального навчального закладу. Для визначення загального рівня розвитку дивергентного мислення та розвиненості основних його показників (швидкість; гнучкість; оригінальність; розробленість мислення; багатство словникового запасу (кількість слів, використаних в назві) і здатність до образної передачі сутності зображеного на малюнках (прямий опис або приховане значення, підтекст)) використано Тест дивергентного (творчого) мислення Ф.Вільямса (модифікація О.Є.Тунік). Порівняно результати учнів із двох типів класів – класів вальдорфського спрямування та загальноосвітніх – за трьома паралелями (паралелі 1-х, 2-х та 3-х класів). Отримані результати дають можливість констатувати позитивний вплив вальдорфської педагогіки на розвиток дивергентного мислення у молодших школярів навіть в умовах її адаптації до загальноосвітньої школи протягом трьох років. EN: The article presents the main results of the empirical research of divergent thinking of junior schoolchildren of the comprehensive educational establishment. We used F.Williams’s Test of Creativity and Divergent Thinking (modified by E.Tunik) to determine the overall level of development of divergent thinking and the development of its main indicators (speed, flexibility, originality, elaboration, the wealth of vocabulary (the number of words used in the title) and the ability to figuratively convey the essence of the image shown (direct description or hidden meaning, subtext)). We compared the results of schoolchildren from two types of classes – the Waldorf classes and the general education classes –in three parallels (the parallel of the first, second and third years). The results show the positive influence of the Waldorf pedagogy on the development of divergent thinking among junior schoolchildren even in the context of adaptation of the Waldorf pedagogy for general education during the first three years of school. RU: В тезисах приведены основные результаты эмпирического исследования дивергентного мышления младших школьников экспериментального учебного заведения. Для определения общего уровня развития дивергентного мышления и развитости основных его показателей (скорость; гибкость; оригинальность; разработанность мышления; богатство словарного запаса (количество слов, использованных в названии) и способность к образной передаче сущности изображенного на рисунках (прямое описание или скрытый смысл, подтекст)) использован Тест дивергентного (творческого) мышления Ф.Вильямса (модификация Е.Е.Туник). Были сравнены результаты учеников из двух типов классов – классов вальдорфского направления и общеобразовательных - по трем параллелями (параллели 1-х, 2-х и 3-х классов). Полученные результаты дают возможность констатировать положительное влияние вальдорфской педагогики на развитие дивергентного мышления у младших школьников даже в условиях ее адаптации к общеобразовательной школе в течение трех лет.Item Авторські метафоричні асоціативні карти «Руки» в психологічній практиці(Запорізький національний технічний університет, 2018) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: У статті описаний проективний інструмент для роботи психолога – авторські метафоричні асоціативні карти «Руки» (ідея створення, апробація, напрямки психологічної роботи з МАК «Руки» та ін.). Описано тринадцять авторських вправ з МАК «Руки». EN: The article describes the projective tool in the work of applied psychologist – the author's metaphorical associative cards «Hands» (the idea of creation, approbation, the directions of psychological work with it, etc.). Thirteen author's exercises with the metaphorical associative cards «Hands» are described. RU: В статье описан проективный инструмент для работы психолога – авторские метафорические ассоциативные карты «Руки» (идея создания, апробация, направления психологической работы с МАК «Руки» и др.). Описаны тринадцать авторских упражнений с МАК «Руки».Item Метафора руки как проективный материал в работе практического психолога(Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2017) Бородулькина, Татьяна Александровна; Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.UK: У статті звертається увага на проблему науково-практичного обґрунтування використання метафоричних образів в якості проективного матеріалу в роботі практичного психолога. У результаті теоретичного аналізу автор описує метафору як проективний і терапевтичний інструмент, обґрунтовує необхідність звертання психологів до метафори, розглядає причини використання різноманітних метафор у психологічній практиці. Робиться акцент на розумінні метафори як засобі вираження та конструювання смислів, у тому числі екзистенційних. На прикладі змістовного наповнення метафоричних асоціативних карт піднімається проблема науково-практичного обґрунтування метафоричних образів, що використовуються у психологічній практиці. Автор вважає метафору руки важливим проективним матеріалом у роботі психолога та необхідним змістовним наповненням такого психологічного терапевтичного інструменту як метафоричні асоціативні карти. У результаті аналізу різноманітних досліджень символіки й значень руки, узагальнення досвіду використання зображення руки в практичній психології (на матеріалі діагностичних методів і різноманітних метафоричних асоціативних карт), а також на основі власного різноманітного досвіду практичної роботи автор запропонував робочу модель можливостей використання метафори руки як проективного матеріалу в роботі практичного психолога (на прикладі авторських метафоричних карт). З огляду на багатозначність, багатовимірність і відносну універсальність метафори руки, автор вважає, що залучення до психологічної практики очевидних (об'єктивних) і символічних характеристик руки дозволить практичним психологам працювати з великим репертуаром психологічних запитів (проблеми фізичного й психічного здоров'я; вікового розвитку й старіння; взаємин; соціального й професійного статусу; влади й підпорядкування; екзистенційні, моральні, ціннісно-смислові питання тощо). EN: Metaphorical images are viewed as a good projective tool in the work of applied psychologist. The author describes the use of metaphor both as projective and therapeutic tool. The paper substantiates the reasons for using various metaphors in psychological practice. A special attention is drawn to understanding metaphor as a means of expression and designing of senses, including the existential senses. First, metaphoric associative cards (MAC) with images are introduced as the media of psychological practice. They employ the metaphor of ‘hand’ as an important projective material in the work of the practical psychologist. The author discusses the symbolic nature of ‘hand’ and scientific background of using this image in applied psychology as diagnostic method along with various metaphoric cards. Results of the study proved that the objective use of the ‘hand’ metaphor facilitates the applied psychologists to overcome patients’ psychological problems related to health, maturity and aging, sexual and parental relationships, social status. On the other hand, its symbolic application helps the psychologist find some solutions to the individual problems of power and subordination, violence and punishment, protection and posession, traumatic experience, stress coping and crisis overcoming strategies, mental health and ethical and moral existential issues. RU: В статье обращается внимание на проблему научно-практического обоснования использования метафорических образов в качестве проективного материала в работе практического психолога. В результате теоретического анализа автор описывает метафору как проективный и терапевтический инструмент, обосновывает необходимость обращения психологов к метафоре, рассматривает причины использования разнообразных метафор в психологической практике. Делается акцент на понимании метафоры как способе выражения и конструирования смыслов, в том числе экзистенциальных. На примере содержательного наполнения метафорических ассоциативных карт поднимается проблема научно-практического обоснования метафорических образов, которые используются в психологической практике. Автор считает метафору руки важным проективным материалом в работе психолога и необходимым содержательным наполнением такого психологического терапевтического инструмента как метафорические ассоциативные карты. В результате анализа разнообразных исследований символики и значений руки, обобщения опыта использования изображения руки в практической психологии (на материале диагностических методов и разнообразных метафорических ассоциативных карт), а также на основе собственного опыта практической работы автор предложил рабочую модель возможностей использования метафоры руки как проективного материала в работе практического психолога (на примере авторских метафорических карт). Учитывая многозначность, многомерность и относительную универсальность метафоры руки, автор полагает, что задействование в психологической практике очевидных (объективных) и символических характеристик руки позволит практическим психологам работать с большим репертуаром психологических запросов (проблемы физического и психического здоровья; возрастного развития и старения; взаимоотношений; социального и профессионального статуса; власти и подчинения; экзистенциальные, нравственные, ценностно-смысловые вопросы и т.д.)Item Розвивальний аспект викладання навчального курсу «Вступ до спеціальності: психологія»(Запорізький національний технічний університет, 2017) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькина, Татьяна АлександровнаUK: Описано місце дисципліни «Вступ до спеціальності» в системі професійної підготовки студентів-психологів. Визначено мету, завдання, принципи, зміст та основні результати вивчення студентами дисципліни «Вступ до спеціальності: психологія». Одним із провідних завдань дисципліни «Вступ до спеціальності» розглянуто актуалізацію та розвиток образу професії у першокурсників. Визначено роль викладача у забезпеченні розвивального аспекту дисципліни «Вступ до спеціальності». Автор вважає, що у викладанні навчального курсу «Вступ до спеціальності» доцільно застосовувати, крім традиційних засобів навчання, інноваційні, наприклад, образ та метафору, без яких психологічне пізнання буде обмеженим. Автор описує власний досвід викладання курсу «Вступ до спеціальності» із застосуванням різноманітних професійно-орієнтованих психотехнологій. В якості одного з метафоричних засобів навчання автор застосовує метафоричні асоціативні карти. Описано місце дисципліни «Вступ до спеціальності» в системі професійної підготовки студентів-психологів. Визначено мету, завдання, принципи, зміст та основні результати вивчення студентами дисципліни «Вступ до спеціальності: психологія». Одним із провідних завдань дисципліни «Вступ до спеціальності» розглянуто актуалізацію та розвиток образу професії у першокурсників. Визначено роль викладача у забезпеченні розвивального аспекту дисципліни «Вступ до спеціальності». Автор вважає, що у викладанні навчального курсу «Вступ до спеціальності» доцільно застосовувати, крім традиційних засобів навчання, інноваційні, наприклад, образ та метафору, без яких психологічне пізнання буде обмеженим. Автор описує власний досвід викладання курсу «Вступ до спеціальності» із застосуванням різноманітних професійно-орієнтованих психотехнологій. В якості одного з метафоричних засобів навчання автор застосовує метафоричні асоціативні карти. EN: The place of the course in Psychology «An introduction to the specialty» in the system of the vocational training of the students-psychologists is described. The goal, tasks, principles, content and the results of the studying by students the course "An introduction to the specialty: psychology" are defined. The actualization and development of the image of the profession among the first-year students is one of the leading tasks of this course. The role of the teacher in providing the developing aspect of the course "An introduction to the specialty" is defined. The author believes that in the teaching of this course it is advisable to use, in addition to traditional teaching methods, innovative, for example, the image and metaphor, without which psychological knowledge will be limited. The author describes his own experience of the teaching the course "An introduction to the specialty" and using various professionally oriented psychotechnologies in this course. The author considers a metaphor as one of the important methodical receptions of teaching of psychology to students-psychologists. Metaphorical material in the educating of the students-psychologists can be various. The author uses Metaphoric Cards as one of the metaphorical means of the teaching in the course "An introduction to the specialty". RU: DC.Description.Abstract ru Описано место дисциплины «Введение в специальность» в системе профессиональной подготовки студентов-психологов. Определены цель, задачи, принципы, содержание и основные результаты изучения студентами учебного курса «Введение в специальность: психология». Одной из основных задач дисциплины рассматривается актуализация и развитие образа профессии у первокурсников. Определена роль преподавателя в обеспечении развивающего аспекта дисциплины «Введение в специальность». Автор считает, что в преподавании учебного курса «Введение в специальность» целесообразно использовать, кроме традиционных средств обучения, инновационные, например, образ и метафору, без которых психологическое познание будет ограниченным. Автор описывает собственный опыт преподавания курса «Введение в специальность» с использованием различных профессионально ориентированных психотехнологий. В качестве одного из метафорических средств обучения автор использует метафорические ассоциативные карты.Item Психосемантический анализ отношения родителей экспериментального учебного учреждения к вальдорфской педагогике(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2017) Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.; Бородулькіна, Тетяна ОлександрівнаUK: У статті наведено основні результати психосемантичного аналізу ставлення батьків експериментального навчального закладу до вальдорфської педагогіки. Результати проведеного дослідження показали, що на початковому етапі дослідно-експериментальної роботи, пов'язаної із впровадженням вальдорфської педагогіки в експериментальному навчальному закладі, у батьків, що є важливими суб'єктами експерименту, ставлення до вальдорфської педагогіки та уявлення про неї – розмиті й абстрактні. Автор вважає важливим аспектом успішного впровадження вальдорфської педагогіки у загальноосвітніх навчальних закладах України просвітницьку роботу серед батьків, що базується на роботі з їхніми актуальними смислами та уявленнями про вальдорфську педагогіку. Цьому допоможе періодичний моніторинг ставлення батьків експериментального навчального закладу до вальдорфської педагогіки. EN: The results of psychosemantic analysis of the attitude to Waldorf pedagogy of the parents of the experimental educational institution are represented in the article. The results of the study showed that at the initial stage of experimental-research work the parents of the experimental educational institution as the important participants of the experiment have the vague and abstract representation about her. The author believes that regular educational work with parents is necessary because a clear understanding of the features of the Waldorf educational system, the adoption of the basic principles of the Waldorf pedagogy are important conditions for a successful education for children in this school. RU: В статье представлены основные результаты психосемантического анализа отношения родителей экспериментального учебного учреждения к вальдорфской педагогике. Результаты проведенного исследования показали, что на начальном этапе опытно-исследовательской работы, связанной с внедрением вальдорфской педагогики в экспериментальном учебном заведении, у родителей, являющихся важными субъектами эксперимента, отношение к вальдорфской педагогике и представление о ней – размыты и абстрактны. Автор считает важным аспектом успешного внедрения вальдорфской педагогики в общеобразовательных учебных учреждениях Украины просветительскую работу с родителями, базирующуюся на работе с их актуальными смыслами и представлениями о вальдорфской педагогике. Этому поможет периодический мониторинг отношения родителей экспериментального учебного учреждения к вальдорфской педагогике.Item Особливості уявлень про емоції та почуття у дітей дошкільного віку(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2015) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.; Мордвинцева, Марина Володимирівна; Мордвинцева, Марина Владимировна; Mordvintseva, Maryna V.UK: У статті представлено основні результати емпіричного дослідження змістовних особливостей уявлень про емоції та почуття у старших дошкільників. На основі проведеного теоретичного аналізу авторами розроблений спосіб оцінки та аналізу змістовних особливостей уявлень про емоції та почуття у дітей старшого дошкільного віку. Виявлено, що найбільш впізнаваними для старших дошкільників є позитивні почуття та емоції («дружба», «любов», «радість», «веселощі»), а найменш впізнаваними – негативні («ревнощі», «заздрість», «відраза»). Старші дошкільники найчастіше описують знайомі для них емоції та почуття через дію. Отримані результати були застосовані у викладанні дисципліни «Методика викладання психології». EN: The article presents the results of the empirical research of the representations about the emotions and feelings at elder preschoolers. On the basis of the theoretical analysis authors created a method of an estimation and of the analysis of the representations about the emotions and feelings of the elder preschoolers. Authors educed, that the most recognizable for older preschoolers are positive feelings and emotions («friendship», «love», «joy», «merriment»), and the least recognizable - negative («jealousy», «envy», «aversion»). The elder preschoolers often describe the emotions and feelings through action. The received results have been applied in discipline «Methods of teaching of psychology». RU: В статье представлены основные результаты эмпирического исследования содержательных особенностей представлений об эмоциях и чувствах у старших дошкольников. На основе проведенного теоретического анализа авторами разработан способ оценки и анализа содержательных особенностей представлений об эмоциях и чувствах у детей старшего дошкольного возраста. Выявлено, что наиболее узнаваемыми для старших дошкольников являются положительные чувства и эмоции («дружба», «любовь», «радость», «веселье»), а наименее узнаваемыми – отрицательные («ревность», «зависть», «отвращение»). Старшие дошкольники чаще всего описывают знакомые для них эмоции и чувства через действие. Полученные результаты были применены в преподавании дисциплины «Методика преподавания психологии».Item Понимание психологических категорий и психолого-дидактических текстов старшими дошкольниками(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2014) Бородулькина, Татьяна Александровна; Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Borodulkina, Tetyana O.; Чикулай, Анастасія Олександрівна; Чикулай, Анастасия Александровна; Chikulai, Anastasia O.UK: У статті викладено основні результати емпіричного дослідження особливостей розуміння психологічних категорій та психолого-дидактичних текстів старшими дошкільниками. На основі проведеного теоретичного аналізу авторами розроблений спосіб оцінки та аналізу змістовних особливостей розуміння психологічних категорій та психолого-дидактичних текстів старшими дошкільниками. Виявлено, що для дошкільників найбільш знайомими виявилися психологічні категорії «характер» та «радість», які вони пояснювали переважно через дії, ситуацію і якості людини. Глибина й повнота розуміння психолого-дидактичного тексту старшими дошкільниками виявилися низькими. Отримані результати були застосовані у викладанні дисципліни «Методика викладання психології». EN: The article presents the results of a study of the features of understanding the psychological categories and psychologo-didactic texts by elder preschoolers. On the basis of the theoretical analysis authors create a method of an estimation and of analysis of substantial features of understanding the psychological categories and psychologo-didactic texts by elder preschoolers. Authors educes, that for preschoolers such psychological categories as «character» and «gladness» are the most familiar. Preschoolers explained them mainly through actions, a situation and qualities of the person. The depth and plenitude of understanding of the psychologo-didactic texts by elder preschoolers are low. The received results have been applied in discipline «Methods of teaching of psychology». RU: В статье изложены основные результаты эмпирического исследования особенностей понимания психологических категорий и психолого-дидактических текстов старшими дошкольниками. На основе проведенного теоретического анализа авторами разработан способ оценки содержательных особенностей понимания психологических категорий и психологических текстов старшими дошкольниками. Выявлено, что для дошкольников наиболее знакомыми оказались такие психологические категории как «характер» и «радость», которые они объясняли преимущественно через действия, ситуацию и качества человека. Глубина и полнота понимания психолого-дидактического текста старшими дошкольниками оказались низкими. Полученные результаты были применены в преподавании дисциплины «Методика преподавания психологии».Item Представленість емоційних станів людини в зовнішній рекламі(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2014) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.; Межинська, Галина Вікторівна; Mezhynska, Galyna V.; Межинская, Галина ВикторовнаUK: У статті наводяться основні результати дослідження представленості емоційних станів людини в зовнішній українській рекламі, яку ми розглядаємо елементом життєвого простору людини і міста. EN: The article presents the main results of the study of the representation of human emotional states in outdoor advertising, which we consider as the element of the vital space of the person and of the city. RU: В статье рассматриваются основные результаты исследования представленности эмоциональных состояний человека в наружной украинской рекламе, которую мы рассматриваем элементом жизненного пространства человека и города.Item Психосемантичний аналіз ставлення до викладачів у майбутніх психологів та соціальних працівників(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2012) Бородулькіна, Тетяна Олександрівна; Бородулькина, Татьяна Александровна; Borodulkina, Tetyana O.UK: У статті наводяться основні результати психосемантичного аналізу емоційних та смислових характеристик ставлення до викладачів у майбутніх психологів та соціальних працівників. EN: The article is presented the basic results of the psychosemantic analysis of emotional and semantic characteristics of the attitude to lecturers of future psychologists and social workers. RU: В статье рассматриваются основные результаты психосемантического анализа эмоциональных и смысловых характеристик отношения к преподавателям у будущих психологов и социальных работников.